Ελεγκτής: Παρατάσεις και αποζημιώσεις λόγω χειρισμών για Πλατεία Ελευθερίας
13:11 - 02 Δεκεμβρίου 2016
Για χειρισμούς από πλευράς Δήμου Λευκωσίας που οδήγησαν σε παρατάσεις χρόνου που συνοδεύονταν μάλιστα και από σημαντικό ποσό αποζημίωσης προς τον εργολάβο της Πλατείας Ελευθερίας, κάνει λόγο η Ειδική Έκθεση του Γενικού Ελεγκτή της Δημοκρατίας για τους Διαχειριστικούς Ελέγχους.
Η Έκθεση αναφέρεται στις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στο έργο της Ανάπλασης της Πλατείας Ελευθερίας και του συνδεδεμένου με αυτό κατασκευής του Υπόγειου Χώρου στάθμευσης στη λεωφόρο Ομήρου καθώς και σε υπερβάσεις του ποσού εκτίμησης της δαπάνης.
Στην Έκθεση παρουσιάζεται αρχικά το ιστορικό με την προκήρυξη του διαγωνισμού από το Δήμο για τα δύο έργα, την αρχική ακύρωση του διαγωνισμού καθώς οι τιμές των χαμηλότερων προσφορών ήταν κατά πολύ ψηλότερες από την εκτίμηση της δαπάνης, τον ανασχεδιασμό του έργου της Ανάπλασης της Πλατείας και την κατακύρωση του διαγωνισμού. Η ημερομηνία έναρξης των εργασιών ήταν η 14η Ιανουαρίου 2015 και ως αρχική ημερομηνία ολοκλήρωσης του έργου είχε οριστεί η 6η Απριλίου 2016 και το κόστος θα ανερχόταν στα €13.505.247.
Στη συνέχεια αναφέρεται στην απόφαση για μεταφορά συγκεκριμένων εργασιών από το έργο του υπόγειου χώρου στάθμευσης στη σύμβαση ανάπλασης της Πλατείας με προσφυγή στη διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς διαγωνισμό, με τη σύμφωνο γνώμη της Γενικής Λογίστριας. Για την πρώτη αυτή φάση, η οποία αφορούσε την κατασκευή υποσταθμού της ΑΗΚ, συμφωνήθηκε το ποσό των €490.383 και η ημερομηνία ολοκλήρωσης των εργασιών καθορίστηκε η 10η Μαΐου 2016. Η δεύτερη φάση του υπογείου που αφορούσε την κατασκευή καφετέριας, βοηθητικών χώρων, ράμπας πρόσβασης το ποσό που συμφωνήθηκε ανήλθε στα €3.267.251 με ημερομηνία ολοκλήρωσης την 31η Οκτωβρίου 2016.
Από τον Αύγουστο του 2015, σύμφωνα με την Έκθεση του Γενικού Ελεγκτή, άρχισαν οι απαιτήσεις της εταιρείας για παράταση χρόνου, αρχικά για 173 ημέρες, με τον Αρχιτέκτονα και τους επιτηρητές του έργου να εισηγούνται στο Δήμο παράταση 64 ημερών, νέα ημερομηνία ολοκλήρωσης την 9η Ιουνίου 2016 και καταβολή €71.934 ως αποζημίωση. Την εισήγηση ενέκρινε τον Νοέμβριο του 2015 η Τεχνική Επιτροπή Παρακολούθησης Έργων του Δήμου. Τελικά, στις 8 Φεβρουαρίου του 2016 ο Δήμος και η εταιρεία υπέγραψαν τροποποιητική Συμφωνία για κάθε μια από τις συμβάσεις ξεχωριστά με σκοπό τον καθορισμό ενιαίας ημερομηνίας ολοκλήρωσης των έργων. Αυτή η ημερομηνία καθορίστηκε ως η 30η Νοεμβρίου 2016.
Στη τροποποιητική Συμφωνία, προνοείτο επίσης όπως ο Δήμος καταβάλει προς την εταιρεία κατ` αποκοπή ποσό €71.934 όπως είχε εγκριθεί από την Τεχνική Επιτροπή για την αρχική παράταση και ποσό €219.558 για τη συμπλήρωση του έργου μέχρι τις 30.11.2016.
Με βάση αυτά τα δεδομένα, η Ελεγκτική Υπηρεσία επισήμανε προς τον Δήμο, με επιστολή, πως το συνολικό ποσό που συμφωνήθηκε για την κατασκευή του υπόγειου χώρου και ανερχόταν στα €3.757.634 υπερέβαινε κατά 11,3% του ποσού της εκτίμησης δαπάνης και κατά 40,3% του αρχικού ποσού εκτίμησης της δαπάνης που είχε δημοσιευτεί με την προκήρυξη.
