Powered by

Το non paper των δανειστών και η πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης

H ελληνική κυβέρνηση, σε ένα μακροσκελές άτυπο κείμενό της (non-paper), αναφέρεται στην πρόταση που παρουσιάστηκε από τους θεσμούς στις Βρυξέλλες την Τετάρτη (3/4), όταν ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας συναντήθηκε και συνομίλησε με τον Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, λέγοντας ότι περιέχει ακραίες θέσεις που δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές από την Αθήνα.

Οι προτάσεις αυτές, κατά το Μέγαρο Μαξίμου, δεν ανταποκρίνονται καν στις αλλαγές που είχαν αποδεχθεί οι θεσμοί στο Brussels Group.

«Δεν έχουν κάνει ούτε βήμα πίσω, ανεξάρτητα αν στους τέσσερις αυτούς μήνες οι δύο πλευρές είχαν συγκλίνει σε μεταρρυθμίσεις, τις οποίες, ενώ η ελληνική κυβέρνηση ενσωμάτωσε στην πρότασή της, η πρόταση των δανειστών δεν τις εμπεριέχει. Αυτή τους η στάση δημιουργεί εύλογα ερωτήματα σχετικά με το κατά πόσον συμβάλλει στην εύρεση αμοιβαία επωφελούς συμφωνίας», επισημαίνει η κυβέρνηση, υπογραμμίζοντας ταυτόχρονα ότι «εάν γίνουν αποδεκτές οι προτάσεις τους θα συνεχιστεί το τραγικό λάθος της κυβέρνησης Σαμαρά/Βενιζέλου που οδήγησε τη χώρα σε στρατηγικό αδιέξοδο λιτότητας».

Δημοσιογραφικές πηγές στην Αθήνα εκτιμούν ότι το κυβερνητικό αυτό κείμενο, που εστάλη αργά το βράδυ της Πέμπτης (4/6) προς εκπροσώπους ελληνικών και ξένων ΜΜΕ στην Ελλάδα, προδιαθέτει για το περιεχόμενο της ομιλίας του Πρωθυπουργού Τσίπρα, το απόγευμα σήμερα, Παρασκευή, στη Βουλή, όπου θα αναφερθεί εκτενώς στην πορεία των διαπραγματεύσεων που, μετα από αυτήν την τροπή, μοιάζουν να μη βαίνουν καλώς.

Η πρόταση της κυβέρνησης προς τους εταίρους, θα πεί στη Βουλή ο κ. Τσίπρας, δεν αντικατοπτρίζει τις αρχικές της θέσεις, αλλά είναι προϊόν υποχωρήσεων και συμβιβασμών στη βάση των επεξεργασιών του Brussels Group και των τεχνικών κλιμακίων.

Η κυβέρνηση μάλιστα, θα προσθέσει, συναρτά την υπογραφή της συμφωνίας μόνο με λύση για το χρέος, καθώς και με την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών της ελληνικής οικονομίας.

Ο κ.Τσίπρας, όπως αφήνει να εννοηθεί και η άτυπη χθεσινοβραδυνή ενημέρωση από του Μαξίμου, θα αναφερθεί σε μέρος της ομιλκίας του στο πρόσφατο συνέδριο του Economist στην Αθήνα, όπου είχε τονίσει ότ  η όποια συμφωνία συναρτάται με τέσσερα βασικά σημεία:

α. Χαμηλά πρωτογενή πλεονάσματα, ώστε να μπορέσει η χώρα να διασπάσει το μηχανισμό αναπαραγωγής της λιτότητας και να ανακτήσει τον αναγκαίο δημοσιονομικό χώρο.

β. Να μην υπάρξουν δεσμεύσεις, υποχρεώσεις για νέες περικοπές. Καμιά νέα περικοπή σε μισθούς και συντάξεις, σε μέτρα δηλαδή που θα εντείνουν την κοινωνική ανισότητα και θα ξαναφέρουν την οικονομία στο σπιράλ της ύφεσης.

γ. Αναδιάρθρωση του δημόσιου χρέους ώστε να μπει τέλος στο φαύλο κύκλο της τελευταίας πενταετίας με τη χώρα να αναγκάζεται διαρκώς να παίρνει νέα δάνεια για να ξεπληρώνει τα προηγούμενα και τέλος

 δ. Ισχυρό πρόγραμμα επενδύσεων, συντονισμένη χρηματοδότηση επενδύσεων, ιδίως στις υποδομές και τις νέες τεχνολογίες.

«Η σύγκριση μεταξύ όχι μόνο των δύο προτάσεων, αλλά και με το μεσοπρόθεσμο 2015-2018, που έχει ψηφίσει η κυβέρνηση Σαμαρά/Βενιζέλου, καθώς και με το γνωστό mail Χαρδούβελη, αποκαλύπτει ποίοι θέλουν τη χώρα εγκλωβισμένη και τι συμφέροντα εξυπηρετούν», επισημαίνουν κυβερνητικές πηγές δίνοντας, όπως εκτιμούν ανεξάρτητοι παράγοντες, τον τόνο που θα επικρατήσει απόψε στη Βουλή από τη μεριά της κυβέρνησης.

