Powered by

Μ. Δημητριάδης: Δολιοφθορές σε εξοπλισμό από αχθοφόρους

Να ξεπεράσει το προϋπάρχον επίπεδο εξυπηρέτησης στο λιμάνι Λεμεσού αναμένει εντός 30 ημερών ο υπουργός Μεταφορών από τη διαχειρίστρια εταιρεία του τερματικού εμπορευματοκιβωτίων, Eurogate, τονίζοντας ότι η παραγωγικότητα αναμένεται να επανέλθει σύντομα σε φυσιολογικά επίπεδα.

Την ίδια ώρα, σημείωσε ότι μία από τις αιτίες στις οποίες οφείλονται οι καθυστερήσεις ήταν και οι ζημιές στον εξοπλισμό που παρέλαβε η διαχειρίστρια εταιρεία, οι οποίες προκλήθηκαν, όπως είπε, από τους αχθοφόρους του λιμανιού, επισημαίνοντας ότι δεν έχουν αλλάξει οι όροι των συμβολαίων με τις διαχειρίστριες εταιρείες.

Όπως ανέφερε ο υπουργός ενώπιον της κοινής συνεδρίας της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων και της Επιτροπής Παρακολουθήσεως Σχεδίων Αναπτύξεως και Ελέγχου Δημόσιων Δαπανών, η επιτυχία της εμπορικοποίησης του λιμανιού θα κριθεί σε βάθος χρόνου, ζητώντας πίστωση χρόνου.

Χαρακτηρίζοντας «επιλύσιμα και προσωρινά», τα προβλήματα που προέκυψαν, ο Μάριος Δημητριάδης τόνισε ότι μία σύμβαση θα πρέπει να κριθεί σε βάθος χρόνου.

Αποδίδοντας τις καθυστερήσεις που παρατηρήθηκαν εν μέρει στα υψηλά επίπεδα ασφάλειας, αναγνώρισε ότι προέκυψε πρόβλημα όσον αφορά στην παραγωγικότητα του προσωπικού της Eurogate, καθώς, όπως είπε, «μέρος των υπαλλήλων αποδείχθηκαν άπειροι, με αποτέλεσμα να καταστεί αναγκαία η άφιξη προσωπικού από τη Γερμανία».

Βαριές ζημιές στις εταιρείες
Σε επιπτώσεις τόσο στις εξαγωγές όσο και στις εισαγωγές από τη συνεχιζόμενη κατάσταση στο λιμάνι Λεμεσού αναφέρθηκε ο γενικός γραμματέας του ΚΕΒΕ, Μάριος Τσιακκής. Τα προβλήματα που προκύπτουν αφορούν τα ευπαθή προϊόντα με ημερομηνίες λήξης, τα οποία αν δεν φτάσουν έγκαιρα στους προορισμούς τους, τότε ενδεχομένως οι εισαγωγείς να μην αποδεχθούν να τα παραλάβουν, ενώ τίθεται θέμα για την αξιοπιστία που εκπέμπει η Κύπρος προς τις ξένες εταιρείες.

Ανάλογες επιπτώσεις, σύμφωνα με τον κ. Τσιακκή, προκύπτουν και για τις εισαγωγές, εξηγώντας ότι τις ζημιές υφίστανται τα μέλη του Επιμελητηρίου.

Εκ μέρους της ΟΕΒ, ο Μιχάλης Γρηγορίου τόνισε ότι οι πρώτες που πλήττονται είναι οι επιχειρήσεις, σημειώνοντας ότι θα πρέπει να εξευρεθούν άμεσα οι λύσεις.

Από την πλευρά του ο Διευθυντής του Συνδέσμου Ναυτικών Πρακτόρων, Λευτέρης Κουζαπάς αναφέρθηκε σε σοβαρά προβλήματα, εξηγώντας ότι περίπου 4.000-4.500 κοντέινερ προορίζονται για την Κύπρο, ενώ ήδη ναυτιλιακές εταιρείες προειδοποίησαν ότι σταματούν τα δρομολόγια προς την Κύπρο όσο συνεχίζεται αυτή η κατάσταση. Εξάλλου, όπως είπε, υπάρχουν εταιρείες που απειλούνται με κατάρρευση λόγω της συνέχισης των προβλημάτων.

