ΥΠΟΙΚ: Ο μεγαλύτερος κίνδυνος ο κακός μας εαυτός
06:54 - 28 Νοεμβρίου 2016
Η διατήρηση και εδραίωση της ανάκαμψης της πραγματικής οικονομίας και η δημιουργία συνθηκών βιώσιμης ανάπτυξης, αποτελούν βασική προτεραιότητα του Υπουργείου Οικονομικών, ενώ υπό συνεχή εξέταση βρίσκεται το φορολογικό πλαίσιο με στόχο την παραχώρηση φορολογικών ελαφρύνσεων όταν αυτό καθίσταται εφικτό. Αυτό δήλωσε στο InBusinessNews ο υπουργός Οικονομικών, Χάρης Γεωργιάδης ο οποίος επισήμανε πως πέραν των μεταρρυθμίσεων που έχουν δρομολογηθεί και βρίσκονται ενώπιον της Βουλής, δρομολογούνται μεταρρυθμίσεις στον τομέα των εναλλακτικών επενδυτικών ταμείων, στον τομέα των Ταμείων Προνοίας και Συντάξεων καθώς και η νομοθετική ρύθμιση του Εθνικού Ταμείου Επενδύσεων.
Παράλληλα, για τον υπουργό Οικονομικών η θετική εικόνα της Κύπρου ως επενδυτικός προορισμός έχει πλέον μεταφραστεί σε χειροπιαστές επενδύσεις τόσο στον κρατικό όσο και ιδιωτικό τομέα, ενώ ευελπιστεί πως της ίδιας τύχης θα έχουν Κρατικό Λαχείο και λιμάνι της Λάρνακας. Σε ό,τι αφορά την Cyta, υπογραμμίζει ότι το Υπουργείο επεξεργάζεται διάφορες επιλογές και αναμένεται να επανέλθει με νέα πρόταση το συντομότερο δυνατό.
Την ίδια ώρα, θα πρέπει, σημειώνει, να συνεχιστεί η πορεία των θετικών αλλαγών στις δομές του Κράτους και της Οικονομίας, ενώ ως μεγαλύτερο κίνδυνο για την κυπριακή Οικονομία θεωρεί τον κακό μας εαυτό.
Ποιες είναι οι βασικές προτεραιότητες του Υπουργείου Οικονομικών μέχρι και το τέλος της παρούσας διακυβέρνησης;
Βασική προτεραιότητα είναι η διατήρηση συνθηκών που να υποστηρίζουν την συνέχιση, εδραίωση και ενδυνάμωση του ρυθμού ανάπτυξης της οικονομίας. Έχοντας, δηλαδή, ενωρίτερα φέτος ολοκληρώσει με επιτυχία το πρόγραμμα οικονομικής στήριξης, έχοντας αποκαταστήσει την πιστοληπτική ικανότητα της χώρας και έχοντας εξέλθει, επίσης, από την μακρά και παρατεταμένη ύφεση που είχε ξεκινήσει το 2009, προτεραιότητα μας είναι η διατήρηση και εδραίωση της ανάκαμψης της πραγματικής οικονομίας.
Για να επιτευχθεί χρειάζεται μικροοικονομική σταθερότητα, συνθήκες εμπιστοσύνης και ευρύτερης σταθερότητας στην αγορά που να ενισχύουν την καταναλωτική και επενδυτική εμπιστοσύνη, έτσι ώστε να έχει συνέχεια η πολύ ικανοποιητική ανάκαμψη της πραγματικής οικονομίας η οποία προέρχεται από όλους ουσιαστικά τους παραγωγικούς τομείς.
Με αυτό τον τρόπο και η ανεργία θα μειωθεί, τα δημόσια έσοδα θα υποστηρίζονται και το δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ θα μειώνεται, ενώ παράλληλα θα ενισχύεται η δυνατότητα των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων να εξυπηρετούν τα δάνεια τους. Συνεπώς, σταθερή βιώσιμη ανάπτυξη είναι το ζητούμενο της επόμενης περιόδου και μια σειρά από ενέργειες θα υποστηρίξουν αυτό το σκοπό.
