ΕΥ: Χρειάζονται πολιτικές για τους νέους επιχειρηματίες
09:36 - 11 Σεπτεμβρίου 2015
Οι κυβερνήσεις των 20 χωρών με τις μεγαλύτερες οικονομίες στον πλανήτη (G20) πρέπει να δεσμευτούν στην εφαρμογή στοχευμένων πολιτικών στην εκπαίδευση, οι οποίες θα στηρίξουν τις επόμενες γενιές νέων επιχειρηματιών, αλλιώς αυτές κινδυνεύουν να χάσουν χρόνια ευκαιριών για ανάπτυξη θέσεων εργασίας και καινοτόμων ιδεών, συστήνει η νέα έκθεση της ΕΥ με τίτλο Από τις αίθουσες διδασκαλίας στις αίθουσες συνεδριάσεων: Δημιουργώντας επιχειρηματική κουλτούρα υψηλού αντίκτυπου (From classroom to boardroom: Creating a culture for high impact entrepreneurship).
Η μελέτη δημοσιεύτηκε με αφορμή την πρόσφατη Σύνοδο της Συμμαχίας Νέων Επιχειρηματιών των G20 στην Τουρκία και εισηγείται προς τις κυβερνήσεις της ομάδας G20 έξι πρακτικά εφικτές πολιτικές οι οποίες μπορούν να συμβάλουν στη δημιουργία και ανάπτυξη επιχειρηματικής κουλτούρας που θα έχει υψηλό αντίκτυπο σε μεσο-μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Η μελέτη βασίζεται στην πρόσφατη έρευνα της ΕΥ Avoiding a lost generation και υπογραμμίζει την κατεπείγουσα ανάγκη όπως η επιχειρηματικότητα βρεθεί στην κορυφή της ατζέντας για δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, δεδομένου ότι η νεανική ανεργία παραμένει σε υψηλά επίπεδα – στο 16% - στις χώρες της ομάδας G20.
Όπως αναφέρει η ΕΥ, παρά τα ψηλά επίπεδα ανεργίας, οι νέοι στις χώρες της ομάδας G20 παραμένουν αισιόδοξοι για το μέλλον τους, με το 65% εξ’ αυτών να φιλοδοξούν να εξελιχθούν μελλοντικά σε πρωτοπόρους επιχειρηματίες και να διοικούν τις δικές τους επιχειρήσεις. Ωστόσο, μόνο ένα ποσοστό της τάξης του 15% των νέων επιχειρηματιών σε αυτές τις χώρες, θεωρεί πως η χώρα του διαθέτει κουλτούρα που προάγει τη νεανική επιχειρηματικότητα. Ποσοστό πέραν του 80% των νέων υποστηρίζει ένθερμα την ανάγκη οι κυβερνήσεις να αναδείξουν το ρόλο των νεοφυών επιχειρήσεων στη δημιουργία θέσεων εργασίας και να εισάγουν στα εκπαιδευτικά τους ιδρύματα (πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση) μαθήματα τα οποία θα ενθαρρύνουν την καινοτομία και τη δημιουργία νεοφυών επιχειρήσεων. Η έρευνα της ΕΥ έχει εντοπίσει ότι σε κουλτούρες στις οποίες υπάρχουν στοχευμένες κρατικές πολιτικές για την επιχειρηματικότητα στην εκπαίδευση αλλά και κατά τη διάρκεια της εργασιακής ζωής, σε εκείνες τις αγορές η επιχειρηματικότητα και η καινοτομία αναπτύσσεται διαρκώς και τελικά αποτελεί πηγή οικονομικής ανάπτυξης.
Η νέα μελέτη της ΕΥ, θέλοντας να δώσει λύσεις στο κενό πολιτικής που παρατηρείται, προτείνει στις κυβερνήσεις της ομάδας G20 ένα σχέδιο δράσης για παρέμβαση σε διάφορα στάδια της διαδικασίας εκκόλαψης ενός επιχειρηματία ή μιας επιχειρηματικής ιδέας παρέχοντας άμεσα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα κίνητρα που θα βοηθήσουν στη μετάβαση σε επιχειρηματική κουλτούρα.
