«Τρύπα» μισού δις για τις δημόσιες μεταφορές μέχρι το 2020
16:01 - 26 Ιανουαρίου 2017
Να μην επεκταθεί η σύμβαση στον τομέα των δημόσιων μεταφορών μετά τη λήξη της το 2020, συνέστησε την Πέμπτη ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ελέγχου ο Γενικός Ελεγκτής της Δημοκρατίας Οδυσσέας Μιχαηλίδης.
«Ούτε κατά διάνοια δεν θα πρέπει να επεκταθεί η σύμβαση» τόνισε κατά τη σημερινή συνεδρία της Επιτροπής, η οποία εξέτασε τα κακώς έχοντα σε ό,τι αφορά το σύστημα των δημόσιων επιβατικών μεταφορών.
Ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης χαρακτήρισε κάκιστο το σύστημα των συμβάσεων, υποδεικνύοντας ότι το μεγαλύτερο λάθος ήταν ότι οι συμβάσεις στον τομέα δεν ήταν προϊόν ανοιχτών διαγωνισμών και ως εκ τούτου δεν συνήφθησαν στο πλαίσιο του ανταγωνισμού.
«Η βασική πηγή του προβλήματος είναι ότι οι συμβάσεις δεν ανατέθηκαν μέσα από μια ανοιχτή διαδικασία που θα επέτρεπε να πάρουμε τιμή ανταγωνιστική» είπε, εξηγώντας πως το όλο σύστημα θα στοιχίσει στο κράτος μέχρι το 2020 συνολικά μισό δισεκατομμύριο ευρώ.
Εξέφρασε ακόμη την πεποίθηση πως μετά τη λήξη των συμβάσεων το 2020, σίγουρα δεν θα πρέπει να αφεθεί να διαλυθεί το όλο σύστημα αλλά να αποτελέσει τη βάση για να λειτουργήσει ένα νέο σύστημα, μέσα από ανοιχτούς διαγωνισμούς.
Από την πλευρά του ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Μάριος Δημητριάδης ανέφερε ότι το σύστημα που ισχύει σήμερα στις δημόσιες μεταφορές είναι βελτιωμένο σε σχέση με αυτό που ίσχυε πριν από το 2010, υπέδειξε ωστόσο πως υπάρχουν πράγματα που δεν έπρεπε να είχαν γίνει.
Ο κ. Δημητριάδης διαβεβαίωσε τους Βουλευτές σχετικά με την πολιτική βούληση της Κυβέρνησης να ξεκαθαρίσει το όποιο θέμα σχετίζεται με τις δημόσιες μεταφορές και πως «αυτή είναι και η πρόθεση του Υπουργείου». Και αυτό, όπως εξήγησε, θα γίνει κατά τρόπο που θα διασφαλιστούν και τα συμφέροντα του κράτους αλλά και η συνέχιση των δημόσιων μεταφορών.
Σε δηλώσεις του μετά το πέρας της συνεδρίας, ο κ. Δημητριάδης είπε ότι αυτό που κάνει το Υπουργείο είναι να προχωρεί όσο πιο γρήγορα μπορεί σε ό,τι αφορά τους ελέγχους των οικονομικών καταστάσεων.
Είπε ακόμη ότι ήδη έχει γίνει μια πρόταση προς τις εταιρείες και μια αρχική διαβούλευση μαζί τους σε σχέση με το ύψος του εύλογου κέρδους ενώ σε ό,τι αφορά την πορεία των πραγμάτων μετά το 2020 έχει αρχίσει η διαδικασία για πρόσληψη Συμβούλου ο οποίος θα παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες αναφορικά με το τι πρέπει να γίνει μετά το 2020.
«Σίγουρα ο τρόπος που λειτουργεί το σύστημα δεν είναι ο ιδεατός και από αυτό το σύστημα σίγουρα ταλαιπωρείται τόσο το κράτος και ο πολίτης όσο και σε κάποιες περιπτώσεις και οι ίδιες οι εταιρείες» είπε.
Από την πλευρά του ο Πρόεδρος της Επιτροπής Ελέγχου Ζαχαρίας Κουλίας ανέφερε ότι κατά τη συζήτηση διεφάνη ότι ακόμα και το ίδιο το Υπουργείο αδυνατεί αν ελέγξει τις οικονομικές καταστάσεις των εταιρειών.