Με ποιες ενέργειες διασφαλίζεται η σταθερή και βιώσιμη ανάπτυξη;
Η έξοδος μας από την ύφεση και η επάνοδος μας σε ρυθμούς ανάπτυξης δεν ήρθε τυχαία. Ήταν το αποτέλεσμα συγκεκριμένων ενεργειών. Άρα, η εδραίωση της ανάπτυξης θα προέλθει από πολύ συγκεκριμένες κινήσεις. Για παράδειγμα, μέσα από τη συνέχιση της συνετής διαχείρισης των δημόσιων οικονομικών και της αποφυγής της δημιουργίας ελλειμμάτων. Μέσα από αυτή τη πολιτική δημιουργούνται περιθώρια για φορολογικές ελαφρύνσεις οι οποίες δίνουν περαιτέρω ώθηση στην Οικονομία. Κινήσεις που θα επιτρέψουν περαιτέρω αναβάθμιση της οικονομίας της Κύπρου από τους οίκους αξιολόγησης. Αυτό όχι μόνο θα μειώσει το κόστος δανεισμού, αλλά θα αποτελέσει και ένα θετικό σινιάλο για πραγματοποίηση και άλλων επενδύσεων στη χώρα μας. Αλλαγές διαρθρωτικού χαρακτήρα σε πτυχές του κράτους και της οικονομίας.
Πέραν των μεταρρυθμίσεων που ήδη είναι εδώ και καιρό ενώπιον της Βουλής που αφορούν τη Δημόσια Υπηρεσία, την αυτονόμηση των νοσοκομείων και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, στις επόμενες κινήσεις μας περιλαμβάνονται μεταρρυθμίσεις όπως ο τομέας των εναλλακτικών επενδυτικών ταμείων που αναμένεται να επιτρέψει την ανάπτυξη ενός νέου τομέα, εντός του ευρύτερου τομέα των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, η μεταρρύθμιση του τομέα των Ταμείων Προνοίας και Συντάξεων, προώθηση της νομοθετικής ρύθμισης για τη σύσταση Εθνικού Ταμείου Επενδύσεων ούτως ώστε από τώρα να είναι διασφαλισμένο ένα αξιόπιστο και διαφανές πλαίσιο για τη διαχείριση των μελλοντικών εσόδων από το φυσικό αέριο, αλλά και κινήσεις που θα ενθαρρύνουν περαιτέρω ξένες επενδύσεις.
Καθοριστική ήταν η κίνηση για αποκρατικοποίηση του λιμανιού Λεμεσού, η έναρξη των εργασιών μετά από σχετική αδειοδότηση της μαρίνας στην Αγία Νάπα, η αδειοδότηση τους επόμενους μήνες του καζίνο, όπως θα είναι χωρίς αμφιβολία και η απόδοση του Κρατικού Λαχείου και του λιμανιού της Λάρνακας σε ξένο επενδυτή.
Υπάρχει και βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη μια πολυεπίπεδη φιλόδοξη αναπτυξιακή και μεταρρυθμιστική πολιτική η οποία θα διασφαλίσει και θα επιτρέψει την επίτευξη του στόχου, την εδραίωση πλέον της ανάκαμψης της Οικονομίας και τη διασφάλιση μακροπρόθεσμης βιώσιμης ανάπτυξης.
Αναφερθήκατε σε φορολογικές ελαφρύνσεις, υπάρχουν σχεδιασμοί για συγκεκριμένα μέτρα;
Συνεχώς εξετάζουμε το φορολογικό μας πλαίσιο. Είχαμε προωθήσει μια φορολογική μεταρρύθμιση το 2015 που ήδη αποδίδει καρπούς, με επικέντρωση στην ενθάρρυνση επενδύσεων με τη φορολογική απαλλαγή/έκπτωση για όλα τα καινούργια κεφάλαια που επενδύονται σε οποιαδήποτε κυπριακή επιχείρηση, η φορολογική ρύθμιση για τους μη κάτοικους Κύπρου που ήδη ενθαρρύνει την έλευση προσώπων υψηλής εισοδηματικής στάθμης στην Κύπρο. Το 2016 είχαμε προωθήσει άλλη μια φορολογική μεταρρύθμιση με την σημαντική ελάφρυνση των φόρων στον τομέα των ακινήτων, με τη μείωση των μεταβιβαστικών τελών στο μισό και τη δραστική μείωση της φορολογίας ακίνητης ιδιοκτησίας. Την 1/1/2017, καταργείται όπως είναι γνωστό η έκτακτη φορολογία επί των μισθών και ο προσανατολισμός μας είναι ενόσω βεβαίως παραμένουμε σταθεροί σε αυτή την πορεία της συνετής διαχείρισης των δημοσίων οικονομικών και της αποφυγής της δημιουργίας ελλειμμάτων, τα όποια περιθώρια σταδιακά θα δημιουργούνται να αποδίδονται πίσω στους πολίτες και στις επιχειρήσεις υπό τη μορφή των φορολογικών ελαφρύνσεων.
