Powered by

Αμερικανικά funds επενδύουν στην ελληνική ναυτιλία

Σε ένα επενδυτικό σφιχταγκάλιασμα βρίσκονται ξένα επενδυτικά funds με ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες τα τελευταία χρόνια. Το 2013 και το 2014 υπήρξε ένας επενδυτικός οίστρος, ενώ η σχέση των δύο πλευρών πέρασε και διαστήματα ύφεσης.

Η ανάγκη για επενδύσεις, με την παγκόσμια οικονομία να κλυδωνίζεται, οδήγησε σε επιχειρηματικούς γάμους. Τα αποτελέσματα είναι διττά: υπάρχουν περιπτώσεις που Έλληνες πλοιοκτήτες εκτοξεύτηκαν στην κορυφή της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας και άλλοι που αναγκάστηκαν να αποχωρήσουν από την εταιρεία τους αφού τον έλεγχο πήρε το fund που είχε επενδύσει σε αυτήν. Υπάρχουν βέβαια και οι περιπτώσεις ομαλής και παράλληλης συμβίωσης με στόχο το κοινό όφελος.

Οι «Greeks», όπως αποκαλούνται οι Έλληνες εφοπλιστές στο εξωτερικό, θεωρούνται οι καλύτεροι παίκτες στη ναυτιλία, και γι’ αυτό επενδυτικά κεφάλαια τοποθετήθηκαν σε ελληνικών συμφερόντων εταιρείες. Παράλληλα όμως έτυχε και ξένοι επενδυτές να προσπάθησαν να ρίξουν την ελληνική πλευρά πάνω στο ντιλάρισμα, ωστόσο συνειδητοποίησαν ότι είχαν να κάνουν με δυνατούς παίκτες οι οποίοι ξέρουν καλά τους κανόνες της αγοράς και κινούνται όχι μόνο με βάση τη γνώση, αλλά και το ένστικτο.

«Το μέγεθος μετράει και στη ναυτιλία. Οι συνθήκες αλλάζουν στον κλάδο. Οι τράπεζες πλέον δανειοδοτούν μεγάλα εταιρικά σχήματα που πετυχαίνουν οικονομία κλίμακας. Το μέλλον θα είναι πολύ σκληρό για τους μικρούς παίκτες που θα προσπαθούν να τα βγάλουν πέρα χωρίς βοήθεια», επισημαίνουν στο «business stories» στελέχη της Ακτής Μιαούλη και συνεχίζουν: «Επίσης, υπάρχουν επενδυτές που δεν θέλουν να επενδύσουν σε εισηγμένη εταιρεία, γι’ αυτό δημιουργούν δικά τους οχήματα. Κανείς δεν είναι σε θέση να γνωρίζει πόσες ακριβώς συμφωνίες έχουν γίνει μεταξύ funds και ναυτιλιακών εταιρειών».

Δύο Έλληνες στην κορυφή
Δύο Έλληνες εφοπλιστές βρέθηκαν στην κορυφή του κόσμου μέσω της συνεργασίας τους με Αμερικανούς επενδυτές. Κοινός παρονομαστής και στις δύο περιπτώσεις είναι η παρουσία ενός πανίσχυρου fund, του Oaktree Capital του μεγιστάνα Χάουαρντ Μαρκς. Ο τελευταίος έχει μπει με επιθετικές διαθέσεις στην ελληνική ναυτιλία επενδύοντας μέχρι σήμερα τουλάχιστον 1 δισ. δολάρια.

Ο ένας εφοπλιστής που κοιτάζει την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία «από ψηλά» είναι ο Πέτρος Παππάς, ο οποίος είναι επικεφαλής της μεγαλύτερης εισηγμένης ναυτιλιακής εταιρείας με φορτηγά πλοία. Ηγείται της πρώην εταιρείας του Star Bulk, στην οποία έχει ποσοστό 12,5%. Η εταιρεία έχει εξελιχθεί σε ναυτιλιακό κολοσσό, αφού ελέγχει πλέον στόλο από 103 πλοία ξηρού φορτίου, δεξαμενόπλοια προϊόντων (Product Shipping and Trading) και φορτηγά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Παράλληλα είναι ο Έλληνας που έχει σε εξέλιξη το μεγαλύτερο ναυπηγικό πρόγραμμα με 50 πλοία, η συνολική αξία του οποίου να υπολογίζεται στο 1 δισ. δολάρια.

Η μεγαλύτερη εταιρεία δεξαμενόπλοιων
Ο έτερος εφοπλιστής είναι ο Πήτερ Γεωργιόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Gener8 Maritime, που προέκυψε από τη συγχώνευση της General Maritime Corporation και της Navig8 Crude Tankers Inc. Η συμφωνία ολοκληρώθηκε τον Μάιο του 2015.

Η εταιρεία διαχειρίζεται στόλο από 46 δεξαμενόπλοια, εκ των οποίων τα 21 είναι υπό ναυπήγηση, τύπου VLCC, και τα 25 στο νερό. Η Gene8 Maritime θα είναι η μεγαλύτερη εταιρεία δεξαμενόπλοιων μετά την παράδοση των υπό κατασκευή πλοίων της. H εταιρεία υπήρξε ο πιο επιθετικός παίκτης στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων στο πρώτο εξάμηνο του 2015. Ο Πήτερ Γεωργιόπουλος πήρε την απόφαση και επένδυσε 1,4 δισ. δολάρια σε 14 πλοία, σε μια περίοδο κατά την οποία η εταιρεία ολοκλήρωσε την αρχική δημόσια προσφορά της (IPO) στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, απ’ όπου άντλησε 210 εκατ. δολάρια.