Δημητριάδης: Δεν άλλαξαν οι όροι των συμβολαίων
Από την άλλη, ο υπουργός Μεταφορών ανέφερε ότι δεν έχει γίνει οποιαδήποτε αλλαγή στα έγγραφα προσφορών ή στα συμβόλαια, μετά την υποβολή προσφορών τον Δεκέμβριο του 2015. «Αν έχουν αλλάξει οι όροι, τότε αυτό είναι μεμπτό», είπε ο κ. Δημητριάδης, επισημαίνοντας ότι «κάτι τέτοιο θα πρέπει να ελεγχθεί από τον Γενικό Ελεγκτή και ότι είναι άδικο να αφήνονται τέτοιες υπόνοιες και αιχμές».

Όσον αφορά στις αντιδράσεις για τις χρεώσεις στο λιμάνι Λεμεσού, ο υπουργός τόνισε ότι στο σύνολό τους είναι πιο χαμηλές, λέγοντας ότι «αυτοί που φωνάζουν είναι όσοι αυξήθηκαν οι χρεώσεις που καταβάλλουν».
Σχετικά με τις προβληματικές χρεώσεις, διαβεβαίωσε ότι αναμένεται να γίνουν οι ανάλογες μειώσεις, ιδιαίτερα όσον αφορά στις εξαγωγές, τονίζοντας ότι για τον καθορισμό των χρεώσεων για τις θαλάσσιες υπηρεσίες είχε προηγηθεί αρκετή μελέτη. 

Για την κατανομή των ρίσκων που εμπεριέχουν τέτοιου είδους συμφωνίες από πλευράς κράτους και επενδυτών, ο Μάριος Δημητριάδης σημείωσε ότι είναι ισορροπημένα τα ρίσκα που λαμβάνονται, καθώς, όπως είπε, αυτών των ειδών οι συμβάσεις βασίζονται στην αρχή του διαμοιρασμού του ρίσκου.

Eurogate: Μη ικανοποιητικά τα στοιχεία
Ο εκπρόσωπος της Eurogate Γιάννος Μουζούρης, ανέφερε ότι το λιμάνι Λεμεσού ήταν και παραμένει ανοιχτό, λέγοντας ότι εξυπηρετήθηκαν λίγο πριν τις 15:00 περίπου 920 εμπορευματοκιβώτια, ενώ ο μέσος όρος είναι τα 600.


Ωστόσο, αναγνώρισε ότι αν και τα στοιχεία είναι  ενθαρρυντικά, εντούτοις δεν είναι ικανοποιητικά. Η Eurogate αναμένει αύξηση της παραγωγικότητας τις επόμενες μέρες με την έλευση των νέων μηχανημάτων, ενώ οι καθυστερήσεις, σύμφωνα με την εταιρεία, οφείλονται στο γεγονός ότι το λιμάνι θα πρέπει να λειτουργεί σε συνθήκες ασφαλείας. 

Μέχρι στιγμής η εταιρεία εργάζεται με 4 γερανογέφυρες, ενώ οι νέοι γερανοί αναμένονται από το 2018.
«Με την τέταρτη γέφυρα, για την οποία μόλις ολοκληρώθηκε η συντήρηση, θα είμαστε σε θέση να δεχθούμε τα νέα πλοία που θα έρθουν», ανέφερε ο κ. Μουζούρης.

Εξάλλου, 47 υπάλληλοι από τη Γερμανία κατέφθασαν για να ενισχύσουν το έργο της εταιρείας μέχρι να εκπαιδευτεί το προσωπικό της.

Ερωτηθείς κατά πόσο η διαχειρίστρια εταιρεία φέρει ευθύνη για την υφιστάμενη κατάσταση, δικηγόρος της Eurogate ανέφερε ότι αν υπάρχει ευθύνη από πλευράς της εταιρείας θα διαφανεί.

ΠΟΒΕΚ: «Μπλόκο και πάλι», κανονικοί οι ρυθμοί λέει η Eurogate
Ο κεντρικός οργανωτικός γραμματέας της ΠΟΒΕΚ, Κυριάκος Μουστάκας αποχώρησε από συνεδρία της Βουλής, στην οποία εξετάστηκαν τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί στο λιμάνι Λεμεσού, επικαλούμενος πληροφορίες ότι έχει μπλοκαριστεί και πάλι η διαδικασία στο λιμάνι και ότι προκαλείται συνωστισμός, με αποτέλεσμα να κινδυνεύει να κλείσει και πάλι το λιμάνι.

