Powered by

Οι εκκρεμούσες προτάσεις της φορολογικής μεταρρύθμισης

Παράλληλα με τις νομοθεσίες της φορολογικής μεταρρύθμισης που εγκρίθηκαν  από την Ολομέλεια της Βουλής, εκκρεμούν δέκα ακόμα προτάσεις που θα βρεθούν ενώπιον του Σώματος το Σεπτέμβρη.

Όπως τις καταγράφει η PWC, oι κύριες προτάσεις συμπεριλαμβάνουν:

1) την ουδέτερη φορολογική μεταχείριση των συναλλαγματικών διαφορών οι οποίες δεν απορρέουν από την εμπορία συναλλάγματος

Το προτεινόμενο νομοσχέδιο περιλαμβάνει πρόνοιες για ουδέτερη μεταχείριση όλων των συναλλαγματικών διαφορών για σκοπούς φόρου εισοδήματος (δηλ. κέρδη δεν φορολογούνται /ζημιές δεν εκπίπτουν) με την εξαίρεση συναλλαγματικών διαφορών οι οποίες προκύπτουν από την εμπορία συναλλάγματος, των οποίων το κέρδος/ζημιά παραμένει φορολογητέο /εκπίπτει. Το κέρδος/ζημιά που προκύπτει από συναλλαγματικές διαφορές περιλαμβάνει και κέρδος/ζημιά που προκύπτει από δικαιώματα ή παράγωγα συναλλάγματος. Καθότι η εμπορία συναλλάγματος συνεχίζει να φορολογείται, οι φορολογούμενοι θα μπορούν να επιλέξουν αμετάκλητα κατά πόσο να φορολογούνται στο χρονικό σημείο πραγματοποίησης της συναλλαγματικής διαφοράς και όχι με βάση την λογιστική αρχή των δεδουλευμένων εσόδων & εξόδων (accruals basis) η οποία συμπεριλαμβάνει και μη πραγματοποιηθείσες συναλλαγματικές διαφορές. Η πιο πάνω τροποποίηση θα τεθεί σε ισχύ από τη 1 Ιανουαρίου 2015.

Η PwC σημειώνει ότι εταιρείες με διασυνοριακές συναλλαγές συνήθως υπόκεινται σε συναλλαγματικές διαφορές. Οι συναλλαγματικές διαφορές είναι συνήθως απρόβλεπτες, και δύσκολα μπορούν να ληφθούν υπόψη εκ των προτέρων, ειδικότερα κάτω από το υπάρχον οικονομικό κλίμα παγκοσμίως. Η πιο πάνω τροποποίηση απλοποιεί τον φορολογικό χειρισμό των συναλλαγματικών διαφορών.

2)την επέκταση της αρχής εμπορικών συναλλαγών με εφαρμογή της για αύξηση εξόδων/ζημιών

Ο υφιστάμενος νόμος φόρου εισοδήματος περιέχει πρόνοια για αύξηση του φορολογητέου εισοδήματος στις περιπτώσεις όπου τα κέρδη που προκύπτουν από συναλλαγές μεταξύ συνδεδεμένων προσώπων είναι χαμηλότερα από αυτά που προνοούν οι αρχές εμπορικών συναλλαγών (arm’s length) δηλαδή χαμηλότερα από την αγοραία αξία.

Η προτεινόμενη τροποποίηση στο νόμο εισάγει την δυνατότητα για αύξηση εξόδων/ζημιών στις περιπτώσεις όπου πραγματοποιήθηκαν έξοδα/ζημιές μεταξύ συνδεδεμένων προσώπων τα οποία δεν είναι με βάση τις αρχές εμπορικών συναλλαγών.

Επίσης, αναφορικά με συναλλαγές μεταξύ συνδεδεμένων μερών που φορολογούνται στη Κύπρο, όπου οι κυπριακές φορολογικές αρχές αυξάνουν τα κέρδη ενός φορολογούμενου τότε θα γίνεται και μια ανάλογη τροποποίηση ως δαπάνη για τον άλλο φορολογούμενο. Σε αυτές τις δαπάνες θα εφαρμόζονται οι ανάλογες πρόνοιες του νόμου σχετικά με τον περιορισμό ή έκπτωση τους.

Η πιο πάνω τροποποίηση θα τεθεί σε ισχύ από τη 1 Ιανουαρίου 2015.

