Powered by

Δεν έχει αλλάξει η συμμετοχή του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα

"Έκπληκτος" δηλώνει κοινοτικός αξιωματούχος στο ΚΥΠΕ από τα όσα του αποδόθηκαν περί συμμετοχής ή μη του ΔΝΤ στο Ελληνικό πρόγραμμα και ως προς τον χρόνο που αυτή θα συμβεί.

“Με έκπληξη διαβάζω τον Τύπο όπως και εσείς”, είπε στο ΚΥΠΕ, διευκρινίζοντας πως “η συμμετοχή του ΔΝΤ θα κριθεί στο τέλος του έτους, όταν παρουσιαστεί με λογιστική ακρίβεια η άσκηση της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους και στη συνέχεια στη βάση αυτής το ΔΝΤ θα παρουσιάσει στο Διοικητικό του Συμβούλιο ένα χρηματοδοτικό πρόγραμμα για την Ελλάδα”.

Ξεκαθάρισε μάλιστα ότι ουδέποτε διατύπωσε κατηγορηματικές θέσεις για το ακριβή χρόνο που αυτό θα συμβεί”, παρέπεμψε όμως στις αποφάσεις των eurogroup του Ιουλίου του 2015 και του Μαΐου του 2016, στις οποίες υπάρχουν οι σχετικές προβλέψεις. Υπενθύμισε μάλιστα δημόσιες δηλώσεις των περισσότερων υπουργών οικονομικών της ευρωζώνης πως η συμμετοχή του ΔΝΤ είναι “πολιτικά απαραίτητη”.

Οι δηλώσεις έγιναν στο πλαίσιο επίσημης ενημέρωσης του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για το περιεχόμενου του επικείμενου eurogroup της 10ης Οκτωβρίου στο Λουξεμβούργο. Η αναφορά σε "κοινοτικό αξιωματούχο" είναι η επίσημη πρακτική αναφοράς προς τον εντεταλμένο από τα κράτη μέλη αξιωματούχο να ενημερώσει τον διαπιστευμένο Τύπο στις Βρυξέλλες.

Νωρίτερα το Σαββατοκύριακο αναστάτωση είχε προκαλέσει η απόδοση της πληροφορίας πως ο ίδιος αρμόδιος είχε δηλώσει πως το ΔΝΤ θα μπει στο ελληνικό πρόγραμμα μετά τις γερμανικές εκλογές - δήλωση που δεν έχει γίνει.

“Η συμμετοχή του ΔΝΤ κάτι που επιθυμούν πολιτικά όλα τα κράτη μέλη της ευρωζώνης, αφενός γιατί δίνει στο πρόγραμμα μια επιπλέον βαθμίδα ελέγχου που δεν επιδέχεται πολιτικών παρεμβάσεων, αφετέρου διότι ο ESM εκ του καταστατικού  του και εκ των ειλημμένων αποφάσεων πολλών κοινοβουλίων της Ευρωζώνης”, σημείωσε ο αξιωματούχος.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Έλληνας Υπουργός οικονομικών Ε.Τσακαλώτος, ο οποίος βρέθηκε στο Λουξεμβούργο, καλεσμένος του Βέρνερ Χόγερ (πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων) είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει εκτενώς για το θέμα, τόσο με τον επικεφαλής του ESM Κλαόυς Ρέγκλιγκ, όσο και με τον Υπουργό Οικονομικών του Λουξεμβούργου Γκραμένια, (με τον πρώτο στην έδρα του ESM και με τον 2ο στο περιθώριο του συνεδρίου που ήταν κεντρικός ομιλητής).

Ο Κλάους Ρέγκλιγκ , σύμφωνα με πηγές είπε στον Υπουργό να προσέξει το εσωτερικό της κυβέρνησης και να βεβαιωθεί ότι η διαδικασία της αξιολόγησης θα “τρέξει χωρίς εμπόδια”, δεδομένου μάλιστα ότι επί της ουσία η 2η αξιολόγηση δεν έχει δημοσιονομικά μέτρα. Ενημέρωσε δε τον Υπουργό ότι “o ΕSM έχει καταλήξει σε μια σειρά από ασκήσεις για τα βραχυπρόθεσμα μέτρα του χρέους”, αλλά και επικαιροποιεί την λίστα με τα μεσοπρόθεσμα μέτρα.