Είπε ακόμη ότι ο φορολογούμενος πολίτης πλήρωσε αρκετά εκατομμύρια ευρώ τη στιγμή που, όπως ανέφερε, ούτε στάσεις δεν υπάρχουν με αποτέλεσμα ο κόσμος να στέκεται και να περιμένει το λεωφορείο μέσα στον ήλιο το καλοκαίρι και τη βροχή το χειμώνα και χωρίς να γνωρίζει τι ώρα θα περάσει το λεωφορείο.
Ανέφερε ακολούθως ότι ενόψει της λήξης της σύμβασης το 2020, υπάρχει ανησυχία να μην τερματιστεί το σύστημα δημόσιων μεταφορών, και να μην γίνει κάτι ανάλογο που έγινε με τις Κυπριακές Αερογραμμές και τη Γιουροσίπρια. Κάτι που, όπως εξήγησε, θα έχει πολλές συνέπειες τόσο για την κοινωνία όσο και για τους εργαζόμενους.
«Χρειάζονται ριζοσπαστικές μέθοδοι για να αποκτήσουμε ένα αξιόπιστο σύστημα συγκοινωνιών» πρόσθεσε, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι αν υπήρχαν σωστές συγκοινωνίες περισσότερος κόσμος θα τις χρησιμοποιούσε.
Στη σημερινή συνεδρία συμμετείχαν επίσης ο Πρόεδρος Γιώργος Προκοπίου και Μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Συγκοινωνιών. Σε δηλώσεις του ο Γιώργος Προκοπίου είπε ότι από το 2010 που έγιναν οι συμβάσεις υπήρξαν πάρα πολλά προβλήματα και ατασθαλίες. Εξήγησε ότι στο πλαίσιο της σημερινής συνεδρίας δεν έγινε συζήτηση για περιπτώσεις καταχρήσεων οι οποίες ήδη βρίσκονται ενώπιον της δικαιοσύνης.
Ανέφερε ακόμη ότι στο πλαίσιο της σημερινής συνεδρίας ζητήθηκε από Βουλευτές όπως διερευνηθεί το ενδεχόμενο ευθυνών σε σχέση με τη σύναψη των συμβάσεων, υπέδειξε ωστόσο πως αυτό είναι καθαρά θέμα της Νομικής Υπηρεσίας και ως εκ τούτου δεν μπορεί να λεχθεί οτιδήποτε περαιτέρω για το ζήτημα αυτό.
Η Βουλευτής του ΔΗΣΥ Αννίτα Δημητρίου ανέφερε πως εκ του αποτελέσματος ο ΔΗΣΥ είχε απόλυτο δίκαιο όταν επί προηγούμενης διακυβέρνησης δεν στήριξε την πρόταση της τότε Κυβέρνησης Χριστόφια για το νέο σύστημα στις δημόσιες μεταφορές.
Ανέφερε ότι το σύστημα αυτό εξελίσσεται σε ένα από τους μεγαλύτερους βραχνάδες του κράτους με ασύμφορο κόστος για τον Κύπριο φορολογούμενο. «Το 2010 έγινε ένα σύστημα προβληματικό που ήμασταν ανέτοιμοι να υιοθετήσουμε» είπε αναφέροντας ότι το υπολογιζόμενο κόστος για τα κράτος θα ανέλθει στο μισό δισεκατομμύριο ευρώ.
Είπε ότι στα πλαίσια του κοινοβουλευτικού ελέγχου ζητήθηκαν τα πρακτικά του Υπουργικού Συμβουλίου την περίοδο λήψης της πολιτικής απόφασης για το σύστημα δημόσιων μεταφορών, όπως επίσης και εισηγήσεις εκ μέρους του Γενικού Ελεγκτή και της Εφόρου Εσωτερικού Ελέγχου.
Σημείωσε επίσης πως πρώτιστος στόχος με δεδομένο ότι πλησιάζει ο χρονικός ορίζοντας του 2020 θα πρέπει να είναι εξευρεθεί ο τρόπος έτσι ώστε να σταματήσει το υφιστάμενο κόστος και να μην επαναληφθούν τα ίδια λάθη.
