«Κολλημένες» για 2 χρόνια υποθέσεις καταχρηστικών ρητρών
16:00 - 05 Δεκεμβρίου 2017
Σε εκκρεμότητα βρίσκονται επί δυόμισι χρόνια οι υποθέσεις καταχρηστικών ρητρών, που αφορούν συμβάσεις καταναλωτών, κυρίως με χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και εταιρείες ανάπτυξης γης.
Συγκεκριμένα, 52 αποφάσεις της Υπηρεσίας Προστασίας του Καταναλωτή του Υπουργείου Εμπορίου έχουν τεθεί ενώπιον της Νομικής Υπηρεσίας, η οποία έχει την ευθύνη να τις προωθήσει στο δικαστήριο, ώστε να εκδοθεί διάταγμα για την αφαίρεση ή κατάργηση των καταχρηστικών ρητρών από συμβάσεις.
Ωστόσο, οι συγκεκριμένες αποφάσεις βρίσκονται καθηλωμένες στη Νομική Υπηρεσία εδώ και δυόμισι χρόνια, χωρίς να έχει προχωρήσει καμία στο δικαστήριο, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να γίνονται έρμαια των καταχρηστικών ρητρών των Τραπεζών και των εταιρειών ανάπτυξης γης.
Το θέμα εξετάστηκε σήμερα, κατά τη συνεδρία της Επιτροπής Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού της Βουλής, η οποία ενημερώθηκε από την Υπηρεσία Προστασίας του Καταναλωτή ότι έχουν προωθηθεί στη Νομική Υπηρεσία δεκάδες υποθέσεις και πιο συγκεκριμένα έχουν σταλεί 52 αποφάσεις, από τις οποίες οι πέντε αφορούν τράπεζες. Σημειώνεται ότι οι αποφάσεις αυτές έχουν εκδοθεί από το 2010.
Οι αποφάσεις γνωστοποιούνταν μέχρι πριν δύο χρόνια στους παραπονούμενους, ώστε να διεκδικήσουν τα δικαιώματα τους. Ωστόσο, τα δύο τελευταία χρόνια, μετά την τροποποίηση της νομοθεσίας, υπάρχει η δυνατότητα, έκδοσης διαταγμάτων από δικαστήρια, για καθολική εφαρμογή των αποφάσεων.
Παρόμοια υπόθεση είναι και τα καταχρηστικά επιτόκια στο Συνεργατισμό, για τα οποία αναγκάστηκε η Τράπεζα να επιστρέψει τους πελάτες της 100 εκατομμύρια ευρώ.
Σε δηλώσεις του, μετά τη συνεδρία, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Εμπορίου, Άγγελος Βότσης, επέκρινε την καθυστέρηση που παρατηρείται στη Νομική Υπηρεσία, ώστε να προχωρούν οι υποθέσεις στα δικαστήρια για λήψη τελικών αποφάσεων, για να σημειώσει ότι «δυστυχώς έχουμε εντοπίσει ότι παρά την πολύ σωστή δουλειά που γίνεται από την Υπηρεσία Προστασίας του Καταναλωτή, εντούτοις μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει το επόμενο βήμα».
Εξήγησε πως «το επόμενο βήμα είναι ότι αν δεν γίνουν αποδεκτές από τις τράπεζες ή τις συγκεκριμένες εταιρείες οι όποιες παρατηρήσεις που καταγράφονται στα ευρήματα της Υπηρεσίας Καταναλωτών, τότε το επόμενο βήμα είναι να οδηγηθεί προς τη Νομική Υπηρεσία η υπόθεση, για να κατατεθεί στο δικαστήριο, με στόχο το δικαστήριο να πάρει τελεσίδικη απόφαση, την οποία θα πρέπει να εφαρμόσουν αυτοί που τους αφορά».
«Δυστυχώς μέχρι σήμερα», είπε, «καμιά υπόθεση δεν έχει οδηγηθεί προς τη διαδικασία των δικαστηρίων και έχουμε αποφασίσει στην επόμενη συνεδρία, που θα είναι αμέσως μετά τις εκλογές, να έχουμε ενώπιον μας και τη Νομική Υπηρεσία για να δούμε τα βήματα, τα οποία αναμένονται να γίνουν», σημείωσε.
Όπως πρόσθεσε τα μέλη της Επιτροπής έχουν ενημερωθεί από το Υπουργείο Εμπορίου ότι έχει καθοριστεί ειδικός λειτουργός (νομικός) στη Νομική Υπηρεσία, που χειρίζεται αυτά τα θέματα την τελευταία περίοδο και φιλοδοξούν ότι πολύ σύντομα οι πρώτες περιπτώσεις θα οδηγηθούν στο δικαστήριο.
