Α. Φακοντής: Λύση για το ωράριο πριν τη διάλυση της βουλής
08:55 - 03 Απριλίου 2016
Την παρέμβαση του Προέδρου της Δημοκρατίας με στόχο την εξεύρεση της χρυσής τομής στο ζήτημα του ωραρίου των καταστημάτων μέσω της πολιτικής οδού θα ζητήσει η επιτροπή εργασίας. Σε συνέντευξή του στο InBusinessNews, o βουλευτής του ΑΚΕΛ και πρόεδρος της κοινοβουλευτικής επιτροπής εργασίας, Ανδρέας Φακοντής τονίζει ότι στόχος είναι να υπάρξει κατάληξη και νομοθετική ρύθμιση πριν τη διάλυση της παρούσας βουλής, σημειώνοντας ότι «με καλή θέληση» μπορεί να προκύψει συμβιβαστική πρόταση.
Ποια τα επόμενα βήματα της επιτροπής εργασίας σχετικά με το ωράριο των καταστημάτων μετά την πρόσφατη απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου και του Επαρχιακού Δικαστηρίου Λευκωσίας;
-Από την αρχή είχαμε τονίσει ότι δεν μπορεί να βρεθεί λύση μέσω της δικαστικής οδού, κάτι που αποδείχθηκε στην πράξη με βάση τις αποφάσεις όσο του Ανωτάτου όσο και του Επαρχιακού Δικαστηρίου Λευκωσίας. Η λύση θα πρέπει να βρεθεί μέσα από την πολιτική οδό και ως επιτροπή εργασίας αποφασίσαμε να αναλάβουμε πρωτοβουλία, με βάση και την προτροπή του Γενικού Εισαγγελέα ότι οι δύο εξουσίες, εκτελεστική και νομοθετική, θα πρέπει να συντονιστούν και να βρουν την χρυσή τομή. Ως εκ τούτου, έπειτα από συνεννόηση με τον πρόεδρο της βουλής, εντός των ημερών θα αποσταλεί σχετική επιστολή στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, από τον οποίο θα ζητηθεί η πραγματοποίηση συνάντησης, προκειμένου να συζητηθεί το σοβαρό πρόβλημα του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων. Στόχος να παρέμβει ο ίδιος ο Πρόεδρος ούτως ώστε να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση και να επιλυθεί οριστικά αυτό το πρόβλημα, το οποίο ταλανίζει τα τελευταία 3 χρόνια τους εργαζομένους, τους καταστηματάρχες και την κοινωνία γενικότερα.
Είναι εφικτή η λύση;
Αν υπάρξει καλή θέληση και από τις δύο πλευρές, τότε η λύση μπορεί να βρεθεί. Η βουλή αυτή την καλή θέληση την έχει επιδείξει και την επαναλαμβάνει. Σε επίπεδο επιτροπής εργασίας είχαν κατατεθεί συμβιβαστικές προτάσεις, στις οποίες τόσο η συντριπτική πλειοψηφία της Βουλής, όσο σύνδεσμοι καταστηματαρχών και εκπρόσωποι εργαζομένων είχαν συμφωνήσει. Εκτιμούμε ότι οι εν λόγω προτάσεις, με κάποιες παραλλαγές, μικρές προσθήκες και αφαιρέσεις, μπορούν να γίνουν η βάση για να προκύψει λύση, αν και εφόσον η κυβερνητική πλευρά την αποδεχθεί. Μέχρι στιγμής, η μόνη που δεν έχει μετακινηθεί ούτε ένα γράμμα στις θέσεις της είναι η κυβέρνηση. Την ώρα που η βουλή, καταστηματάρχες και εργαζόμενοι έχουν μετακινηθεί από τις αρχικές τους θέσεις, η κυβερνητική πλευρά επιμένει για εργασία 7 ημέρες την εβδομάδα, ολόχρονα, 18 ώρες την ημέρα.