Μετά την απόσυρση των νομοσχεδίων για την αποκρατικοποίηση της Cyta, το Υπουργείο Οικονομικών σκοπεύει να καταθέσει νέα νομοσχέδια;
Αυτή είναι η πρόθεση. Θεωρούμε ότι εξακολουθεί να υφίσταται η ανάγκη και έχουμε κατ΄ επανάληψη δηλώσει ότι δεν μπορεί η Cyta να συνεχίσει να λειτουργεί κάτω από το πλαίσιο του κρατισμού, μέσα από δομές και διαδικασίες περασμένων δεκαετιών, λαμβανομένου υπόψη τις εξελίξεις στην τεχνολογία και στον ανταγωνισμό στον τομέα των τηλεπικοινωνιών. Θεωρούμε πως παραμένει επιτακτική η ανάγκη προσέλκυσης στρατηγικού συνεργάτη-επενδυτή στη Cyta και αυτή την περίοδο επανεξετάζουμε τις επιλογές, λαμβάνοντας υπόψη και τις θέσεις και επιφυλάξεις της Βουλής για να επανέλθουμε με νέα πρόταση.
Υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα;
Το συντομότερο δυνατό.
Αποφασίστηκε ήδη όπως προχωρήσει ξεχωριστά η αποκρατικοποίηση η θυγατρική της Cyta στην Ελλάδα.
Αυτό αποτελεί μέρος αν θέλετε της διαφοροποιημένης προσέγγισης που προωθούμε. Δηλαδή, διαχωρισμός της διαδικασίας για την Cyta Hellas. Πρέπει να προχωρήσει αμέσως και επανεξέταση των επιλογών για την μητρική Cyta.
Ποιες θεωρείται τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την κυπριακή Οικονομία;
Ο μεγαλύτερος κίνδυνος για την οικονομία της Κύπρου είναι ο κακός μας εαυτός. Αν επιστρέψουμε ξανά στα παλιά, στις νοοτροπίες και στις πολιτικές εκείνες που ευθύνονται για τον εκτροχιασμό της οικονομίας μας, σίγουρα θα αντιμετωπίσουμε νέες περιπέτειες. Εάν από την άλλη, δείξουμε στην πράξη ότι έχουμε μάθει από τα λάθη του πρόσφατου παρελθόντος θα ήμουν πάρα πολύ αισιόδοξος για την πορεία της κυπριακής Οικονομίας.
Η κυπριακή οικονομία, επαναλαμβάνω, απέδειξε ότι διαθέτει αντοχές και προοπτικές, αντικρίζεται πολύ θετικά πλέον σε διεθνές επίπεδο, προκύπτουν ευκαιρίες, έχει πετύχει μιαν ανέλπιστη κατά κάποιους ανάκαμψη και μπορούμε αν παραμείνουμε σταθεροί και προσηλωμένοι σε αυτήν την πορεία, να οδηγήσουμε την κυπριακή Οικονομία ακόμη πιο μπροστά.
Λάβατε μέρος σε αρκετά φόρουμ στο εξωτερικό για προώθηση της Κύπρου ως επενδυτικό προορισμό. Ποιο είναι το feedback που λαμβάνετε;
Θετικό και ελπιδοφόρο. Αποτελεί μέρος της αποστολής της κυβέρνησης να δίνει συνεχή πληροφόρηση, να είναι σε επαφή με τη διεθνή επενδυτική κοινότητα, να προβάλλει τις προοπτικές και πρέπει να σας πω ότι η εικόνα που καταγράφεται πλέον για την Κύπρο είναι πολύ διαφορετική από αυτήν που αποτυπωνόταν μέχρι το 2013. Υπάρχει μια θετική εικόνα η οποία έχει ήδη αρχίσει να μεταφράζεται σε χειροπιαστές επενδύσεις. Αναφέρθηκα σε δυο τρείς επενδύσεις οι οποίες σχετίζονται με κυβερνητικές πρωτοβουλίες. Στο λιμάνι Λεμεσού όπου εισήλθαν επενδυτές από το Ντουμπάι και τη Γερμανία, στη μαρίνα της Αγίας Νάπας η οποία πραγματοποιείται από αιγυπτιακό όμιλο, στο καζίνο όπου ο προτιμητέος προσφοροδότης είναι από ΗΠΑ και Χονγκ-Κονγκ. Είχαμε όμως και στον ιδιωτικό τομέα πολύ σημαντικές επενδύσεις, στον τομέα της φαρμακοβιομηχανίας, στον τομέα του λιανικού εμπορίου, στον τομέα του τουρισμού.
