Αν θες να αναπτύξεις την επιχείρηση σου, ανάπτυξε πρώτα τον εαυτό σου
08:40 - 22 Σεπτεμβρίου 2016
Αφορμή για αυτό μου το άρθρο είναι οι συναντήσεις που είχα το τελευταίο διάστημα με αρκετούς επιχειρηματίες στο τομέα των υπηρεσιών οι οποίοι δεν περνούν και την καλύτερη περίοδο. Κάνοντας μερικές ερωτήσεις διαπίστωσα πως δεν άλλαξε κάτι από πριν, αλλά απλά πριν υπήρχε μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς το οποίο απευθυνόταν προς αυτούς, χωρίς αυτοί να απευθύνονταν προς της αγορά. Σε όλες τις περιπτώσεις και οι πέντε επιχειρηματίες λειτουργούσαν υπό την άποψη πως οι πελάτες σε βρίσκουν και δεν τους “ψάχνεις”.
Στη συνέχεια τους έκανα δύο απλές ερωτήσεις. Ρώτησα τον καθένα συγκεκριμένα: Πιστεύεις πως η επιχείρηση σου λύνει κάποιο πρόβλημα; Πιστεύεις πως λύνοντας αυτό το πρόβλημα θα βοηθήσεις κάποιους άλλους;
Όταν ή απάντηση που πήραν ήταν ΝΑΙ, τότε ρώτησα το εξής: Πιστεύεις πως υπάρχουν επιχειρήσεις ή άτομα εκεί έξω που θα έπρεπε να γνωρίζουν ότι μπορείς να τους λύσεις το πρόβλημα και δεν το γνωρίζουν; η απάντηση που πήραν ήταν “Φυσικά”.
Βλέπεται οι ερωτήσεις μου δεν είχαν να κάνουν ούτε με κέρδη αλλά ούτε και με πωλήσεις. Γιατί; Διότι μια επιχείρηση είτε λύνει ένα πρόβλημα είτε εξυπηρετεί κάποια ανάγκη. Τα κέρδη θα έρθουν όταν καταφέρει τα δύο πιο πάνω είτε σε μεγάλο βαθμό είτε καλύτερα από τους ανταγωνιστές. Το ουσιαστικό εδώ όμως είναι το πως οι συγκεκριμένοι επιχειρηματίες σκέφτονταν ή καλύτερα τι ιστορίες έλεγαν στον ίδιο τους τον εαυτό. Για παράδειγμα ένα είναι να πω “θα πρέπει να βγω να κτυπώ πόρτες”, “θα πρέπει να βγω να πουλήσω” και άλλο “Θα πρέπει να ενημερώσω την αγορά”, “Οι υπηρεσίες μου μπορούν να βοηθήσουν τόσους και τόσους ανθρώπους”.
Οι πράξεις που κάνουμε ή δεν κάνουμε είναι λόγω των σκέψεων που κάνουμε. Αν σκέφτεσαι και νοιώθεις ότι οι πωλήσεις είναι κάτι υποτιμητικό γιατί στο μυαλό σου το συσχέτισες με την πίεση για να πείσεις ή ότι οι πωλητές είναι μια εργασία χαμηλού επιπέδου, τότε ποτέ δεν θα αναλάβεις δράση για να προωθήσεις τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σου. Αν καταλάβεις (όταν μελετήσεις) ότι οι πωλήσεις είναι ο τρόπος με τον οποίο ενημερώνεις την αγορά πως μπορείς να λύσεις ένα πρόβλημα ή να εξυπηρετήσεις μια ανάγκη τότε θα αναλάβεις δράση. Αν ακόμα μάθαινες πως οι πιο πετυχημένοι άνθρωποι στο κόσμο ήταν ή είναι οι καλύτεροι πωλητές;
Σε κανένα δεν του αρέσει να πιέζεται για κάτι. Όλοι όμως θέλουν να λύνουν τα προβλήματα τους ή να εξυπηρετούνται οι ανάγκες τους. Είναι θέμα οπτικής γωνίας η οποία επηρεάζει εν τέλη και την δικιά σου ψυχολογία αλλά και τα αποτελέσματα σου.
Ακόμα και στη περίπτωση που διαφημίζεις ή έχει υπαλλήλους αυτό που έχει σημασία είναι τι σκέφτεσαι εσύ. Θες να καλλιεργήσεις μια κουλτούρα στην εταιρεία σου η οποία να έχει σκοπό το να δώσει στην αγορά αξία και πραγματικά να βοηθήσει; η απλά δεν πιστεύεις στη εταιρική κουλτούρα και απλά θες να διοικείς ανθρώπους; Η διαφορά μεταξύ των δύο μπορεί να είναι η διαφορά μεταξύ αποτυχίας και επιτυχίας ή επιτυχίας και μεγάλης επιτυχίας.
Μέσω της προσωπικής ανάπτυξης κάποιος μαθαίνει (εκτός των άλλων) να σκέφτεται με ορθό τρόπο στη βάση του τί είναι η πραγματικότητα και όχι στη βάση του τί είναι η πραγματικότητα βάση της δικιάς του εμπειρίας ή των δικών του πεποιθήσεων ή απόψεων. Σκέψου απλά για ένα λεπτό: Τις απόψεις που έχεις τις έχουν και άλλοι οποίοι πέτυχαν μεγάλα αποτελέσματα στον τομέα σου; Οι απόψεις που έχεις για συγκεκριμένα θέματα στην επιχείρηση σου σε βοηθήσαν σε κάτι; αύξησαν το πελατολόγιο και εν συνεχεία τα κέρδη της επιχείρησης σου; Αν όχι τότε κάτι πάει λάθος με τις απόψεις που έχεις και μάλλον θα πρέπει να τις αλλάξεις. Οι απόψεις σου έχουν να κάνουν περισσότερο με το τι θέλεις εσύ ή το τι πραγματικά ζητά η αγορά; Οι απόψεις σου είναι οι σκέψεις σου. Οι σκέψεις σου είναι οι πράξεις σου και οι πράξεις σου καθορίζουν τα αποτελέσματα σου.