Σε κεντρικό μητρώο όλες οι κρατικές ενισχύσεις
10:54 - 18 Οκτωβρίου 2017
Την ολοκλήρωση των διαδικασιών που απαιτούνται για τη δημιουργία κεντρικών μητρώων κρατικών ενισχύσεων, στα οποία θα καταχωρούνται υποχρεωτικά από τις αρμόδιες αρχές οι ενισχύσεις που παραχωρούνται και τα οποία θα ελέγχονται σε κεντρικό επίπεδο από Γραφείο του Εφόρου, προγραμματίζει, μεταξύ άλλων, για το 2018 το Γραφείο του Εφόρου Κρατικών Ενισχύσεων.
Επί του παρόντος γίνονται προκατασκευαστικές εργασίες για την καταγραφή των αναγκών του συστήματος, οι οποίες θα αξιολογηθούν εντός Νοεμβρίου και ακολούθως θα αποφασιστεί κατά πόσο το σύστημα θα ολοκληρωθεί από το ίδιο το Τμήμα Υπηρεσιών Πληροφορικής του Υπουργείου Οικονομικών ή θα ακολουθηθεί η διαδικασία προσφορών με την προκήρυξη του έργου.
Όπως αναφέρθηκε ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού, με τη λειτουργία του συστήματος του κεντρικού μητρώου ενισχύσεων ήσσονος σημασίας οι εξουσιοδοτημένοι λειτουργοί των αρμοδίων αρχών (υπουργείων και ανεξάρτητων αρχών) θα έχουν πρόσβαση στο σύστημα και θα ελέγχουν πριν από τη χορήγηση ενισχύσεων ήσσονος σημασίας ότι ο αιτούμενος δεν έχει ξεπεράσει το ανάλογο με τον τομέα δραστηριότητάς του ορίου ποσού ανά τριετία.
Την ίδια ώρα, η αρμόδια αρχή θα αξιολογεί κατά πόσο οι αιτητές ανήκουν σε όμιλο επιχειρήσεων, οπότε θα πρέπει να αντιμετωπίζονται ως ενιαία επιχείρηση για σκοπούς υπολογισμού του συνολικού ποσού ενίσχυσης.
Μέσω του εν λόγω συστήματος, το Γραφείο του Εφόρου Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων θα ασκεί δειγματοληπτικά ελέγχους για το κατά πόσο οι αρμόδιες αρχές τηρούν τα όρια ενίσχυσης που κάθε επιχείρηση δικαιούται να λάβει.
Σημειώνοντας ότι η τήρηση μητρών και η επεξεργασία προσωπικών δεδομένων φυσικών προσώπων καθίσταται απαραίτητη για σκοπούς αποτελεσματικής τήρησης των προνοιών κανονισμών της Κομισιόν, ο Έφορος Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων χαρακτηρίζει ως ανεπαρκή και καθαρά τυπική την υφιστάμενη διαδικασία υποβολής γραπτών δηλώσεων από τους αιτητές ενίσχυσης de minimis στις αρμόδιες αρχές, οι οποίες δεν μπορούν να εξακριβώσουν μέσω ηλεκτρονικού συστήματος τα ποσά de minimis που λήφθηκαν.
Πρόβλημα στελέχωσης
Επιπρόσθετα, το Γραφείο του Εφόρου προγραμματίζει για το 2018 την εξέταση προνοιών του νόμου για τη λογιστική και δημοσιονομική διαχείρισης και χρηματοοικονομικού ελέγχου της Δημοκρατίας, οι οποίες αφορούν στον συμψηφισμό των οφειλών επιχειρήσεων με κρατικές ενισχύσεις που τους παραχωρούνται, τη διαρκή εκπαίδευση του προσωπικού του Γραφείου σε θέματα κρατικών ενισχύσεων, όπως επίσης και την περαιτέρω αξιοποίηση των σημείων επαφής στις διάφορες αρμόδιες αρχές με σκοπό τη δημιουργία δικτύου για αλληλοενημέρωση.
Όπως είπε ο ίδιος ο Έφορος, Θεοφάνης Θεοφάνους, το Γραφείο του αντιμετωπίζει διαχρονικά προβλήματα όσον αφορά στη στελέχωση και τη μη ύπαρξη μόνιμης δομής, η οποία φαίνεται να δυσχεραίνει σημαντικά την εκτέλεση του έργου που έχει να επιτελέσει.
