Σε δυσμενέστερη θέση οι κυπριακές τράπεζες ελέω Βουλής
07:45 - 15 Νοεμβρίου 2016
Σε δυσμενέστερη και μειονεκτική θέση βρίσκονται τα κυπριακά πιστωτικά ιδρύματα σε σχέση με τα υπόλοιπα πιστωτικά ιδρύματα που δραστηριοποιούνται στην ευρωζώνη, καθώς η Βουλή, στερούμενη ωριμότητας και σοβαρότητας μετά το μπάχαλο που προκλήθηκε στην Ολομέλεια της Παρασκευής (11 Νοεμβρίου) με τη ψήφιση δύο προτάσεων νόμου για τον έλεγχο στην Συνεργατική Κεντρική Τράπεζα που η δεύτερη πρόταση νόμου ακύρωνε την πρώτη και οδήγησε στον πλήρη αποκλεισμό της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, φαίνεται να ενήργησε εν βρασμώ ψυχής (εκδικητικά θα έλεγε κανείς) καταψηφίζοντας τον περί Επιβολή Ειδικού Φόρου Πιστωτικού Ιδρύματος τροποποιητικό νόμο.
Η εν λόγω ενέργεια των βουλευτών προκάλεσε έκπληξη στους άμεσα ενδιαφερόμενους φορείς, καθώς όπως όλα έδειχναν κατά τη συζήτηση του θέματος ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών να υπήρχε θετικό έδαφος για ψήφιση της τροπολογίας, ενώ τόσο η Κεντρική Τράπεζα, το Υπουργείο Οικονομικών, όσο και ο Σύνδεσμος Τραπεζών συμφωνούσαν με την τροποποίηση του νόμου, ώστε να μην καταβάλλονται τέλη σε δύο ταμεία εξυγίανσης κάτι το οποίο αποστερεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις κυπριακές τράπεζες έναντι των υπολοίπων τραπεζών της ευρωζώνης.
Ειδικός φόρος εις διπλούν
Ο Νόμος περί Επιβολής Ειδικού Φόρου Πιστωτικού Ιδρύματος του 2011-2015 επιβάλλει στα τραπεζικά ιδρύματα την καταβολή ειδικού φόρου (0,15%) επί των συνολικών καταθέσεων κάθε πιστωτικού ιδρύματος και περαιτέρω ορίζει ότι μέρος των εσόδων (35/60) από την επιβολή του ειδικού φόρου θα μεταφέρονται στο Ταμείο Ανακεφαλαιοποίησης το οποίο έχει σκοπό την ανακεφαλαιοποίηση Πιστωτικών Ιδρυμάτων.
Επιπρόσθετα, από το 2015 τα τραπεζικά ιδρύματα καταβάλλουν ετήσιες εισφορές στο ευρωπαϊκό Ενιαίο Ταμείο Εξυγίανσης το οποίο έχει σκοπό να συμβάλει στην αποτελεσματική εφαρμογή εργαλείων εξυγίανσης των πιστωτικών ιδρυμάτων στην ευρωζώνη.
Με βάση τα πιο πάνω, τα τραπεζικά ιδρύματα καταβάλλουν ετήσιες εισφορές σε δυο Ταμεία τα οποία έχουν σαν στόχο την κεφαλαιακή ενίσχυση/εξυγίανση των πιστωτικών ιδρυμάτων, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί πως σε περίπτωση που οποιαδήποτε κυπριακή χρειαστεί κεφαλαιακή ενίσχυση, αυτό θα γίνει διαμέσου του ευρωπαϊκού Ενιαίου Ταμείου Εξυγίανσης.
Υπογραμμίζεται πως κατά τη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών είχε επισημανθεί πως κρινόταν απαραίτητη η εν λόγω τροπολογία ώστε να αποφευχθεί η διπλή καταβολή τέλους από τα κυπριακά τραπεζικά ιδρύματα σε δύο διαφορετικά «Ταμεία», ενώ προειδοποιούσαν πως σε αντίθετη περίπτωση οι κυπριακές τράπεζες θα στερούνται ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος έναντι των υπολοίπων τραπεζών της ευρωζώνης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Τι μέλλει γενέσθαι
Μετά την ανώριμη, όπως φαίνεται ενέργεια των βουλευτών οι οποίοι για ακόμα μια φορά απλά δεν γνώριζαν επαρκώς τι καταψήφιζαν, η τροπολογία δεν μπορεί να κατατεθεί ως έχει παρά την επόμενη κοινοβουλευτική περίοδο, δηλαδή το Σεπτέμβριο του 2017. Για να κατατεθεί νέα τροπολογία θα πρέπει να γίνουν τροποποιήσεις στην τροπολογία που καταψηφίστηκε. Μέχρι να εξευρεθεί ο τρόπος επίλυσης του ζητήματος, τα κυπριακά τραπεζικά ιδρύματα καλούνται να καταβάλλουν τέλη εις διπλούν, ενώ θα μπορούσαν να διαθέσουν τα εν λόγω τέλη για άλλους σκοπούς, μεταξύ αυτών και της χρηματοδότησης της κυπριακής Οικονομίας.