Ναυτιλιακό μπουμ σε ενδεχόμενο λύσης του Κυπριακού

Η κυπριακή ναυτιλία και το κυπριακό νηολόγιο μετά από μια λύση του Κυπριακού θα μπορούσε να εκτοξευτεί, καθώς δυνητικά τα 2.500 πλοία που τυγχάνουν διαχείρισης από εταιρείες στην Κύπρο θα εγγραφούν «εν μια νυκτί» στον κυπριακό εμπορικό στόλο, δήλωσε σε συνέντευξη στο ΚΥΠΕ ο Γενικός Διευθυντής του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, Θωμάς Καζάκος.

Μιλώντας στο ΚΥΠΕ, ο κ. Καζάκος είπε πως ο κυπριακός εμπορικός στόλος βρίσκεται στην 10η θέση παγκοσμίως και στην 3η θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, παρά την «αχίλλειο πτέρνα» του εμπάργκο που από το 1987 επιβάλλει η Τουρκία στα πλοία υπό κυπριακή σημαία. Ωστόσο, η Κύπρος είναι το δεύτερο μεγαλύτερο κέντρο πλοιοδιαχείρισης στον κόσμο, με 2.500 πλοία να τυγχάνουν διαχείρισης από εταιρείες στο νησί.

«Αν εμείς διαχειριζόμαστε από την Κύπρο, τώρα, χωρίς επίλυση του Κυπριακού, χωρίς άρση του εμπάργκο, χωρίς περαιτέρω αξιοποίηση του φυσικού μας πλούτου, πέραν των 2.500 ποντοπόρων πλοίων αντιλαμβάνεστε με τι οικονομικούς αριθμούς θα έχουμε να λειτουργήσουμε».

Αυτά τα πλοία θα μπορούσαν να γραφτούν στην Κύπρο «εν μία νυκτί», είπε απαντώντας σε ερώτηση.

«Θεωρητικά ομιλούντες, η απάντηση είναι ναι και μιλάμε για υφιστάμενο πελατολόγιο που βρίσκεται στην Κύπρο. Πόσο μάλλον σε συνδυασμό αυτής της μεταγραφής από άλλες κοινοτικές σημαίες στην κυπριακή σημαία, αλλά και της περαιτέρω προώθησης ... και από άλλες γεωγραφικές επικράτειες είτε πολύ πλησίον, είτε και από πιο μακρινούς προορισμούς όπως είναι η Ασία και η Αμερική», είπε.

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, «μόνο με την ανακοίνωση λύσης του κυπριακού προβλήματος, αυτόματα θα έχουμε την άρση του τουρκικού εμπάργκο. Όπως μονομερώς και παράνομα είχε μπει το 1987, μονομερώς και άμεσα θα αρθεί με ένα τηλεφώνημα από τον Τούρκο Πρωθυπουργό».

Ανάπτυξη λόγω ενέργειας και επιβατικής ναυτιλίας
Ταυτόχρονα, ο κ. Καζάκος είπε ότι αν ο ναυτιλιακός τομέας μέσα από ένα σταθερό περιβάλλον που θα προκύψει μετά από τη Κυπριακού «συνδυαστεί με τον ενεργειακό τομέα, τότε είναι ακόμη πιο χειροπιαστή η αντίληψη πόσο περαιτέρω περιθώριο ανάπτυξης υπάρχει σε θέματα επενδύσεων».

Σύμφωνα με τον ΓΔ του ΚΝΕ, νέα δυναμική θα λάβει και ο υποτομέας της επιβατικής ναυτιλιακής βιομηχανίας, σε μια περίοδο που παρατηρείται μετατόπιση της αγοράς της διεθνούς κρουαζιέρας από την Καραϊβική προς τη Δυτική Μεσόγειο. «Μια επίλυση του Κυπριακού θα προκαλέσει εξέλιξη σε θέματα αξιοποίησης του πολυσυνθετικού κόσμου της Ανατολικής Μεσογείου», πρόσθεσε.

