Χ. Γιωρκάτζη: Υποστελεχωμένη η ΚΤ ελέω Βουλής

Αιχμές εναντίον βουλευτών για την αδυναμία της Κεντρικής Τράπεζας (ΚΤ) να προχωρήσει σε προσλήψεις προσωπικού, με αποτέλεσμα σήμερα να είναι σοβαρά υποστελεχωμένη και αδύνατη να προβεί σε σημαντικότατες κινήσεις,  άφησε η Διοικήτρια, Χρυστάλλα Γιωρκάτζη. 

Μιλώντας ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Θεσμών,  η κα Γιωρκάτζη αναφέρθηκε στα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει η Κεντρική Τράπεζα, λόγω έλλειψης μόνιμου προσωπικού, ειδικότερα σε εξειδικευμένα ζητήματα όπως νομικοί σύμβουλοι και εμπειρογνώμονες σε θέματα εγκληματολογικής ανάλυσης δεδομένων και κατηγόρησε τη Βουλή για την απόρριψη της τροποποίησης διάταξης του νόμου που διέπει την Επιτροπή Προσωπικού,  τροποποίηση η οποία θα άνοιγε το δρόμο για σημαντικές προσλήψεις.  

Όπως ανέφερε, η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου ήταν και παραμένει ανήμπορη να καλύψει κενές θέσεις με μόνιμο προσωπικό λόγω της χρονίζουσας αδυναμίας για νομότυπη σύγκλιση της Επιτροπής Προσωπικού, της οποίας η εμπλοκή είναι προαπαιτούμενο βάσει του Νόμου για όλα τα ζητήματα προσωπικού.  

Όπως εξήγησε, εξαιτίας της ύπαρξης κενής θέσης στην Επιτροπή Προσωπικού ένεκα της παραίτησης ενός Εκτελεστικού Συμβούλου τον Απρίλιο του 2015, η Επιτροπή Προσωπικού δεν μπορεί να συγκροτηθεί από όλα τα πρόσωπα που ρητά προβλέπει ο Νόμος και, ως εκ τούτου, δεν μπορεί να συνεδριάσει νομίμως για να επιληφθεί των θεμάτων που εμπίπτουν στην αρμοδιότητά της, εφόσον ο Νόμος ορίζει ρητά ότι στην Επιτροπή Προσωπικού συμμετέχουν, εκτός των άλλων, και οι δύο Εκτελεστικοί Σύμβουλοι.  

Τα προβλήματα
Πρακτικά, πρόσθεσε, αυτό σημαίνει ότι η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου αδυνατεί να προσλάβει προσωπικό, να προάγει, να ασκήσει πειθαρχική διαδικασία, να επανεξετάσει αποφάσεις που ανατράπηκαν στο δικαστήριο, να απολύσει ή να θέσει σε διαθεσιμότητα υπαλλήλους.  «Είναι με λύπη που σημειώνω ότι η απαραίτητη απλή αυτή τροποποίηση του Νόμου, με διάταξη που, εξ όσων διαπιστώσαμε, υπάρχει σε όλους τους Νόμους νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και που ήταν αναγκαία για την άμεση ρύθμιση του ζητήματος, απερρίφθη από την Ολομέλεια της Βουλής.  Αποτέλεσμα;  Να γίνονται περιορισμένες προσλήψεις, κατ’ εξαίρεση με συμβόλαιο, που δεν εξυπηρετούν τις μόνιμες ανάγκες της Κεντρικής Τράπεζα της Κύπρου», ανέφερε με νόημα.

Η αναδιοργάνωση της Κεντρικής Τράπεζας
Η κα Γιωρκάτζη έκανε εκτενή αναφορά στις υπό εξέλιξη ενέργειες για τη γενικότερη αναδιοργάνωση της Κεντρικής Τράπεζας.  Αναφέρθηκε στην έκθεση του οίκου Roland Berger Gmbh, ο οποίος εισηγείται την αναδιοργάνωση της ΚΤ σε τέσσερεις κεντρικούς άξονες: Διακυβέρνηση, Τυποποιημένες Πρακτικές και Διαδικασίες, Οργανική Διάρθρωση και Θέματα Ανθρώπινου Δυναμικού. 

