KPMG: Αισιόδοξες παραμένουν οι οικογενειακές επιχειρήσεις στην Ευρώπη
09:28 - 26 Σεπτεμβρίου 2015
Οι οικογενειακές επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν πολύ σημαντική παρουσία στην Ευρώπη (περισσότερες από 14 εκατ.) και αποτελούν ένα σημαντικό μέρος (περισσότερα από 60 εκατ. θέσεις εργασίας στον ιδιωτικό τομέα, δηλαδή κατά μέσο όρο 40-50% όλων των θέσεων), συνεχίζουν ενεργά να συνεισφέρουν στις περιφερειακές οικονομίες, πράγμα που είναι πολύ ευχάριστο, σύμφωνα με την τέταρτη έκδοση του Βαρομέτρου Οικογενειακών Επιχειρήσεων της EFB και της KPMG , η οποία επιδιώκει να καταγράψει τα επίπεδα αυτοπεποίθησης των οικογενειακών επιχειρήσεων σε όλη την Ευρώπη.
Δύο χρόνια μετά την έκδοση του πρώτου Βαρομέτρου, ο αριθμός των εταιρειών οι οποίες είναι αισιόδοξες με τις προβλέψεις τους έχει φτάσει το 75%. Παρόλο που όλες οι επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους, παρουσιάζονται με αυτοπεποίθηση, οι μικρές επιχειρήσεις τείνουν να είναι λιγότερο αισιόδοξες σε σχέση με τις μεγαλύτερες: ενώ το 66% των μικρών επιχειρήσεων εκφράζουν θετική προοπτική για το μέλλον της επιχείρησης τους, το ποσοστό αυτό αυξάνεται στο 81% μεταξύ των μεγάλων επιχειρήσεων.
Παρά το γεγονός ότι οι δείκτες απόδοσης είναι θετικοί, ο αυξανόμενος ανταγωνισμός βρίσκεται πρώτος στην λίστα των κυριότερων προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι οικογενειακές επιχειρήσεις σύμφωνα με το 37% των ερωτηθέντων. Όπως ήταν αναμενόμενο, ο «Πόλεμος για εύρεση ταλέντων», μια αυξανόμενη τάση τα τελευταία δυο χρόνια, εξακολουθεί να επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τη μελλοντική επιτυχία των οικογενειακών επιχειρήσεων.
Οι οικογενειακές επιχειρήσεις γνωρίζουν πολύ καλά ότι κλειδί στην επιτυχία της επιχείρησης αποτελεί η εργοδότηση των κατάλληλων ατόμων με τις κατάλληλες δεξιότητες. Το 33% των ερωτηθέντων ανησυχούν για την ικανότητα της επιχείρησης τους να ανταγωνιστεί για την προσέλκυση και διατήρηση εξειδικευμένου προσωπικού. Το 2013 το ζήτημα αυτό δεν υπήρχε καν στη λίστα των πρώτων πέντε προκλήσεων, ωστόσο πέρυσι μετακινήθηκε στη δεύτερη θέση όπου και παραμένει. Αυτό ίσως λειτουργήσει σαν προειδοποιητικό σημάδι για μερικές από τις επιχειρήσεις, καθώς η δυσκολία μιας επιχείρησης να ανταγωνιστεί για την εύρεση των καλύτερων ταλέντων μπορεί να επιφέρει περιορισμούς στην μελλοντική της επιτυχία.
Η έρευνα επίσης, αποκαλύπτει ότι οι οικογενειακές επιχειρήσεις σκέφτονται το μακροπρόθεσμο στρατηγικό τους μέλλον. Φέτος, το 41% των ερωτηθεισών επιχειρήσεων σχεδιάζουν μια στρατηγική αλλαγή μέσα στους επόμενους 12 μήνες. Το 26% από αυτούς που σχεδιάζουν στρατηγική αλλαγή, σκοπεύει να μεταβιβάσει την διαχείριση της επιχείρησης στην επόμενη γενιά, ενώ το 20% να μεταβιβάσει την ιδιοκτησία, πρώτη και τρίτη επιλογή αντίστοιχα στην κατάταξη των σχεδιαζόμενων αλλαγών. Οι αριθμοί αυτοί είναι σύμφωνοι με τα αποτελέσματα των προηγούμενων ερευνών και επιβεβαιώνουν ότι η επιθυμία για μεταβίβαση της επιχείρησης στην επόμενη γενεά παραμένει σημαντική για τις οικογενειακές επιχειρήσεις.
Γενικά, τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας αντικατοπτρίζουν την αύξηση της εμπιστοσύνης των οικογενειακών επιχειρήσεων για το μέλλον και τις θετικές τάσεις σε όλους τους επιχειρηματικούς δείκτες απόδοσης οι οποίοι επιβεβαιώνουν τα βελτιωμένα αποτελέσματα. Το μέλλον για την πλειοψηφία των οικογενειακών επιχειρήσεων εμφανίζεται θετικό.
Αξιοσημείωτη, σύμφωνα με την έρευνα, ήταν η αύξηση του κύκλου εργασιών για το 58% των ερωτηθέντων, ενώ παράλληλα το 26% δηλώνει ότι διατήρησε τον κύκλο εργασιών του στα ίδια επίπεδα. Το 16% των ερωτηθέντων παρουσίασε μείωση του κύκλου των εργασιών του (ποσοστό που μειώθηκε στο μισό συγκρινόμενο με την έρευνα πριν 2 χρόνια).
Christophe Bernard, Global Head of KPMG’s Family Business Practice:
Εννέα μήνες από το προηγούμενο βαρόμετρο, είναι πραγματικά ευχάριστο να παρατηρείται ότι οι οικογενειακές επιχειρήσεις είναι όλο και πιο αισιόδοξες για το μέλλον και επιδεικνύουν μια θετική καμπύλη σε όλους τους μεγάλους επιχειρηματικούς δείκτες απόδοσης. Οι οικογενειακές επιχειρήσεις δεν εφησυχάζονται από τις προηγούμενες επιτυχίες τους, αλλά με όπλο την αυτοπεποίθηση και την αισιοδοξία τους προσδοκούν σε καινούργιες επιχειρηματικές ευκαιρίες. Επιδεικνύουν ισχυρό εθελοντισμό και ικανότητα προσαρμογής στο διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον. Προσπαθούν ενεργά να προετοιμάσουν και να ενσωματώσουν την επόμενη γενιά σε διευθυντικούς ρόλους και αναγνωρίζουν όλο και περισσότερο την ανάγκη για εξειδικευμένο προσωπικό και ταλέντα εκτός οικογένειας.
Το Ευρωπαϊκό Βαρόμετρο Οικογενειακών Επιχειρήσεων βασίζεται στις απαντήσεις μιας διαδικτυακής έρευνας από 1401 ερωτηματολόγια, που πραγματοποιήθηκε μεταξύ Μαΐου - Ιουλίου 2015 σε 25 ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Κύπρου.