Οι δύο εχθροί της μπύρας στην Ελλάδα
09:26 - 28 Ιουνίου 2016
Στην Ελλάδα η κατανάλωση μπύρας βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα σε σχέση με τον μέσο όρο κατανάλωσης στην Ευρώπη. Συγκεκριμένα η Ελλάδα είναι τρίτη από το τέλος της Ευρωπαϊκή Ένωση πίνοντας 35 λίτρα κατά κεφαλή το χρόνο όταν πρωταθλητές είναι οι Τσέχοι με 144 λίτρα και ακολουθούν οι Γερμανοί με 107 και οι Αυστριακοί με 104 λίτρα.
Ποιος είναι ο λόγος της χαμηλής αυτής κατανάλωσης; Ότι υπάρχει ένα άλλο "ποτό" που έχει εξωθήσει την μπύρα από τα ψυγεία και τις εξόδους μας. Ποιο είναι αυτό; Ο καφές γύρω από τον οποίο έχει δημιουργηθεί ολόκληρη κουλτούρα εδώ και δεκαετίες. Συγκεκριμένα, η Ελλάδα βρίσκεται στην 13η θέση παγκοσμίως σε ότι αφορά την κατανάλωση καφέ και γύρω από το συγκεκριμένο ρόφημα έχει στηθεί ένα δυσανάλογο κομμάτι στον τομέα της εστίασης σε σχέση με την παγκόσμια αγορά.
Αυτή την μανία των Ελλήνων για τον καφέ είδε και η κυβέρνηση η οποία πήρε απόφαση να επιβάλει ειδικό φόρο κατανάλωσης, 2 ευρώ ανά κιλό από 1η Ιανουαρίου του 2017 προσδοκώντας επιπλέον έσοδα 60 εκατ. ευρώ. Και ενώ ο καφές δοκιμάζει την πικρή αυτή γεύση για πρώτη φορά η μπύρα, μόνο, από την αρχή της κρίσης έχει δει τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης να αυξάνεται 5 φορές ή αλλιώς συνολικά κατά 443%. Η μεγαλύτερη αύξηση μάλιστα ήταν αυτή που έγινε από 1η Ιουνίου καθώς ο Ειδικός Φόρος εκτοξεύθηκε από τα 32,5 ευρώ ανά εκατόλιτρο στα 62,5 ευρώ, δηλαδή μία αύξηση της τάξης του 92%.
Όπως φαίνεται και στο γράφημα της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, από σχετική εκδήλωση που πραγματοποίησε σε μία φιάλη των 500 ml πλέον το 45% της λιανικής της τιμής αντιστοιχεί σε φόρους. Όπως εξήγησε στο news247 ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας κ. Ζωούλλης Μηνάς ένας από τους λόγους αυτής της υπερφορολόγησης είναι ότι είναι πολύ δύσκολο να υπάρξει λαθρεμπόριο ή παραοικονομία. Στην εκδήλωση ανέφερε χαρακτηριστικά ότι " το κράτος θέλει να εισπράξει φόρους 130 εκατ. ευρώ από έναν κλάδο του οποίου τα κέρδη φτάνουν μόλις τα 30 εκατ. ευρώ" τονίζοντας ότι " ή κάποιος θέλει να σκοτώσει τον κλάδο της ζυθοποιίας ή δεν το καταλαβαίνουν".
Η αύξηση αυτή των φόρων έρχεται σε μία κρίσιμη καμπή για την αγορά της μπύρας η οποία έχει χάσει περίπου το 20% της κατά κεφαλήν κατανάλωσης από την αρχή της κρίσης και ενώ ο ανταγωνισμός και οι επενδύσεις συνεχίζονται. Μόνο η Αθηναϊκή Ζυθοποιία στα χρόνια της ύφεσης πραγματοποίησε επενδύσεις ύψους 85 εκατ. ευρώ ενώ για την επόμενη τριετία έχει προγραμματίσει επενδύσεις ύψους 66,8 εκατ. ευρώ. Εδώ αξίζει να αναφερθεί ότι παρά την μείωση της κατανάλωσης ο ανταγωνισμός αυξάνεται και έτσι οι 15 εταιρείες παραγωγής και εμπορίας ζύθου που υπήρχαν το 2011 στο τέλος του 2015 είχαν γίνει 24 και φέτος αναμένεται να φθάσουν τις 30.
Τέλος η βιομηχανία της μπύρας στην Ελλάδα στηρίζει παράλληλα και την γεωργική παραγωγή. Μόνο η Αθηναϊκή Ζυθοποιία μέσα από προγράμματα συμβολαιακής γεωργίας αγόρασε το κριθάρι 2.000 που καλλιεργήθηκε σε 140.000 στρέμματα ενώ μικρότερες ποσότητες αγόρασαν και άλλες εταιρείες του κλάδου.
ΠΗΓΗ: news247.gr