Συνεπώς, ήδη υπάρχει χειροπιαστή επιβεβαίωση της θετικής εικόνας που η Κύπρος έχει καταφέρει να δημιουργήσει σε διεθνές επίπεδο. Ωστόσο, την καλή αυτή εικόνα θα πρέπει να την ενισχύουμε συνεχώς και να την διαφυλάξουμε, αποφεύγοντας, όπως είπα, τα λάθη του παρελθόντος και συνεχίζοντας την προσπάθεια για βελτίωση και θετική αλλαγή στις δομές του Κράτους και της Οικονομίας. Θα πρέπει να καταβάλουμε προσπάθεια για περαιτέρω απλοποίηση των διαδικασιών και πάταξη της αχρείαστης γραφειοκρατίας.
Ένα καλό παράδειγμα αυτής της προσπάθειας αποτελεί η ενοποίηση των, έως πρόσφατα, δύο ξεχωριστών φορολογικών τμημάτων του κράτους. Καταργήθηκαν διπλές διαδικασίες, διπλές δομές, διπλή γραφειοκρατία, διπλοί έλεγχοι και αποτελεί ένα μέτρο κοινής λογικής που ήδη επιτρέπει καλύτερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού και ενοποίηση διαδικασιών. Με ανάλογο τρόπο θα πρέπει να συνεχίσουμε την προσπάθεια.
Βρίσκεται ενώπιον του Υπουργικού οποιαδήποτε μελέτη για μεταρρύθμιση της Κεντρικής Τράπεζας;
Αναμένουμε από την Κεντρική Τράπεζα να ολοκληρώσει τον σχεδιασμό. Είμαστε πανέτοιμοι να συνεργαστούμε μαζί με την Κεντρική Τράπεζα, ειδικά σε σχέση με την προώθηση νομοθετικών ρυθμίσεων που ενδεχομένως να χρειαστούν και από δικής μου πλευράς δεν μπορώ παρά να επαναλάβω τη σημασία που θα αποδίδαμε σε μια τέτοια μεταρρύθμιση, η οποία, όμως, μόνο με πρωτοβουλία της ίδιας της Κεντρικής Τράπεζας μπορεί να προέλθει και να υλοποιηθεί. Συνεπώς είμαστε σε ετοιμότητα.
Πως βλέπετε την προοπτική ένταξης της Τράπεζας Κύπρου στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου;
Θεωρώ την προοπτική της ένταξης της Τράπεζας Κύπρου στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου, προοπτική που αντιλαμβάνομαι θα συζητηθεί από τη Γενική Συνέλευση της Τράπεζας πολύ σύντομα, ως εξαιρετικά σημαντική τόσο για την Τράπεζα και το Χρηματιστήριο της Κύπρου όσο και για την οικονομία μας γενικότερα. Η συμμετοχή και η πρόσβαση σε ένα από τα μεγαλύτερα χρηματιστήρια του κόσμου, δεν μπορεί παρά να είναι μια εξαιρετικά θετική προοπτική και έτσι ακριβώς την αντικρίζουμε.
Υπάρχουν βλέψεις για ιδιωτικοποίηση του Συνεργατισμού σε γρηγορότερο στάδιο;
Θεωρώ πως δεν έχουν ληφθεί οποιεσδήποτε αποφάσεις, αλλά έχω ξεκάθαρη θέση πως ο Συνεργατισμός δεν μπορεί να παραμείνει επ΄ αόριστο κάτω από τον έλεγχο του κράτους. Ούτως ή άλλως, οι όροι παραχώρησης της κρατικής ενίσχυσης προβλέπουν ότι αυτή η κρατική ενίσχυση θα είναι προσωρινή και θεωρώ πως με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο ο Συνεργατισμός θα πρέπει να επιστρέψει πίσω στον κόσμο. Λέγοντας αυτά, πρέπει να σας πω πως δεν έχει πραγματοποιηθεί κάποιος σχεδιασμός ή έχουν ληφθεί κάποιες αποφάσεις πέραν των όσων προβλέπονται στο πλάνο αναδιάρθρωσης του συνεργατισμού, το οποίο θα πρέπει να συνεχίσει να εφαρμόζεται.