Διαμορφώνοντας στρατηγική Digital Marketing
11:28 - 07 Μαΐου 2015
Η διαμόρφωση στρατηγικής Digital Marketing [Ψηφιακού Μάρκετινγκ] είναι μια διαδικασία αρκετά περίπλοκη αφού απαιτεί πέρα από την βαθιά γνώση των αρχών του μάρκετινγκ και της επικοινωνίας και την εξοικείωση με την τεχνολογία σε όλα τα επίπεδα. Είναι ταυτόχρονα αυτονόητο ότι όπως οποιαδήποτε άλλη στρατηγική αναφέρεται στην γενικότερη στρατηγική μιας επιχείρησης και στους επιχειρηματικούς της στόχους.
Χαρτογραφώντας την διαδικασία
Καταρχήν πρόκειται για μια δυναμική διαδικασία η οποία ολοκληρώνεται μόνο για να ξαναρχίσει. Ακούγεται περίεργο αλλά στην πραγματικότητα είναι κάτι απόλυτα λογικό αφού η επιχείρηση είναι ένας ζωντανός οργανισμός που ενεργεί σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον.
Βήμα 1ο – Ανάλυση
Η ανάλυση είναι το στάδιο στο οποίο συλλέγουμε πληροφορίες και δεδομένα από διάφορες πηγές έτσι ώστε να μπορέσουμε να συνθέσουμε ολοκληρωμένες προσεγγίσεις για την εξυπηρέτηση των στόχων μας.
Σημαντικές πηγές πληροφόρησης αποτελούν καταρχήν τα δικά μας δεδομένα από τα δικά μας μέσα [ιστοσελίδα, κοινωνικά δίκτυα, καμπάνιες, CRM, κλπ.]. Ταυτόχρονα μπορούμε να ενσωματώσουμε την πληροφορία της ζήτησης από τους χρήστες π.χ. πόσοι χρήστες στην τοποθεσία μας ψάχνουν για το προϊόν, την υπηρεσία ή την μάρκα μας. Επιπλέον θα πρέπει να κάνουμε μια ανάλυση του ανταγωνισμού. Ποιος είναι ο ανταγωνισμός και πως παρουσιάζεται στο digital περιβάλλον; Που είμαστε σε σχέση με τον ανταγωνισμό; Πάντα χρήσιμη είναι και η ανάλυση βέλτιστων πρακτικών από το διεθνές περιβάλλον και η αναγνώριση ενεργειών που δυνητικά θα μπορούσαν να εφαρμοστούν και στην επιχείρηση μας.
Θεωρώντας ότι η επιχείρηση μας ήδη υπάρχει και λειτουργεί, θα μπορέσουμε σχετικά εύκολα να εντάξουμε την υφιστάμενη επιχειρηματική ανάλυση στην εξίσωση αυτή. Αλλάζει με κάποιο τρόπο η τμηματοποίηση της αγοράς μας; Π.χ υπάρχει δυνητικά μια αγορά που θα μπορούσαμε να εξυπηρετήσουμε με τα ψηφιακά μέσα που προηγουμένως αδυνατούσαμε; Αποκτούμε πλεονέκτημα έναντι ανταγωνιστών με κάποιες ενέργειες; Ποια είναι η σχέση της επένδυσης σε τεχνολογία με το δυνητικό όφελος;
Βήμα 2ο – Διαμόρφωση και καταγραφή στρατηγικής
Έχοντας ολοκληρώσει την ανάλυση των δεδομένων μπορούμε να διαμορφώσουμε την στρατηγική που θα ακολουθήσουμε. Η στρατηγική μας θα πρέπει καθορίζει ξεκάθαρους μετρήσιμους στόχους και τους τρόπους με τους οποίους θα τους πετύχουμε. Υπάρχουν πολλά εργαλεία, πρακτικές και κανάλια τα οποία μπορούμε να υιοθετήσουμε προς την κατεύθυνση αυτή και θα πρέπει να καταγραφούν. Δεν είναι όλα για όλους και σίγουρα θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και η πραγματικότητα των διαθέσιμων πόρων, τόσο οικονομικών όσο και ανθρώπινων. Ταυτόχρονα πρέπει να κατανοήσουμε ότι όλα αυτά θα λειτουργούν συνεργικά και όχι απομονωμένα. Κατ’ ελάχιστο πρέπει να περιλάβουμε:
• SEO [search engine optimization] – πώς βελτιώνουμε την θέση της ιστοσελίδας μας στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης
• SEM [search engine marketing] – πως προωθούμε την ιστοσελίδα μας ή άλλη παρουσία μας με βάση τις αναζητήσεις των χρηστών
• Display Advertising – πως προωθούμε την ιστοσελίδα μας ή άλλη παρουσία μας με τοποθετήσεις διαφημίσεων σε διάφορα δίκτυα και ιστοσελίδες
• Content Marketing – πως θα δημιουργήσουμε και δημοσιεύσουμε περιεχόμενο που θα βοηθήσει τους στόχους μας
• Social Media Management – πως θα διαχειριστούμε την παρουσία μας στα κοινωνικά δίκτυα
• Email marketing – πως χρησιμοποιούμε το email για επίτευξη συγκεκριμένων στόχων
Τα πιο πάνω φυσικά προϋποθέτουν ότι υπάρχει καλή διαδικτυακή παρουσία που λαμβάνει υπόψη της τα στοιχειώδη.