Αποκαλύπτεται ακόμα στο άτυπο ενημερωτικό κείμενο που εστάλη στους δημοσιογράφους, ότι οι θεσμοί (δηλαδή ΕΕ, ΕΚΤ και ΔΝΤ), ζητούν την ψήφιση όλων των μέτρων τον Ιούνιο και άμεση εφαρμογή τους από την 1η Ιουλίου 2015. Ζητούν ακόμα μέτρα ύψους 4,5 δισ. ευρώ για τη διετία 2015-2016.

Κατά την ελληνική κυβέρνηση, τα πρωτογενή πλεονάσματα έχουν τεράστιο ρόλο στην πορεία για την ανάπτυξη. Μία ποσοστιαία μονάδα χαμηλότερου πρωτογενούς πλεονάσματος μεταφράζεται σε 1,8 δισ. ευρώ που διατίθεται στην πραγματική οικονομία και όχι στη μαύρη τρύπα του χρέους.

Στο έγγραφο παρατίθεται συγκριτικός πίνακας, με ποσοστά του πρωτογενούς πλεονάσματος που προτάθηκαν επί του «Μνημονίου Σαμαρά» για τις χρονιές 2015, 2016, 2017 και 2018 ( 3%, 4,5%, 4,5%, 4,2%), που θέλουν τώρα οι δανειστές (1%, 2%, 3%, 3,5%), και που διεκδικεί η τωρινή κυβέρνηση (0,6%, 1,5%, 2,5% και 3,5%).

Συνολικά, λέει η κυβέρνηση, στην τετραετία το όφελος για την ελληνική οικονομία είναι περίπου 14 δισ. ευρώ. Ανά έτος αναλογεί περίπου σε 3.6 δισ. ευρώ, 5.4 δισ. 3.6 δις, 1.1 δις αντίστοιχα.

Όσον αφορά το ΦΠΑ, η κυβέρνηση λέει ότι οι δανειστές θέλουν επιπλέον έσοδα 1% του ΑΕΠ [1,8 δισ. ευρώ τον χρόνο] και άμεση εφαρμογή της κατάργησης όλων των εξαιρέσεων από 01/07/2015.

Οι δανειστές προτείνουν δύο κλίμακες, 11% για φάρμακα και τρόφιμα και 23% για ενέργεια (ηλεκτρισμό και σίτιση), ενώ η κυβέρνηση αντιπαραθέτει τρεις κλίμακες, 6% για φάρμακα, βιβλία και θέατρα, 11% για σίτιση, ενέργεια, ξενοδοχεία, φρέσκα τρόφιμα, νερό, εφημερίδες και περιοδικά, και 23% για ειδική κατηγορία τροφίμων και αλλαντικά.

Η κυβέρνηση λέει: Η εφαρμογή του νέου ΦΠΑ σε ξενοδοχεία, καταλύματα και νησιά (όπου καταργούνται οι εξαιρέσεις) να εφαρμοστούν από την 1η Οκτωβρίου του 2015. Και έτσι, υποστηρίζει, ουσιαστικά μειώνονται οι τιμές των φαρμάκων (έστω και κατά μισή ποσοστιαία μονάδα), ενώ σημαντικά μειώνονται και οι τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος.

Για τις συντάξεις και το Επίδομα Κοινωνικής Αληλλεγγύης Συνταξούχων (ΕΚΑΣ), οι μεν δανειστές θέλουν:
• Σύνταξη στα 67. Όσοι συνταξιοδοτούνται μετά την 30η Ιουνίου 2015 θα εισπράττουν ανταποδοτική σύνταξη και αφού συμπληρώνουν την ηλικία των 67 ετών.
• Σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ ως το τέλος του 2016. Να σημειωθεί ότι η κατάργηση του ΕΚΑΣ περιλαμβάνονταν στα προαπαιτούμενα που είχε υπογράψει ο Γ. Στουρνάρας.
• Περικοπές στις συντάξεις κατά 1% του ΑΕΠ τον χρόνο (1,8 δισ. ευρώ)

Η δε κυβέρνηση λέει ότι είχε προτείνει:
• Καμιά περικοπή σε συντάξεις.
• Δεν θα θιγούν ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα.
• Αναστολή εφαρμογής ρήτρας μηδενικού ελλείμματος.
• Αντικίνητρα για πρόωρες συνταξιοδοτήσεις.

Για τα φάρμακα οι δανειστές ζητούν από την κυβέρνηση αύξηση της συμμετοχής των συνταξιούχων στη δαπάνη ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. Επίσης αύξηση του ΦΠΑ στα φάρμακα στο 11%, από το 6% που ζητάει η κυβέρνηση και το 6.5% που είναι σήμερα.

