Εξωστρέφεια και διαδίκτυο, το μέλλον των κυπριακών επιχειρήσεων
16:54 - 18 Φεβρουαρίου 2016
Η αγορά της Κύπρου είναι μικρή και υφίσταται μεγάλες διακυμάνσεις. Τα τελευταία χρόνια η αγορά βασίστηκε στα κύματα ξένων τουριστων και στην οικοδομή.
Οι περισσότερες επιχειρήσεις στην Κύπρο όμως είναι αξιόλογες. Παραγωγικές επιχειρήσεις, επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, τεχνολογίας και φιλοξενίας κ.ο.κ. Πού υφίσταται λοιπόν το πρόβλημα;
Εσωστρέφια η καταδίκη σε μια παγκόσμια οικονομία.
Το πρόβλημα υφίσταται στην εσωστρέφεια. Το ότι απο το μίγμα εσόδων πολύ μικρό ποσοστό προέρχεται απο πηγές εκτός Κύπρου. Για τις επιχειρήσεις φιλοξενίας η προσέλκυση επισκεπτών εναπόκειται αποκλειστικά στις προσπάθειες του ΚΟΤ και των τουριστικών πακέτων που δίνουν σε εξευτελιστικές τιμές σε ξένα πρακτορεία. Οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών βασίζονται στις συστάσεις αφού ο πελάτης έρθει ήδη στη Κύπρο. Η τεχνολογία που παράγεται στην Κύπρο δύσκολα διεισδύει σε ξένες αγορές.
Η παγκόσμια οικονομία και ο παγκόσμιος ανταγωνισμός είναι γεγονός. Όταν όμως έχεις μια υπηρεσία αξιόλογη, ένα προϊόν ανταγωνιστικό τότε αν δείς πέρα από την τοπική αγορά, συνειδητοποιείς ότι υπάρχουν χιλιάδες αν όχι εκατομμύρια άτομα που θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν/χρησιμοποιήσουν το προϊόν σας.
Ξεκλειδώνοντας νέες αγορές με ελάχιστα έξοδα
Κάθε επιχείρηση μπορεί με μικρό κόστος ώς προς το ώφελος να προβληθεί, να χρησιμοποιήσει το διαδίκτυο και την τεχνολογία για να προβληθεί στην τεράστια παγκόσμια αγορά και να εξάγει τα προιόντα και τις υπηρεσίες του. Εταιρικές ιστοσελίδες με λεπτομερή ενημέρωση για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σας είναι ενας άμεσος τρόπος να προβληθείτε όπου και να βρίσκονται οι πιθανοί σας πελάτες. Διαδικτυακές διαφημίσεις (google adwords, bing ads, twitter ads κλπ, κοινωνικά δίκτυα (facebook, twitter, linkedin κλπ) σας φέρνουν μπροστά στους πελάτες σας όπου και να βρίσκονται. Διαδραστικό υλικό όπως π.χ video (youtube) προβάλουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα προϊόντα σας. Οι καταναλωτές σήμερα δύσκολα πέρνουν τηλέφωνο εταιρείες που δεν έχουν παρουσία στο διαδίκτυο. Οι καταναλωτές σήμερα ψάχνουν και ανακαλύπτουν μόνοι τους τα προιόντα και τις επιχειρήσεις που τους ενδιαφέρουν. Ενημερώνονται διαβάζοντας το υλικό που αναρτάτε, σε review sites, comparison sites κλπ. και αν ικανοποιηθούν επιδιώκουν να επικοινωνήσουν για να μάθουν περισσότερα είτε να γίνουν πελάτες σας.
Η τεχνολογία και οι αυτοματισμοί μπορούν να εκσυγχρονίσουν και να αυξήσουν την αποδοτικότητα των επιχειρήσεων σας και η πιθανότητες να κερδίσετε νέους πελάτες αυξάνονται κατακόρυφα.
