Αγορά Βιολογικών: Κερδίζει έδαφος στις προτιμήσεις του κοινού
07:00 - 02 Αυγούστου 2016

Οι υπεραγορές εξοπλίζουν τα ράφια τους με βιολογικά προϊόντα, προκειμένου να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις και τα γούστα των καταναλωτών που επιζητούν μια πιο εναλλακτική μορφή διατροφής, ενώ τα καταστήματα βιολογικών ειδών διευρύνουν την γκάμα τους όλο και πιο πολύ.
Η προτίμηση στα βιολογικά φαίνεται ότι δεν είναι απλώς μια μόδα που θα περάσει με τον καιρό, αφού ο Κύπριος αναπτύσσεται, αλλάζει, μαθαίνει και επιλέγει, πλέον, πιο προσεκτικά, σύμφωνα με την εκτίμηση της Άννης Λεβέντη, διευθύντριας της Etherio Bio Stores, Άννας Γεωργίου, ιδιοκτήτριας του Green Shop και Γεωργίας Σταυρινού, ιδιοκτήτριας των Βίο and health store - Body and Mind και bioMbakali και Μελίνας Σκορδέλη, marketing manager της υπεραγοράς METRO.
Όπως επισημαίνουν, μεγάλη μερίδα των πελατών τους αποτελούν άτομα με ειδικές διατροφικές συνήθειες, όπως χορτοφάγοι και ωμοφάγοι, όμως μεγαλώνει κι ο αριθμός της ευρύτερης τάξης καταναλωτών, που στρέφονται στην κατηγορία των ειδών αυτών. Ενδεικτική είναι έρευνα του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου, που διενεργήθηκε για λογαριασμό του Συνδέσμου Βιοκαλλιεργητών Κύπρου το 2011, και κατέγραψε αύξηση 6% στην αγορά βιολογικών και 9% στην προτίμηση αγορών από εξειδικευμένα καταστήματα. Από τότε μέχρι σήμερα η τάση έχει ασφαλώς διευρυνθεί.
Μεγαλώνει η γκάμα
Όλο και περισσότερος κόσμος, ανεξαρτήτως κοινωνικοοικονομικής κατάστασης και ηλικίας, έχει πληροφορηθεί για τα βιολογικά και επιθυμεί να μάθει περισσότερα. Κοινό χαρακτηριστικό των πελατών αυτών είναι το ενδιαφέρον τους για τη σωστή και υγιεινή διατροφή είτε συνειδητά είτε για λόγους υγείας.
Η κα Σταυρινού αναφέρει χαρακτηριστικά ότι Κύπριος αρχίζει, πλέον, να δίνει σημασία στην τροφή που καταναλώνει και να αναγνωρίζει τη σημαντικότητα της ποιότητας, αναπτύσσοντας την καταναλωτική του συνείδηση. Ένα ακόμη φαινόμενο που παρατηρείται είναι η τάση νέων γονέων, με μικρά παιδιά, να αγοράζουν γι’ αυτά φρέσκα βιολογικά φρούτα, λαχανικά και γαλακτοκομικά, κάτι το οποίο αποδεικνύει ότι η νέα γενιά είναι πρόθυμη να αγκαλιάσει έναν εναλλακτικό τρόπο διατροφής.
Η ανάπτυξη και η διεύρυνση της γκάμας των βιολογικών προϊόντων στην κυπριακή αγορά, ειδικά τα τελευταία χρόνια, ανεβάζει τον πήχη του ανταγωνισμού, κυρίως μεταξύ των εξειδικευμένων καταστημάτων. Όπως επισημαίνει η κα Λεβέντη, ο συνολικός τζίρος της αγοράς βιολογικών προϊόντων υπολογίζεται, περίπου, στα €10.000.000, ενώ παρατηρείται ετήσια αύξηση γύρω στο 10%.
Ο ανταγωνισμός και η ύπαρξη περισσότερων μαγαζιών με βιολογικά έχει θετικό αντίκτυπο, καθώς βοηθά στην καλύτερη ενημέρωση και εξυπηρέτηση του καταναλωτή, στη μεγαλύτερη ποικιλία και στην εισαγωγή ποιοτικών προϊόντων σε χαμηλότερες τιμές. Την ίδια ώρα, οι υπεραγορές εφοδίασαν τα ράφια τους με βιολογικά, όπως, ζυμαρικά, αλεύρι, ρύζι, γάλα από ρύζι/καρύδα/βρώμη/σόγια, ελαιόλαδο, γαλακτοκομικά, αβγά και ψωμί.
