Leasing μόνο με φορολογικά κίνητρα
12:47 - 01 Μαρτίου 2016
Δώρο άδωρο θεωρούν οι εμπορικές τράπεζες το νομοσχέδιο που ρυθμίζει τη χρηματοδοτική μίσθωση (leasing), το οποίο συζητείται στην κοινοβουλευτική επιτροπή οικονομικών. Παράλληλα οι επιχειρηματίες ανάπτυξης γης θεωρούν ότι το νομοσχέδιο θα δώσει νέες προοπτικές εσόδων για τις επιχειρήσεις που κτυπήθηκαν μετά τη φούσκα των ακινήτων.
Το νομοσχέδιο θέτει το νέο πλαίσιο για ανάπτυξη του θεσμού της χρηματοδοτικής μίσθωσης, με την ύπαρξη επαρκούς εποπτείας υπό την Κεντρική Τράπεζα, ενώ προσφέρει ένα εναλλακτικό τρόπο χρηματοδότησης, πέραν του παραδοσιακού δανεισμού.
Όπως είπε ενώπιον της επιτροπής, εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών, πρόκειται για ένα εναλλακτικό τρόπο χρηματοδότησης για δικαίωμα χρήσης ή απόκτησης της περιουσίας.
Στην ουσία, η χρηματοδοτική μίσθωση, τόσο κινητής όσο και ακίνητης ιδιοκτησίας, αφορά στην σύναψη σύμβασης, υπό την οποία ο εκμισθωτής (ο οργανισμός που προχωρεί σε μισθώσεις) για μια συγκεκριμένη διάρκεια, με τον μισθωτή να έχει το δικαίωμα να αποκτήσει το μισθίο στο τέλος της σύμβασης. Στην ουσία, ο μισθωτής μισθώνει ένα ακίνητο, πληρώνοντας ενοίκιο και στο τέλος της σύμβασης καταβάλλει ένα τίμημα και το αγοράζεις. Να σημειωθεί ότι με βάση το νομοσχέδιο η μίσθωση ακίνητης ιδιοκτησίας είναι για περίοδο τουλάχιστον δέκα χρόνια.
Οι οργανισμοί που μπορούν να παρέχουν υπηρεσίες χρηματοδοτικής μίσθωσης είναι τα πιστωτικά ιδρύματα, οι θυγατρικές τους και οι καθ` αυτόν οι εταιρείες μίσθωσης, εταιρείες που έχουν αποκλειστικό σκοπό να προχωρεί σε μισθώσεις. Οι τελευταίοι θα αδειοδοτούνται από την ΚΤΚ εκπληρώνοντας συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
Ορίζονται οι δραστηριότητες που επιτρέπεται να ασκούν οι πάροχοι χρηματοδοτικών μισθώσεων, οι προϋποθέσεις αδειοδότησης, το περιεχόμενο των συμβάσεων μίσθωσης, η εποπτεία και η εξουσία της ΚΤΚ ως αρμόδιας εποπτικής αρχής να εκδίδει οδηγίες.
Υπάρχουν ειδικές διατάσεις τη χρηματοδοτική μίσθωση ακινήτων.
Οι μορφές μίσθωσης, είναι η απλή μίσθωση, η αντίστροφη χρηματοδοτική μίσθωση (sale and lease back), με την οποία ένας δανειολήπτης μπορεί να πωλήσει για παράδειγμα ένα ακίνητο στην τράπεζα και στη συνέχεια να το μισθώσει, καθώς και η υπομίσθωση.
Στο νομοσχέδιο έχουν εισαχθεί διατάξεις που προστατεύουν τον μισθωτή, στο πρότυπο του πλαισίου προστασίας του συμβατικού δανειολήπτη. Αν υπάρχουν καθυστερήσεις 4 μηνών στην εξυπηρέτηση της μίσθωσης, τότε η εταιρεία εκμίσθωσης μπορεί να έχει την κυριότητα του μισθίου, ωστόσο δεν μπορεί απλά να τερματίσει μια σύμβαση μίσθωσης, αν δεν παραχωρήσει στον μισθωτή περίοδο έξι μηνών για αναδιάρθρωση της σύμβασης, ενώ θα υπάρχει δυνατότητα προσφυγής στον χρηματοοικονομικό επίτροπο, ενώ στη συνέχεια θα δίνεται χρόνος άλλων τριών μηνών προκειμένου ο μισθωτής να εξεύρει άλλο μισθωτή.
