Καλή η ιδέα του Υπουργού Υγείας αλλά…

Με δεδομένο ότι το Γενικό Σχέδιο Υγείας δεν μπορεί να εφαρμοστεί στα επόμενα δύο χρόνια, η ενδιάμεση λύση που προτείνει ο Υπουργός Υγείας φαίνεται αρκετά λογική αφού θα καταστήσει όλους τους πολίτες δικαιούχους στα δημόσια νοσηλευτήρια. Παράλληλα  όμως, η πρόταση του Υπουργού μπορεί να δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από αυτά που προσπαθεί να επιλύσει αφού θα ενισχύσει το δημόσιο τομέα εις βάρος του ιδιωτικού, ιδιαίτερα εάν αυτή η ενδιάμεση λύση είναι περίπου «μόνιμη». 

Βασικά η πρόταση του Υπουργού είναι η δημιουργία ΓΕΣΥ για τον δημόσιο τομέα μόνο, και όταν ο δημόσιος τομέας αδυνατεί ή καθυστερεί να προσφέρει υπηρεσίες τότε θα χρησιμοποιούνται και οι υπηρεσίες του ιδιωτικού τομέα.  Δηλαδή, εάν ο δημόσιος τομέας υγείας, με τα επιπρόσθετα €200 εκατομμύρια που θα πάρει, καταφέρει να ανταποκριθεί στις ανάγκες του πληθυσμού, τότε ο ιδιωτικός τομέας θα συρρικνώνεται. Αυτό από μόνο του καταδικάζει τον ιδιωτικό τομέα, ο οποίος σήμερα απορροφά το 50% τουλάχιστον των δαπανών της υγείας στην Κύπρο. 

Υπάρχει βέβαια και η άλλη άποψη, ότι δηλαδή, με την εφαρμογή του μίνι ΓΕΣΥ, τα δημόσια νοσηλευτήρια θα καταρρεύσουν υπό το βάρος της τεράστιας ζήτησης για υπηρεσίες υγείας από τους δικαιούχους, με αποτέλεσμα το Υπουργείο να παραπέμπει πολλούς από τους ασθενείς που θα βρίσκονται σε λίστες αναμονής στα ιδιωτικά νοσηλευτήρια. Αυτό θα ενισχύσει τα ιδιωτικά νοσηλευτήρια. 

Όμως αυτό δεν το γνωρίζουμε σήμερα, όπως δεν γνωρίζουμε επίσης αν υπάρχουν αρκετά χρήματα για την παραπομπή ασθενών στον ιδιωτικό τομέα.  Διότι αν τα επιπρόσθετα €200 εκατομμύρια διατεθούν για επιπρόσθετες υποδομές στον δημόσιο τομέα, τότε ίσως να μην περισσεύουν χρήματα για την παραπομπή ασθενών στον ιδιωτικό τομέα.  

Ένα άλλο πρόβλημα με το μίνι ΓΕΣΥ είναι ότι θα αυξήσει τη διαπλοκή μεταξύ των ασθενών και του ιατρικού προσωπικού στα δημόσια νοσηλευτήρια και στο Υπουργείο Υγείας, όταν κάποιοι ασθενείς θα προσπαθούν  να περάσουν μπροστά από τους άλλους.  Ελπίζουμε δηλαδή να μην βιώσουμε φαινόμενα με «φακελάκια», εάν δεν υπάρχουν ήδη τέτοια κρούσματα στην Κύπρο. Λαμβάνοντας υπόψη τα πιο πάνω, δεν απορρίπτουμε την πρόταση του Υπουργού αλλά προτείνουμε μια μικρή αλλαγή.  Αντί τα €200 εκατομμύρια να ενισχύσουν πρώτα το δημόσιο τομέα, τα χρήματα να διατεθούν για την ενίσχυση του ιδιωτικού τομέα, με κύριο στόχο την έγκαιρη, γρήγορη και αποτελεσματική εξυπηρέτηση του ασθενή. 

Η εισήγηση μας είναι να επιβληθεί η επιπρόσθετη φορολογία (1% για το εργαζόμενο και 1% για τον εργοδότη) αλλά τα χρήματα να επιδοτούν ασθενείς στα ιδιωτικά νοσηλευτήρια κατά ένα ποσοστό, από 40% μέχρι και 60%.  Αυτό θα λειτουργήσει ως ισχυρό κίνητρο για όσους επιθυμούν να αγοράσουν υπηρεσίες από τον ιδιωτικό τομέα χωρίς να περιμένουν μήνες για μια ένα ραντεβού ή μια εγχείρηση.  Για να αποφεύγεται κατάχρηση αυτού του εργαλείου, η επιδότηση θα πρέπει να προσφέρεται στον πιο φθηνό παροχέα, όπως δηλαδή συμβαίνει σήμερα.  Αν ο ασθενής επιθυμεί να αγοράσει την υπηρεσία πιο ακριβά, τότε θα πρέπει να πληρώσει τη διαφορά.

Δειτε Επισης

Οι μειώσεις στα επιτόκια, ο μηχανισμός νομισματικής μετάδοσης και οι επιπτώσεις στην κυπριακή οικονομία
Προκλήσεις και ευκαιρίες στον τομέα ακινήτων: Ανάγκη για βιώσιμες λύσεις και συνεργασία
Γραφειοκρατία στην Κύπρο: Ένα εμπόδιο για τους πολίτες και τις επενδύσεις
Η αυστηρή προειδοποίηση του Elon Musk: Πράγματι η Αμερική οδεύει προς τη χρεοκοπία;
Ο μετασχηματιστικός ρόλος της ΤΝ στην κανονιστική συμμόρφωση των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων
Παρωχημένα συστήματα και τεχνολογία αιχμής: Μπορεί το PropTech να φέρει επιτέλους την αγορά ακινήτων στο μέλλον;
Το ψηφιακό ευρώ: Ποια τα οφέλη του για εσάς;
Η άνοδος των βιώσιμων επενδύσεων: Οι προκλήσεις του ESG και των πράσινων ομολόγων για έναν επενδυτή
Καλό είναι κάποιοι να αρχίσουν να ξεχνάνε την ηλεκτροκίνηση
Έχει ο άνθρωπος νοημοσύνη να βάλει χαλινάρια στην AI πριν να είναι αργά;