Με περισσότερες ή λιγότερες δεξιότητες οι εργαζόμενοι
14:39 - 06 Δεκεμβρίου 2016
Ένα σημαντικό ποσοστό των εργαζομένων στην Κύπρο έχει δεξιότητες που βρίσκονται σε αναντιστοιχία με τις δεξιότητες που χρειάζονται για την εργασία για την οποία έχουν προσληφθεί, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν την Τρίτη 6 Δεκεμβρίου κατά τη διάρκεια εκδήλωσης της Αρχής Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Επαγγελματικών Δεξιοτήτων 2016.
Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε ο εμπειρογνώμονας του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης (CEDEFOP) Γεώργιος Κωστάκης μιλώντας στο πλαίσιο συζήτησης στρογγυλής τραπέζης που πραγματοποιήθηκε στην ΑΝΑΔ με θέμα «Οι Επαγγελματικές Δεξιότητες στη Νέα Εποχή» στην Κύπρο το 30% περίπου των εργαζομένων προσλήφθηκαν σε θέση η οποία χρειαζόταν περισσότερες δεξιότητες από αυτές που κατείχαν, ενώ 25% κατέχουν περισσότερες δεξιότητες από αυτές που προϋποθέτει η εργασία τους.
Αναφερόμενος εξάλλου σε αποτελέσματα ερευνών για τις δεξιότητες στην ανάγνωση, τα μαθηματικά, και τις θετικές επιστήμες για άτομα ηλικίας 15 ετών, ο κ. Κωστάκης είπε πως αυτά δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά για την Κύπρο, αφού είναι κάτω του μέσου όρου της ΕΕ. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα αυτά 32,8% των δεκαπεντάχρονων στην Κύπρο έχουν χαμηλές επιδόσεις στην ανάγνωση (μέσος όρος ΕΕ 17,8%), 42% έχουν χαμηλές επιδόσεις στα μαθηματικά (μέσος όρος ΕΕ 22,1%) και 38% έχουν χαμηλές επιδόσεις στις θετικές επιστήμες ( μέσος όρος ΕΕ 16,6%).
Εξάλλου αναφερόμενος σε έρευνα για το χάσμα δεξιοτήτων μεταξύ των γενεών στην ΕΕ, ο κ. Κωστάκης είπε πως οι δεξιότητες των αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης 25-34 ετών δεν υπερτερούν σημαντικά των δεξιοτήτων των κατόχων τριτοβάθμιων τίτλων που έχουν ηλικίες 55-65 ετών, κάτι το οποίο χαρακτήρισε ανησυχητικό.
Σύμφωνα επίσης με στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Κωστάκης, το 50% των πολιτών της ΕΕ έχουν χαμηλές ψηφιακές δεξιότητες, ενώ 20% από αυτούς δεν έχουν καθόλου ψηφιακές δεξιότητες.
Κατά την παρουσίασή του, ο εμπειρογνώμονας του CEDEFOP ανέλυσε τη νέα ατζέντα για τις δεξιότητες με τις δέκα δράσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με στόχο την αναβάθμιση και την απόκτηση νέων δεξιοτήτων από τους Ευρωπαίους πολίτες, σύμφωνα με τις νέες ανάγκες που δημιουργούνται λόγω και των τεχνολογικών εξελίξεων.
Δυσκολία εξεύρεσης σωστών δεξιοτήτων
Από την πλευρά του, ο επικεφαλής της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Κύπρο Γιώργος Μαρκοπουλιώτης σε χαιρετισμό του που αναγνώστηκε στην εκδήλωση ανέφερε πως περίπου 70 εκατομμύρια Ευρωπαίοι δεν διαθέτουν επαρκείς δεξιότητες ανάγνωσης, γραφής και αριθμητικής και πως το 40% του πληθυσμού της ΕΕ δεν διαθέτει επαρκές επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων, σημειώνοντας πως αυτά τα άτομα διατρέχουν υψηλό κίνδυνο ανεργίας, φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού.