Η κα Σκορδέλη, από τη δική της πλευρά, παρατηρεί ότι «τα τελευταία πέντε με έξι χρόνια σημειώνεται χρόνο με τον χρόνο αύξηση στη ζήτηση αλλά και την εμφάνιση νέων βιολογικών ειδών. Για παράδειγμα, η τάση τώρα είναι, κυρίως, για υπερτροφές, εκ των οποίων κάποιες τις βρίσκεις μόνο στα βιολογικά, όπως η κινόα. Ως ΜΕΤΡΟ έχουμε αυξήσει τον χώρο στα ράφια για τις βιολογικές τροφές, ώστε να ικανοποιήσουμε το ποσοστό των πελατών μας που τα ζητά».
Προσοχή στη σήμανση
Πάντως, ο καταναλωτής πρέπει να προσέχει πάντα εάν τα τρόφιμα που αγοράζει έχουν το λογότυπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που επιβεβαιώνει την πιστοποίησή τους ως βιολογικά ή ότι προέρχονται από βιολογικές καλλιέργειες. Με βάση τον ευρωπαϊκό κανονισμό, όλα τα είδη της κατηγορίας αυτής πρέπει να φέρουν και τον αριθμό του ανεξάρτητου οργανισμού πιστοποίησης. Το ίδιο ισχύει και σε περίπτωση πώλησης προϊόντων σε χύμα συσκευασίες, με την επιπλέον υποχρέωση του πωλητή να παρέχει πλήρη ενημέρωση για την ιχνηλασιμότητά τους.
Σημαντικός, επίσης, είναι και ο έλεγχος της συσκευασίας του προϊόντος, καθώς αν είναι ακατάλληλη, τα θρεπτικά συστατικά αλλοιώνονται. Ακόμα, τα προϊόντα που πωλούνται χύμα - ξηροί καρποί, φρούτα, λαχανικά κ.ά.-, εκτός από την πινακίδα με την τιμή θα πρέπει να φέρουν και αντίστοιχη ενημέρωση κατά πόσο είναι βιολογικά ή συμβατικά, από ποια χώρα προέρχονται και από ποιο οργανισμό πιστοποίηση ελέγχονται.
Τέλος, η κα Γεωργίου συστήνει προσοχή και σε προϊόντα προσωπικής φροντίδας, τα οποία πρέπει να έχουν πιστοποιήσεις για φιλική προς το δέρμα και το περιβάλλον χρήση, για τη φυσική ή και βιολογική προέλευση των συστατικών τους καθώς και τη μη δοκιμή τους σε ζώα.
Ο καταναλωτής πρέπει να προσέχει πάντα εάν τα τρόφιμα που αγοράζει έχουν το λογότυπο της ΕΕ, που πιστοποιεί ότι είναι βιολογικά
Etherio Bio Stores
Η εταιρεία Etherio Bio Stores ανήκει στον όμιλο Sana Investments, που ιδρύθηκε το 2002 με στόχο να προσφέρει βιολογικά προϊόντα σε προσιτές τιμές. Δημιούργησε τα καταστήματα Αιθέριο και «Αιθέριο & Green Foods, fresh and bio» και σήμερα εργοδοτεί 28 άτομα. Όπως αναφέρει η κα Άννη Λεβέντη, διευθύντρια της Etherio Bio Stores, η εταιρεία γεννήθηκε σε μια εποχή κατά την οποία η αγορά των βιολογικών ήταν στα αρχικά στάδια, με πολύ μικρή προσφερόμενη ποικιλία προϊόντων σε πολύ ψηλές τιμές: «Η ιδέα πίσω από την επιχειρηματική αυτή κίνηση ήταν η δημιουργία καταστήματος βιολογικών, με στόχο να καλύψει την αυξανόμενη ανάγκη για προσφορά υγιεινών προϊόντων».
Σήμερα η εταιρεία διαθέτει πέραν των 8.000 ειδών, επτά καταστήματα και ένα ηλεκτρονικό με δυνατότητα για παραδόσεις ανά το παγκύπριο. Διατίθενται φρέσκα φρούτα και λαχανικά, παιδικές τροφές, γαλακτοκομικά, αρτοποιήματα, κατεψυγμένα, φρέσκο κρέας, προϊόντα χωρίς γλουτένη, βότανα, βιολογικά καλλυντικά, οικολογικά καθαριστικά, συμπληρώματα διατροφής και υπερτροφές. Η εταιρεία συνεργάζεται με περισσότερους από 100 Κύπριους και 50 Ελλαδίτες βιοκαλλιεργητές, ενώ εισάγει και προϊόντα από Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία, Αγγλία, Γαλλία, Ολλανδία, Αμερική, Αυστραλία.
