Powered by

Σόιμπλε: Ζητά κανόνες χρεοκοπίας εντός ευρωζώνης

Το Βερολίνο έθεσε επισήμως στην ατζέντα το θέμα της χρεοκοπίας των κρατών μελών της ευρωζώνης, η οποία θα πρέπει να αποτρέπει τις οικονομικές και τις κοινωνικές επιπτώσεις των ακραίων προγραμμάτων λιτότητας.

Σε ένα ανεπίσημο έγγραφο που μοίρασε την Παρασκευή κατά την άτυπη σύνοδο των υπουργών Οικονομικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Λουξεμβούργο, ο Γερμανός Βόλφγκανγκ Σόιμπλε ζητεί να υιοθετηθούν κάποιοι κανόνες βάσει των οποίων θα επιτρέπεται η χρεοκοπία μιας χώρας εντός της νομισματικής ένωσης.

"Η ευρωζώνη δεν διαθέτει διαδικασίες για αντιμετώπιση των κρατών που έχουν μεγάλα χρέη και δεν έχουν πλέον πρόσβαση στις αγορές", αναφέρει το τρισέλιδο έγγραφο, το οποίο περιήλθε στην κατοχή της γερμανικής εφημερίδας Handelsblatt.

Γι’ αυτόν τον λόγο η αναδιάρθρωση των χρεών των κρατών είναι νομικά και πρακτικά δύσκολη και συνήθως γίνεται πολύ αργά, προσθέτει. Αυτό προκαλεί οικονομικές και κοινωνικές δυσκολίες οι οποίες μπορούν να οξύνουν την κρίση.

Ο Σόιμπλε προτείνει σε αυτό το έγγραφο μια διαδικασία αναδιάρθρωσης των χρεών μιας χώρας: Στα κρατικά ομόλογα των χωρών της ευρωζώνης θα πρέπει να περιλαμβάνεται ένας όρος, που θα αναγκάζει όλους τους ομολογιούχους να συμμετέχουν σε ένα πιθανό κούρεμα του χρέους. Αμέσως μόλις η χώρα αυτή λάβει βοήθεια από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας θα πρέπει να "παρατείνεται αυτόματα" ο χρόνος ωρίμανσης των ομολόγων της. Επίσης θα πρέπει να γίνεται ανάλυση της βιωσιμότητας του χρέους της εν λόγω χώρας από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.

Σύμφωνα με τον Σόιμπλε, οι τράπεζες και τα κράτη συνδέονται με έναν καταστροφικό τρόπο. Η χρεοκοπία μας τράπεζας μπορεί να ωθήσει μια χώρα στην οικονομική κρίση, αλλά και αντίστροφα η πολιτική που ακολουθεί μια χώρα μπορεί να προκαλέσει αναταραχή στις αγορές. Ο Γερμανός υπουργός θέλει να σπάσει αυτόν τον φαύλο κύκλο.

Προς αυτή την κατεύθυνση προτείνει να αλλάξουν οι κανόνες για τα κρατικά ομόλογα, τα οποία πλέον δεν θα πρέπει να θεωρούνται επενδύσεις που δεν ενέχουν κίνδυνο. Μέχρι στιγμής οι τράπεζες δεν διαθέτουν δίχτυ ασφαλείας για την περίπτωση που καταρρεύσουν τα κρατικά ομόλογα. Ο Σόιμπλε θέλει να το αλλάξει αυτό, τονίζοντας μάλιστα ότι η Ευρώπη δεν θα πρέπει να περιμένει να υπάρξει συμφωνία σε παγκόσμιο επίπεδο προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά θα πρέπει να προχωρήσει μόνη της.

Εξάλλου σε αυτό το έγγραφο ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών επικρίνει και τον ρόλο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας επισημαίνοντας ότι δεν μπορεί να είναι υπεύθυνη για τον έλεγχο των μεγάλων ευρωπαϊκών τραπεζών και παράλληλα να ασκεί νομισματική πολιτική.Το Βερολίνο έθεσε επισήμως στην ατζέντα το θέμα της χρεοκοπίας των κρατών μελών της ευρωζώνης, η οποία θα πρέπει να αποτρέπει τις οικονομικές και τις κοινωνικές επιπτώσεις των ακραίων προγραμμάτων λιτότητας.

Σε ένα ανεπίσημο έγγραφο που μοίρασε την Παρασκευή κατά την άτυπη σύνοδο των υπουργών Οικονομικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Λουξεμβούργο, ο Γερμανός Βόλφγκανγκ Σόιμπλε ζητεί να υιοθετηθούν κάποιοι κανόνες βάσει των οποίων θα επιτρέπεται η χρεοκοπία μιας χώρας εντός της νομισματικής ένωσης.