Με θέληση θα βρεθεί η χρυσή τομή
Εν ολίγοις, τι εισηγείται η βουλή ως ρύθμιση για το ωράριο;
Υπάρχει μία βάση, πάνω στην οποία μπορούμε να χτίσουμε, σύμφωνα με την οποία κάποιες Κυριακές τον χρόνο τα καταστήματα θα παραμένουν κλειστά και κάποιες θα παραμένουν ανοιχτά. Μπορούμε να συζητήσουμε για τον χρόνο που θα είναι ανοιχτά, καθώς είμαστε ανοιχτοί να κάνουμε διάλογο με στόχο την εξεύρεση οριστικής λύσης. Αν παραμείνει η ρύθμιση του ωραρίου στην σφαίρα της εκτελεστικής εξουσίας, συνεπάγεται ότι με κάθε αλλαγή της κυβέρνησης ενδεχομένως να έχουμε και αλλαγή των ωραρίων των καταστημάτων. Σύμφωνα με το Σύνταγμα, η κυβέρνηση εκδίδει μεν κανονισμούς, όμως με βάση τον νόμο. Ο νόμος του 1989, ο οποίος δεν έχει κριθεί αντισυνταγματικός, προνοεί ότι η κυβέρνηση καταθέτει κανονισμούς, τους οποίους τροποποιεί, ψηφίζει ή καταψηφίζει η βουλή. Λαμβανομένου τούτου υπόψη, παρέχεται η δυνατότητα στη βουλή να τροποποιεί, να εγκρίνει ή να απορρίψει τους σχετικούς κανονισμούς. Επομένως, η βουλή έχει ρόλο και λόγο στο θέμα των ωραρίων, διότι σε διαφορετική περίπτωση είναι σαν να έχουμε μία εκλελεγμένη δικτατορία.
-Υπάρχει ενδεχόμενο να δοθεί εκ νέου η δυνατότητα στην υπουργό Εργασίας να καταθέσει κανονισμούς;
-Η υπουργός μπορεί να καταθέσει κανονισμούς, με βάση τον νόμο του 2006. Όμως, σε αυτή την περίοδο για να το πράξει, θα πρέπει να είναι διαφορετικοί από αυτούς, οι οποίοι είχαν κατατεθεί προηγουμένως. Άρα, θα ήταν καλύτερο οι συγκεκριμένοι κανονισμοί να συζητηθούν προηγουμένως άτυπα σε συνάντηση Προέδρου και βουλής και εφόσον καταλήξουμε σε συμφωνία, αυτοί να κατατεθούν ενώπιον του κοινοβουλίου προκειμένου να τύχουν έγκρισης και έπειτα εφαρμογής.
Η επιτροπή εργασίας προτίθετο να προωθήσει την επιβολή αυστηρότερων ποινών για παραβίαση του ωραρίου των καταστημάτων. Με βάση τα τελευταία δεδομένα, τι σκέφτεστε να πράξετε;
Αυτή την στιγμή δεν υπάρχει νομοθεσία, η οποία να ρυθμίζει το ωράριο των καταστημάτων και κατ’ επέκταση δεν υπάρχει αντικείμενο. Θα αναμένουμε να δούμε την εξέλιξη του όλου ζητήματος και αναλόγως θα δούμε τι θα πράξουμε στην πορεία.
Σκοπεύετε, ως επιτροπή εργασίας, να προωθήσετε αυστηρότερες ποινές για παραβιάσεις της εργατικής νομοθεσίας;
Πρόκειται για ζήτημα, το οποίο θα απασχολήσει την κοινοβουλευτική επιτροπή εργασίας μετά τις βουλευτικές εκλογές. Στόχος είναι η ρύθμιση – συμφωνία να επιτευχθεί πριν τη διάλυση της παρούσας βουλής, δηλαδή πριν τις 14 Απριλίου. Αυτό θα ζητηθεί μέσω της επιστολής, η οποία θα σταλεί στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.
Είναι εφικτή η λύση, όμως, δεδομένου ότι στενεύουν τα χρονικά περιθώρια;
Επαναλαμβάνω ότι η λύση είναι εφικτή, νοουμένου ότι υπάρχει θέληση.
