Επίσημα στα χέρια της Cosco η πλειοψηφία του Πειραιά
08:22 - 10 Αυγούστου 2016
Εντός των ημερών ο Captain Fu Cheng Qiu (φωτ.), επικεφαλής σήμερα της Piraeus Container Terminal (PCT), της θυγατρικής της κινεζικής Cosco που διαχειρίζεται τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στον Πειραιά, αναλαμβάνει τα ηνία του Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) από τις θέσεις του αντιπροέδρου και του διευθύνοντος συμβούλου.
Σήμερα το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών του OΛΠ (το 51%) αναμένεται να περάσει στον έλεγχο της κινεζικής Cosco η οποία και θα καταβάλλει το αντίστοιχο τίμημα των 280.500.000 ευρώ. Αλλά 88.000.000 ευρώ θα καταβάλλουν οι Κινέζοι για την απόκτηση του υπολοίπου 16% όταν ολοκληρώσουν τις επενδύσεις στο λιμάνι.
Οι διοικήσεις των OΛΠ, COSCO και ΤΑΙΠΕΔ θα κηρύξουν την έναρξη της σημερινής συνεδρίασης του Χρηματιστηρίου Αθηνών επ’ ευκαιρία της μεταβίβασης των μετοχών του πρώτου στον κινεζικό όμιλο. Στο 11μελές νέο διοικητικό συμβούλιο του οργανισμού, που θα συγκροτηθεί σε σώμα εντός των προσεχών ημερών, θα συμμετέχουν επτά Κινέζοι και τέσσερις Ελληνες. Στη θέση του εκτελεστικού προέδρου τοποθετείται ο κ. Wan Min, γενικός διευθυντής της Cosco Shipping.
Από ελληνικής πλευράς αναμένεται να συμμετέχουν στο Δ.Σ. ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μόραλης, δύο μέλη που έχουν προταθεί από το ΤΑΙΠΕΔ (που θα διατηρήσει το 23% μέχρι να μεταβιβαστεί το 16% στους Κινέζους οπότε και θα περιοριστεί η συμμετοχή του στο 7%) καθώς και Ελληνας που συνεργάζεται ήδη με την Cosco. Επειδή τα περισσότερα μέλη του σημερινού Δ.Σ. έχουν ήδη παραιτηθεί δεν απαιτείται η σύγκλιση γενικής συνέλευσης. Θα υπάρξει, πάντως, έγκριση των νέων διορισμών από την επόμενη γενική συνέλευση των μετόχων, διαδικασία που θεωρείται τυπική υπόθεση.
Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας είχε υποστηρίξει πως η ολοκλήρωση της συμφωνίας για τον OΛΠ είναι «το κεφάλι του δράκου» που, πλέον, επιτρέπει στις δύο πλευρές να «χτίσουν» και τον υπόλοιπο κορμό. Η ελληνική πλευρά, αλλά και το Πεκίνο, υποστηρίζουν πως οι Κινέζοι δεν ενδιαφέρονται για αποσπασματικές επιχειρηματικές δραστηριότητες στην Ελλάδα αλλά για ένα ολοκληρωμένο σύνολο. Θέλουν να χρησιμοποιήσουν τη χώρα μας για να μεταφέρουν εμπορεύματα (μέσω του λιμανιού του Πειραιά), να συναρμολογήσουν κάποια από αυτά (στο Θριάσιο) και να τα διακινήσουν μέσω του ελληνικού εδάφους προς την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη.
Προς το παρόν, πάντως, άλλες επενδυτικές κινήσεις δεν έχουν προχωρήσει, αν και έχει ήδη εκδηλωθεί κινεζικό ενδιαφέρον για τον ΑΔΜΗΕ, ενώ ισχυρός κινεζικός όμιλος διεκδικεί το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου.
Στο ΤΑΙΠΕΔ υποστηρίζουν πως η συνολική αξία της συμφωνίας πώλησης του OΛΠ ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ και περιλαμβάνει: την προσφορά των 368.500.000 ευρώ για το 67%, υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 350.000.000 ευρώ την επόμενη δεκαετία και τα αναμενόμενα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΠ), αναμενόμενου συνολικού ύψους της τάξης των 410.000.000 ευρώ. Στο συνολικό ποσό λαμβάνονται επίσης υπόψη τα αναμενόμενα μερίσματα και οι τόκοι που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις μέχρι τη λήξη της παραχώρησης το 2052.
ΠΗΓΗ: euro2day.gr