Η ναυτιλιακή διοίκηση να συμβαδίζει με τις επιδόσεις της ναυτιλίας
Πάγιο αίτημα του ΚΝΕ, όπως είπε ο κ, Καζάκος, ήταν η χάραξη μας μεσο-μακροπρόθεσμης εθνικής ναυτιλιακής πολιτικής, αλλά και ο περαιτέρω εκσυγχρονισμός της κυπριακής ναυτιλιακής διοίκησης, δηλαδή το Υπουργείο Μεταφορών και το Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας (ΤΕΝ).

Ο κ. Καζάκος είπε πως ναι μεν το κυπριακό νηολόγιο βρίσκεται στην 10η θέση παγκοσμίως, ωστόσο παραμένει στα ίδια επίπεδα εδώ και 15 περίπου χρόνια, για να προσθέσει πως η περαιτέρω ανάπτυξη πηγαίνει χέρι – χέρι με την περαιτέρω αναβάθμιση της ναυτιλιακής διοίκησης.
«Ένας από τους λόγους που εμείς ως εκπρόσωποι της ναυτιλιακής βιομηχανίας θεωρούμε ότι χρειάζεται να συντρέχει και να συμπορεύεται με την αυξανόμενη κίνηση προς την Κύπρο είναι φυσικά και η δομή της ναυτιλιακής διοίκησης, δηλαδή το Υπουργείο και το ΤΕΝ».

Εξήρε την αποφασιστικότητα του Υπουργού Μεταφορών Μάριου Δημητριάδη, ο οποίος με την ανάληψη των καθηκόντων ανέθεσε σε ιδιωτικό οίκο να συγκρίνει τόσο τη δομή της ναυτιλιακής διοίκησης όσο και ολόκληρη τη ναυτιλιακή δομή στην Κύπρο με άλλες ανταγωνιστικές χώρες τόσο σε θέματα νηολογίου όσο και θέματα ναυτιλιακού συμπλέγματος, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται μελέτη στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης του Υπουργείου Μεταφορών και κατά συνέπεια του ΤΕΝ.

«Και οι δύο αυτές μελέτες, τουλάχιστον η πρώτη με τη δεύτερη είναι στο στάδιο της ολοκλήρωσης, καταδεικνύουν ότι το ΤΕΝ και ιδιαίτερα η ναυτιλιακή διοίκηση πρέπει να εκσυγχρονιστεί ακόμη περισσότερο για να μπορεί να συντρέχει με τις γρήγορες εξελίξεις στην παγκόσμια ναυτιλία και να αντικατοπτρίζει τον 10ο μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο. Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να λειτουργούμε με τη δομή ενός νηολογίου που ιδρύθηκε το 1963, όταν η Κύπρος ήταν στην 160η, δεν θυμάμαι σε ποια θέση ήταν τότε, ενώ τώρα φιγουράρει πολύ ψηλά τόσο ποσοτικά αλλά και ποιοτικά».

Ερωτηθείς αν στις μελέτες περιλαμβάνεται και θέμα διαχωρισμού του ΤΕΝ, ο κ. Καζάκος, αν και παρέπεμψε στον Υπουργό Μεταφορών, είπε πως η σκέψη που βρίσκεται υπό μελέτη στο επίπεδο του Υπουργείου είναι πιθανή διάσπαση του ΤΕΝ σε ένα ευέλικτο ανεξάρτητο τμήμα, το οποίο θα διατηρεί θέματα νηολόγησης, προσέλκυσης και εξυπηρέτησης, ενώ θέματα εθνικής νομοθεσίας, εναρμόνισης με το ευρωπαϊκό κεκτημένο ή χάραξης πολιτικής να παραμείνει σε ένα καθαρά τεχνοκρατικό τμήμα.

Ανέπαφη η ναυτιλία συνεχίζει να στηρίζει την κυπριακή σημαία
Παρά το κούρεμα καταθέσεων και τους περιορισμούς κεφαλαίων που επιβλήθηκαν στο πλαίσιο της διάσωσης της κυπριακής οικονομίας και του τραπεζικού τομέα το 2013, η κυπριακή ναυτιλιακή βιομηχανία κατάφερε να αντεπεξέλθει αλώβητη τις δυσκολίες και συνεχίζει να στηρίζει την οικονομία με μια συνεισφορά που αγγίζει το 7% του κυπριακού ΑΕΠ.