Η Διοικήτρια αναφέρθηκε στις ενέργειες που ακολούθησαν μετά την απόφαση για υιοθέτηση των εισηγήσεων του Roland Berger Gmbh, καθώς επίσης και στη σύσταση, τον Νοέμβριο του 2015, Γραφείου Διαχείρισης του Έργου την Αναδιοργάνωσης. 

Η δράση του Γραφείου Διαχείρισης Έργου
Όπως ανέφερε η Διοικήτρια της Κεντρικής Τράπεζας, τον Δεκέμβριο του 2015, το Γραφείο Διαχείρισης Έργου υπέβαλε στο Διοικητικό Συμβούλιο την πρώτη επίσημη έκθεση προόδου και το Διοικητικό Συμβούλιο της Τράπεζας ενέκρινε, κατ’ αρχήν, το  οργανόγραμμα με 4 Διευθύνσεις και 17 Τομείς/Τμήματα, καθώς και τους νέους ρόλους και αρμοδιότητες που αναλαμβάνει έκαστος των νέων οργανικών Τομέων.  Την 1η Μαρτίου 2016, τέθηκαν σε εφαρμογή το νέο οργανόγραμμα και οι νέοι ρόλοι και αρμοδιότητες των Διευθύνσεων και Τομέων και τοποθετήθηκαν οι επικεφαλής των Τομέων.  

Τον Μάιο του 2016 υποβλήθηκε από το Γραφείο Διαχείρισης Έργου στη Διοικητή/Διοικητικό Συμβούλιο έκθεση για το Σύστημα Ανέλιξης του Προσωπικού της Τράπεζας, η οποία βασίστηκε, μεταξύ άλλων, και στα ευρήματα/προτάσεις του συμβουλευτικού οίκου Roland Berger. Παράλληλα,  το Γραφείο Διαχείρισης Έργου άρχισε  να εργάζεται για τη μελέτη και ανάλυση των αναγκών για αριθμητική και ποιοτική στελέχωση της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου, για τη σύσταση και στελέχωση των οργανικών μονάδων και για την καταγραφή και αναλυτική περιγραφή καθηκόντων για όλες τις θέσεις εργασίας.

Μετά την παρουσίαση της έκθεσης του Γραφείου Διαχείρισης Έργου στο Διοικητικό Συμβούλιο και σε συνάρτηση με τη γενικότερη μελέτη των Roland Berger, αποφασίστηκε η διεξαγωγή συμπληρωματικού διαγωνισμού για την εκπόνηση εξειδικευμένης μελέτης για καίρια θέματα που αφορούν το Ανθρώπινο Δυναμικό.  Πέραν τούτου, στους όρους εντολής της εξειδικευμένης μελέτης συμπεριλήφθηκε, μεταξύ άλλων, και η εκπόνηση αναλογιστικής μελέτης για το συνολικό εργατικό κόστος υπό διαφορετικά σενάρια μισθολογίου σε βάθος δεκαετίας. Η Κεντρική Τράπεζα κατακύρωσε τη σύμβαση στον οίκο Promontory, ο οποίος υπέβαλε ήδη το τελικό προσχέδιο της μελέτης του, προσφάτως, στο τέλος Οκτωβρίου 2016.  

Τα ευρήματα και προτάσεις του οίκου Promontory, μαζί με τις ήδη δρομολογηθείσες αλλαγές σε θέματα οργανικής διάρθρωσης και, κυρίως, οι προτεινόμενες αλλαγές του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου σε θέματα διακυβέρνησης,  θα τεθούν από την Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα για τη γνώμη της, πριν την τελική διαμόρφωσή τους και προτού αχθούν για τις τυχόν απαραίτητες συνταγματικές/νομοθετικές αλλαγές.