Το Γραφείο στελεχώνεται σε πέντε άτομα επιστημονικό προσωπικό και τρεις μόνιμους βοηθούς γραμματειακούς λειτουργούς.
Επί του παρόντος γίνονται προκατασκευαστικές εργασίες για την καταγραφή των αναγκών του συστήματος, οι οποίες θα αξιολογηθούν εντός Νοεμβρίου και ακολούθως θα αποφασιστεί κατά πόσο το σύστημα θα ολοκληρωθεί από το ίδιο το Τμήμα Υπηρεσιών Πληροφορικής του Υπουργείου Οικονομικών ή θα ακολουθηθεί η διαδικασία προσφορών με την προκήρυξη του έργου.
Όπως αναφέρθηκε ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού, με τη λειτουργία του συστήματος του κεντρικού μητρώου ενισχύσεων ήσσονος σημασίας οι εξουσιοδοτημένοι λειτουργοί των αρμοδίων αρχών (υπουργείων και ανεξάρτητων αρχών) θα έχουν πρόσβαση στο σύστημα και θα ελέγχουν πριν από τη χορήγηση ενισχύσεων ήσσονος σημασίας ότι ο αιτούμενος δεν έχει ξεπεράσει το ανάλογο με τον τομέα δραστηριότητάς του ορίου ποσού ανά τριετία.
Την ίδια ώρα, η αρμόδια αρχή θα αξιολογεί κατά πόσο οι αιτητές ανήκουν σε όμιλο επιχειρήσεων, οπότε θα πρέπει να αντιμετωπίζονται ως ενιαία επιχείρηση για σκοπούς υπολογισμού του συνολικού ποσού ενίσχυσης.
Μέσω του εν λόγω συστήματος, το Γραφείο του Εφόρου Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων θα ασκεί δειγματοληπτικά ελέγχους για το κατά πόσο οι αρμόδιες αρχές τηρούν τα όρια ενίσχυσης που κάθε επιχείρηση δικαιούται να λάβει.
Σημειώνοντας ότι η τήρηση μητρών και η επεξεργασία προσωπικών δεδομένων φυσικών προσώπων καθίσταται απαραίτητη για σκοπούς αποτελεσματικής τήρησης των προνοιών κανονισμών της Κομισιόν, ο Έφορος Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων χαρακτηρίζει ως ανεπαρκή και καθαρά τυπική την υφιστάμενη διαδικασία υποβολής γραπτών δηλώσεων από τους αιτητές ενίσχυσης de minimis στις αρμόδιες αρχές, οι οποίες δεν μπορούν να εξακριβώσουν μέσω ηλεκτρονικού συστήματος τα ποσά de minimis που λήφθηκαν.
Πρόβλημα στελέχωσης
Επιπρόσθετα, το Γραφείο του Εφόρου προγραμματίζει για το 2018 την εξέταση προνοιών του νόμου για τη λογιστική και δημοσιονομική διαχείρισης και χρηματοοικονομικού ελέγχου της Δημοκρατίας, οι οποίες αφορούν στον συμψηφισμό των οφειλών επιχειρήσεων με κρατικές ενισχύσεις που τους παραχωρούνται, τη διαρκή εκπαίδευση του προσωπικού του Γραφείου σε θέματα κρατικών ενισχύσεων, όπως επίσης και την περαιτέρω αξιοποίηση των σημείων επαφής στις διάφορες αρμόδιες αρχές με σκοπό τη δημιουργία δικτύου για αλληλοενημέρωση.
Όπως είπε ο ίδιος ο Έφορος, Θεοφάνης Θεοφάνους, το Γραφείο του αντιμετωπίζει διαχρονικά προβλήματα όσον αφορά στη στελέχωση και τη μη ύπαρξη μόνιμης δομής, η οποία φαίνεται να δυσχεραίνει σημαντικά την εκτέλεση του έργου που έχει να επιτελέσει.
Το Γραφείο στελεχώνεται σε πέντε άτομα επιστημονικό προσωπικό και τρεις μόνιμους βοηθούς γραμματειακούς λειτουργούς.