Διεκδικούν έλεγχο των εποπτικών αρχών οι ελεγκτές

Διαφορές στον τρόπο μεταφοράς της τραπεζικής νομοθεσίας καθώς και του σχεδιασμού της εποπτείας μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ, εντοπίζουν οι ελεγκτικές υπηρεσίες πέντε ευρωπαϊκών χωρών που διεκδικούν πιο αποτελεσματικό ρόλο στον έλεγχο των εποπτικών αρχών.
Τα Ανώτατα Ελεγκτικά Ιδρύματα της Αυστρίας, Κύπρου, Φινλανδίας, Γερμανίας και Ολλανδίας διεξήγαγαν παράλληλο έλεγχο σχετικά με την εποπτεία των τραπεζών σε εθνικό επίπεδο. Οι στόχοι του ελέγχου ήταν να εντοπίσουν διαφορές μεταξύ των Κρατών μελών της Ευρωπαϊκής ΄Ενωσης στον τρόπο άσκησης της εποπτείας των λιγότερο σημαντικών ιδρυμάτων, και πιθανές αδυναμίες στον έλεγχο ('audit gap') οι οποίες έχουν προκύψει από την εισαγωγή του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού.
 
Στις παρατηρήσεις τους επισημαίνουν ότι ο Ενιαίος Ευρωπαϊκός Μηχανισμός πρέπει να ακολουθείται όπου εφαρμόζεται. Ο προγραμματισμός και η εφαρμογή της εποπτείας μπορεί να προσαρμόζεται ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες των συνθηκών που επικρατούν και Κανόνων που ισχύουν στα διάφορα Κράτη.
 
Θα πρέπει να γίνει προσπάθεια από τις Εθνικές Αρχές και την ΕΚΤ για να βρεθεί η χρυσή τομή μεταξύ της εναρμόνισης, αναλογικότητας και ελαστικότητας της εποπτείας σύμφωνα με τις περιστάσεις που επικρατούν στο κάθε κράτος. Εισηγούμαστε όπως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι αρμόδιες εθνικές αρχές παρακολουθούν στενά την εξέλιξη της εποπτείας στα Κράτη Μέλη.
 
Κυριότερες συστάσεις
Το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα θα πρέπει να συνάψουν – ως πρώτο βήμα – μια διμερή συμφωνία ορίζοντας τους κανόνες για την μεταξύ τους ανταλλαγή πληροφοριών. Ωστόσο, θεωρούμε απαραίτητο να διευκρινιστεί η εντολή ελέγχου του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνέδριου σε σχέση με την εποπτεία σημαντικών ιδρυμάτων, καθώς θα έχει άμεσο αντίκτυπο στο εύρος των πληροφοριών της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στις οποίες θα έχει πρόσβαση. Μπορεί να χρειαστεί η ενδυνάμωση είτε μέσω παράγωγου δικαίου (Κανονισμών), είτε μέσω της νομοθεσίας, με σκοπό την επίτευξη νομικής βεβαιότητας και τη δημιουργία μιας βιώσιμης λύσης.
 
Οι εθνικές αρμόδιες αρχές θα πρέπει να εξουσιοδοτήσουν την κοινοποίηση των πληροφοριών σχετικά με την προληπτική εποπτεία των λιγότερο σημαντικών ιδρυμάτων στα δικά τους αντίστοιχα Ανώτατα Ελεγκτικά Ιδρύματα, σύμφωνα με το Άρθρο 59(2) της οδηγίας για τις κεφαλαιακές απαιτήσεις.
 
Οι εθνικές κυβερνήσεις και τα κοινοβούλια των κρατών μελών θα πρέπει να εξετάσουν εάν τα Ανώτατα Ελεγκτικά Ιδρύματα έχουν κατά νόμο (de jure) και στην πράξη (de facto) εντολή για έλεγχο της τραπεζικής εποπτείας. Όπου είναι απαραίτητο και εφικτό θα πρέπει να αναζητήσουν μιαν επέκταση των εντολών ελέγχων σύμφωνα με το Άρθρο 59(2) της οδηγίας για τις κεφαλαιακές απαιτήσεις.

Δειτε Επισης

Λουίς ντε Γκίντος (ΕΚΤ): Νέες μειώσεις στα επιτόκια εάν διατηρηθούν οι προβλέψεις για τον πληθωρισμό
ING: Αυτές είναι οι εκτιμήσεις για τις μειώσεις των επιτοκίων το 2025 σε ΕΚΤ και Τράπεζα της Αγγλίας
Νάγκελ: Η ΕΚΤ δεν πρέπει να μειώσει τα επιτόκια πολύ γρήγορα
Παρουσιάστηκε ο οδικός χάρτης για επανασύσταση του συνεργατισμού-«Ωρίμασαν οι συνθήκες»
Μηχανές ΑΤΜ της«Astrobank» σε Λιοπέτρι, Αυγόρου και Άχνα έξω από τα κτήρια των Κοινοτικών Συμβουλίων
Κεντρική Τράπεζα: Σημαντική πρόοδος στην στρατηγική για χρηματοοικονομικό αλφαβητισμό στην Κύπρο
Η ψηφιακή ανθεκτικότητα στο επίκεντρο: Προετοιμασία για τη συμμόρφωση με τον κανονισμό DORA (video)
Συμφωνία σταθμός…Deal με Demetra-Logicom και πλώρη για το 100% της Ελληνικής Τράπεζας η Eurobank
Αλλάζει η ατζέντα των διεθνών αναλυτών για τις ελληνικές τράπεζες
Ξ. Κονομής: Η πορεία προς το Net Zero, οι προκλήσεις για τις επιχειρήσεις και ο στόχος του 8ου Business Leaders Summit