Powered by

Το λιμάνι της αγωνίας και των καθυστερήσεων

Σοβαρότατα προβλήματα αντιμετωπίζουν εξαγωγικές και εισαγωγικές εταιρείες από τη συνεχιζόμενη ταλαιπωρία στο λιμάνι Λεμεσού. Βιομηχανίες και εταιρείες που δραστηριοποιούνται είτε ως εισαγωγείς είτε ως εξαγωγείς στα φρούτα, λαχανικά, τυροκομικά προϊόντα, φάρμακα, ζωοτροφές είναι μόνο μερικοί από τους επηρεαζόμενους από την κατάσταση, οι οποίοι είτε έχουν παγώσει τις δραστηριότητές τους είτε βλέπουν ορατό τον κίνδυνο να αναστείλουν τις εργασίες τους.

Ακυρώνονται παραγγελίες
Όπως δηλώνει στο InBusinessNews ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τυροκόμων Κύπρου, Γιώργος Πέτρου, η κατάσταση έχει επιδεινωθεί σημαντικά τις τελευταίες μέρες, καθώς αρκετά εμπορευματοκιβώτια με χαλλούμια, που προορίζονται για εξαγωγές, παραμένουν είτε στις αποθήκες είτε στο λιμάνι. 
Παράλληλα, οι εταιρείες του τομέα αδυνατούν να παραλάβουν τα καθηλωμένα στο λιμάνι εμπορευματοκιβώτια με πρώτες ύλες, οι οποίες θα χρησιμοποιηθούν για τα προϊόντα τους, όπως χαρτόνια και υλικά συσκευασίας.

Την ίδια ώρα, όπως αναφέρει ο κ. Πέτρου, κάποια πλοία, μέσω των οποίων εξάγονται τα κυπριακά τυροκομικά προϊόντα, έχουν ακυρώσει την άφιξή τους στην Κύπρο, προειδοποιώντας, μάλιστα, ότι ενδεχομένως να μην καταφθάσουν ξανά στο νησί αν συνεχιστεί η υφιστάμενη κατάσταση, λόγω των τεράστιων απωλειών που προκαλούνται από την καθυστέρηση, η οποία παρατηρείται τις τελευταίες εβδομάδες.

Εν τω μεταξύ, ο κ. Πέτρου αναφέρθηκε σε αναγκαστικές υπερχρεώσεις από τη διαχειρίστρια εταιρεία του λιμανιού, καθώς, όπως είπε, τους υποχρεώνει να μεταφέρουν τα προϊόντα τους στο λιμάνι μία μέρα πριν από τη νενομισμένη εξαγωγή, με το κόστος φύλαξης να το επωμίζονται οι εταιρείες.

«Κούφιες» υποσχέσεις
Από την πρώτη μέρα ανάληψης των εμπορικών δραστηριοτήτων του λιμανιού Λεμεσού από την ανάδοχο εταιρεία φαίνεται να ξεκίνησαν τα προβλήματα, σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή της Vitatrace Nutrition, Κυριάκο Αγκαστινιώτη, ο οποίος τονίζει ότι κάθε άλλο παρά ομαλή ήταν η μετάβαση στη νέα εποχή για το λιμάνι.

Όπως αναφέρει, οι εξαγωγές της εταιρείας αναγκαστικά διεκόπησαν, καθώς το λιμάνι παραμένει κλειστό, την ώρα που φορτία με πρώτες ύλες (προσθετικά για ζωοτροφές και κτηνιατρικά φάρμακα) που θα χρησιμοποιούνταν για την παραγωγή και τις εξαγωγές δεν έχουν παραληφθεί, προκαλώντας ελλείψεις.