Για το Ασφαλιστικό σύστημα ζητούν:
• Ενοποίηση των ασφαλιστικών ταμείων (γεγονός που αποδέχεται και η κυβέρνηση)
• Κατάργηση των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων.
• Σύνδεση ασφαλιστικών εισφορών με τη σύνταξη.
• Εφαρμογή ρήτρας μηδενικού ελλείμματος στις επικουρικές συντάξεις, που θα οδηγήσει στην εξάλειψή τους.

Για την εισφορά αλληλεγγύης h κυβέρνηση λέει ότι τροποποιεί τις κλίμακες, με στόχο «να πληρώσουν επιτέλους τα υψηλότερα εισοδήματα και όχι, ως συνήθως, οι χαμηλόμισθοι και οι συνταξιούχοι»:
 * 12.000 – 20.000 ευρώ  0,7%
 * 20.001 – 30.000 ευρώ  1,4%
 * 30.001 – 50.000 ευρώ  2,0% (από 1,4%)
 * 50.001 – 100.000 ευρώ 4,0% (από 2,1%)
 * 100.001 – 500.000 ευρώ 6,0% (από 2,8%)
 * Πάνω από 500.000 ευρώ` 8,0% (νέα κλίμακα)

Όσον αφορά την λεγόμενη «φορολογική δικαιοσύνη», η θέση των δανειστων φέρεται να είναι ότι:
• Ζητούνται έσοδα 2,65 δισ. ευρώ από τα ακίνητα (όσα, δηλαδή, αποδίδει ο ΕΝΦΙΑ) για το 2015 και άλλα τόσα για το 2016, παρά την όποια μείωση των αντικειμενικών τιμών ζώνης.
• Μεγάλη αύξηση της φορολογίας των αγροτών
• Οι κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών να γίνουn ευκολότερες.

Της δε κυβέρνησης, ότι:
Η κατεύθυνση της φορολογίας δείχνει τη θέληση της κυβέρνησης να συγκρουστεί με τον πυρήνα όλων όσων ευνοήθηκαν κατά την περίοδο των μνημονίων, και όχι μόνο, προκειμένου να ανακουφίσει τα χαμηλότερα στρώματα, τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους.
• Έκτακτη εισφορά στα κέρδη των μεγαλύτερων επιχειρήσεων
• Φόρος τηλεοπτικών διαφημίσεων
• Φόρος πολυτελείας 13% από 10% (αεροσκάφη, ανεμόπτερα, σκάφη αναψυχής, πισίνες, αυτοκίνητα των 2.500 κυβικών και άνω).
• Τηλεοπτικές άδειες
• Είσπραξη προστίμων ΚΤΕΟ, ανασφάλιστων οχημάτων
• Περιστολή φοροδιαφυγής και αύξηση εσόδων από ΦΠΑ μέσω ελέγχων και νομοθετικής δυνατότητας επίλυσης υποθέσεων για να υπάρχει η δυνατότητα είσπραξης των προστίμων
• Πάταξη λαθρεμπορίου καυσίμων
• Έλεγχοι στις τραπεζικές συναλλαγές/μαύρο χρήμα
• Συνεργασία με αρχές χωρών όπου υπάρχουν αποκρυφθέντα κεφάλαια (ήδη υπάρχει τεχνική συνεργασία με Ελβετία)

Τέλος, για το Δημόσιο, αναφέρεται στο άτυπο κείμενο της κυβέρνησης ότι «oι δανειστές ζητούν γενναίες μειώσεις μισθών στο δημόσιο. Ιδιαίτερα στους χαμηλόμισθους».

ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ

Δειτε Επισης

Ελλάδα: Τι σχεδιάζει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης για το 2025 και μετά
DBRS: Αναθεώρησε προς τα πάνω την πρόβλεψη για ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας το 2024
Ελλάδα: Άντλησε από τις αγορές κοντά στα 9 δις ευρώ από την αρχή του έτους
Στοίχημα για την ελληνική οικονομία η πιστωτική επέκταση των τραπεζών
Στις αγορές με δεκαετές ομόλογο το ελληνικό δημόσιο-Στόχος η άντληση €250 εκατ.
Πώς θα κινηθεί η ελληνική οικονομία έως το 2028
Moody’s: Αναβάθμισε σε θετικές τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας-Επιβεβαίωσε το αξιόχρεο Ba1
Ελκυστικό το... story των ελληνικών τραπεζών-Οι θετικές προοπτικές για τον κλάδο
Από ευνοϊκότερο έδαφος ξεκινά το 2025 για την ελληνική οικονομία και τον προϋπολογισμό
DBRS: Αναβάθμισε σε θετικές από σταθερές τις προοπτικές για τις καταθέσεις Eurobank και Εθνικής