Μ. Τάισεν: Επιβάλλεται επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση
12:18 - 19 Ιουλίου 2016
Η ενίσχυση των υπηρεσιών εξεύρεσης απασχόλησης σε ανέργους και η προώθηση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, είναι δύο προτεραιότητες που πρέπει να θέσει η κυπριακή κυβέρνηση για να μειωθεί και άλλο η ανεργία, σύμφωνα με την Μαριάν Τάισεν, την αρμόδια Επίτροπο για την απασχόληση.
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο ΚΥΠΕ, η επίτροπος εξηγεί πως η ποιότητα των τρεχόντων προγραμμάτων ενεργητικών πολιτικών για την αγορά εργασίας θα πρέπει συνεχώς και αποτελεσματικά να παρακολουθείται, μιλά για τη συμβολή του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου στη χρηματοδότηση πολιτικών συστημάτων της Ενεργής Αγοράς Εργασίας και περιγράφει τα σχέδια της Κομισιόν για κινητικότητα στην αγορά εργασίας.
Η Επίτροπος καταγράφει ποιες είναι οι συστάσεις προς την Κύπρο για την αγορά εργασίας στο πλαίσιο των ετήσιων συστάσεων προς τα κράτη μέλη (country specific recommendations) και αντιπαραβάλει τις συνθήκες και την πρόοδο στην Κύπρο, με την κατάσταση στην Ελλάδα.
Θα ήθελα να ξεκινήσω με μια πιο γενική ερώτηση. Αν οι Βρετανοί ψήφιζαν για να μείνουν στην ΕΕ, θα ήσασταν εσείς υπεύθυνη για να συντονίσετε την μεταφορά των παραχωρήσεων για την αγορά εργασίας προς τη Βρετανία στο κοινοτικό δίκαιο. Ποιες θα ήταν αυτές;
Μέσα στη νέα ρύθμιση για το Ηνωμένο Βασίλειο που συμφωνήθηκε από τους αρχηγούς κρατών και κυβερνήσεων το Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους, περιλαμβάνονται οι κοινωνικές παροχές για τα τέκνα εργαζομένων σε ένα κράτος μέλος, με τους όρους του κράτους μέλους όπου κατοικεί το παιδί, και ένα "μηχανισμό διασφάλισης" για να περιορίσει την πρόσβαση των νεοαφιχθέντων εργαζομένων της ΕΕ για τα οφέλη στην εργασία έως και τέσσερα έτη.
Αυτή η συμφωνία θα είχε τεθεί σε ισχύ εάν το Ηνωμένο Βασίλειο είχε ψηφίσει για να μείνει στην ΕΕ. Εφόσον όμως το Ηνωμένο Βασίλειο έχει ψηφίσει να αποχωρήσει από την Ένωση, δεν θα τεθεί σε ισχύ και έχει παύσει να υφίσταται.
Αυτήν τη στιγμή προετοιμάζω μια αναθεώρηση των κανόνων σχετικά με τον συντονισμό της κοινωνικής ασφάλισης. Το έργο αυτό τέθηκε σε αναμονή τον Φεβρουάριο, μετά το διακανονισμό της συμφωνίας για το Ηνωμένο Βασίλειο. Τώρα που έχει παύσει να υφίσταται, θα υποβάλω πρόταση για την αναθεώρηση των ισχυόντων κανόνων σχετικά με τον συντονισμό της κοινωνικής ασφάλισης κατά τους προσεχείς μήνες. Πιο συγκεκριμένα, αυτό θα καλύπτει τέσσερις τομείς: τα επιδόματα ανεργίας, τις παροχές μακροχρόνιας φροντίδας, τα οικογενειακά επιδόματα, καθώς και την πρόσβαση σε κοινωνικές παροχές για τα οικονομικά μη ενεργά άτομα.
Θέλω να βεβαιωθούμε ότι η κινητικότητα της εργασίας στην ΕΕ θα διέπεται από κανόνες που είναι σαφείς και δίκαιοι, και κατάλληλοι για το σήμερα και το αύριο.
Τα στοιχεία της Eurostat δείχνουν ότι η Κύπρος είχε τη μεγαλύτερη πτώση στα ποσοστά ανεργίας στην ΕΕ κατά τους πρώτους μήνες του 2016. Ποιός είναι αυτός ο παράγοντας που συνέβαλε σε αυτό και γιατί δεν ισχύει το ίδιο και για την Ελλάδα;
Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που συνέβαλαν στα θετικά αποτελέσματα για την απασχόληση της Κύπρου. Η οικονομία της Κύπρου επέστρεψε στην πραγματική ανάπτυξη το 2015 (1,6 %), πράγμα που αναμένεται να συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια (περίπου 2,0 %). Το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο έχει διαδραματίσει καίριο ρόλο στη χρηματοδότηση πολιτικών συστημάτων της Ενεργής Αγοράς Εργασίας για την αντιμετώπιση της ανεργίας, οι οποίες έχουν αποδειχθεί ότι είναι επιτυχείς. Υπήρξε επίσης μια μείωση του ίδιου του εργατικού δυναμικού, για παράδειγμα, με τους ανέργους να φεύγουν από τη χώρα ή να γίνονται ανενεργοί.
Ωστόσο, παρά τη σημαντική πτώση, ακόμη πρέπει να γίνουν πολλά. Η ανεργία εξακολουθεί να είναι υψηλή στο 14,1 %. Ειδικά η ανεργία των νέων στο 29,8 % και η μακροχρόνια ανεργία (41,2 % των ανέργων ήταν μακροχρόνια άνεργοι) εξακολουθούν να αποτελούν πηγή ανησυχίας.