3)την παράταση της απαλλαγής του 50% του εισοδήματος από πέντε σε δέκα χρόνια αναφορικά με εισόδημα ατόμων με αμοιβή πέραν των €100.000 από εργοδότηση στη Δημοκρατία

Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία φόρου εισοδήματος άτομα που δεν ήταν προηγουμένως φορολογικοί κάτοικοι Κύπρου και των οποίων το ετήσιο εισόδημα από εργοδότηση στην Κύπρο ξεπερνά τις €100.000, δικαιούνται απαλλαγή από τη φορολογία ύψους 50% του εισοδήματος αυτού. Σύμφωνα με την υφιστάμενη νομοθεσία, η απαλλαγή εφαρμοζόταν για περίοδο 5 ετών και είχε ισχύ από τον πρώτο χρόνο της εργοδότησης, νοουμένου ότι το ετήσιο εισόδημα ξεπερνά τις €100.000.

Με βάση την προτεινόμενη τροποποίηση επεκτείνεται η περίοδος απαλλαγής από 5 στα 10 χρόνια.
Υπάρχει επίσης εισήγηση ότι στην περίπτωση όπου η εργοδότηση ξεκινά μετά τη 1 Ιανουαρίου 2015, η απαλλαγή να μην επιτρέπεται εάν το άτομο αυτό ήταν φορολογικός κάτοικος Κύπρου για τρία (ή περισσότερα) έτη κατά τη πεντάχρονη περίοδο πριν το φορολογικό έτος έναρξης της εργοδότησης.

Με βάση τον υφιστάμενο νόμο παρέχεται επίσης απαλλαγή ύψους 20% από φόρο εισοδήματος για εισοδήματα από μισθωτές υπηρεσίες που διεξάγονται στην Κύπρο από άτομο το οποίο δεν ήταν φορολογικός κάτοικος Κύπρου πριν την έναρξη εργοδότησης του. Η απαλλαγή αυτή περιορίζεται στο μέγιστο ποσό του €8.550. Η απαλλαγή αυτή εφαρμόζεται για περίοδο τριών ετών από το φορολογικό έτος που ακολουθεί το έτος έναρξης της εργοδότησης.Το προτεινόμενο νομοσχέδιο προνοεί ότι στις περιπτώσεις όπου η εργοδότηση ξεκίνησε το 2012 ή πιο μετά, η περίοδος της απαλλαγής επεκτείνεται σε 5 έτη από 3 έτη και το τελευταίο έτος παροχής της απαλλαγής είναι το 2020.

Με βάση την προτεινόμενη τροποποίηση άτομα τα οποία δικαιούνται την απαλλαγή από τη φορολογία ύψους 50% του εισοδήματος δεν δικαιούνται την απαλλαγή από τη φορολογία ύψους 20% του εισοδήματος. Οι τροποποιήσεις αναμένεται ότι θα τεθούν σε ισχύ από τη 1 Ιανουαρίου 2015.

4)Περί Φορολογίας Εισοδήματος Νόμος
Ορισμός του όρου «Δημοκρατία»

Ο ορισμός του όρου επεκτείνεται ώστε να συμπεριλαμβάνει ρητά μεταξύ άλλων την αποκλειστική οικονομική ζώνη (ΑΟΖ) και τηv υφαλοκρηπίδα και οποιαδήποτε εγκατάσταση ή κατασκευή που βρίσκεται στις ζώνες αυτές. Τα πιο πάνω θα εφαρμόζονται από την 1 Ιανουαρίου 2015.

5)Φορολογικό καθεστώς για Πνευματική Ιδιοκτησία

Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, μόνο το 20% των φορολογικών κερδών από εκμίσθωση ή από πώληση πνευματικής ιδιοκτησίας που κατέχει εταιρεία φορολογικός κάτοικος Κύπρου (έχοντας αφαιρέσει άμεσα έξοδα) υπόκεινται σε φόρο εισοδήματος. Η τροποποίηση ξεκαθαρίζει ότι σε περίπτωση ζημιάς δε θα εκπίπτει το 80% αυτής της ζημιάς (δηλαδή αντίστοιχα με τη φορολόγηση μόνο του 20% του σχετικού κέρδους).