Η καταγραφή της στρατηγικής και η δημιουργία του πλάνου ενεργειών είναι προϋπόθεση για το επόμενο βήμα.
Βήμα 3ο – Υλοποίηση στρατηγικής
Η υλοποίηση ουσιαστικά αποτελεί την πρακτική εφαρμογή της στρατηγικής. Η εφαρμογή μπορεί προφανώς να υλοποιηθεί από εσωτερικές ή εξωτερικές ομάδες ή ένα μείγμα από τα διαθέσιμα άτομα και εξειδίκευση που μπορούν να έχουν. Επιλέξτε συνεργάτες που πέρα από την εξιδεικευμένη γνώση και εμπειρίες μπορούν να κατανοήσουν και την επιχείρηση σας. Φροντίστε να εμπλέξετε τα άτομα στην εταιρεία που μπορούν να δώσουν λύσεις και να επιβλέψουν την εφαρμογή του πλάνου χωρίς να μένουν γκρίζες ζώνες για τις υπευθυνότατες και αρμοδιότητες.
Ξεκαθαρίστε τους στόχους της κάθε ενέργειας και τα KPIs και διασφαλίστε τους τρόπους που θα μετρηθούν και αξιολογηθούν.
Βήμα 4ο – Μέτρηση και ερμηνεία αποτελεσμάτων
Με δεδομένους τους μηχανισμούς μέτρησης τα αποτελέσματα θα είναι εύκολο να συλλεγούν. Από εκεί και πέρα η ερμηνεία πρέπει να γίνει σε σχέση με τους στόχους αλλά και το γενικότερο περιβάλλον. Π.χ αν ή καμπάνια για δημιουργία πωλήσεων κατόρθωσε να φέρει τους χρήστες στο σημείο της αγοράς αλλά δεν υπήρχε τελικά διαθέσιμο προϊόν τότε αυτό είναι ένα θέμα που πρέπει να συνυπολογιστεί.
Βήμα 5ο – Προσαρμογή και βελτιστοποίηση στρατηγικής
Με βάση την ερμηνεία των αποτελεσμάτων θα γίνουν εισηγήσεις για προσαρμογή και διορθωτικές κινήσεις που θα έχουν στόχο την βελτιστοποίηση των αποτελεσμάτων. Π.χ. μια κοινή πρακτική σε καμπάνιες προώθησης που στόχο έχουν leads ή πωλήσεις είναι τα τεστ A/B στα οποία μεταβάλλεται μια μεταβλητή [π.χ το μήνυμα στο κουμπί] για να συγκρίνουμε τα αποτελέσματα. Τα τεστ γενικά στο digital είναι μια κοινή πρακτική μια και δεν προϋποθέτουν ιδιαίτερο κόστος και υπάρχει ιδιαίτερη ευελιξία στην εφαρμογή τους.
Βήμα 6ο – Προχώρα ξανά στο 1ο Βήμα
Είπαμε ξανά από την αρχή. Προφανώς με μια γερή βάση αναφοράς και πολύ λιγότερη προσπάθεια.
Υπηρεσίες διαμόρφωσης και υλοποίησης στρατηγικής Digital Marketing προσφέρει η KONDIMENT.