20 κινήσεις χαμηλού κόστους για εκσυγχρονισμό της επιχείρησης σας
Για όλους τους τύπους επιχειρήσεων
1. Δημιουργήστε ιστοσελίδα για την εταιρεία/προιόν σας. Επιλέξτε π.χ Wordpress.org για δωρεάν CMS και themeforest.net για template χαμηλού κόστους για να δημιουργείσεται γρήγορα και οικονομικά online παρουσία. Εναλλακτικά προσλάβετε εταιρεία για την διεκπεραίωση αυτής της εργασίας. Βεβαιωθείτε οτι θα είστε φιλικοι προς κινητά και tablets
2. Εγκαταστήστε το google analytics στην ιστοσελίδα σας. Είναι δωρεάν εργαλείο το οποίο θα σας βοηθήσει να δείτε από πού προέρχονται οι πιθανοί σας πελάτες και ποιά είναι η συμπεριφορά στον ιστότοπο σας.
3. Καταχωρείστε την επιχείρηση σας στο Google Places. Ατομα θα μπορούν να σας εντοπίσουν στους χάρτες Google και να βρουν την επιχείρηση σας, αλλα και ψάχνωντας απο το εξωτερικό θα δείξουν περισσότερη εμπιστοσυνη σε εταιρεία με τοπική παρουσία.
4. Δημιουργείστε προφίλ σε όλα τα σχετικά κοινωνικά δίκτυα Facebook, Twitter, Linkedin
5. Επικοινωνείτε τακτικά με τους πελάτες σας στα κοινωνικά δίκτυα. Απαντάτε ερωτήσεις, απαντάτε σε comment, κάντε like και στείλτε προσωπικά μηνύματα σε χρήστες που ρωτάνε ή ενδιαφέρονται για τις υπηρεσίες σας.
6. Δημιουργείστε περιεκτικούς οδηγούς χρήσης για τα προιόντα και τις υπηρεσίες σας (π.χ αν πουλάτε φρέσκα προϊόντα, δημοσιεύοντας διάφορες συνταγές ή αλλες χρήσεις των προιόντων σας βελτιώνει το προφίλ της εταιρείας σας)
7. Δημιουργείστε βίντεο τα οποία μπορούν να αναρτηθούν δωρεάν στο Youtube και άλλα καναλια. Προβάλετε την εμπειρία και τα βιώματα ενός πελάτη που θα χρησιμοποιήσει τις εγκαταστάσεις (π.χ ξενοδοχείο) ή τα προϊόντα σας (φρέσκα προϊόντα σε συνταγές κλπ).
8. Ανανεώνεται συχνά με νέο περιεχόμενο την ιστοσελίδα/προφιλ σας. Τίποτα δεν αποθαρύνει πιο πολύ εναν πιθανό πελάτη από την εικόνα της εγκατάλειψης.
9. Μεταφράστε στις γλώσσες των πιθανών σας πελατών (Αγγλικά, κινέζικα, ρώσσικα, γερμανικά, κλπ είναι όλες πιθανές αγορές για τις υπηρεσίες και προιόντα σας)
10. Εξερευνήστε την online διαφήμιση για να προσελκύσετε πελάτες απο συγκεκριμένες χώρες προέλευσης. Υπάρχουν τακτικά διάφορα κουπόνια για 50-100 ευρώ δωρεάν διαφήμισης απο εταιρείες σαν την google. Δοκιμάστε να στοχεύσετε πιθανούς πελάτες, ίσως πετύχετε την χρυσή τομή κόστους/οφέλους
11. Επισκεφθείτε ξένες και εγχώριες εκθέσεις και διοργανώσεις. Δικτυωθείτε με επαγγελματίες του κλάδου σας
12. Επιδιώξετε στρατηγικές συνεργασίες για επέκταση του πελατολογίου σας. Σκεφτείτε που στον κόσμο θα απολάμβαναν τα προϊόντα και ποιούς εξυπηρετούν καλύτερα τα προιόντα σας. Βρείτε τα κατάληλα άτομα στις περιοχές και επικοινωνήστε μαζί τους. Συναντηθείτε με τα άτομα και διευρύνεται τα καναλια διανομής των προιόντων σας
