Powered by

ΥΠΟΙΚ: «Ξανά σε συνθήκες σταθερότητας και εμπιστοσύνης η Κύπρος»

 Η ανάκαμψη και η ανάπτυξη της οικονομίας δεν είναι επίπλαστη, είναι πραγματική και είναι πολλά υποσχόμενη γιατί είναι αποτέλεσμα των καλών επιδόσεων του συνόλου σχεδόν των παραγωγικών τομέων, τόνισε ο Υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης καθορίζοντας παράλληλα ως μελλοντικό στόχο «το ανέβασμα του πήχη της ανάπτυξης, της ευημερίας και της προοπτικής, πολύ πιο ψηλά».

 
«Επόμενος στόχος πρέπει να είναι ακριβώς η βιώσιμη, διατηρήσιμη ανάπτυξη σε ένα μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Όχι μόνο για να εξαλείψουμε και τα τελευταία κατάλοιπα της κρίσης την οποία βιώσαμε, αλλά κυρίως για να δημιουργήσουμε νέες ευκαιρίες, νέες θέσεις εργασίας και για να ανεβάσουμε το βιοτικό μας επίπεδο ακόμη πιο ψηλά, προς όφελος το συνόλου των συμπολιτών μας», υπογράμμισε ο κ. Γεωργιάδης μιλώντας την Πέμπτη ενώπιον της Σχολής Οικονομικών Επιστημών και Διοίκησης του Πανεπιστημίου Κύπρου, στο πλαίσιο της ετήσιας διάλεξης του Υπουργού Οικονομικών για την κυπριακή οικονομία.
 
Ταυτόχρονα ο Υπουργός Οικονομικών τόνισε ότι όλα τα θετικά στοιχεία που παρουσιάζει η πορεία της οικονομίας «επιβεβαιώνουν ότι μέχρι το τέλος του έτους, θα έχουμε καλύψει το χαμένο έδαφος σε ένα σημαντικό βαθμό, όχι όμως πλήρως», σημειώνοντας ότι αν και πάμε καλύτερα στην οικονομία, «έχουμε ακόμη δρόμο να διανύσουμε»
 
Ανέφερε «ότι ο στόχος της βιώσιμης ανάπτυξης δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς την συνέχιση της προσπάθειας, με την ίδια προσήλωση και με την ίδια ένταση».
 
«Δεν μπορεί και δεν πρέπει να επιστρέψουμε στα παλιά, στις ανεύθυνες πρακτικές και στις λαϊκίστικες συμπεριφορές που τόσο πολύ μας κόστισαν. Ούτε και πρέπει να επιτρέψουμε στη δογματική άρνηση να καθοδηγεί τις αποφάσεις μας ή να παρεμποδίζει τις αλλαγές που ο τόπος μας έχει ανάγκη», πρόσθεσε.
 
Ανέφερε ότι «είναι γεγονός ότι κάποια κατάλοιπα προβλήματα που δημιουργήθηκαν δεν έχουν πλήρως αντιμετωπιστεί, όπως είναι το ψηλό δημόσιο χρέος και ο ψηλός ιδιωτικός δανεισμός, μέρος του οποίου είναι και τα μη-εξυπηρετούμενα δάνεια.
 
Το πιο σημαντικό, ωστόσο, και ενθαρρυντικό, σύμφωνα με τον Υπουργό Οικονομικών, «είναι το γεγονός ότι η σημερινή ισχυρή ανάκαμψη της οικονομίας μας είναι απαλλαγμένη από τις δύο βασικές στρεβλώσεις που είχαν χαρακτηρίσει την προηγούμενη περίοδο».
 
Όπως είπε, «η σημερινή ανάπτυξη δεν είναι αποτέλεσμα ούτε υπερβολικού τραπεζικού δανεισμού, ούτε και αλόγιστα ψηλών και ελλειμματικών δημοσίων δαπανών, όπως ήταν η ανάπτυξη της οικονομίας μας στην περίοδο πριν από την κρίση», αλλά «αποτέλεσμα των καλών επιδόσεων του συνόλου σχεδόν των παραγωγικών μας τομέων».
 