Η άλλη πλευρά του φεγγαριού
Υπάρχουν όμως και οι Έλληνες πλοιοκτήτες που αποχώρησαν, κάτω από διαφορετικές συνθήκες ο καθένας, από την εταιρεία που είχαν ιδρύσει και αναπτύξει, καθώς ο Αμερικανός Χάουαρντς Μαρκς του Oaktree Capital ήρθε σε σύγκρουση μαζί τους. Πρόκειται για τον Βίλλυ Παναγιωτίδη της Excel Maritime και τον Σοφοκλή Ζούλλα της Eagle Bulk.

Λίγες μόλις ημέρες πριν από την έναρξη των Ποσειδωνίων το 2014, το αμερικανικό ιδιωτικό επενδυτικό fund Οaktree απομάκρυνε τον Βίλλυ Παναγιωτίδη εν μια νυκτί από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Excel Maritime, της οποίας ήταν ιδιοκτήτης και ιδρυτής. Πρόκειται για έναν επιχειρηματία ο οποίος ήταν από τους πρώτους Έλληνες που ασχολήθηκαν με το αμερικανικό χρηματιστήριο.

Ο τρόπος με τον οποίο κινήθηκε το αμερικανικό fund, που έχει τον έλεγχο της εταιρείας, χαρακτηρίστηκε από κύκλους της αγοράς «άκομψος», ενώ προκάλεσε ποικίλα σχόλια η είσοδος των Αμερικανών στα γραφεία της εταιρείας, από όπου σήκωσαν τα πάντα, από υπολογιστές και εξωτερικούς σκληρούς δίσκους έως φακέλους. Στελέχη της ναυτιλιακής βιομηχανίας δεν έκρυψαν τότε τον προβληματισμό τους μήπως αρχίζει σταδιακά η άλωση της ελληνικής ναυτιλίας από ξένα κεφάλαια.

Την περασμένη άνοιξη ήρθε η σειρά του Σοφοκλή Ζούλλα, ιδρυτή της εισηγμένης Eagle Bulk, να συγκρουστεί με τους Αμερικανούς επενδυτές, οι οποίοι ήλεγχαν το 99,5% της εταιρείας που είχε ιδρύσει ο ίδιος.

Ο Έλληνας πλοιοκτήτης, σε πρώτη φάση, τον περασμένο Μάρτιο, παραιτήθηκε από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, ενώ λίγες εβδομάδες αργότερα, με μια κίνηση που αιφνιδίασε τους Αμερικανούς, αποφάσισε να τα σπάσει μαζί τους και τράβηξε από την Eagle Bulk 12 πλοία τα οποία διαχειριζόταν μεν η εισηγμένη αλλά ανήκουν στην ιδιωτική του εταιρεία, την Delphin Shipping.
Νέες επενδύσεις
Παρά τα σκαμπανεβάσματα της ναυλαγοράς οι Ελληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν μέσα στο 2015 να προσελκύουν το ενδιαφέρον των ξένων επενδυτών, οι οποίοι κάνουν διάφορες κινήσεις πάνω στη ναυτιλιακή σκακιέρα.

Πρόσφατο παράδειγμα η Poseidon Containers Holdings, συμφερόντων του πλοιοκτήτη Γιώργου Γιουρούκου, που κατακτά τις χρηματιστηριακές αγορές της Νέας Υόρκης. Πριν από 21 χρόνια, σε ηλικία 29 ετών, ο Γιώργος Γιουρούκος ίδρυσε μαζί με τον Αγγελο Στέγγο την Technomar.

Το 2010 στην εταιρεία μπήκαν επενδυτικά κεφάλαια από το Kelso and Maas Capital Investments, ένα από τα 13 funds που έχουν επενδύσει σε ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες. Ιδρύθηκε το 1971, το επενδυτικό του χαρτοφυλάκιο έχει κεφάλαια ύψους 31 δισ. δολαρίων και δραστηριοποιείται σε 90 χώρες. Επικεφαλής του fund είναι ο Φρανκ Τ. Νίκελ, πρώην στέλεχος της BlackRock.

Από τη συνεργασία αυτή προέκυψε η Poseidon Containers Holdings, που έχει έδρα τον Πειραιά. Διαθέτει στόλο από 18 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 89.781 TEU και μέσο όρο ηλικίας τα 11,3 χρόνια, όσο και ο μέσος όρος ηλικίας του παγκόσμιου στόλου.

ΠΗΓΗ: newmoney.gr

 

Δειτε Επισης

Fitch: Επιβεβαίωσε το ελληνικό αξιόχρεο σε ΒΒΒ- με σταθερές προοπτικές-Οι βασικοί παράγοντες της αξιολόγησης
UBS: Πού βάζει τον πήχη για την ανάπτυξη στην Ελλάδα
Amazon: Ποιοι Έλληνες βρίσκονται πίσω από το mega deal της αμερικανικής εταιρείας στην Ελλάδα
Δυναμικά στον τομέα ΑΠΕ της Ελλάδας με επένδυση σε τρία νέα αιολικά πάρκα μεγάλης κλίμακας η Amazon
Στις αγορές με επανέκδοση δεκαετούς ομολόγου το ελληνικό δημόσιο-Στόχος η άντληση €250 εκ.
Πρόωρη αποπληρωμή δανείων και το 2025 προγραμματίζει η Ελλάδα-Ποιος ο στόχος
Κομισιόν: Η Ελλάδα μηδενίζει το δημοσιονομικό έλλειμμα το 2024-2025
Mε βλέψεις στο εξωτερικό οι ελληνικές τράπεζες-Μειώνονται οι στόχοι των MREL
Πόσο κοστίζει τώρα ένα διαμέρισμα στις ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις-Στις φθηνότερες αγορές η Αθήνα
Θετικό σήμα από Κομισιόν για ελληνική οικονομία-Αβεβαιότητα από την επιβράδυνση της Ευρώπης