«Παρά τις κούφιες υποσχέσεις ότι θα εξομαλυνθεί η κατάσταση, τα προβλήματα πολλαπλασιάζονται, ενώ εμπορευματοκιβώτια και πλοία αντί να φτάνουν στην Κύπρο, καταλήγουν σε άλλα λιμάνια, όπως του Πειραιά και της Χάιφα», επισημαίνει ο κ. Αγκαστινιώτης, εξηγώντας ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες αντιμετωπίζουν σοβαρές καθυστερήσεις όσον αφορά στην εξυπηρέτησή τους.

Παράλληλα, ο γενικός διευθυντής της Vitatrace Nutrition καλεί την κυβέρνηση να λάβει αποτελεσματικά μέτρα για εξομάλυνση της κατάστασης. «Καταλήγουμε να είμαστε όμηροι του λιμανιού και θα πρέπει να εξευρεθεί ο τρόπος από την κυβέρνηση για επίλυση των προβλημάτων, τα οποία συνεχίζονται για σχεδόν 3 εβδομάδες», σημειώνει σχετικά. 

Μελετούν νομικά μέτρα
«Καταστροφική» χαρακτηρίζει την κατάσταση ο marketing manager της IPH Iakovos Photiades Foodstuff Suppliers Ltd, Θάνος Σιαμτάνης, εξηγώντας ότι από τις 29 Ιανουαρίου, που ξεκίνησε η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού Λεμεσού, ούτε ένα κοντέινερ δεν έχει παραληφθεί από την εταιρεία. Σημειώνεται ότι 20 συνολικά εμπορευματοκιβώτια, τα οποία έχουν φτάσει, παραμένουν καθηλωμένα στο λιμάνι, ενώ άλλα εμπορευματοκιβώτια έχουν καταλήξει σε γειτονικά λιμάνια και η άφιξή τους στο λιμάνι Λεμεσού παραμένει άγνωστη. 
 
«Μετά την πάροδο 3 περίπου εβδομάδων, οι ελλείψεις των προϊόντων μας είναι εμφανείς. Αρκετά από τα αποθέματα μας έχουν τελειώσει, και οι ελλείψεις δημιουργούν σοβαρό πρόβλημα τροφοδοσίας των πελατών μας. Επακόλουθο βέβαια αυτού είναι απώλεια εργασίας και οι ανεπανόρθωτες ζημιές», αναφέρει ο κ. Σιαμτάνης, επισημαίνοντας ότι η αβεβαιότητα αυξάνεται.
 
Παράλληλα, τονίζει ότι πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι νέες αφίξεις εμπορευμάτων αναμένονται στο λιμάνι εντός των επόμενων ημερών και ως εκ τούτου η κατάσταση αναμένεται να γίνει ακόμη δυσκολότερη.
 
«Ενδεχόμενη συνέχιση της χαώδους κατάστασης που επικρατεί στο λιμάνι Λεμεσού και της μη παράδοσης των εμπορευματοκιβωτίων μας, θα μας υποχρεώσει μέχρι και σε αναστολή των εργασιών μας, με όλες τις οικονομικές συνέπειες που διέπονται» τονίζει ο κ. Σιαμτάνης.

 «Η εταιρεία μας επιφυλάσσει τα δικαιώματά της και μελετά με τους νομικούς της συμβούλους πιθανά μέτρα αποζημιώσεων για τις απώλειες που έχουμε υποστεί», επισημαίνει σχετικά.

«Νεκρή» αγορά
Εμφανείς στην κυπριακή αγορά αναμένεται να γίνουν το προσεχές διάστημα οι ελλείψεις φρούτων και λαχανικών, σε περίπτωση που συνεχιστεί το αδιέξοδο στο λιμάνι Λεμεσού, αναφέρει ο γενικός διευθυντής της Eurofresh Fruit & Vegetables, Λουκάς Λουκά, χαρακτηρίζοντας ως καταστροφική την κατάσταση.