Από την άλλη πλευρά του, ανέφερε, το 40% των εργοδοτών αναφέρουν ότι δεν μπορούν να βρουν άτομα με τις σωστές δεξιότητες. Ταυτόχρονα πολλοί άλλοι εργαζόμενοι, ιδίως νέοι με υψηλά προσόντα, απασχολούνται σε θέσεις εργασίας που δεν αντιστοιχούν στις ικανότητες και στις προσδοκίες τους, πρόσθεσε.
Ο κ. Μαρκοπουλιώτης αναφέρθηκε στη νέα ατζέντα δεξιοτήτων για την Ευρώπη που παρουσίασε τον περασμένο Ιούνιο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σημειώνοντας πως στόχος της είναι να βελτιώσει τη διδασκαλία και την αναγνώριση δεξιοτήτων, να αυξήσει την απασχολησιμότητα και να εξασφαλίσει πως κανείς δεν θα υστερεί στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων του και ότι θα καλλιεργούνται οι δεξιότητες που προάγουν την ανταγωνιστικότητα και την καινοτομία.
Απαραίτητες οι επαγγελματικές δεξιότητες
Η Υπουργός Εργασίας Ζέτα Αιμιλιανίδου, σε χαιρετισμό της που ανέγνωσε ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Ανδρέας Ασσιώτης, επεσήμανε πως η κατοχή των κατάλληλων επαγγελματικών δεξιοτήτων από τους εργαζόμενους είναι μεγάλης σημασίας για την κυπριακή οικονομία, η οποία, μετά τις επώδυνες δοκιμασίες των τελευταίων χρόνων, έχει αρχίσει να ανακάμπτει χάρη στις προσπάθεια όλων.
Ανέφερε πως το Υπουργείο Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, αναγνωρίζοντας τις πραγματικές ανάγκες που οι νέες συνθήκες επιβάλλουν στους τομείς αρμοδιοτήτων του και εφαρμόζοντας την στρατηγική της Κυβέρνησης, προσανατολίζει τις δράσεις και τις παρεμβάσεις του ώστε να αντιμετωπίσει την ανεργία, να ενισχύσει την απασχόληση, να αυξήσει την παραγωγικότητα στην εργασία, να προωθήσει τη δια βίου μάθηση και να ενισχύσει την ικανότητα των επιχειρήσεων να αντεπεξέρχονται στον έντονο ανταγωνισμό.
Στο πλαίσιο των διαφόρων Σχεδίων που προωθούμε, σε αρκετά από τα οποία είναι φορέας υλοποίησης η ΑνΑΔ, δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στην ανάπτυξη και ορθολογική αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού, με την απόκτηση των απαραίτητων γνώσεων και δεξιοτήτων και την προσαρμογή του στις πραγματικές συνθήκες της οικονομίας και τις ανάγκες των επιχειρήσεων, επεσήμανε η κ. Αιμιλιανίδου.
Ο Πρόεδρος του ΔΣ της ΑΝΑΔ Δημήτρης Κιττένης σε χαιρετισμό του ανέφερε πως τα σχέδια της Αρχής αφενός συμβάλλουν στην ένταξη των ανέργων και του αδρανούς δυναμικού στην εργασία με επικεντρωμένες δράσης κατάρτισης για ενεργητική στήριξη της απασχόλησης και μείωση της ανεργίας, και αφετέρου συμβάλλουν στην προώθηση της δια βίου μάθησης των απασχολουμένων για συνεχή αναβάθμιση και εμπλουτισμό των γνώσεων και δεξιοτήτων τους για προσαρμογή στις διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητες και βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων.
Κατά τη συζήτηση υπήρξαν επίσης τοποθετήσεις από εκπροσώπους του Υπουργείου Παιδείας, της ΑΝΑΔ, των εργοδοτικών και των συνδικαλιστικών οργανώσεων.
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