Προς πλήρη αποξένωση το Λιμάνι Πειραιά
09:41 - 17 Αυγούστου 2015
Πρόσω ολοταχώς προς την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένα Πειραιώς οδεύει το ελληνικό δημόσιο, ανεξάρτητα πολιτικών εξελίξεων, σύμφωνα με τις σχετικές πληροφορίες.
Με βάση την απόφαση του διοικητικού συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ αλλά και την απόφαση της κυβέρνησης που υπογράφεται από τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Γ. Δραγασάκη, τον υπουργό Οικονομίας Υποδομών Ναυτιλίας και Τουρισμού Γ. Σταθάκη και τον ΥΠΑΠΕΝ Π. Σκουρλέτη και η οποία δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα της κυβερνήσεως, η υποβολή δεσμευτικών προσφορών από τους υποψηφίους επενδυτές θα γίνει εντός Οκτωβρίου.
Η αρχική ημερομηνία είχε προσδιοριστεί για τις 17 Σεπτεμβρίου αλλά μετατίθεται όπως φαίνεται για μερικές εβδομάδες, εξέλιξη που αποδίδεται από την αγορά στο ενδεχόμενο εθνικών εκλογών τον Σεπτέμβριο. Όπως όμως και στις εκκρεμότητες που υπάρχουν και ειδικότερα στη νέα σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΠ με το ελληνικό δημόσιο (master concession) -στην οποία θα συμπεριληφθούν όλες οι επενδύσεις που θα συμφωνηθούν πέραν του τιμήματος και του ετήσιου μισθώματος.
Ανοιχτή παραμένει επίσης και η σύμβαση της συμφωνίας μετόχων (shareholders agreement) που θα υπογραφεί μεταξύ δημοσίου και επενδυτή. Παράλληλα θα πρέπει η κυβέρνηση σύμφωνα με το νέο μνημόνιο να προωθήσει το προεδρικό διάταγμα για τη στελέχωση της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων –που εκκρεμεί εδώ και ένα έτος- προκείμενου αυτή να καταστεί πλήρης λειτουργική επιχειρησιακά έως τα τέλη του 2015.
Στο πλαίσιο της διαγωνιστικής διαδικασίας του ΤΑΙΠΕΔ προβλέπεται πως το master concession αποτελεί αντικείμενο αναδιαπραγμάτευσης και τροποποίησης με σκοπό μεταξύ άλλων να εισαχθούν περισσότερο λεπτομερείς παράμετροι και προδιαγραφές σχετικά με τις τρέχουσες υποχρεώσεις του ΟΛΠ να παρέχει, φιλοξενεί ή και να υποστηρίζει μια πλήρη σειρά από λιμενικές υπηρεσίες και δραστηριότητες εντός του λιμανιού. Παράλληλα επιχειρείται να διασφαλισθεί η θέση και ο ρόλος του Πειραιά και "να επιτηρηθεί η κεφαλαιώδης εθνική σημασία του ως κύριου θαλάσσιου λιμένα που συνδέει την ηπειρωτική Ελλάδα με τα νησιά του Αιγαίου".
Σε αυτό το πλαίσιο θα προσδιοριστεί λεπτομερώς και η διαδικασία για τον καθορισμό και την έγκριση από το ελληνικό δημόσιο των τιμολογίων που σχετίζονται με τις δραστηριότητες ακτοπλοΐας, "λαμβάνοντας υπόψη τις εθνικές, κοινωνικές και δημογραφικές παραμέτρους". Μέριμνα θα λαμβάνεται και για την ενθάρρυνση επενδύσεων προκειμένου να υποστηριχτεί η αναζωογόνηση των περιοχών και δραστηριοτήτων κατασκευής και επισκευής πλοίων. Επιπλέον στο master concession συμφωνούνται συγκεκριμένες επενδύσεις στο λιμάνι και κίνητρα και μηχανισμοί αναπροσδιορισμού που θα καθορίζουν τα επίπεδα των χρηματικών ανταλλαγμάτων παραχώρησης τα οποία θα καταβάλλονται από τον ΟΛΠ στο Δημόσιο. Στόχος είναι ακόμα να στηριχθεί με τη σύμβαση η ισόρροπη ανάπτυξη των διάφορων λειτουργιών και δραστηριοτήτων εντός του λιμανιού.
O διαγωνισμός για τον ΟΛΠ βρίσκεται στην δεύτερη φάση του εδώ και ένα έτος. Σε αυτήν έχουν προκριθεί και συμμετέχουν ενεργά η Cosco, και η APM Terminals, (θυγατρική της Maersk) αλλά και η International Container Terminal Services. Με βάση την τελευταία ενημέρωση των υποψηφίων το ΤΑΙΠΕΔ έχει προκριθεί η διάθεση αρχικά του 51% του μετοχικού κεφαλαίου της εισηγμένης ΟΛΠ ΑΕ (το δημόσιο ελέγχει συνολικά το 74,14%) και σταδιακά του υπολοίπου έως το 67% ποσοστού (16,7%) πιθανότατα σε τέσσερις διαφορετικές προκαθορισμένες ημερομηνίες και τιμές που θα συνδεθούν με την πρόοδο στις επενδύσεις που θα δεσμευτεί να υλοποιήσει ο επενδύτης ο οποίος θα ανακηρυχθεί προτιμητέος. Όμως στο νέο μνημόνιο έχει περιληφθεί η πρόβλεψη οι διαγωνισμοί να προχωρήσουν χωρίς ουσιώδεις αλλαγές των όρων και έτσι παραμένει ανοικτό το ενδεχόμενο να προσφερθεί τελικά το 67% εφάπαξ, εκτιμούν παράγοντες της αγοράς.
ΠΗΓΗ: capital.gr