Κονδύλια για ανάπτυξη κόντρα στην ανεργία
Παρά την ισχνή ανάπτυξη της οικονομίας, η ανεργία παραμένει υψηλή, ενώ οι μισθοί διατηρούνται στα ίδια επίπεδα. Τι εισηγείστε ως ΑΚΕΛ για αντιμετώπιση του προβλήματος;
Η ανεργία παραμένει σκαρφαλωμένη στο 16%, ενώ με βάση την έρευνα του τμήματος στατιστικής των ΗΠΑ ανέρχεται στο 20%, με την ανεργία στους νέους να ξεπερνά το 30%. Οι δε μισθοί έχουν υποχωρήσει στα επίπεδα του 1996. Με στόχο την αντιμετώπιση του προβλήματος επιβάλλεται το ίδιο το κράτος να προχωρήσει, μέσα από τους αναπτυξιακούς του προϋπολογισμούς, σε σημαντική αύξηση των κονδυλίων, ούτως ώστε να δημιουργηθούν συνθήκες ανάπτυξης, που θα επιφέρουν τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Όταν το ίδιο το κράτος, δηλαδή ο μεγαλύτερος επενδυτής, δεν διαθέτει σημαντικά κονδύλια για την ανάπτυξη, τότε τι θα πρέπει να περιμένουμε από τον ιδιωτικό τομέα ή από ξένους επενδυτές; Μόνο εάν το κράτος προχωρήσει άμεσα στη σημαντική αύξηση των επενδύσεων στον αναπτυξιακό τομέα, μπορούμε να αναμένουμε την ενθάρρυνση και τη δημιουργία προϋποθέσεων για επενδύσεις από τον ιδιωτικό τομέα, κάτι που αναμένεται να συμβάλει στην αντιμετώπιση της υψηλής ανεργίας. Εξάλλου, θα πρέπει και οι ημικρατικοί οργανισμοί να συμβάλουν, μέσα από αύξηση των κονδυλιών τους, στην ανάπτυξη, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για μείωση της ανεργίας μέσω της οικονομικής τους δραστηριότητας.
-Προσφάτως, εκφράστηκαν στη βουλή προβληματισμοί για την αποτελεσματικότητα της νομοθεσίας για το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα. Τι θεωρείτε ότι πήγε στραβά και τι εισηγείστε για βελτίωση του μέτρου;
-Η νομοθεσία του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος διαπνέεται από μία νεοφιλελεύθερη φιλοσοφία και μία δημοσιονομική ουδετερότητα. Αντί να έχουν αυξηθεί οι δαπάνες για την κοινωνική πρόνοια, έχουν μειωθεί αισθητά, ενώ το μέτρο δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες που δόθηκαν από την Κυβέρνηση περί επαναστατικής αλλαγής στην κοινωνική πρόνοια και στήριξης όλων των ευάλωτων και ευπαθών ομάδων του πληθυσμού. Αντιθέτως, βλέπουμε μεγάλες ομάδες του πληθυσμού να μην καλύπτονται από τη νομοθεσία του ΕΕΕ, καθώς τα κριτήρια είναι πολύ αυστηρά και απαγορευτικά σε ορισμένες περιπτώσεις, με αποτέλεσμα οι οικογένειες που αντιμετωπίζουν πραγματικά οικονομικό πρόβλημα να μην καλύπτονται. Κατ’ επανάληψη έχουμε ζητήσει από την Κυβέρνηση να διαφοροποιήσει ορισμένα κριτήρια. Όσον αφορά στα περιουσιακά, εκτιμούμε ότι το ποσό των 100.000 ευρώ σε περιουσία, πέραν της ιδιόκτητης κατοικίας, είναι πολύ χαμηλό, με αποτέλεσμα πάρα πολλοί πολίτες να μην καθίστανται δικαιούχοι του ΕΕΕ. Παράλληλα, το δεύτερο ζήτημα σχετίζεται με τον υπολογισμό του τέκνου, δηλαδή κάποιος για να είναι δικαιούχος πρέπει να είναι άνω των 28 για να είναι σε θέση να υποβάλει μόνος του αίτηση. Αυτό δημιουργεί προβλήματα σε νεαρά άτομα, τα οποία ενώ είναι άνεργα, δεν δικαιούνται να υποβάλουν αίτηση. Το τρίτο σοβαρό ζήτημα έχει να κάνει με τους συνταξιούχους και τον υπολογισμό των τόκων στις καταθέσεις. Έχουμε εισηγηθεί όπως δεν λαμβάνεται υπόψη ένα ποσό μέχρι 1.000 ευρώ από τόκους, όπως επίσης και ποσό 1.000-1.500 ευρώ από τις επιδοτήσεις του ΚΟΑΠ, ούτως ώστε οι ηλικιωμένοι να μην χάνουν μέρος η ολόκληρο το ποσό της συμπληρωματικής τους σύνταξης.