Σε περίπτωση όπου η εταιρεία που κατέχει την πνευματική ιδιοκτησία διεκδικεί λογιζόμενη έκπτωση με βάση το καινούργιο σε ισχύ άρθρο 9Β (έκπτωση επί νέων κεφαλαίων) και το αναθεωρημένο άρθρο 33 (συναλλαγές μεταξύ συνδεδεμένων επιχειρήσεων) που αναμένεται να συζητηθεί τον Σεπτέμβρη, η λογιζόμενη αυτή έκπτωση θα θεωρείται άμεσο έξοδο και το 80% θα περιορίζεται.

Ενισχύεται η ελκυστικότητα του μέτρου καθώς λογιζόμενες εκπτώσεις θα συμπεριλαμβάνονται στον υπολογισμό κέρδους/ζημιάς από την εκμετάλλευση άυλων περιουσιακών στοιχείων.

6) Επέκταση παροχής επιταχυνόμενης φορολογικής απόσβεσης για μηχανήματα και εγκαταστάσεις και βιομηχανικά και ξενοδοχειακά κτίρια που αποκτούνται μέχρι και το τέλος του 2016

Για μηχανήματα και εγκαταστάσεις που αποκτήθηκαν τα έτη 2012-2014 παρείχετο φορολογική απόσβεση με συντελεστή 20% ενώ για βιομηχανικά και ξενοδοχειακά κτίρια που αποκτήθηκαν την ίδια περίοδο παρείχετο φορολογική απόσβεση με συντελεστή 7%. Με βάση την τροποποίηση, επεκτείνεται η παροχή φορολογικής απόσβεσης με τους πιο πάνω συντελεστές και σε τέτοια στοιχεία ενεργητικού που αποκτήθηκαν/θα αποκτηθούν τα έτη 2015-2016.

Με την τροποποίηση αυτή συνεχίζεται η παροχή φορολογικών κινήτρων για απόκτηση περιουσιακών στοιχείων που χρησιμοποιούνται στην επιχείρηση.

7)Συμψηφισμός κερδών συγκροτήματος

Προς εναρμόνιση της νομοθεσίας αναφορικά με το συμψηφισμό ζημιών συγκροτήματος με σχετικές αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, εταιρεία η οποία είναι φορολογικός κάτοικος Κύπρου μπορεί να συμπεριλάβει στον υπολογισμό του φορολογητέου εισοδήματός της, ζημιές άλλης εταιρείας που είναι φορολογικός κάτοικος άλλου κράτους μέλους της ΕΕ (όπως αυτές έχουν υπολογιστεί με βάση τους φορολογικούς νόμους της Κύπρου) εφόσον οι δύο εταιρείες είναι μέλη του ίδιου συγκροτήματος για σκοπούς συμψηφισμού ζημιών.

Με βάση την τροποποίηση, η εκχωρούσα εταιρεία άλλου κράτους μέλους πρέπει πρώτα να εξαντλήσει όλες τις δυνατότητες συμψηφισμού ή μεταφοράς στο κράτος φορολογικής της κατοικίας ή σε άλλο κράτος μέλος όπου δυνατό να εδρεύει ενδιάμεση ιθύνουσα εταιρεία.

Επίσης, στον προσδιορισμό κατά πόσον δύο εταιρείες, φορολογικοί κάτοικοι Κύπρου, θεωρούνται μέλη συγκροτήματος, θα λαμβάνονται υπόψη και ποσοστά που κρατούνται έμμεσα μέσω εταιρείας που είναι φορολογικός κάτοικος:
(α) άλλου κράτους μέλους της ΕΕ ή
(β) άλλης χώρας με την οποία η Κύπρος έχει υπογράψει σύμβαση για αποφυγή διπλής φορολογίας ή για ανταλλαγή φορολογικών πληροφοριών

Τα πιο πάνω θα εφαρμόζονται από την 1 Ιανουαρίου 2015.

8) Έκδοση γνωμάτευσης επί φορολογικών θεμάτων (tax rulings)

Για την έκδοση γνωμάτευσης θα υπάρχει τέλος το οποίο θα καθοριστεί από το Υπουργικό Συμβούλιο. Αναμένεται ότι το μέτρο αυτό θα μειώσει τον χρόνο ανταπόκρισης από τις Φορολογικές Αρχές.