Στην πράξη η συμφωνία προβλέπει της 24ης Μαΐου ότι τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος (που βελτιώνουν οριακά το κόστος εξυπηρέτησης προς τρίτους στο διάστημα ως τη λήξη του προγράμματος και ελαφρύνουν τη χώρα από διάφορες αμοιβές και κόστη που είχε να πληρώσει προς τους θεσμούς) θα ενεργοποιηθούν το 2017, ενώ τα μεσοπρόθεσμα το 2018 με την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος. Τα μακροπρόθεσμα θα συζητηθούν στο απώτατο μέλλον. Τα μεσοπρόθεσμα μέτρα είναι αυτά "που φέρνουν ή δεν φέρνουν το ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα" και στη λίστα του ESM σήμερα βρίσκονται τα εξής:

- μείωση και εγγύηση επιτοκίων, διαγραφή του καπέλου πέραν του euribor,
- επέκταση της ωρίμανσης δανείων που λήγουν όλα μαζί σε συγκεκριμένες χρονιές, με καθορισμό ορίου εξυπηρέτησης (κάτω του 15% του ΑΕΠ που είχε παλαιότερα ακουστεί)
- επιστροφές κερδών ελληνικών ομολόγων και διάθεση των χρημάτων αυτών σε αποπληρωμή του χρέους (8 δις)
- μερική αποπληρωμή παλιών δανείων του ΔΝΤ με τα υπολειπόμενα ποσά από την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών,
- αγορά διμερών δανείων των κρατών μελών (2010 GFSF loans) με τα υπολειπόμενα των 86 δις χρημάτων που προβλέπονταν στο συνολικό δάνειο του 2015 (86 δις),
- επέκταση της περιόδου χάριτος (σε κεφάλαιο και επιτόκια) που λήγει το 2022, έως το 2025 ή 2028.

Όλα τα παραπάνω θα πρέπει να περιληφθούν σε λογιστικό υπολογισμό με την παραδοχή πως η χώρα θα έχει οριακή ανάπτυξη και πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% για 8 ως 10 χρόνια μετά το 2018.

Βρυξέλλες, Κομισιόν, EWG και Συμβούλιο, δεν ανησυχούν για τις δηλώσεις Σόιμπλε και άλλων για το πότε θα γίνει πια συζήτηση: “οι αποφάσεις έχουν ληφθεί - τίποτα δεν αλλάζει”, σημειώνουν καλά ενημερωμένες πηγές. Ερμηνεύουν τις όποιες δηλώσεις ως “εσωτερικής κατανάλωσης και προειδοποιούν ότι οι Γερμανοί πολιτικοί “παίζουν με τις έννοιες συζήτηση, απόφαση και εκτέλεση”.

Η συζήτηση και η πρόταση απόφασης έχουν ξεκινήσει από τον Ιούλιο του 2015, το περίγραμμα της απόφασης και το πολιτικό σκέλος αυτής έχουν δεσμεύσει τη Γερμανία και τα κράτη μέλη στις 24 Μαΐου του 2015 και μένει “η κοινή λογιστική πρόταση προς το ΔΝΤ”, δηλαδή το τελικό κοινό DSA. Προεξοφλούν δε ότι για τη γερμανική πολιτική σκηνή το ΔΝΤ και η συμμετοχή του αποτελούν πολύ μεγαλύτερο πολιτικό διακύβευμα από “μια συζήτηση που έχει ήδη γίνει”.

ΠΗΓΗ: KΥΠΕ

Δειτε Επισης

Λιγότεροι φόροι, μέσος μισθός στα €1.500 έως τέλος τετραετίας υποσχέθηκε ο Κυριάκος Μητσοτάκης
Fitch: Επιβεβαίωσε το ελληνικό αξιόχρεο σε ΒΒΒ- με σταθερές προοπτικές-Οι βασικοί παράγοντες της αξιολόγησης
UBS: Πού βάζει τον πήχη για την ανάπτυξη στην Ελλάδα
Amazon: Ποιοι Έλληνες βρίσκονται πίσω από το mega deal της αμερικανικής εταιρείας στην Ελλάδα
Δυναμικά στον τομέα ΑΠΕ της Ελλάδας με επένδυση σε τρία νέα αιολικά πάρκα μεγάλης κλίμακας η Amazon
Στις αγορές με επανέκδοση δεκαετούς ομολόγου το ελληνικό δημόσιο-Στόχος η άντληση €250 εκ.
Πρόωρη αποπληρωμή δανείων και το 2025 προγραμματίζει η Ελλάδα-Ποιος ο στόχος
Κομισιόν: Η Ελλάδα μηδενίζει το δημοσιονομικό έλλειμμα το 2024-2025
Mε βλέψεις στο εξωτερικό οι ελληνικές τράπεζες-Μειώνονται οι στόχοι των MREL
Πόσο κοστίζει τώρα ένα διαμέρισμα στις ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις-Στις φθηνότερες αγορές η Αθήνα