Σημειώνεται ότι η σύμβαση τερματίζεται αν εκδοθεί ένταλμα εκποίησης της κινητής περιουσίας ή ένταλμα/δικαστική απόφαση για την πώληση ακίνητης ιδιοκτησίας του μισθωτή. Παράλληλα, οι τράπεζες μπορούν να μισθώνουν ακίνητα, υπό την προϋπόθεση είναι υπό δικής του ιδιοκτησίας.
Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του ΥΠΟΙΚ, βασικό πλεονέκτημα της διαδικασίας χρηματοδοτικής μίσθωσης είναι ότι συνεπάγεται μειωμένο πιστωτικό κίνδυνο για τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, αφού διατηρούν την ιδιοκτησία του ακινήτου που εκμισθώνεται.
Δώρο άδωρο, χωρίς κίνητρα
Η εκπρόσωπος του Συνδέσμου Τραπεζών Δήμητρα Βαλιαντή Πλατή δήλωσε ότι το νομοσχέδιο είναι δώρο άδωρο, αφού ήδη οι τράπεζες προχωρούν σε μισθώσεις μέσω της πρόνοιας περί συμβάλλεσθαι του Συντάγματος, ενώ το νέο νομοσχέδιο έγινε «φιλικό προς τον μισθωτή».
Είπε πως αν δεν περάσουν φορολογικά κίνητρα τότε οι τράπεζες θα συνεχίσουν τις εκμισθώσεις με το υφιστάμενο πλαίσιο, προσθέτοντας ότι παραμένουν σημαντικές διαφορές.
Σημειώνεται ότι το νομοσχέδιο συνοδεύεται από άλλα τέσσερα νομοσχέδια, δύο για το φόρο κεφαλαιουχικών κερδών και για το φόρο της Άμυνας και δύο για το Κτηματολόγιο.
«Τα φορολογικά κίνητρα είναι ελαφρύνσεις του κόστους για τον πελάτη», είπε η κ. Πλατή, είπε προσθέτοντας πως αν δεν υπάρξουν κίνητρα «δεν βλέπω πως οι τράπεζες θα θέλουν να σκεφτούν να κάνουν λίζινγκ ακίνητης περιουσίας».
Παράλληλα, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Ανάπτυξης Γης ζήτησε όπως στο νομοσχέδιο περιληφθεί πρόνοια που επιτρέπει και στους ντιβέλοπερς να προχωρούν σε εκμισθώσεις, ενώ και ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αυτοκινήτων ζήτησε τροποποιήσεις στο νόμο έτσι ώστε μια εταιρεία εκμίσθωσης να μπορεί πιο εύκολα να αποκτά την κατοχή του μισθίου (πχ αυτοκίνητο) σε περίπτωση που ο μισθωτής δεν εξυπηρετεί τη σύμβαση.
Εκπρόσωπος του ΥΠΟΙΚ ζήτησε όπως το βασικό νομοσχέδιο εγκριθεί πριν κλείσει η Βουλή για τις βουλευτικές εκλογές και τα υπόλοιπα νομοσχέδια να συζητηθούν από τη νέα Βουλή.
Ο Προεδρεύων της Επιτροπής , Άγγελος Βότσης, ζήτησε όπως δοθούν γραπτώς τα σχόλια των εμπλεκόμενων και πρόσθεσε ότι το ζήτημα θα συζητηθεί εκ νέου την ερχόμενη βδομάδα.
Να σημειωθεί πως ο υφιστάμενος νόμος περί ενοικιαγοράς είναι απαρχαιωμένος αφού θεσπίστηκε το 1966, ενώ οι προσπάθειες εκσυγχρονισμού της νομοθεσίας είχαν ξεκινήσει από το 2013 αλλά διακόπηκαν λόγω της οικονομικής κρίσης.
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