Αν και η πρόκληση της υψηλής ανεργίας είναι παρόμοια τόσο στην Ελλάδα όσο και στη Κύπρο, οι δομές της οικονομίας και της αγοράς εργασίας και οι βαθύτερες αιτίες των οικονομικών και χρηματοπιστωτικών κρίσεων που έπληξαν τις δύο χώρες είναι πολύ διαφορετικές.
Στην Κύπρο, η κρίση καθοδηγήθηκε κυρίως από την κατάρρευση του χρηματοπιστωτικού τομέα, αλλά η χώρα ήταν εξοπλισμένη με εύρυθμη λειτουργία θεσμών, συμπεριλαμβανομένης μιας ευέλικτης αγοράς εργασίας, ενώ η επιτυχής εισαγωγή ενός ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος το 2014 συνέβαλε σε ένα καλύτερα στοχευμένο και σε ένα πιο συνεκτικό σύστημα πρόνοιας. Από την αρχή, η χώρα ανέλαβε την πλήρη κυριότητα του προγράμματος χρηματοδοτικής βοήθειας, την εφαρμογή σημαντικών διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων σε διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και την πλήρη αξιοποίηση της τεχνικής βοήθειας. Αυτό επέτρεψε την ταχεία επιστροφή στην οικονομική ανάπτυξη το 2015, η οποία συνοδεύτηκε από σημαντικές βελτιώσεις στην αγορά εργασίας.
Στην Ελλάδα, οι συνθήκες εκκίνησης ήταν πολύ διαφορετικές, και το βάθος και το εύρος της κρίσης πιο βαθιά, γεγονός που καθιστά εξαιρετικά δύσκολο το να αντιστραφεί η κατάσταση. Ένας υψηλός βαθμός αβεβαιότητας και αστάθειας είχε επιβαρύνει σε μεγάλο βαθμό την οικονομία, αποδυναμώνοντας τις προοπτικές ανάκαμψης. Βρισκόμαστε τώρα στο σημείο που παρατηρούμε τα πρώτα δειλά σημάδια βελτίωσης στην αγορά εργασίας. Το ποσοστό της ανεργίας μειώθηκε τον Απρίλιο στο 23,3 %, έναντι του 25,3 % που ήταν πέρυσι. Η απασχόληση αυξήθηκε αργά αλλά σταθερά κατά τη διάρκεια των τελευταίων 6 μηνών.
Ποιες είναι οι μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας που θα πρέπει η Κυπριακή κυβέρνηση να σχεδιάσει, σύμφωνα με τις ειδικές ανά χώρα συστάσεις;
Η κύρια προτεραιότητα για την Κύπρο τώρα είναι η αποτελεσματική εφαρμογή. Για το σκοπό αυτό, η ικανότητα των υφιστάμενων δομών πρέπει να γίνει ακόμη πιο ισχυρή. Πρώτα απ `όλα, η ενίσχυση της ικανότητας και οι καινοτόμες μεταρρυθμίσεις των Δημόσιων Υπηρεσιών Απασχόλησης (ΔΥΑ) είναι προτεραιότητα. Αυτό είναι ζωτικής σημασίας για την κάλυψη της ζήτησης και για την παροχή ποιοτικής βοήθειας στην αναζήτηση εργασίας, την εξατομικευμένη παροχή συμβουλών που απευθύνεται σε ανέργους που δεν έχουν καταχωρηθεί. Δεν έχω λόγια για να υπερτονίσω το πόσο σημαντική είναι η αύξηση του αριθμού των εξειδικευμένων συμβούλων PES για να παρέχουν εξατομικευμένη υποστήριξη σε ανέργους, για την περαιτέρω αντιμετώπιση της υψηλής ανεργίας. Η εμπειρία όλα αυτά τα χρόνια δείχνει ότι αυτό είναι πραγματικά στο επίκεντρο της επιτυχούς εφαρμογής της Εγγύησης για τους Νέους της ΕΕ και στις πρωτοβουλίες της μακροχρόνιας ανεργίας.
Δεύτερον, η ποιότητα των τρεχόντων προγραμμάτων ενεργητικών πολιτικών για την αγορά εργασίας θα πρέπει συνεχώς και αποτελεσματικά να παρακολουθείται και να αναπροσαρμόζεται τακτικά ώστε να ανταποκρίνεται γρήγορα στις ανάγκες της αγοράς εργασίας .
Και τέλος, η συμμετοχή των νέων στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση παραμένει χαμηλή και χαρακτηρίζεται από την έλλειψη δέσμευσης εργοδότη στην εκπαίδευση των μαθητών. Οι προσπάθειες πρέπει να συνεχιστούν σύμφωνα με τη στρατηγική της Κύπρου για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, όπως η αύξηση της ικανότητας των τεχνικών σχολών και η βελτίωση της ελκυστικότητας τους. Με τον τρόπο αυτό, θα μειωθεί η αναντιστοιχία δεξιοτήτων στην αγορά εργασίας και θα βελτιωθούν οι πιθανότητές τους για την απασχόληση. Το να κάνουμε την ΕΕΚ μια πρώτη επιλογή, όχι μια δεύτερη επιλογή, βρίσκεται στο επίκεντρο της νέας Ατζέντας Δεξιοτήτων για την Ευρώπη που ξεκίνησε πρόσφατα.
ΠΗΓΗ: KΥΠΕ