Είναι αποτέλεσμα μικρότερων και μεγαλύτερων επενδύσεων, ντόπιων και ξένων, που έχουν ήδη ξεκινήσει να πραγματοποιούνται σε μια σειρά από τομείς, πρόσθεσε.
 
Αναφέροντας ότι «η κατάσταση είναι σαφώς βελτιωμένη», ο κ. Γεωργιάδης τόνισε ότι «το πιο σημαντικό είναι ότι έχουν δημιουργηθεί και πάλι συνθήκες σταθερότητας και εμπιστοσύνης, τα οποία αποτελούν τα πιο βασικά συστατικά για την ανάπτυξη».
 
Και ασφαλώς δεν είναι με τα λόγια που μπορεί η σταθεροποιηθεί μια οικονομία αλλά μέσα από τη σκληρή δουλειά των παραγωγικών δυνάμεων μιας οικονομίας και «μέσα από πολιτικές που όχι μόνο δεν θα επιβαρύνουν αυτές τις παραγωγικές δυνάμεις αλλά αντιθέτως θα τις στηρίζουν και θα τις ενδυναμώνουν», πρόσθεσε.
 
Ανέφερε επίσης ότι το δημόσιο χρέος έχει καταστεί βιώσιμο, οι αναβαθμίσεις από τους Οίκους Αξιολόγησης διαδέχονται η μια την άλλη και οι διεθνείς αγορές μας εμπιστεύονται ξανά, προσθέτοντας ότι «αυτή ακριβώς είναι η σημασία της συνετής διαχείρισης των δημοσίων οικονομικών, που δεν υποθηκεύει, αλλά αντίθετα δημιουργεί προοπτικές για το αύριο».
 
Ανέφερε, ωστόσο, ότι «η ανεργία παραμένει ψηλή αλλά μειώνεται και είναι στο 10-11%», ενώ σημείωσε ότι η απασχόληση σε άτομα επίσης καταγράφει αύξηση για τρίτη συνεχόμενη χρονιά.
 
«Φέτος έχουμε αύξηση πάνω από 3% στον αριθμό των εργαζομένων και αυτό απαντά στην ατεκμηρίωτη θέση ότι η ανεργία μειώνεται επειδή εργαζόμενοι φεύγουν», πρόσθεσε.
 
Αναφορικά με τον τραπεζικό τομέα, ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι «έχει γυρίσει σελίδα» και άλλαξε εποπτικό και ρυθμιστικό πλαίσιο, το οποίο έγινε σαφώς πιο αυστηρό.
 
Ανέφερε ότι το τραπεζικό σύστημα της χώρας μας αποτελεί  μέρος της Τραπεζικής Ένωσης και εποπτεύεται άμεσα ή έμμεσα από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, ενώ ενθαρρύνθηκε η έλευση ξένων επενδυτών οι οποίοι διέθεσαν τα απαιτούμενα κεφάλαια.
 
Είπε ότι άλλαξαν πολλά σε σχέση με την εταιρική διακυβέρνηση των τραπεζών και κερδήθηκε ξανά η εμπιστοσύνη των καταθετών, ενώ ο τραπεζικός δανεισμός είναι ξανά διαθέσιμος και μάλιστα με τα χαμηλότερα επιτόκια που είχαμε ποτέ στην χώρα μας και με διαδικασίες ελέγχου και έγκρισης δανείων πολύ πιο αυστηρές όπως ακριβώς  πρέπει να είναι.
 
Τέλος, ο Υπουργός Οικονομικών τόνισε τη σημασία που η Κυβέρνηση και ο ίδιος ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αποδίδουν στην περαιτέρω ανάπτυξη και πρόοδο του Πανεπιστημίου Κύπρου, του συνόλου των πανεπιστημίων του τόπου, αλλά και γενικότερα στην ενθάρρυνση της καινοτομίας και της έρευνας, ως εργαλείου ανάπτυξης και πρόσθεσε ότι στο Πανεπιστήμιο Κύπρου βρίσκεται σε εξέλιξη η μεγάλη επένδυση σε νέες πανεπιστημιακές και ερευνητικές υποδομές ύψους 216 εκ. ευρώ με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ύψους 162 εκ. ευρώ,  αλλά και συμπληρωματική χρηματοδότηση από την Τράπεζα του Συμβουλίου της Ευρώπης.
 