Χρειάζεται συνταγματική τροποποίηση
Όπως εξήγησε η Διοικήτρια της Κεντρικής Τράπεζας, τον Μάρτιο του 2016, το ΔΣ αποφάσισε να θέσει τις εισηγήσεις του Οίκου Roland Berger Gmbh για θέματα διακυβέρνησης της ΚΤ ενώπιον του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) για περαιτέρω επεξεργασία και ανάλυση. Το ΔΤ απέστειλε σχετικές εναλλακτικές συστάσεις, οι οποίες μελετήθηκαν από την ΚΤ, η οποία κατέληξε στην προτιμητέα λύση, την οποία θα προωθήσει προς υλοποίηση. 

Η κα Γιωρκάτζη πρόσθεσε πως Διοικητικό Συμβούλιο καθόρισε ακόμα και ενδεικτικό οδικό χάρτη που συνοψίζεται ως εξής:

(α)    τελική διαμόρφωση του κειμένου από τους εξωτερικούς νομικούς συμβούλους της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου, που προβλέπεται να ολοκληρωθεί εντός των ολίγων προσεχών ημερών.
(β)    αποστολή του κειμένου στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα για λήψη γνώμης.
(γ)    διαφοροποίηση ή όχι του κειμένου με βάση τυχόν σχόλια της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.
(δ)     αποστολή στο Υπουργείο Οικονομικών του κειμένου για διαμόρφωση σχετικής νομοθετικής πρότασης.
(ε)    νομοτεχνικός έλεγχος από τη Νομική Υπηρεσία του Κράτους.
(στ)    υιοθέτηση από το Υπουργικό Συμβούλιο, και
(ζ)    συζήτηση του νομοσχεδίου στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και εν συνεχεία στην Ολομέλεια της Βουλής για ψήφιση.

Η Διοικήτρια τόνισε πως ο Εξωτερικός Νομικός Σύμβουλος της Κεντρικής Τράπεζας, υπέδειξε ότι «το Διοικητικό Συμβούλιο έχει, βεβαίως, τη δυνατότητα να υιοθετήσει την επιλογή της προτίμησής του, διευκρινίζοντας, όμως, ταυτόχρονα, ότι για να εφαρμοστεί οποιαδήποτε από τις επιλογές που έχουν τεθεί ενώπιον του Διοικητικού Συμβουλίου, θα απαιτηθεί τροποποίηση του Συντάγματος και πιο συγκεκριμένα των άρθρων 118.2, 119.1 και 119.3».

Δειτε Επισης

Μηχανές ΑΤΜ τοποθετήθηκαν σε Λιοπέτρι, Αυγόρου και Αχνα-Έξω από τα κτήρια των Κοινοτικών Συμβουλίων
Κεντρική Τράπεζα: Σημαντική πρόοδος στην στρατηγική για χρηματοοικονομικό αλφαβητισμό στην Κύπρο
Η ψηφιακή ανθεκτικότητα στο επίκεντρο: Προετοιμασία για τη συμμόρφωση με τον κανονισμό DORA (video)
Συμφωνία σταθμός…Deal με Demetra-Logicom και πλώρη για το 100% της Ελληνικής Τράπεζας η Eurobank
Αλλάζει η ατζέντα των διεθνών αναλυτών για τις ελληνικές τράπεζες
Ξ. Κονομής: Η πορεία προς το Net Zero, οι προκλήσεις για τις επιχειρήσεις και ο στόχος του 8ου Business Leaders Summit
Α. Παπαθωμάς: Πόσα μπήκαν στο ταμείο από τις μετοχές της Τρ. Κύπρου και το ύψος των συνολικών εισπράξεων
Το ύψος των μη εξυπηρετούμενων δανείων που κατέχουν οι εταιρείες εξαγοράς πιστώσεων
Καμπανάκι Λαγκάρντ για την αδράνεια της Ευρώπης στην ενοποίηση των κεφαλαιαγορών
Eurobank: Μνημόνιο συνεργασίας με J.P. Morgan Asset Management-Ο στόχος της πρωτοβουλίας