Η Βουλευτής του ΑΚΕΛ Ειρήνη Χαραλαμπίδου είπε ότι δεν υπάρχει καμία διάθεση να καλυφτεί οποιαδήποτε διαφθορά ή διαπλοκή και η Επιτροπή θα συνεχίσει να παρακολουθεί τις υποθέσεις που ήδη χειρίζεται η Νομική Υπηρεσία.
Δήλωσε ότι το σύστημα έχει στρεβλώσεις και κενά, προσθέτοντας ωστόσο ότι το ΑΚΕΛ δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση να δεχτεί αντί να διορθωθούν οι στρεβλώσεις και τα κενά να γίνει ξεπούλημα, «όπως είναι αποφασισμένη αυτή η Κυβέρνηση να πράττει».
«Οι δημόσιες συγκοινωνίες είναι κατάκτηση του πολίτη και θα πρέπει να διορθωθούν τα κακώς έχοντα» δήλωσε, ενώ απαντώντας σε όσα αναφέρθηκαν από Βουλευτές του ΔΗΣΥ έκανε λόγο για μικροπολιτικά πυροτεχνήματα και επέκρινε την Κυβέρνηση για παρελθοντολογία. «Είμαστε σε απόσταση ενός χρόνου από τις Προεδρικές εκλογές. Αντί να δώσουν λύσεις, αντί να διαχειριστούν, όποτε βρεθούν μπροστά σε δυσκολίες τους αρέσει να ανατρέχουν στο παρελθόν. Το μόνο που ξέρουν να κάνουν καλά είναι να ξεπουλούν» ανέφερε.
Ο Βουλευτής της Συμμαχίας Πολιτών Παύλος Μυλωνάς είπε ότι από το 2010 που υπογράφηκαν οι συμβάσεις μέχρι σήμερα συνολικά €700 εκατομμύρια περίπου έχουν δαπανηθεί για το σύστημα δημόσιων μεταφορών.
«Αυτή η Κύπρος, δυστυχώς δεν θα αλλάξει ποτέ αν συνεχίσουμε να χρησιμοποιούμε τα ίδια υλικά για να βρούμε άλλο αποτέλεσμα. Ούτε έλεγχος ούτε τιμωρία» πρόσθεσε, εξηγώντας πως δεν υπάρχει δυνατότητα διακοπής των συμβάσεων.
Αυτό που υπάρχει, συνέχισε είναι η δικαιοσύνη και πρόσθεσε ότι ο ίδιος αναμένει από το Γενικό Εισαγγελέα ή οποιοδήποτε άλλο να ανοίξει την υπόθεση για να διαφανεί ποιοι ξεγέλασαν το λαό, ποιοι έκλεψαν χρήματα και ποιοι κακοδιαχειρίστηκαν το δημόσιο χρήμα. «Δεν είναι ανεκτό από εμάς να ακούμε ότι Υπουργοί, Διευθυντές ή οποιοιδήποτε άλλοι λόγω βιασύνης ή για άλλους λόγους αναγκάζουν τους πολίτες να πληρώνουν κάποιους που δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους» συμπλήρωσε.
Ο Βουλευτής ου Κινήματος Οικολόγων – Συνεργασία Πολιτών Γιώργος Περδίκης είπε ότι παρά τα πολλά εκατομμύρια ευρώ που καταβάλλει το δημόσιο, δυστυχώς δεν έχει πετύχει η Πολιτεία να δημιουργήσει ικανοποιητικές δημόσιες συγκοινωνίες. «Πρόκειται για ένα τεράστιο οικονομικό και πολιτειακό σκάνδαλο για το οποίο σύμφωνα και με την τοποθέτηση του Γενικού Ελεγκτή πολύ λίγα μπορούν να γίνουν πλέον για να διορθωθεί έτσι ώστε να περιοριστεί η ζημιά».
Ανέφερε ότι θα πρέπει πλέον να υπάρξει επικέντρωση στην επόμενη μέρα, προσθέτοντας ότι το Κίνημα Οικολόγων συμφωνεί με την τοποθέτηση του Γενικού Ελεγκτή ότι δεν θα πρέπει να επεκταθούν οι υφιστάμενες συμβάσεις και οι νέες συμβάσεις να προκύψουν μέσα από ανοιχτό διαγωνισμό έτσι ώστε να υπάρξουν ανταγωνιστικές τιμές.
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