Powered by

Επτά νομικά ζητήματα για το τηλεοπτικό τοπίο στην Ελλάδα

Επτά νομικά ζητήματα πιθανώς να προκύψουν από τη διαδικασία ρύθμισης του τηλεοπτικού τοπίου στην Ελλάδα, σύμφωνα με κοινοτικές πηγές, χωρίς όμως να επηρεάζεται ο ίδιος ο πλειστηριασμός που πραγματοποιήθηκε για τις 4 πρώτες άδειες πανελλήνιας εμβέλειας προ ημερών στην Αθήνα.

Η επίσημη “γραμμή” της Κομισιόν παραμένει αυτή της μη εμπλοκής - “ο τρόπος αδειοδότησης τηλεοπτικών σταθμών δεν είναι εναρμονισμένος στην ΕΕ”, είναι η γραμμή, όμως οι αρμόδιοι διερευνούν ήδη μια σειρά από ζητήματα, τη στιγμή μάλιστα που στα χέρια του Αντιπροέδρου Ντομπρόβσκις υπάρχει εδώ και έξι μήνες ένας ογκώδης φάκελος με επιχειρήματα από την ένωση ιδιοκτητών τηλεοπτικών σταθμών. 

Στην πράξη η Κομισιόν ή ασχολείται με μια σειρά από διακριτά ζητήματα εκ των οποίων ο πλειστηριασμός είναι μόνο ένα. 

Το πρώτο είναι ο ίδιος πλειστηριασμός για τις 4 άδειες παρόχων περιεχομένου. Την Κομισιόν δεν την αφορά τι έγινε και πως έγινε, εκτός και αν κάποιος της καταγγείλει επίσημα παράβαση του κοινοτικού δικαίου. Σε μία τέτοια περίπτωση θα το ερευνήσει. 

Ένα δεύτερο ζήτημα είναι το αν “ανοίγει ή κλείνει” μια συγκεκριμένη αγορά, εν προκειμένω αυτή των παραγωγών περιεχομένου. Για να πιστοποιηθεί κάτι τέτοιο πρέπει να αποδειχθεί πέραν πάσας αμφισβητήσεως ότι η κυβέρνηση σκοπεύει να επιτρέψει μόνο σε 4 να εκπέμψουν στην επικράτεια, να φανεί αν η εμποδίζεται ή διευκολύνεται η είσοδος νέων επιχειρήσεων στη συγκεκριμένη αγορά κτλ. Το ζήτημα αυτό παραμένει ανοιχτό μέχρι να αποκρυσταλλωθεί η νέα κατάσταση. Για παράδειγμα το να ζητήσουν από την κυβέρνηση οι 4 να μην προκηρύξει τίποτα άλλο, είναι παράβαση τύπου καρτέλ και θα κυνηγηθεί. 

Στη συνέχεια θα πρέπει να διαβουλευθεί και η τρόικα για να δει αν “ένα κλείσιμο αγοράς” αρμόζει στο πνεύμα του προγράμματος, τη στιγμή που προδιαγεγραμμένος στόχος της 2ης αξιολόγησης είναι το άνοιγμα αγορών, επαγγελμάτων και υπηρεσιών. Η τρόικα έχει στο παρελθόν επιδείξει γιγάντια σπουδή για το άνοιγμα των αρτοποιών και των ταξί, δεν έχει όμως δώσει δείγμα γραφής για το ζήτημα των σταθμών ακόμα. 

Τρίτο είναι το θέμα της DIGEA, η οποία καλώς ή κακώς έχει “αγοράσει”, με υψηλό τίμημα τη δυνατότητα να εκπέμπει 8 πανελλήνια ψηφιακά προγράμματα και όχι 4. Η DIGEA έχει κάθε έννομο συμφέρον να αποζημιωθεί, ή να επιδιώξει όποια άλλη διευθέτηση κρίνει συμφέρουσα για την ίδια. Αυτό είναι ένα θέμα που σχετίζεται με τη λεγόμενη “απόσυρση φάσματος”.

Η απόσυρση φάσματος είναι το τέταρτο υπό εξέταση σημείο. Ο επίτροπος  Έττινγκερ, εξ ονόματος της Κομισιόν ζητά  να πληροφορηθεί γιατί η ελληνική κυβέρνηση αποσύρει τέσσερις συχνότητες που ήδη υπάρχουν στο φάσμα των Πανελληνίων μεταδόσεων. Απάντηση από την Αθήνα δεν έχει φτάσει. Δεν είναι καθόλου σαφές αν η Κομισιόν και ο αρμόδιος επίτροπος θα επιτρέψουν να συμβεί κάτι τέτοιο και τυχόν μη συμμόρφωση θα προκαλέσει την εκκίνηση διαδικασίας επί παραβάση.