Είπε ακόμα πως την ίδια ώρα η Υπηρεσία Προστασίας του Καταναλωτή έχει ενημερώσει ότι ετοιμάζει τροποποίηση της νομοθεσίας, η οποία, όπως συμπλήρωσε, θα ενισχύσει τα εργαλεία, που έχει σήμερα ενώπιον της, για να μπορεί να επιβάλλει και διοικητικά πρόστιμα, τα οποία να επιβάλλονται με την απόφαση του Υπουργείου Εμπορίου και ακολούθως να προχωρεί η όλη διαδικασία.
Ο βουλευτής του ΔΗΣΥ, Αντρέας Κυπριανού, σημείωσε ότι «αν κριθεί από το δικαστήριο ότι οποιαδήποτε ρήτρα είναι καταχρηστική, άρα και παράνομη τότε αυτός που την έχει επιβάλει σε οποιοδήποτε συμβόλαιο είναι υπόλογος σε αποζημιώσεις προς τον άλλο που έχει υπογράψει το συμβόλαιο».
«Άρα αν κριθεί από το δικαστήριο ότι οποιαδήποτε ρήτρα που χρησιμοποιήθηκε είναι καταχρηστική, θεωρητικά θα πρέπει αυτό που την έχει επιβάλει να αποζημιώσει αυτόν ο οποίος έχει υπογράψει το συμβόλαιο μαζί του με καταχρηστική ρήτρα», είπε.
Πρόσθεσε ότι «μετά από την προσφυγή της Νομικής Υπηρεσίας και την απόφαση του δικαστηρίου ότι μια ρήτρα είναι καταχρηστική σαφέστατα όποιος πολίτης επηρεάζεται θα μπορεί να πάει μόνος τους στο δικαστήριο και να διεκδικήσει, αφού θα υπάρχει ήδη δεδικασμένο, αποζημίωση».
Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Κώστας Κώστα, χαρακτήρισε απαράδεκτη την καθυστέρηση στη Νομική Υπηρεσία, ώστε να οδηγηθούν οι υποθέσεις στα δικαστήρια, για να προσθέσει πως «έτσι θα μπορέσουν να ανασταλούν οι συμβάσεις με καταχρηστικές ρήτρες και να προστατευτούν οι πολίτες».
Είπε ότι τα τελευταία 7 χρόνια έχουν εκδοθεί δεκάδες αποφάσεις από την Υπηρεσία με τις οποίες έχουν εντοπιστεί ρήτρες στις συμβάσεις που έχουν θεωρηθεί ως καταχρηστικές, επαναλαμβάνοντας με την ευκαιρία την έκκληση του κόμματός του προς την Κυβέρνηση για σωστή στελέχωση της Υπηρεσίας με επιστημονικό προσωπικό.
Η Βουλευτής της Συμμαχίας Πολιτών, Άννα Θεολόγου, είπε ότι δυστυχώς η Νομική Υπηρεσία δεν έχει προωθήσει τις καταγγελίες, με αποτέλεσμα να επωφελούνται τράπεζες και να πλήττονται οι πολίτες.
«Θέλουμε να πιστεύουμε ότι οι διαδικασίες θα προχωρήσουν με πιο γοργούς ρυθμούς από τη Νομική Υπηρεσία και αναμένουμε να μας φέρουν τις εισηγήσεις τους με νέο νομοσχέδιο η Υπηρεσία Προστασίας του Καταναλωτή, που θα αφορά διαμόρφωση του νόμου σε ορισμένα κενά, τα οποία έχουν οι ίδιοι κρίνει ότι πρέπει να βελτιωθούν και στη διαδικασία επιβολής διοικητικών προστίμων σε όσους παραβιάζουν τη συγκεκριμένη νομοθεσία», είπε.
Ικανοποίηση Επ. Εμπορίου για υπογραφή Μνημονίου Συναντίληψης για τον αγωγό East Med
Νωρίτερα, τα μέλη της Επιτροπής Εμπορίου εξέφρασαν την ομόφωνη ικανοποίησή τους για την υπογραφή του Μνημονίου Συναντίληψης για τον αγωγό East Med, δηλαδή τον αγωγό που θα ενώνει με αγωγούς ηλεκτρικού ρεύματος, το Ισραήλ, την Κύπρο, την Ελλάδα και την Ιταλία.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Άγγελος Βότσης, δήλωσε ότι με την υπογραφή του μνημονίου, αρχίζουν ουσιαστικά οι μελέτες για το μεγαλεπήβολο έργο.
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