Οι έξι εισηγήσεις της ΕΥ είναι:
1. Δημιουργία πολυμερούς βίζας ανάμεσα στις χώρες της ομάδας G20 για νεοφυείς επιχειρηματίες (άμεσο κίνητρο): Οι πολυμερείς θεωρήσεις εισόδου (multilateral visas) ή αλλιώς περιφερειακά προγράμματα θεώρησης (regional visa programs), είναι πολύ σημαντικά για τη βελτίωση της κινητικότητας στην αγορά εργασίας, τη διεξαγωγή επιχειρηματικών δραστηριοτήτων διεθνώς και τη μετάδοση επιχειρηματικής κουλτούρας και προτύπων σε όλο το φάσμα των G20. Χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο και ο Καναδάς, ήδη προσφέρουν τέτοιου είδους θεωρήσεις που αφορούν επιχειρηματίες και νεοφυείς επιχειρήσεις.
2. Ενθάρρυνση δημιουργίας διεθνούς δικτύου (άμεσο κίνητρο): Οι νέοι επιχειρηματίες χρειάζονται την ευκαιρία συμμετοχής σε ένα διεθνές δίκτυο επιχειρηματιών και τη δυνατότητα συνεργασίας μαζί τους ώστε να ανταλλάξουν γνώσεις, ιδέες και εμπειρίες, προωθώντας έτσι την μετάδοση της επιχειρηματικής κουλτούρας. Πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης προσφέρουν προγράμματα κινητικότητας μαθητών μέσω των οποίων δίδουν πρόσβαση σε μελλοντικούς επιχειρηματίες στις διεθνείς αγορές, επεκτείνοντας την ίδια ώρα το οικοσύστημα τους και συμβάλλοντας στη δημιουργία συνεταιρισμών και στην ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών.
3. Διδασκαλία της επιχειρηματικότητας από νωρίς (βραχυπρόθεσμος ορίζοντας): Οι κυβερνήσεις χρειάζεται να στηρίξουν την επιχειρηματική εκπαίδευση από το δημοτικό σχολείο ώστε να δημιουργηθεί αντίστοιχη νοοτροπία και να επεκταθεί η κουλτούρα σε σχέση με επιχειρηματικά θέματα. Αυτό μπορεί να προκύψει μέσω της εμπειρικής μάθησης και επιχειρηματικής εκπαίδευσης αλλά και μέσω εξωσχολικών προγραμμάτων.
4. Εντατικοποίηση επιχειρηματικών προγραμμάτων στη δευτεροβάθμια και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (μεσοπρόθεσμος ορίζοντας): Η παροχή εκπαιδευτικών κινήτρων για ενίσχυση των σχετικών δεξιοτήτων στα πρώτα στάδια της εκπαίδευσης είναι ουσιώδους σημασίας ώστε στο δευτεροβάθμιο και τριτοβάθμιο στάδιο της οι μαθητές να μπορέσουν να εμβαθύνουν την επιχειρηματική νοοτροπία μετατρέποντας τη σκέψη σε εμπορική πρακτική.
5. Επικέντρωση σε ποιοτική επιχειρηματικότητα και εργασία (μεσοπρόθεσμος ορίζοντας): Η δημιουργία επιχειρηματικής κουλτούρας θα λειτουργήσει ως οδηγός για την ανάπτυξη επιχειρηματιών που θα έχουν ισχυρό αντίκτυπο στην οικονομία, και όχι ‘lifestyle’‘επιχειρηματιών. Σε αυτό το πλαίσιο, θα μπορούσαν να δοθούν στοχευμένες επιδοτήσεις, επιβραβεύσεις επιτυχιών και ενεργοποίηση δικτύων που θα στηρίξουν τη μεταφορά γνώσης και την ανάληψη ρίσκου.
6. Εγκαθίδρυση μακροχρόνιων προγραμμάτων ώστε να συνδεθεί η επιχειρηματική κουλτούρα με την εκπαίδευση και να δημιουργηθεί ο αντίστοιχος αντίκτυπος (μακροπρόθεσμος ορίζοντας): Τα επιχειρηματικά εκπαιδευτικά προγράμματα χρειάζονται σταθερή βάση αποδεικτικών στοιχείων που να συνδέουν την εκπαίδευση με την κουλτούρα.
Τα στοιχεία αυτά πρέπει να περιλαμβάνουν ανάμεσα σ’ άλλα την καινοτομία και τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Πρωτοβουλίες οι οποίες θα προάγουν την ανταλλαγή γνώσης και την ανάπτυξη κοινοτήτων που θα ασχολούνται με την επιχειρηματικότητα είναι επίσης σημαντικά εχέγγυα για την αναπαραγωγή της γνώσης και την ανάπτυξη μακροχρόνιων προγραμμάτων με απτά αποτελέσματα.