9) Εταιρείες που ιδρύονται σύμφωνα με το ρουμανικό και βουλγαρικό δίκαιο

Με τροποποίηση του Πρώτου Παραρτήματος προστίθενται οι πιο κάτω εταιρείες στον κατάλογο των εταιρειών για τις οποίες εφαρμόζονται οι Οδηγίες του Συμβουλίου της ΕΕ που αφορούν τον τομέα φορολογίας:
• Βουλγαρία
Οι εταιρείες του βουλγαρικού δικαίου που αποκαλούνται “събирателното дружество”, “командитното дружество”, “дружеството с ограничена отговорност”, “акционерното дружество”, “командитното дружество с акции”, “неперсонифицирано дружество”, “кооперации”, “кооперативни съюзи”“държавни предприятия” που έχουν συσταθεί βάσει του βουλγαρικού δικαίου και έχουν εμπορικό χαρακτήρα.
• Ρουμανία
Οι εταιρείες του ρουμανικού δικαίου που αποκαλούνται “societăţi pe acţiuni”, “societăţi în comandită pe acţiuni”, “societăţi cu răspundere limitată”, societate in comandita simpla” , “societate in nume colectiv”.

Τα πιο πάνω θα εφαρμόζονται από την 1 Ιανουαρίου 2007 (δηλαδή από την ημερομηνία που η Βουλγαρία και η Ρουμανία έγιναν μέλη της ΕΕ).

10) Περί Φορολογίας Κεφαλαιουχικών Κερδών Νόμος
Διαχωρισμός οικοπέδων

Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, στις περιπτώσεις ακίνητης ιδιοκτησίας που αποκτήθηκε πριν την 1.1.80, διαχωρίστηκε σε οικόπεδα, δεν εκδόθηκαν νέοι τίτλοι ιδιοκτησίας, και πωλείται οικόπεδο, τότε ως αξία 1.1.80 του πωληθέντος οικοπέδου θα λογίζεται η αγοραία αξία του αντίστοιχου τμήματος της ακίνητης ιδιοκτησίας αμέσως πριν το διαχωρισμό, δηλαδή δεν προκύπτει φόρος κεφαλαιουχικών κερδών για υπεραξία που δημιουργήθηκε από την ημερομηνία αγοράς της ακίνητης ιδιοκτησίας μέχρι την ημερομηνία διαχωρισμού της σε οικόπεδα.

Με βάση την τροποποίηση, η έκδοση ή μη νέων τίτλων ιδιοκτησίας μετά τον διαχωρισμό δεν επηρεάζει τα πιο πάνω.
Η τροποποίηση θα είναι σε ισχύ από την ημερομηνία δημοσίευσης της στην επίσημη εφημερίδα της Δημοκρατίας.

Δειτε Επισης

«Πολύ φιλόδοξο αναπτυξιακό πλάνο για τον τομέα της υγείας-Ξεπερνούν τα 100 εκατ. τα έργα που προγραμματίζονται»
Κωνσταντίνος Λετυμπιώτης: Έμπρακτη και αυταπόδεικτη ψήφος εμπιστοσύνης η νέα διπλή αναβάθμιση
Χρ. Πατσαλίδης: Αντικατοπτρίζει την ενίσχυση των θεμελιωδών δεικτών της οικονομίας η διπλή αναβάθμιση
«Η Κυβέρνηση θα συνεχίσει να εφαρμόζει πειθαρχημένη οικονομική πολιτική-Στόχος η συνέχιση των αναβαθμίσεων»
Ικανοποίηση Μάκη Κεραυνού για την διπλή αναβάθμιση από Moody’s-«Αποτέλεσμα συνετούς πολιτικής»
Ν. Χριστοδουλίδης: Ανοίγει τον δρόμο για σημαντικές προοπτικές και πιο δυναμική ανάπτυξη η νέα αναβάθμιση(vid)
Διπλή αναβάθμιση και σε επενδυτική βαθμίδα Α από Moody's μετά από 13 χρόνια η Κύπρος-Τι αντανακλά η αξιολόγηση
Προβληματική η εναλλαξιμότητα του διοικητικού και γραμματειακού προσωπικού στο δημόσιο-Αναζητούνται λύσεις
Οριακή πτώση κατέγραψε την Παρασκευή το Χρηματιστήριο
ΟΕΒ: Αχρείαστη, ατελέσφορη και αυτοτραυματική η απεργία στα δημόσια νοσηλευτήρια