Το Αιθέριο & Green Foods, fresh and bio είναι η μετεξέλιξη των Etherio Bio Stores, καθώς είναι ένας πιστοποιημένος χώρος, που διαθέτει delicatessen, μπαρ με σνακ και χυμούς, κάβα και φούρνο με είδη που είναι φτιαγμένα εξολοκλήρου με βιολογικές πρώτες ύλες. Ο επισκέπτης μπορεί να επιλέξει τυριά κοπής και αλλαντικά, φρέσκες σαλάτες, σάντουιτς, κρέπες, είδη πρωινού, γλυκά, αρτοποιήματα, ψωμιά, φρέσκους χυμούς, ποικιλία ωμοφαγικών και χορτοφαγικών εδεσμάτων, φρεσκοαλεσμένο καφέ, χειροποίητες μπάρες, μπισκότα και ποικιλία κρασιών.
Τα προϊόντα που προσφέρονται είναι χωρίς συντηρητικά, πρόσθετα, χρωστικές ουσίες ή γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς και καλλιεργούνται σε αγροκτήματα στα οποία δεν χρησιμοποιούνται χημικά λιπάσματα, φυτοφάρμακα, ορμόνες, εντομοκτόνα ή αντιβιοτικά.
Green Shop
Με σλόγκαν «του κόσμου τα βιολογικά» άρχισε να λειτουργεί στις 8 Μαρτίου του 2010 το Green Shop στη Λάρνακα, με στόχο να προσφέρει στους καταναλωτές ένα μικρό χώρο αφιερωμένο σε ένα πιο εναλλακτικό και υγιεινό τρόπο ζωής.
Όπως αναφέρει η ιδιοκτήτρια, Άννα Γεωργίου, η προετοιμασία της επιχείρησης είχε αρχίσει από το 2009, καθώς έπρεπε να επιτευχθεί ο σκοπός της ομάδας: «Με οδηγό και σύμμαχο τη φύση να βοηθήσουμε τον κόσμο να μάθει και να επιλέξει ένα πιο ωφέλιμο και υγιή τρόπο ζωής, ανακαλύπτοντας έτσι μοναδικές μυρωδιές και αυθεντικές γεύσεις, εμπιστευόμενοι πάντα το φυσικό φαρμακείο με τα αγνά υλικά και τις ανόθευτες συνταγές της».
Μετά από πέντε χρόνια λειτουργίας η γκάμα των προϊόντων που προσφέρει έχει εξελιχθεί και εμπλουτιστεί, καθώς περιλαμβάνει φρέσκα βιολογικά φρούτα και λαχανικά, γαλακτοκομικά, τρόφιμα, όπως, κρέας, ζυμαρικά, όσπρια και ψωμί, κρασί, αναψυκτικά, χυμούς, καφέδες, τσάι, βότανα και υπερτροφές, παιδικές τροφές και οικολογικά είδη καθαρισμού, φυσικά είδη προσωπικής περιποίησης, αιθέρια έλαια και καλλυντικά, είδη σπιτιού, προσωπικής φροντίδας και καθημερινής χρήσης. Τα πλείστα προέρχονται, κυρίως, από την Κύπρο και την Ελλάδα, όμως γίνονται και εισαγωγές από ΕΕ, ΗΠΑ και Ασία.
Σύμφωνα με την κα Γεωργίου, το προφίλ των καταναλωτών που προτιμούν τα βιολογικά προϊόντα φαίνεται να διευρύνεται: «Όλο και περισσότερος κόσμος, ανεξαρτήτως ηλικίας, οικονομικής κατάστασης και ιδιότητας έχει πληροφορηθεί για τα βιολογικά και επιθυμεί να μάθει περισσότερα επισκεπτόμενος το κατάστημά μας. Μεγάλο μερίδιο των καταναλωτών αποτελούν οι νέοι γονείς, που επιθυμούν τις πιο υγιεινές επιλογές για τα παιδιά τους σε φρέσκα βιολογικά φρούτα, λαχανικά και γαλακτοκομικά».
Βίο and health store - Body and Mind και bioMbakali
Το bioΜpakali άνοιξε πριν από οκτώ μήνες και ακολούθησε το Βίο and health store - Body and Mind. Τα βιολογικά προϊόντα που διατίθενται στα δυο καταστήματα είναι πιστοποιημένα και προέρχονται από χώρες της ΕΕ, κυρίως από Βέλγιο και Ελλάδα.
Όπως αναφέρει η ιδιοκτήτρια, Γεωργία Σταυρινού, το Βio and health store - Body and Mind είναι ένας χώρος αφιερωμένος ολοκληρωτικά στο άτομο και την ανάπτυξή του σωματικά και ψυχικά, καθώς στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο θα γίνονται μαθήματα μαγειρικής, διαχείρισης σωματικού βάρους και γιόγκα για παιδιά, ενώ έμφαση θα δοθεί σε ομάδες αυτογνωσίας και διαλογισμού. Επίσης, θα διεξάγονται διαλέξεις σχετικές με τον τομέα του σώματος και του πνεύματος. Τέλος, οι καταναλωτές μπορούν να βρουν εκεί τη σειρά υπερτροφών Superfoods Purasana.