Ουδέν μεμπτόν για το Λούτσιο στην υπόθεση των σκαφών της Λιμενικής
16:31 - 16 Νοεμβρίου 2016
Στη διαπίστωση ότι δεν υπάρχει οτιδήποτε μεμπτό στο να ανατεθεί σύμβαση του δημοσίου σε εταιρεία, της οποίας οι μέτοχοι/διευθυντές έχουν οποιαδήποτε συγγένεια με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, εφόσον δεν απαγορεύεται, ούτε υπάρχει οποιοδήποτε κώλυμα για κάτι τέτοιο, κατέληξε η Ελεγκτική Υπηρεσία.
Η έκθεση της Υπηρεσίας, έρχεται στον απόηχο των αιχμών που είχαν αφεθεί από βουλευτές, για πιθανή εμπλοκή του γαμπρού του Προέδρου της Δημοκρατίας, Γιάννου Λούτσιου, στο θέμα της προσφοροδότησης των τεσσάρων σκαφών της λιμενικής Αστυνομίας.
Οι σχέσεις των διαφόρων προσώπων και εταιρειών που είχαν ρόλο στον υπό αναφορά διαγωνισμό καταγράφονται στην Έκθεση του Γενικού Ελεγκτή λεπτομερώς, κατόπιν σχετικού αιτήματος από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.
Αιχμές για τα σκάφη
Στην έκθεση του, ο Γενικός Ελεγκτής διερεύνησε τις παρατηρήσεις που ο ίδιος είχε θέσει με επιστολή του ενώπιον του Αρχηγού της Αστυνομίας, σε σχέση με την περίεργη διαδικασία απόκτησης, πέρυσι, τεσσάρων προβληματικών, επί της ουσίας, σκαφών για τη Λιμενική Αστυνομία.
Όπως αναφέρει η Ελεγκτική Υπηρεσία, η έρευνα διεξήχθη με βάση τα στοιχεία/έγγραφα που υποβλήθηκαν από την Αστυνομία. Ωστόσο, τονίζεται, η απάντηση της Αστυνομίας σε ορισμένα θέματα ή/και κάποια στοιχεία που της ζητήθηκαν δεν υποβλήθηκαν μέχρι σήμερα. «Θεωρούμε ότι δεν δικαιολογείται η μη υποβολή των πιο πάνω στοιχείων, εφόσον αυτά θα έπρεπε να τα είχε η Αστυνομία κατά τους ελέγχους που έκανε για την παραλαβή των σκαφών. Συγκεκριμένα, τα αποτελέσματα των μετρήσεων απόδοσης των σκαφών, όπως καταγράφηκαν από τα όργανα μέτρησης, καθώς και τα πιστοποιητικά βαθμονόμησης των μετρητών που χρησιμοποιήθηκαν θα έπρεπε να υπάρχουν στους φακέλους της Αστυνομίας και να υποβληθούν για έλεγχο», σημειώνει η Ελεγκτική Υπηρεσία.
Προχωρώντας ένα βήμα πιο πέρα, ο Γενικός Ελεγκτής τονίζει ότι επιβάλλεται ο έλεγχός των σκαφών από ανεξάρτητο εμπειρογνώμονα για να επιβεβαιωθεί ότι πληρούν τις προδιαγραφές, καθώς δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ μέτρηση της πραγματικής ισχύος τους, όπως προβλεπόταν.
Σε ότι αφορά τα αποτελέσματα της έρευνας που διενεργήθηκαν από την ελεγκτική Υπηρεσία. Ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης τονίζει ότι επιβεβαιώνουν πλήρως τις αρχικές του παρατηρήσεις και διαπιστώσεις.
Το ιστορικό
Όπως προαναφέρεται, η υπόθεση ήρθε στο φως μετά από επιστολή του Γενικού Ελεγκτή, Οδυσσέα Μιχαηλίδη, προς τον Αρχηγό Αστυνομίας, Ζαχαρία Χρυσοστόμου, τον προηγούμενο Οκτώβριο. Στην εν λόγω επιστολή, ο κ. Μιχαηλίδης αναφέρει πως η μηχανή του ενός σκάφους αχρηστεύθηκε σε δεκαπέντε μέρες από την παραλαβή του, ενώ η μηχανή δεύτερου αχρηστεύθηκε σε πεντέμισι μήνες. Προβλήματα παρουσίασαν και τα άλλα δύο σκάφη, ακόμη από το στάδιο της δοκιμασίας στην Ταϊβάν, όπου κατασκευάστηκαν.
Ο Γενικός Ελεγκτής άφηνε ανοιχτό το ενδεχόμενο διάπραξης ποινικών αδικημάτων στην όλη διαδικασία παραλαβής των σκαφών, παραπέμποντας σε πιθανή πλαστογραφία εγγράφων.
Συγκεκριμένα, από τα έγγραφα της Αστυνομίας προκύπτει πως δύο από τα σκάφη βρίσκονταν «ταυτόχρονα» και στην Ταϊβάν και στην Κύπρο, υποβαλλόμενα επίσης σε δοκιμασία. Συγκεκριμένα, διεθνής νηογνώμονας υπέγραψε ότι τα σκάφη βρίσκονταν στην Ταϊβάν στις 28/12/2015 ενώ η Λιμενική φέρεται να παρέλαβε τα σκάφη που βρίσκονταν στην Κύπρο από τις 24/12/2015 και υποβάλλονταν σε δοκιμές. Φέρονται να παρελήφθησαν στις 28 Δεκεμβρίου, δηλαδή την ίδια μέρα που φέρονται να βρίσκονταν και στην Ταϊβάν.