«Εδώ και σχεδόν 3 εβδομάδες η αγορά έχει νεκρώσει, καθώς αδυνατούμε να παραλάβουμε τα προϊόντα στην ώρα τους, ενώ αρκετές εταιρείες ακυρώνουν τις παραγγελίες εισαγωγής φρούτων και λαχανικών για την Κύπρο», τονίζει ο κ. Λουκά, λέγοντας ότι αναγκαστικά τα προϊόντα φτάνουν στο νησί αεροπορικώς, εκτοξεύοντας έτσι το κόστος εισαγωγής στο διπλάσιο.

Παράλληλα, εκτιμά ότι τα προβλήματα οφείλονται στο γεγονός ότι δεν ήταν ομαλή η μετάβαση της εμπορικής διαχείρισης του λιμανιού στην ανάδοχο εταιρεία.

Σύμφωνα με τον κ. Λουκά, έχουν ήδη παρουσιαστεί ελλείψεις στην αγορά, με την εταιρεία να αδυνατεί να τροφοδοτήσει τους πελάτες της με φρούτα και λαχανικά.



Αλυσιδωτές επιπτώσεις στην οικονομία
Σε μεγάλο βαθμό επηρεάζεται και η φαρμακευτική βιομηχανία από τη συνεχιζόμενη αβεβαιότητα στο λιμάνι Λεμεσού. Σε δηλώσεις του στο InBusinessNews ο marketing manager της Remedica, Ανδρέας Χατζηπαναγής τονίζει ότι σημειώθηκαν σημαντικές καθυστερήσεις στην παραλαβή φορτίων με πρώτες ύλες, ενώ άγνωστο είναι το πότε και το πώς θα παραληφθούν, καθώς σε ορισμένες περιπτώσεις τα πλοία που προορίζονταν να φτάσουν στην Κύπρο, κατέληξαν σε άλλα λιμάνια, όπως του Πειραιά και του Λιβάνου.

Το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι εξαγωγικές βιομηχανίες, όπως η Remedica, είναι ότι έχει αποδιοργανωθεί το πρόγραμμα των εξαγωγών, καθώς είναι αδύνατο να γίνει ο κατάλληλος προγραμματισμός για τις παραγγελίες, οι οποίες πρέπει να εκτελεστούν και να εξαχθούν σε άλλες χώρες.

«Σε πολλές περιπτώσεις η εταιρεία υποχρεώνεται να πληρώνει, για κάθε μέρα καθυστέρησης στην αποστολή των παραγγελιών, πέναλτι προς τον πελάτη ή τα κράτη που θα παραδίνονταν οι προσφορές στο εξωτερικό», επισημαίνει ο κ. Χατζηπαναγής, εξηγώντας ότι σε περίπτωση που οι πελάτες ή τα κράτη επιλέξουν να προμηθευτούν προϊόντα από άλλες χώρες, τότε η εταιρεία θα κληθεί να καταβάλει τη διαφορά.

Εξάλλου, λόγω της αβεβαιότητας που επικρατεί στο λιμάνι, υπολειτουργούν και τμήματα της Remedica, με τις επιπτώσεις και το κόστος να επωμίζεται η ίδια η εταιρεία.

Από την άλλη, ο κ. Χατζηπαναγής σημειώνει ότι οι επιπτώσεις στις εξαγωγικές βιομηχανίες είναι αλυσιδωτές και στην ίδια την οικονομία, καθώς όσο καθυστερούν οι εξαγωγές και οι εισπράξεις, τόσο καθυστερεί και το κράτος να έχει έσοδα από τις εταιρείες που κρατούν τις εξαγωγές της χώρας.

«Ενώ έχουμε ως εξαγωγικές βιομηχανίες κερδίσει την εμπιστοσύνη των ξένων αγορών, καταλήγουμε να χάνουμε μέρος από την αξιοπιστία μας, χωρίς να έχουμε καμία ευθύνη», αναφέρει ο marketing manager της Remedica.