Απαντώντας στις τοποθετήσεις της ΠΟΒΕΚ, ο εκπρόσωπος της Eurogate, Γιάννος Μουζούρης, ανέφερε ότι εξυπηρετήθηκαν σχεδόν 750 εμπορευματοκιβώτια από το πρωί της Δευτέρας 20 Φεβρουαρίου μέχρι τις 13:20, δηλαδή περισσότερα από τον μέσο όρο της Αρχής Λιμένων, επισημαίνοντας ότι δεν κατανοεί τις αντιδράσεις του κ. Μουστάκα.

Από την πλευρά του, ο υπουργός Μεταφορών όσον στα μέτρα που λήφθηκαν για τη λειτουργία του λιμανιού, τόνισε ότι συνεχίζεται με ικανοποιητικούς ρυθμούς η εξυπηρέτηση εμπορευματοκιβωτίων, η οποία υπερβαίνει σημαντικά τον προηγούμενο ρυθμό εξυπηρέτησης. 

Ταυτόχρονα, μαζί με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, έχουν ληφθεί μέτρα που αφορούν στην απλοποίηση διαδικασιών στην εξυπηρέτηση εμπορευματοκιβωτίων.

Εν τω μεταξύ, η Eurogate αναμένει επιπρόσθετα μηχανήματα εξυπηρέτησης που θα έρθουν, καθώς υπήρχαν ζημιές στα προηγούμενα μηχανήματα, ενώ, όπως είπε ο κ. Δημητριάδης, στόχος είναι να φτάσουμε σε πιο ψηλό επίπεδο από τον προηγούμενο ρυθμό εξυπηρέτησης.

«Διαφανής η διαδικασία»
Όσον αφορά στις επικρίσεις σχετικά με τη διαδικασία που ακολουθήθηκε για την εμπορικοποίηση του λιμανιού Λεμεσού, ο υπουργός ανέφερε ότι «η διαδικασία ήταν διαφανής, ενώ προσελκύσαμε τα μεγαλύτερα διεθνή ονόματα με εμπειρία στη διαχείριση λιμανιών».

Τα αναμενόμενα έσοδα για το κράτος από την εμπορικοποίηση σε βάθος 25 ετών αναμένεται να ανέλθουν περί το €1,8 δισ., ενώ σε αυτά θα προστεθούν και οι φορολογίες που θα εισπραχθούν από το κράτος, με τον κ. Δημητριάδη να εξηγεί ότι τα έσοδα που θα προκύψουν θα είναι υψηλότερα από τα έσοδα της Αρχής Λιμένων.

Παράλληλα, το Υπουργείο βρίσκεται σε διάλογο με τους διαχειριστές για τις φωνές διαμαρτυρίας που ακούστηκαν όσον αφορά στις αυξημένες χρεώσεις, με τις οποίες ήρθαν αντιμέτωποι οι εμπορευόμενοι.

Σχετικά με τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν για το μέγεθος του χώρου που παραχωρήθηκε για το τερματικό εμπορευματοκιβωτίων, ο κ. Δημητριάδης είπε ότι όλοι οι προσφοροδότες γνώριζαν για τον χώρο που παραχωρήθηκε και ότι λήφθηκαν συνολικά 6 συνολικές προσφορές με υψηλά ποσά. 

Την ίδια ώρα, ο υπουργός Μεταφορών ξεκαθάρισε ότι αναμένει από την διαχειρίστρια εταιρεία του τερματικού εμπορευματοκιβωτίων, «όχι απλώς να φτάσει, αλλά να ξεπεράσει το επίπεδο εξυπηρέτησης που υπήρχε στο λιμάνι Λεμεσού».

Εξάλλου, χαρακτηρίζοντας θετική την ανάμειξη του Γενικού Ελεγκτή στις συμβάσεις μεταξύ του κράτους και των αναδόχων επενδυτών, ανέφερε ότι από τις τρεις συμβάσεις που υπογράφηκαν, σημαντικά προβλήματα προέκυψαν μόνο με τη διαχείριση του τερματικού εμπορευματοκιβωτίων από την Eurogate.