Είπε ακόμη για να επιτευχθεί η διασύνδεση της πανεπιστημιακής έρευνας με την πραγματική οικονομία και τις επιχειρήσεις, το Υπουργικό Συμβούλιο ετοίμασε και έγκρινε νομοθετικό πλαίσιο για τα πανεπιστημιακά spin-offs.
 
Οικονομία και λύση Κυπριακού
Απαντώντας σε ερώτηση για ενδεχόμενες επιπτώσεις στην οικονομία από μια λύση στο Κυπριακό λόγω και της ανάγκης εξύψωσης του βιοτικού επιπέδου των Τουρκοκυπρίων, ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι «εξύψωση του βιοτικού επιπέδου των Τ/κ όχι μόνο δεν θα ήταν μια αρνητική εξέλιξη για την χώρα μας αλλά θα ήταν μια εξαιρετικά θετική προοπτική γιατί αυτή η εξύψωση», όπως είπε, «δεν θα γινόταν με επιδότηση των Ε/κ προς Τ/κ».
 
«Θα γινόταν και θα επιτυγχανόταν μέσα από την δημιουργία νέων προοπτικών, επενδυτικών ευκαιριών, ευκαιριών για νέα οικονομική δραστηριότητα, για δραστηριοποίηση και σε τοπικό αλλά και σε περιφερειακό επίπεδο που πράγματι θα εξύψωνε το βιοτικό επίπεδο και των Τ/κ και των Ε/κ», ανέφερε και σημείωσε ότι η έγνοια του σε περίπτωση λύσης ομοσπονδιακής θα ήταν όπως οι δομές της επανενωμένης οικονομίας, έστω στο πλαίσιο μιας ομοσπονδίας να ήταν τέτοιες που να μην έβαζαν εμπόδια σε αυτή την καινούργια προοπτική της οικονομίας μας που θα προέκυπτε».
 
Να μην μεταφέραμε, όπως εξήγησε, «και να πολλαπλασιάζαμε ενδεχομένως στρεβλώσεις και να δημιουργούσαμε καινούργιες, να μην ενσωματώναμε στις δομές του ομοσπονδιακού κράτους ρυθμίσεις που να αποτελούσαν βαρίδι για την ανάπτυξη της επανενωμένης οικονομίας», τόνισε ο Υπουργός Οικονομικών.
 
Ενόσω βρισκόταν σε εξέλιξη ο διάλογος η παρέμβαση του ΥΠΟΙΚ ήταν προς αυτή την κατεύθυνση, ανέφερε και πρόσθεσε ότι «χωρίς αμφιβολία οι θετικές προοπτικές που θα προκύψουν και στον τομέα της οικονομίας είναι αδιαμφισβήτητες».
 
Αυτό δεν σημαίνει, σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, ότι δεν πρέπει να διασφαλίσουμε πολύ αποτελεσματικές λειτουργικές δομές του κράτους και στην οικονομία που να συνάδουν και με την ευρωπαϊκή μας συμμετοχή αλλά και με την σύγχρονη εποχή».
 
Να είναι μια λύση του 21ου αιώνα και όχι μια λύση της δεκαετίας του ’60 και του ’70. Αυτός πρέπει να είναι ο στόχος», υπογράμμισε.
 
ΕΕ και ενιαίος εταιρικού φορολογικού συντελεστή
Αναφορικά με τη συζήτηση στην ΕΕ για ενιαίου εταιρικού φορολογικού συντελεστή, μετά το Brexit, ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι «δεν υπάρχει αυτή την στιγμή τέτοια κίνηση» και δεν θεωρεί εύκολο να προκύψει «επειδή πέρα της Κύπρου, μια σειρά κρατών μελών έχει κάθετη διαφωνία».
 
