Πώς μια εταιρεία μπορεί να γίνει αμφιδέξια
11:14 - 29 Ιανουαρίου 2016
Την Τετάρτη, 27 Ιανουαρίου του 2016, ο καθηγητής Επιχειρησιακής Στρατηγικής στο Warwick Business School Λοϊζος Ηρακλέους έδωσε διάλεξη σε 250 περίπου επαγγελματίες του κλάδου σχετικά με την ουσία της επιχειρηματικής στρατηγικής και για το πώς οι εταιρείες μπορούν να επιτύχουν την αμφιδεξιότητα, δηλαδή την ικανότητα να χρησιμοποιούν με τον ίδιο τρόπο και το δεξί και το αριστερό χέρι.
Περίπου 250 επαγγελματίες του κλάδου των επιχειρήσεων και της οικονομίας, συμπεριλαμβανομένου του Υπουργού Οικονομικών Χάρη Γεωργιάδη και του Προέδρου του Δημοκρατικού Συναγερμού Αβέρωφ Νεοφύτου, συγκεντρώθηκαν στο Συνεδριακό Κέντρο Φιλοξενία για να ακούσουν τη διάλεξη του παγκοσμίου φήμης Κύπριου ακαδημαϊκού Λοΐζου Ηρακλέους, καθηγητή επιχειρησιακής στρατηγικής στο Warwick Business School στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Η διάλεξη οργανώθηκε από το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Διοίκησης και Οικονομίας (EIMF) και την Plus500, μια παγκόσμια πλατφόρμα συναλλαγών με γραφεία στο Ισραήλ, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Αυστραλία και την Κύπρο. Ο καθηγητής Ηρακλέους στην ομιλία του που επικεντρώθηκε στην ουσία της επιχειρηματικής στρατηγικής και στο τι χρειάζεται μια εταιρεία να γίνει αμφιδέξια.
Ο Γενικός Διευθυντής του EIMF τόνισε ότι η διάλεξη οργανώνεται σε κατάλληλο οικονομικό κλίμα, αφού « η Κύπρος έχει αφήσει πραγματικά πίσω της το χειρότερο και βρίσκεται μπροστά σε ένα καλύτερο μέλλον." Η επιτυχία αυτή, τόνισε, οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στους επιχειρηματίες που με την επιμονή και τη σκληρή δουλειά τους κατάφεραν να διατηρήσουν το επίπεδο των υπηρεσιών και παροχής στήριξης στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο.
Ofir Chudin, Διευθύνων Σύμβουλος της Plus500CY Ltd, συμμερίστηκε την εκτίμηση αυτή, προσθέτοντας ότι το νησί "έχει αποδείξει ξανά και ξανά ότι, ακόμη και ύστερα από κατακλυσμικά γεγονότα όπως οι οικονομική και τραπεζική κρίση του 2013, έχει την ισχυρή αποφασιστικότητα και την ικανότητα να ανακάμψει μεγαλύτερη και ισχυρότερη. "
Ο καθηγητής Ηρακλέους, λαμβάνοντας ως σημεία αναφοράς μελέτες που αφορούν εταιρείες όπως η Apple, η Toyota, η Singapore Airlines, Uber, Airbnb, τα νοσοκομεία Narayana Hrudayalaya και η NASA, εξήγησε ότι οι εταιρείες αυτές πέτυχαν επειδή εξισορρόπησαν τις ανταγωνιζόμενες τάσεις της εκμετάλλευσης στο μέγιστο βαθμό των διαθέσιμων πόρων (exploitation) τους και της αναζήτησης (exploration) νέων ευκαιριών και δυνατοτήτων.
Υπογράμμισε εμφαντικά ότι η ισορροπία ανάμεσα στις δύο αυτές τάσεις της εκμετάλλευσης και αναζήτησης είναι κρίσιμης σημασίας αφού οι επιχειρήσεις που επικεντρώνονται μόνο στο ένα από τα δυο άλλο έχουν περιορισμένη διάρκεια ζωής.
Ανέφερε την περίπτωση της Xerox στις δεκαετίες του 1970 και του '80 και την αδυναμίας της να αξιοποιήσει τις σημαντικές ανακαλύψεις που γίνονταν από τη θυγατρική της εταιρεία Palo Alto Research Center (PARC). Πιο συγκεκριμένα, ο καθηγητής άγγιξε τους λόγους για επιβράδυνση της Xerox, αναφέροντας ότι η ανώτατη διεύθυνση της εταιρείας ακολουθούσε την επικρατούσα λογική , παραγνωρίζοντας τις μεγάλες εφευρέσεις που έκαναν οι επιστήμονες του PARC, και ακολουθώντας πολιτικές σκοπιμότητες.
Στη συνέχεια o Λοϊζος Ηρακλέους επικεντρώθηκε αποκλειστικά στην περίπτωση της Apple και το πολύ υψηλό επίπεδο της αμφιδεξιότητας με την οποία η εταιρεία αυτή προωθεί ταυτόχρονα την καινοτομία, το σχεδιασμό, τις εξαιρετικές οικονομικές επιδόσεις και την προσφορά ανώτερου επιπέδου προϊόντων." Εξήγησε ότι το κλειδί για την αμφιδεξιότητα είναι η εφαρμογή ενός πλαισίου πέντε επιπέδων που ισορροπεί τις ανταγωνιστικές τάσεις.
Το πιο σημαντικό, είπε, είναι ότι το μοντέλο αυτό επιτρέπει σε μια εταιρεία να «κάνει στρατηγική χρήση της τεχνολογίας," "να εναρμονίσει την κουλτούρα της και τις διαδικασίες,« να παίρνει επενδυτικές αποφάσεις όχι με αποκλειστικά οικονομικά κριτήρια», επιδιώκοντας την αμφιδεξιότητα," και "εκμεταλλεύεται τη δύναμη των επιχειρηματικών συστημάτων και δικτύων. " Όλα αυτά τα στοιχεία συνδέονται με το« αμφιδέξιο ηγέτη "που είναι πρόθυμος να δίδει έμφαση τόσο στην εκμετάλλευση όσο και στην εξερεύνηση.