«Η κυπριακή ναυτιλία στη διάρκεια των τελευταίων τριών ετών», επεσήμανε ο κ. Καζάκος, «παράμεινε πιστή στην κυπριακή σημαία και στην Κύπρο, δεν έχει αποχωρήσει καμία ναυτιλιακή εταιρεία από το νησί, το αντίθετο, κατά τη διάρκεια των προηγούμενων δύο – τριών ετών, έχουμε παρατηρήσει τόσο την κάθοδο κάποιων εταιρειών, αλλά και την εγγραφή στο επιμελητήριο και συνάμα βλέπουμε μια σταθεροποίηση από πλευράς περαιτέρω ανάπτυξης σε θέματα παραγγελίας νέων σκαφών ή και ανάληψης διαχείρισης νέων σκαφών.

Η Τρόικα των δανειστών, συμπλήρωσε, σηματοδότησε την επιβεβαίωση της ήδη εγκεκριμένης και πλήρους ανταγωνιστικής φορολογικής βάσης για τη ναυτιλία στην Κύπρο, που σε μια συνεργασία δημοσίου και ιδιωτικού τομέα είχε επιτευχθεί το Μάρτιο του 2010.

Σε ερώτηση αν παρατηρήθηκε κάθοδος ελληνικών εταιρειών πλοιοδιαχείρησης στην Κύπρο λόγω της οικονομικής αβεβαιότητας στην Ελλάδα, ο κ. Καζάκος, αφού τόνισε ότι η κυπριακή ναυτιλιακή βιομηχανία είναι καλά γνωστή στους Ελληνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι εξάλλου κατέχουν ποσοστό 40% του κυπριακού νηολογίου, πρόσθεσε πως υπήρξε ένας αριθμός ερωτήσεων από ελληνικές εταιρείες, εκ των οποίων κάποιες άνοιξαν πρόσθετα ναυτιλιακά γραφεία στην Κύπρο.

Υπογράμμισε ωστόσο πως μόνιμος στόχος είναι η προσέλκυση περαιτέρω ποιοτικών εταιρειών που να φέρουν τη βάση τους και να έχουν φυσική δραστηριοποίηση στην Κύπρο, που θα σημαίνει περισσότερες θέσεις εργασίας.

ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ

Δειτε Επισης

ΠΔΣ: Θα συνεχίσει να υπερασπίζεται τις βασικές αρχές που διέπουν το δικηγορικό λειτούργημα
GNOMI Integrated Communications: Κέρδισε την πρωτιά στα Carob Awards 2024
Επιχειρηματική ανάπτυξη με τις ευλογίες… της ΤΝ
Επίσκεψη Συνδέσμου Φίλων του Ινστιτούτου Κύπρου στην ερευνητική υποδομή ΠΡΩΤΕΑΣ
SupportCY Τρ. Κύπρου: Βάσεις για συνεργασία εθελοντών μεταξύ χωρών σε περιπτώσεις κρίσεων και καταστροφών
«Βαφτίστηκε» με επίτιμη ανάδοχο την Μαρίνα Χατζημανώλη το πρώτο σκάφος μηδενικών ρύπων του CMMI(pics)
Σφράγισε την «εισαγωγή» του Hellenic Healthcare Group στο American Medical Center η ΕΠΑ-Ενέκρινε την πράξη συγκέντρωσης
Ιστορική επενδυτική συμφωνία Κύπρου με Βραζιλία-Το MoU που υπέγραψαν Invest Cyprus και Invest Paraná
Κόβουν την κουβέντα και στρέφονται νομικά κατά ΟΑΥ τα διαγνωστικά κέντρα- Παύση εργασιών για δύο ώρες
Τα χάλκινα βραβεία των Carob Awards 2024-Η κατάταξη