Από την πλευρά μας, σύμφωνα με τον ΥΠΟΙΚ, «έχοντας αναλάβει μια πολύ δύσκολη προσπάθεια τα τελευταία χρόνια να μειώσουμε ένα έλλειμμα το οποίο ήταν σε υπερβολικά ψηλό επίπεδο, αλλά καταφέραμε να το περιορίσουμε πλήρως και να λειτουργούμε με ένα πλεονασματικό προϋπολογισμό με τρόπο που μας επέτρεψε να διατηρήσουμε σταθερό το φορολογικό μας πλαίσιο, θεωρώ πως η όποια απαίτηση εκ μέρους είτε της ΕΕ και θεσμικών οργάνων είτε άλλων κύκλων για αύξηση της δικής μας φορολογίας είναι εκτός συζήτησης».
 
«Επειδή κάποια κράτη μέλη ενδεχομένως έχουν τα ίδια υπερβολικά ψηλά επίπεδα δημοσίων δαπανών τα οποία επιβάλουν την ύπαρξη αρκετά ψηλών φορολογικών συντελεστών δεν σημαίνει πως προκύπτει υποχρέωση για ένα άλλο κράτος μέλος το οποίο μια χαρά εφαρμόζει πλέον και πληροί τους κανόνες της ευρωπαϊκής οικονομικής διακυβέρνησης αλλά επέλεξε ένα διαφορετικό ισοζύγιο δαπανών φορολογίας, να ανεβάσει τους δικούς του φόρους για να μην είναι σε ανταγωνιστικό μειονέκτημα κάποια άλλα κράτη», τόνισε.
 
Σημείωσε ότι εκείνα τα κράτη που έχουν πιο ψηλές δαπάνες από αυτές της Κύπρου «να μειώσουν τις δαπάνες τους για να μπορέσουν να μειώσουν και τους φόρους μας, αντί εμείς να ανεβάσουμε τους φορολογικούς συντελεστές».
 
Ηλεκτρονική δικαιοσύνη
Απαντώντας σε ερώτηση, ο κ. Γεωργιάδης τόνισε την ανάγκη σοβαρής μεταρρύθμισης στον τομέα της δικαιοσύνης και πρόσθεσε ότι διατίθενται αυξημένη πόροι από τον κρατικό προϋπολογισμό για επένδυση μεταξύ άλλων στην ηλεκτρονική δικαιοσύνη για να αποκτήσουμε με κόστος εκατομμυρίων, σύστημα μηχανογράφησης ηλεκτρονικής δικαιοσύνης.
 
Είπε ακόμη ότι προχωρούμε με τον κρατικό προϋπολογισμό του 2018 στη σύσταση εξειδικευμένου εμπορικού δικαστηρίου για να χειρίζεται τις εμπορικές υποθέσεις οικονομικής φύσεως αλλά και στην ευρύτερη μεταρρύθμιση του τομέα της δικαιοσύνης.
 
«Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση είναι ταυτόσημη με την αποτελεσματική διακυβέρνηση και με την αξιόπιστη διαφανή διακυβέρνηση και για αυτό θέτουμε μπροστά μια σειρά επενδύσεις σε αυτό τον τομέα», πρόσθεσε.
 
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ

Δειτε Επισης

Ώθηση στο ΑΕΠ της Κύπρου με αύξηση 6% από την πλήρη απορρόφηση των πόρων της πολιτικής συνοχής
Γιώργος Παπαναστασίου: Ψηλά στις προτεραιότητές μας η υποστήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων
Δημοσιονομικό Συμβούλιο: Ζητά από ΑΗΚ αντιστάθμιση ρίσκου κόστους ηλεκτρισμού για καταναλωτές
Προστασία οφειλετών που εξόφλησαν τα δάνεια τους σε περιπτώσεις ΜΕΜΟ για ακίνητη περιουσία
Μικρά κέρδη την Πέμπτη στο Χρηματιστήριο, ενώπιον μηνιαίων κερδών σχεδόν 8%
Μείωση γενικού δείκτη τιμών ενδιάμεσης ανάλωσης και επενδύσεων στη γεωργία
Ετήσια αύξηση 4,1% για τη βιομηχανική παραγωγή το ενιάμηνο
Εισαγωγή νέων γραμματίων δημοσίου αξίας €25 εκατομμυρίων στο ΧΑΚ
Μνημόνιο συνεργασίας με Ελλάδα και Ιορδανία στον τομέα των επενδύσεων-Ενισχύονται οι εμπορικοί δεσμοί
Οριακές απώλειες στο ΧΑΚ