Στο μικροσκόπιο Ελεγκτή τα συμβόλαια
Από ειδική ομάδα της Ελεγκτικής Υπηρεσίας θα μελετηθούν τα συμβόλαια που υπογράφηκαν μεταξύ του κράτους και των αναδόχων επενδυτών στο λιμάνι Λεμεσού. Όπως είπε ο Γενικός Ελεγκτής, Οδυσσέας Μιχαηλίδης αποτελεί θέμα κεφαλαιώδους σημασίας κατά πόσο τηρήθηκαν οι αρχές διαφάνειας και ισότιμης μεταχείρισης μεταξύ των προσφοροδοτών κατά τη διαδικασία ανάθεσης. 

Δεύτερο θέμα που θα εξετάσει η Ελεγκτική Υπηρεσία είναι οι όροι που περιλήφθηκαν στις συμβάσεις, αναφορικά με τον τρόπο λειτουργίας του λιμανιού. Συγκεκριμένα, θα διαπιστωθεί αν ήταν ορθή η απόφαση για τριχοτόμηση του λιμανιού (3 διαφορετικές συμβάσεις με επενδυτές), αλλά και ο τρόπος με τον οποίο κατανεμήθηκαν οι κίνδυνοι στη σύμβαση μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών. Εξάλλου, η Ελεγκτική Υπηρεσία θα κληθεί να εξετάσει τις επιπτώσεις που προνοούνται σε περίπτωση που ένα από τα συμβαλλόμενα μέρη δεν τηρήσει τις δεσμεύσεις του.

Δεν αποκλείονται πρόστιμα από ΑΛΚ
Από την πλευρά της η Αρχή Λιμένων τόνισε ότι ανταποκρίθηκε στα αιτήματα που αφορούσαν σε παράπονα που εκφράστηκαν για τη λειτουργία του λιμανιού. Συγκεκριμένα, έχουν σταλεί από πλευρά της ΑΛΚ αυστηρές επιστολές στους διαχειριστές για τα σοβαρά προβλήματα που προέκυψαν από την ανάληψη της εμπορικής διαχείρισης του λιμανιού. 

Υπενθυμίζεται ότι η Αρχή Λιμένων έχει τη δυνατότητα επιβολής προστίμου μέχρι €40.000 ανά παράβαση που σημειώνεται. «Έχουμε δώσει εύλογο χρονικό διάστημα στους διαχειριστές να απαντήσουν στις επιστολές και σε περίπτωση που δεν λάβουμε απάντηση, τότε θα ασκήσουμε το δικαίωμα που έχουμε για επιβολή προστίμου», ανέφερε εκπρόσωπος της Αρχής.

Στο ίδιο μήκος κύματος, ο υπουργός Μεταφορών κάλεσε την Αρχή Λιμένων Κύπρου να ασκήσει αποτελεσματικά τον ρόλο της.

Δειτε Επισης

Μνημόνιο συνεργασίας με Ελλάδα και Ιορδανία στον τομέα των επενδύσεων-Ενισχύονται οι εμπορικοί δεσμοί
Οριακές απώλειες στο ΧΑΚ
Ακόμη ένα κρίσιμο βήμα για την κατάργηση της βίζας για ΗΠΑ-Το βασικό προαπαιτούμενο που έχει ολοκληρωθεί
Επιδείνωση οικονομικού κλίματος, όμως συνεχίζουν οι ευνοϊκές συνθήκες για την κυπριακή οικονομία
Ανακοινώσεις Χριστοδουλίδη: Παίρνει σάρκα και οστά ο ψηφιακός πολίτης-Οι δυνατότητες που θα παρέχει από 5 Δεκεμβρίου
Επιβεβαίωση οικονομικής και χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, αλλά ανάγκη για επαγρύπνηση
Ευρωβουλή: Ικανοποίηση αλλά και ενστάσεις για το προσχέδιο του προϋπολογισμού της Ε.Ε. για 2025
Η ακτινογραφία της ανεργίας στην Κύπρο-Οι τομείς, η μόρφωση και οι ηλικίες των ανέργων
Στις Βρυξέλλες για το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων επί θεμάτων Πολιτικής Συνοχής ο Κεραυνός
Κέρδη κατέγραψε την Τρίτη το ΧΑΚ