"Η ευρωζώνη δεν διαθέτει διαδικασίες για αντιμετώπιση των κρατών που έχουν μεγάλα χρέη και δεν έχουν πλέον πρόσβαση στις αγορές", αναφέρει το τρισέλιδο έγγραφο, το οποίο περιήλθε στην κατοχή της γερμανικής εφημερίδας Handelsblatt.

Γι’ αυτόν τον λόγο η αναδιάρθρωση των χρεών των κρατών είναι νομικά και πρακτικά δύσκολη και συνήθως γίνεται πολύ αργά, προσθέτει. Αυτό προκαλεί οικονομικές και κοινωνικές δυσκολίες οι οποίες μπορούν να οξύνουν την κρίση.
Ο Σόιμπλε προτείνει σε αυτό το έγγραφο μια διαδικασία αναδιάρθρωσης των χρεών μιας χώρας: Στα κρατικά ομόλογα των χωρών της ευρωζώνης θα πρέπει να περιλαμβάνεται ένας όρος, που θα αναγκάζει όλους τους ομολογιούχους να συμμετέχουν σε ένα πιθανό κούρεμα του χρέους. Αμέσως μόλις η χώρα αυτή λάβει βοήθεια από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας θα πρέπει να "παρατείνεται αυτόματα" ο χρόνος ωρίμανσης των ομολόγων της. Επίσης θα πρέπει να γίνεται ανάλυση της βιωσιμότητας του χρέους της εν λόγω χώρας από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.

Σύμφωνα με τον Σόιμπλε, οι τράπεζες και τα κράτη συνδέονται με έναν καταστροφικό τρόπο. Η χρεοκοπία μας τράπεζας μπορεί να ωθήσει μια χώρα στην οικονομική κρίση, αλλά και αντίστροφα η πολιτική που ακολουθεί μια χώρα μπορεί να προκαλέσει αναταραχή στις αγορές. Ο Γερμανός υπουργός θέλει να σπάσει αυτόν τον φαύλο κύκλο.

Προς αυτή την κατεύθυνση προτείνει να αλλάξουν οι κανόνες για τα κρατικά ομόλογα, τα οποία πλέον δεν θα πρέπει να θεωρούνται επενδύσεις που δεν ενέχουν κίνδυνο. Μέχρι στιγμής οι τράπεζες δεν διαθέτουν δίχτυ ασφαλείας για την περίπτωση που καταρρεύσουν τα κρατικά ομόλογα. Ο Σόιμπλε θέλει να το αλλάξει αυτό, τονίζοντας μάλιστα ότι η Ευρώπη δεν θα πρέπει να περιμένει να υπάρξει συμφωνία σε παγκόσμιο επίπεδο προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά θα πρέπει να προχωρήσει μόνη της.

Εξάλλου σε αυτό το έγγραφο ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών επικρίνει και τον ρόλο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας επισημαίνοντας ότι δεν μπορεί να είναι υπεύθυνη για τον έλεγχο των μεγάλων ευρωπαϊκών τραπεζών και παράλληλα να ασκεί νομισματική πολιτική.

Ο Σόιμπλε υποστηρίζει ότι η νομισματική πολιτική θα πρέπει να είναι ανεξάρτητη. Για να γίνει κάτι τέτοιο όμως είναι απαραίτητη η αλλαγή των ευρωπαϊκών συνθηκών, κάτι που θα αργήσει να γίνει. Όμως ο Γερμανός υπουργός ζητεί τουλάχιστον να υπάρξει μια σχετική συμφωνία.

ΠΗΓΗ: AΠΕ-ΜΠΕ/capital.gr

Δειτε Επισης

Χρυσός: Νέο υψηλό ρεκόρ με το βλέμμα στις επόμενες κινήσεις της Fed
Σε νέο υψηλό ρεκόρ η ανεργία στην Κίνα-Τα ποσοστά σε νέους και σε αστικές περιοχές
Συμφωνία στο Κογκρέσο για να αποφευχθεί προεκλογικό «shutdown» στις ΗΠΑ
Στο 100% του ΑΕΠ το βρετανικό δημόσιο χρέος-Για πρώτη φορά από τη δεκαετία ‘60
Bundesbank: Προειδοποιεί για συρρίκνωση της γερμανικής οικονομίας το τρέχον τρίμηνο
Brexit: Ο «έντονος και συνεχιζόμενος αποπνικτικός αντίκτυπος» στη βρετανική οικονομία
Σταθερά στο 50% τα επιτόκια στη Τουρκία-Για έκτο συνεχόμενο μήνα
Αμετάβλητο στο 5% το επιτόκιο της Τράπεζας της Αγγλίας-Πάνω από το στόχο του 2% ο πληθωρισμός
Πτώση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων στη Γερμανία-Σκιά στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου
Πάουελ: Αφήνει ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα μετά τη μεγάλη περικοπή επιτοκίων