Τα 10 μυστικά της λίστας Διαφήμισης των τραπεζών
08:30 - 06 Μαΐου 2016
Κρυμμένα, υπό την έννοια του who is who του χώρου των media που έχει συμμετοχή στη συνολική διαφημιστική καμπάνια των τεσσάρων μεγάλων ομίλων, συν επιπλέον της Τράπεζας Αττικής και όχι υπό την έννοια της αδιαφάνειας.
Οι τράπεζες Πειραιώς, Εθνική, Αlpha και Eurobank έδωσαν €43,1εκατ. σε διαφημιστική προβολή σε Μέσα Ενημέρωσης (εφημερίδες, τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς, ιστοσελίδες) και άλλα €19,3 εκατ. σε νομικά πρόσωπα, με τη μορφή χορηγιών και δωρεών, καθώς και €870.000 σε φυσικά πρόσωπα.
Αυτό που παραμένει ως ερώτημα, σύμφωνα με οικονομικούς παράγοντες, είναι κατά ποιό βαθμό η δημοσίευση της επίμαχης διαφημιστικής λίστας – «δώρο» ανεκτίμητο των τραπεζών στον ήδη έντονο διατραπεζικό ανταγωνισμό – διευκολύνει ή επιτυγχάνει την όποια στόχευση για αξιοκρατία.
Ο κάθε τραπεζικός όμιλος έχει δικαίωμα να κρίνει πώς θα διανείμει τα συνολικά κονδύλια που έχει στη διάθεσή του για διαφημιστική προβολή, τηρώντας βέβαια μια ισορροπία στο χώρο, ή χρησιμοποιώντας σαν κριτήριο, αδιάσειστα δεδομένα (π.χ. κυκλοφορίες εντύπων ή τηλεθέαση).
Δεν υπάρχει ούτε....«δευτερολογία», ούτε...ποινές. Άλλωστε, τα διαφημιστικά budgets των τραπεζών τα έχουν ήδη ελέγξει οι Ορκωτοί Λογιστές. Αυτά που προκύπτουν σε μία πρώτη ανάγνωση των αναλυτικών καταλόγων διαφημίσεων και χορηγιών είναι τα εξής:
1. Το κόστος των διαφημίσεων των τραπεζών προς τα Μέσα Ενημέρωσης είναι πολύ μεγαλύτερο από ότι αυτό που εκ πρώτης αναφέρετα.
2. Με μία πρώτη ματιά, τα στοιχεία που δημοσιοποίησαν οι τράπεζες δείχνουν ότι ένα ποσοστό της τάξεως του 45-50% των συνολικών δαπανών διαφήμισης στα media απορροφήθηκαν από την τηλεόραση.
3. Σε ότι αφορά τους μεγάλους εκδοτικούς ομίλους φαίνεται ότι υπάρχει μεταχείριση, με βάση την κυκλοφορία, την αναγνωσιμότητα ή την τηλεθέαση.
4. Υπάρχουν αντιδράσεις από όσους θεωρούν ότι πρέπει να διεκδικήσουν μεγαλύτερο μερίδιο στην πίτα των διαφημίσεων, κάνοντας λόγο για δυσανάλογες διανομές.
5. Οι τράπεζες από πλευράς τους, εφαρμόζοντας το Νόμο, άνοιξαν μεν τα μέχρι πρότινος επτασφράγιστα μυστικά των διαφημιστικών τους προϋπολογισμών, δέχθηκαν όμως και ως «μάννα εξ ουρανού», τα στοιχεία που πάντα ήθελαν να μάθουν για τον ανταγωνισμό.
6. Πολιτική παρέμβαση μεταξύ των μεγάλων εκδοτών, ανάλογα με την κατεύθυνση των κομμάτων που εξυπηρετούν, δεν παρατηρείται.
7. Τώρα, μία...διαφημιστική στροφή σε εφημερίδα που αν και έχει πολύ μικρή έως «ασήμαντη» κυκλοφορία αλλά απηχεί τις κυβερνητικές θέσεις, παρατηρείται από όλες τις τράπεζες, αλλά αυτό δεν είναι αποτέλεσμα πίεσης του κυβερνώντος κόμματος, αλλά επιλογής των τραπεζών.
8. Στο θέμα των χορηγιών, η κάθε τράπεζα παρέμεινε πιστή στις στρατηγικές της επιλογές . Για παράδειγμα , η Εθνική συνέχισε τη στήριξη του Νοσοκομείου Ευαγγελισμού με €2,5 εκατ., η Alpha Bank έδωσε όπως συνηθίζει €700.000 στην Αρχιεπισκοπή για τα συσσίτια, η Τράπεζα Πειραιώς στήριξε με €2,8 εκατ. διάφορα ελληνικά Μουσεία και η Eurobank συνέχισε να είναι μεγάλος χορηγός της Εθνικής Ομάδας Μπάσκετ με €1,2 εκατ ευρώ.
9. Αξίζει να σημειωθεί ότι κάθε διαφημιστική δαπάνη ή χορηγία που περιλαμβάνεται στις λίστες, αφορά πληρωμές που έγιναν το 2015. Έτσι, περιλαμβάνονται διαφημίσεις του Νοεμβρίου – Δεκεμβρίου 2014 που πληρώθηκαν στις αρχές του 2015 και δεν περιλαμβάνονται διαφημίσεις του αντίστοιχου διμήνου του 2015, που θα πληρωθούν ή πληρώθηκαν το 2016.
10. Βέβαια οι ευανάγνωστες αυτές λίστες είναι…δυσερμήνευτες, γιατί δεν έχουν «τακτοποιηθεί» οι πληρωμές ανά μηντιακό όμιλο, οπότε και δεν είναι εκ πρώτης σαφές του τι έχει πάρει και ποιός. Επίσης, είναι πολύ δύσκολο να καταλάβει κάποιος σε ποιόν ανήκει μια Χ εταιρία, στο όνομα της οποίας υπάρχει πληρωμή.
ΠΗΓΗ: news247.gr