Προβληματική η σύνθεση του Συμβουλίου Κτηματομεσιτών
07:00 - 27 Απριλίου 2016
Σωρεία προβλημάτων εντοπίζει η Επίτροπος Διοικήσεως, Ελίζα Σαββίδου, σε ό,τι αφορά τη σύνθεση και λειτουργία του Συμβουλίου Εγγραφής Κτηματομεσιτών (ΣΕΚ). Μετά από μελέτη σχετικών καταγγελιών η κ. Σαββίδου έχει θέσει τα ευρήματα της ενώπιον του υπουργού Εσωτερικών, του προέδρου της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εσωτερικών, καθώς και του Γενικού Εισαγγελέα.
Μιλώντας στο InBusinessNews, η κ. Σαββίδου επισήμανε πως διαπιστώνεται πρόβλημα στη σύνθεση του Συμβουλίου καθώς ο πρόεδρος του είναι παράλληλα και πρόεδρος του Συνδέσμου Κτηματομεσιτών Επιχειρηματιών Κύπρου, το Συμβούλιο υπολειτουργεί και η νομοθεσία για την εγγραφή στο Μητρώο Βοηθών Κτηματομεσιτών εμπεριέχει πρόνοιες που προάγει διακρίσεις.
Η σύνθεση του ΣΕΚ
Αξίζει να σημειωθεί πως το ΣΕΚ είναι ημικρατικός οργανισμός και υπάγεται στο Υπουργείο Εσωτερικών. Απαρτίζεται από επτά μέλη, τέσσερα εκ των οποίων είναι εγγεγραμμένοι και αδειούχοι κτηματομεσίτες. Συγκεκριμένα, η Επίτροπος στην υπόθεση 2295/2015 διαπιστώνει πως «η κατά πλειοψηφία συμμετοχή στο Συμβούλιο, αδειούχων κτηματομεσιτών (σε αναλογία 4 προς 3), κάθε άλλο παρά διασφαλίζει την αμερόληπτη και δίκαιη αντιμετώπιση των αιτήσεων εγγραφής νέων μελών… «Με άλλα λόγια, η ύπαρξη σύγκρουσης συμφερόντων ανάμεσα στους αδειούχους κτηματομεσίτες – πρόεδρο και μέλη του Συμβουλίου, αφενός, και αιτητών εγγραφής στα Μητρώα, αφετέρου, δε θα διστάσω να πω ότι είναι προφανής και ότι οι αρνητικές αποφάσεις που λαμβάνονται επί των αιτήσεων εγγραφής ευλόγως αντιμετωπίζονται με καχυποψία, ως προς τους πραγματικούς λόγους που οδήγησαν σ’ αυτές».
Ζητήματα
Παράλληλα, η κ. Σαββίδου διαπιστώνει πως το ΣΕΚ δεν συγκαλεί συχνές συνεδριάσεις όπως προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία με αποτέλεσμα να μην ασκεί, ουσιαστικά, τις αρμοδιότητες για τις οποίες έχει συσταθεί και να δημιουργούνται τεράστια προβλήματα από καθυστερήσεις, τα οποία αυξάνονται όλο και περισσότερο. Θέτοντας στο ΣΕΚ σχετικό ερώτημα η απάντηση που έλαβε, λειτουργός της Επιτρόπου, ήταν ότι «δε συνεδριάζουμε επειδή υπάρχουν προβλήματα και επειδή ο αρμόδιος Υπουργός μας έδωσε οδηγίες να μη συνεδριάζουμε. Μπορείτε να απευθυνθείτε σ’ αυτόν για να πληροφορηθείτε τους λόγους».
Ελλείψεις διαπιστώνονται, επίσης, και σε ό,τι αφορά «την τήρηση άρτιων πρακτικών εκ μέρους του Συμβουλίου σε σωρεία περιπτώσεων, η μη υπογραφή των σχετικών πρακτικών από το σύνολο των μετασχόντων σε συνεδριάσεις, η μη ορθή ενημέρωση των διοικητικών φακέλων, με συνέπεια να υπάρχει ο κίνδυνος απώλειας / αλλοίωσης εγγράφων, η αρνητική στάση την οποία γενικά τηρεί το Συμβούλιο στις σχέσεις του με τους διοικούμενους (αιτητές εγγραφής κυρίως, τη στιγμή που στους λόγους σύστασής του περιλαμβάνεται και η εξυπηρέτηση των επαγγελματικών δικαιωμάτων αυτών), καθώς και η μη ορθή συμπεριφορά προς αυτούς».
Κενά και στη νομοθεσία
Αξίζει να σημειωθεί πως προβλήματα εντοπίζονται και στη νομοθεσία για εγγραφή στο μητρώο βοηθών κτηματομεσιτών. Συγκεκριμένα με βάση το άρθρο 12, στο μητρώο βοηθών μπορεί εγγραφεί οποιοσδήποτε Κύπριος πολίτης ή πολίτης κράτους μέλους που έχει αποφοιτήσει από σχολή μέσης εκπαίδευσης αναγνωρισμένη στη Δημοκρατία ή σε οποιοδήποτε άλλο κράτος μέλος. Νοουμένου ότι στην Κύπρο δεν υπάρχει η δυνατότητα αναγνώρισης σχολών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αφού, δεν υπάρχει ούτε θεσμοθετημένο όργανο ούτε θεσμοθετημένη διαδικασία αναγνώρισης σχολών μέσης εκπαίδευσης τρίτων χωρών, θέτει σε μειονεκτικότερη θέση, σε ότι αφορά την πρόσβαση στο επάγγελμα του βοηθού κτηματομεσίτη, «τα πρόσωπα που απέκτησαν μεν την Κυπριακή ιθαγένεια πλην, όμως, κατάγονται από τρίτες χώρες, όπου και ολοκλήρωσαν τη δευτεροβάθμια τους εκπαίδευση». Ως εκ τούτου, αναφέρει η Επίτροπος Διοικήσεως, στοιχειοθετείται έμμεση διάκριση στον τομέα της απασχόλησης λόγω εθνικής καταγωγής κατά παράβαση των προνοιών του περί Ίσης Μεταχείρισης στην Απασχόληση και την Εργασία Νόμου.