Επίσης, στην επιστολή, η Υπηρεσία υποστήριξε πως ο Δήμος δεν φρόντισε κατά τις διαπραγματεύσεις της απευθείας ανάθεσης των πρόσθετων εργασιών να ρυθμίσει και το θέμα του ενδεχόμενου επηρεασμού του έργου της Πλατείας και ως αποτέλεσμα με τους χειρισμούς που ακολούθησαν δόθηκαν στον εργολάβο σημαντικές παραχωρήσεις χρόνου συνοδευόμενες μάλιστα και από σημαντικό ποσό αποζημίωσης.
Ο Ελεγκτής σημειώνει πως ο Δήμος παραχώρησε στην εταιρεία παράταση χρόνου για ολόκληρο το έργο μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2016, χωρίς την προηγούμενη αξιολόγηση των καθυστερήσεων από τον Αρχιτέκτονα, γεγονός που η εταιρεία επωφελήθηκε, αφού έτσι της δόθηκε η ευκαιρία, αφενός να καλύψει τις δικές της καθυστερήσεις στην πρόοδο των εργασιών και, αφετέρου, να αποζημιωθεί με το συνολικό κατ΄ αποκοπή ποσό των €291.492.
“Ο χειρισμός που έγινε από τον Δήμο, θεωρούμε ότι αφενός παραβιάζει ουσιώδη δεδομένα του διαγωνισμού που οδήγησε στην ανάθεση της σύμβασης και, αφετέρου, η συμφωνία που επιτεύχθηκε είναι σαφώς ετεροβαρής υπέρ του Αναδόχου”, αναφέρεται συγκεκριμένα στην Εκθεση.
Στην Έκθεση παραβάλλεται και η θέση του Δημάρχου Λευκωσίας, ο οποίος με επιστολή του στην Ελεγκτική Υπηρεσία απάντησε πως οι αποφάσεις λήφθηκαν σε συνεννόηση με το Γενικό Λογιστήριο, από το οποίο εξασφαλίστηκαν όλα τα απαραίτητα πιστοποιητικά συμβατότητας.
Ακολούθησαν, σύμφωνα με την Έκθεση, ανταλλαγή επιστολών μεταξύ της Υπηρεσίας και του Δήμου. Η Ελεγκτική Υπηρεσία δήλωνε ότι οι παρατηρήσεις της για το ύψος της δαπάνης και τις καθυστερήσεις δεν απαντήθηκαν, και ο Δήμος δια του Δημοτικού Μηχανικού να απαντά με επανάληψη των θέσεων του.
Στη συνέχεια, ο Δήμαρχος Λευκωσίας, πληροφόρησε, μεταξύ άλλων, την Υπηρεσία τον Νοέμβριο του 2016 ότι ο Δήμος συμφωνεί με τη διαπίστωση ότι το συνολικό ποσό της απευθείας ανάθεσης των δύο φάσεων μεταφοράς εργασιών υπερβαίνει κατά 11,3% του ποσού της εκτίμησης δαπάνης. Ωστόσο, δεν συμφωνεί ότι το εν λόγω ποσό υπερβαίνει κατά 40,3% το ποσό της αρχικής εκτίμησης όπως αυτό είχε δημοσιευθεί με την προκήρυξη του, θεωρώντας ότι η ορθή δαπάνη ήταν αυτή των Συμβούλων.
Επίσης, ο Δήμαρχος εξέφρασε την άποψη ότι ο Αρχιτέκτονας του έργου εξέτασε, πριν την υπογραφή της Τροποποιητικής Συμφωνίας, λεπτομερές χρονοδιάγραμμα των εργασιών που υπέβαλε η εταιρεία και πως το κατ΄ αποκοπή ποσό των €291.492 που καταβλήθηκε στην εταιρεία λόγω της παράτασης χρόνου, αφορά μόνο προκαταρκτικά έξοδα και έξοδα εργοταξίου και δεν αφορά έξοδα αποζημιώσεων κεντρικών γραφείων και κέρδος. Ως εκ τούτου ο Δήμος θεωρεί ότι η συμφωνία που επιτεύχθηκε δεν είναι ετεροβαρής υπέρ της εταιρείας.
Ως σύσταση,ο Ελεγκτής αναφέρει πως η απόφαση ακύρωσης ή και ανάθεσης ενός διαγωνισμού θα πρέπει να λαμβάνεται στα πλαίσια των προνοιών της νομοθεσίας και αφού αξιολογηθούν και οι απόψεις και εισηγήσεις της Αρμόδιας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων.
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