Το πέμπτο ζήτημα είναι αυτό της λειτουργίας των ανεξάρτητων αρχών. Και αυτό υπάρχει στην επιστολή Έτινγκερ, ο οποίος ξεκαθαρίζει ότι “ναι μεν δεν είναι υποχρεωτικό να έχεις ΕΣΡ και Ανεξάρτητη Αρχή Τηλεπικοινωνιών”, αλλά “όταν έχεις πρέπει να τις χρησιμοποιείς”. Αυτό είναι κάτι αναπόδραστο για τις Βρυξέλλες, αλλά ακόμα δεν είναι σαφές τι εξελίξεις μπορεί να πυροδοτήσει. 

Το έκτο ζήτημα είναι αυτό των μελλοντικών σχεδίων που έχει η κυβέρνηση για την ΕΡΤ. Οι Βρυξέλλες εξετάζουν αν και κατά πόσο αποτελεί ασύμβατη κρατική ενίσχυση το να παρασχεθεί η δυνατότητα στην ΕΡΤ να κάνει “ό,τι και η DIGEA” χωρίς να καταβάλει το ανάλογο τίμημα. Πρόκειται για υπόθεση που ήδη χειρίζεται η γενική διεύθυνση ανταγωνισμού μετά από σχετικές καταγγελίες, όμως, το να χτιστεί μια “υπόθεση ανταγωνισμού”, ως γνωστόν, στις Βρυξέλλες παίρνει χρόνια. 

Πέραν των παραπάνω υπάρχει και ένα έβδομο ζήτημα, που ψιθυρίζουν αρκετοί, αυτή τη φορά στους διαδρόμους του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Νομικοί κύκλοι του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αναφέρουν ότι η αδειοδότηση μόνο 4 καναλιών ενδεχομένως να εγείρει ζητήματα ελευθερίας της έκφρασης. Οι ίδιοι κύκλοι δεν αναφέρουν πια το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο στο Λουξεμβούργο, ως το αρμόδιο να κρίνει την υπόθεση όργανο, αλλά το Δικαστήριο των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στο Στρασβούργο.

Το τελευταίο ζήτημα είναι αυτό του τι θα συμβεί με το τίμημα που θα καταβληθεί. Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι μπορεί να εισπράξει 246 εκατομμύρια ευρώ. Από αυτά, στο πλαίσιο του προγράμματος, 30 είναι ήδη προδιαγεγραμμένα για την κάλυψη του δημοσιονομικού στόχου του 2016. Αξίζει να σημειωθεί ότι το περασμένο καλοκαίρι (2015), ανάμεσα στα μέτρα που η κυβέρνηση πρότεινε, για να κλείσει η συμφωνία για το νέο πρόγραμμα διάσωσης, ήταν ένα ποσό της τάξης των 250 εκατομμυρίων από τηλεοπτικές άδειες, με τους πάντες να γελάνε με νούμερο. Όταν τα χρήματα εισπραχθούν, θα πρέπει να συζητηθεί με τους θεσμούς, ποιο τμήμα τους θα μπορούσε να ενταχθεί στους στόχους τους 2017.

ΠΗΓΗ: KΥΠΕ

Δειτε Επισης

Λιγότεροι φόροι, μέσος μισθός στα €1.500 έως τέλος τετραετίας υποσχέθηκε ο Κυριάκος Μητσοτάκης
Fitch: Επιβεβαίωσε το ελληνικό αξιόχρεο σε ΒΒΒ- με σταθερές προοπτικές-Οι βασικοί παράγοντες της αξιολόγησης
UBS: Πού βάζει τον πήχη για την ανάπτυξη στην Ελλάδα
Amazon: Ποιοι Έλληνες βρίσκονται πίσω από το mega deal της αμερικανικής εταιρείας στην Ελλάδα
Δυναμικά στον τομέα ΑΠΕ της Ελλάδας με επένδυση σε τρία νέα αιολικά πάρκα μεγάλης κλίμακας η Amazon
Στις αγορές με επανέκδοση δεκαετούς ομολόγου το ελληνικό δημόσιο-Στόχος η άντληση €250 εκ.
Πρόωρη αποπληρωμή δανείων και το 2025 προγραμματίζει η Ελλάδα-Ποιος ο στόχος
Κομισιόν: Η Ελλάδα μηδενίζει το δημοσιονομικό έλλειμμα το 2024-2025
Mε βλέψεις στο εξωτερικό οι ελληνικές τράπεζες-Μειώνονται οι στόχοι των MREL
Πόσο κοστίζει τώρα ένα διαμέρισμα στις ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις-Στις φθηνότερες αγορές η Αθήνα