Σε τροχιά εμπορικού πολέμου οι ΗΠΑ
15:10 - 27 Ιανουαρίου 2017
Επιβολή φορολογίας 20% στα εισαγόμενα προϊόντα από το Μεξικό, δεσμεύσεις για ύψωση τείχους στα σύνορα με τις ΗΠΑ, ακύρωση της επίσκεψης του Μεξικανού πρόεδρο Πένα Νιέτο στην Ουάσινγκτον, είναι τα επεισόδια της κλιμακούμενης κρίσης στις σχέσεις δυο χωρών με δεσμούς μακρόχρονης φιλίας και δεκαετίες οικονομικής συνεργασίας που κινδυνεύουν να διαρραγούν ανεπανόρθωτα.
Η απόφαση του Νιέτο να μη μεταβεί στην Ουάσινγκτον ήρθε μετά τις δηλώσεις Τραμπ να ξαναγράψει το Σύμφωνο Ελεύθερου Εμπορίου της Βόρειας Αμερικής (Nafta) και να χρεώσει το ίδιο το Μεξικό με το κόστος τοης ανέγερσης του τείχους που θα χωρίζει τις δύο χώρες.
Εν συνεχεία, η διοίκηση του Ντόναλντ Τραμπ ανταπέδωσε στην ακύρωση της επίσκεψης Νιέτο, ρίχνοντας την ιδέα της επιβολής 20% φόρου σε όλες τις εισαγωγές από το Μεξικό.
«Αυτή είναι μια πολύ κακή μέρα για τις σχέσεις ΗΠΑ-Μεξικού – η χειρότερη μέρα που μπορώ να θυμηθώ. Υπάρχει άμεσος κίνδυνος τα πράγματα να ξεφύγουν από κάθε έλεγχο », ανέφερε ο Μάικλ Σίφτερ, πρόεδρος του Ενδο-αμερικανικού Διαλόγου στην Ουάσινγκτον.
Το μεξικανικό πέσο υποχώρησε και η διαμάχη μεταξύ των δύο οδήγησε σε κέρδη την αμερικανική χρηματαγορά, εν μέσω αυξανόμενων ανησυχιών ότι μια από τις μεγαλύτερες εμπορικές σχέσεις οδεύει προς διαζύγιο.
Και παρά τα παράπονα του Τραμπ για το Μεξικό, η αλήθεια είναι ότι ειδικά οι Πολιτείες που είναι εκατέρωθεν της συνοριακής γραμμής έχουν οικονομίες τόσο στενά συνδεδεμένες, ώστε θα είναι σχεδόν αδύνατο να τις χωρίσεις χωρίς να δημιουργηθεί πολιτική και οικονομική αναταραχή.
Αυτοκίνητα, ανταλλακτικά αυτοκινήτων, αγροτικά προϊόντα, υφάσματα και τρόφιμα, όλα διακινούνται ελεύθερα και η όποια κίνηση για να σταματήσει αυτό θα μπορούσε να προκαλέσει οικονομική ζημιά και στις δύο πλευρές, καθώς και στη ζώνη των ΒΑ και Μεσοδυτικών Πολιτειών βιομηχανικών Πολιτειών (της λεγόμενης Rust Belt με επίκεντρο την Πενσιλβάνια και το Οχάιο) που στην ουσία οδήγησαν τον Τραμπ στην εξουσία.
Το μεγαλύτερο πλήγμα θα δεχτεί η αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς μεγαθήρια όπως η Ford, η General Motors και η Fiat Chrysler έχουν εργοστάσια συναρμολόγησης στο Μεξικό. Πολλές ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Honda, η Volkswagen και η Mazda έχουν επίσης εργοστάσια στο Μεξικό και εξάγουν από εκεί αυτοκίνητα στις ΗΠΑ. Αλλες αμερικανικές εταιρείες που επωφελούνται από τη συμφωνία Nafta είναι η Whirlpool και η General Electric.
Η επιβολή δασμού που απαιτεί την έγκριση του Κογκρέσου, θα συνιστούσε ξεκάθαρη παραβίαση της Nafta, που επιτρέπει την ελέυθερη από δασμούς διακίνηση αγαθών μεταξύ Μεξικού, ΗΠΑ και Καναδά. Την ίδια ώρα, η επιβολή ενός νέου φόρου και τελικά το ξέσπασμα ενός εμπορικού πολέμου που μπορεί να εκδηλωθεί, θα ήταν αντιδημοφιλής κίνηση και για μέλη από το κόμμα του ίδιου του Τραμπ, καθώς το Μεξικό είναι μεταξύ των κορυφαίων εισαγωγέων αγροτικών προϊόντων, αλλά και ανταλλακτικών αυτοκινήτων από τις ΗΠΑ.
Σε ό,τι αφορά την απασχόληση, αξίζει να σημειωθεί ότι σχεδόν 5 εκατ. αμερικανικές θέσεις εργασίας εξαρτώνται από τις εμπορικές σχέσεις με το Μεξικό.
Σύμφωνα με κορυφαίους αναλυτές και οικονομολόγους, αν τελικά ο Τραμπ αποφασίσει να αποσυρθεί από τις Αρχές του Συμφώνου Nafta που είναι σε ισχύ εδώ και 23 χρόνια, ολόκληρη η Αμερική θα υποφέρει από μια απίστευτη οικονομική ύφεση και κατατείνουν στο ότι ΗΠΑ και Μεξικό είναι δυο βαθιά αλληλένδετες χώρες. Αν συνεργαστούν και οι δυο θα περνούν καλύτερα, αν όχι ΄και οι δυο πλευρές θα υποφέρουν.
ΠΗΓΗ: newmoney.gr