Η Remedica απευθύνει δραματική έκκληση προς όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές να βρουν το συντομότερο δυνατό μία λύση, τονίζοντας ότι οι απώλειες είναι μεγάλες προς την ευρύτερη οικονομία της χώρας. 

Από την εμπορικοποίηση στο χάος
Ως «χαώδη» περιγράφουν την κατάσταση στο λιμάνι Λεμεσού παράγοντες της αγοράς των logistics, τονίζοντας ότι η ανάδοχος εταιρεία αδυνατεί να αντεπεξέλθει στον αυξημένο όγκο εργασίας και στις κανονικές συνθήκες φόρτωσης, οι οποίες θα έπρεπε να επικρατούσαν στο λιμάνι.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι πέραν του γεγονότος ότι για μία εκφόρτωση οι μεταφορείς υποχρεώνονται να περιμένουν άπειρες ώρες, ενώ υπολογίζεται ότι αντί για 3-4 δρομολόγια που πραγματοποιούσαν καθημερινά, πλέον διενεργούν μόλις ένα.

Παράλληλα, εκτιμάται ότι η απόδοση στην εκφόρτωση κοντέινερ έχει μειωθεί περίπου στο 1/3, ενώ ο διαθέσιμος χώρος εκφόρτωσης έχει συρρικνωθεί σημαντικά. Προβλήματα παρουσιάζονται και όσον αφορά στον τρόπο λειτουργίας του λιμανιού, με σημαντικές καθυστερήσεις να παρατηρούνται στις εκφορτώσεις πλοίων λόγω ανεπάρκειας στον εξοπλισμό (μικρά φορτηγά και forklift που μετέφεραν τα εμπορευματοκιβώτια). 

Πάντως, η Eurogate, η εταιρεία που ανέλαβε τη διαχείριση του τερματικού εμπορευματοκιβωτίων ανακοίνωσε ότι 21 επιπλέον οδηγοί από τη Γερμανία θα ενισχύσουν το δυναμικό της από το ερχόμενο Σαββατοκύριακο, ενώ έχουν ήδη γίνει ενέργειες για την εξασφάλιση ακόμη επτά μηχανημάτων φορτοεκφόρτωσης.

Καλώντας τους μεταφορείς να επιστρέψουν στην εργασία τους, η εταιρεία «διαβεβαιώνει ότι θα συνεχίσει τον εποικοδομητικό διάλογο με όλους τους εμπλεκομένους φορείς ώστε να ομαλοποιηθεί πλήρως η λειτουργία του τερματικού».

Δειτε Επισης

Μνημόνιο συνεργασίας με Ελλάδα και Ιορδανία στον τομέα των επενδύσεων-Ενισχύονται οι εμπορικοί δεσμοί
Οριακές απώλειες στο ΧΑΚ
Ακόμη ένα κρίσιμο βήμα για την κατάργηση της βίζας για ΗΠΑ-Το βασικό προαπαιτούμενο που έχει ολοκληρωθεί
Επιδείνωση οικονομικού κλίματος, όμως συνεχίζουν οι ευνοϊκές συνθήκες για την κυπριακή οικονομία
Ανακοινώσεις Χριστοδουλίδη: Παίρνει σάρκα και οστά ο ψηφιακός πολίτης-Οι δυνατότητες που θα παρέχει από 5 Δεκεμβρίου
Επιβεβαίωση οικονομικής και χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, αλλά ανάγκη για επαγρύπνηση
Ευρωβουλή: Ικανοποίηση αλλά και ενστάσεις για το προσχέδιο του προϋπολογισμού της Ε.Ε. για 2025
Η ακτινογραφία της ανεργίας στην Κύπρο-Οι τομείς, η μόρφωση και οι ηλικίες των ανέργων
Στις Βρυξέλλες για το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων επί θεμάτων Πολιτικής Συνοχής ο Κεραυνός
Κέρδη κατέγραψε την Τρίτη το ΧΑΚ