13. Εξερευνάτε μεθόδους εκσυγχρονισμού της εταιρείας σας μέσω τεχνολογίας. Το πρόβλημα σας πιθανόν να το έχουν αλλοι εκατό ανταγωνιστές ανα το κόσμο και ήδη να υπάρχει λύση. Ενημερωθείτε για τις επιλογές που υπάρχουν
14. Βρείτε ιστολόγια στο εξωτερικό σχετικά με το αντικείμενο σας η συναφή αντικείμενα. Επικοινωνήστε με άτομα τα οποία δοκιμάζουν προιόντα ή σχετικές υπηρεσίες σαν τις δικές σας. Δώστε δείγματα και αφήστε κόσμο με επιρροή να τα δοκιμάσει, θα εκπλαγείτε πόσο πιστούς ακόλουθους έχουν τα σημερινά celebrities του διαδικτύου
15. Προσφέρετε δωρεάν άρθρα (guest posts) σε δημοσιεύσεις του εξωτερικού τις οποίες διαβάζουν πιθανοί σας πελάτες. ( Παραδείγματα: 10 amazing things a traveller can do in Cyprus, 3 unusual recipes with halloumi cheese, κλπ)
16. Reviews. Υπάρχουν στο facebook, Google+, Tripadvisor κλπ. Προσφέρετε στους πελάτες σας το ανώτερο επίπεδο φιλοξενείας και ικανοποίησης απο τη χρήση των προιόντων ή υπηρεσιών σας. Ενθαρρύνετε τους χρήστες σας να γράψουν ενα καλό λόγο online. Μετράει.
Εξαγωγικές επιχειρήσεις:
17. Πουλάτε φυσικά προϊόντα αλλά το κόστος είναι αφόρητο για να ταχυδρομείτε ένα προς ενα αντικείμενο; Κανένα πρόβλημα, χρησιμοποιείστε τα λεγόμενα fullfillment centers. Αποστέλλετε τα προιόντα σας σε παλέτα η μικρά κιβώτια σε κεντρα διανομής κοντά στις περιοχές ή χώρες συγκέντρωσης των πελατών σας ελαττώνοντας τα έξοδα διεκπεραίωσης κάθε παραγγελίας.
18. Ενημερωθείτε από το Υπουργείο Εμπορίου για πιθανές αγορες για τα προιόντα/υπηρεσίες σας. Τα στοιχεία υπάρχουν, πρέπει να τα βρείτε για να χαράξετε την καλύτερη στρατηγική.
Επιχειρήσεις φιλοξενίας:
19. Ενημερωθείτε απο το Υπουργείο Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού για πιθανές αγορές για τις υπηρεσίες σας και συντονίστε τις διαδικτυακές σας προσπάθειες προς τις χώρες που στοχεύει ήδη ο ΚΟΤ. Ο λόγος είναι πως τουρίστες των εν λόγω περιοχών ήδη περιεργάζονται στο μυαλό τους πιθανούς προορισμούς συμπεριλαμβανομένου και της Κύπρου.
20. Προσφέρεται δωρεάν ή σε έκπτωση διαμονή σε bloggers, youtubers, διασημότητες και άλλες προσωπικότητες με αντάλαγμα να γράψουν η να παρουσιάσουν το συγκριτικό πλεονέκτημα της δικής σας επιχείρησης φιλοξενείας
Η πιό πάνω λίστα δέν είναι το Α και το Ω της εξωστρέφειας, είναι απλά μια καλη αρχή για έναρξη της διαδικασίας για εξερεύνηση των επιλογών και διεύρυνσης των οριζόντων σας.
Ο Μάριος Ιταλός είναι διευθυντής της εταιρείας συμβουλευτικών υπηρεσιών Digital marketing και τεχνολογίας Intergo Interactive Ltd.