Πολυβίου: Μικρογραφία της κοινωνίας οι ΚΑ
16:37 - 03 Απριλίου 2015
Τα λάθη και οι παραλείψεις που οδήγησαν στο κλείσιμο των Κυπριακών Αερογραμμών ανέλυσε ο νομικός σύμβουλος της εταιρείας Πόλυς Πολυβίου και οι ελεγκτές του ελεγκτικού γραφείου KPMG στην Ad Hoc Κοινοβουλευτική Επιτροπή για τις Κυπριακές Αερογραμμές την Παρασκευή.
Ως κύριο λόγο για το κλείσιμο της εταιρείας ο κ. Πολυβίου παρέθεσε τον ασφυκτικό εναγκαλισμό της εταιρείας με τις εκάστοτε κυβερνήσεις και τα κόμματα, διατυπώνοντας τη θέση ότι οι Κυπριακές Αερογραμμές αποτελούσαν μικρογραφία της κυπριακής κοινωνίας και συγκέντρωναν όλα τα θετικά και τα αρνητικά της.
Κομβικό σημείο για την πορεία της εταιρείας, κατά τον κ. Πολυβίου αποτελεί επίσης το γεγονός ότι το κράτος, το 1983 αγόρασε το 20% του μετοχικού κεφαλαίου που κατείχε η British Airways, χάνοντας έτσι ένα στρατηγικό επενδυτή.
Μιλώντας ενώπιον της Επιτροπής, ο κ. Πολυβίου διευκρίνισε ότι το γραφείο του πατέρα του και το δικό του λειτουργούσαν ως εξωτερικοί νομικοί σύμβουλοι και ότι σε αυτούς παραπέμπονταν δύσκολα θέματα, καθώς η εταιρεία διέθετε και εσωτερικούς νομικούς συμβούλους.
Διευκρινίζοντας περαιτέρω ότι οι αποφάσεις λαμβάνονταν χωρίς την εμπλοκή των εξωτερικών δικηγόρων εξέφρασε τη θέση ότι στις ΚΑ συγκεντρώνονταν όλα τα καλά και τα κακά της κυπριακής κοινωνίας.
Ανέφερε το πολύ καλό προσωπικό, τα καλά αεροπλάνα, τα ψηλά επίπεδα ασφάλειας και πτήσεις πάντα γεμάτες.
Λέγοντας ότι οι τύποι των ήλων ήταν εκεί και διακρίνονται στην πολύ στενή σχέση εταιρείας και κυβέρνησης, σημείωσε ότι ουδεμία Κυβέρνηση άφησε τις ΚΑ να λειτουργήσουν ως μια εταιρεία με βάση το εταιρικό δίκαιο, ενώ αναφέρθηκε σε στενή σχέση Βουλής, κομμάτων και εταιρείας.
Ο κ. Πολυβίου ανέφερε ότι ο Πρόεδρος του ΔΣ της εταιρείας Σταύρος Γαλαταριώτης έφερε εκπροσώπους των κομμάτων στις συνεδρίες του ΔΣ για να διευκολύνει τις κρατικές εγγυήσεις για τις αγορές αεροσκαφών και τις άλλες ενέργειες της εταιρείας.
Πρόσθεσε ότι ο κ. Γαλαταριώτης κτυπούσε την πόρτα του Υπουργικού Συμβουλίου και υπέβαλλε στον Πρόεδρο Κυπριανού τα αιτήματά του.
Ως ένα από τα μειονεκτήματα παρέθεσε το γεγονός ότι στις ΚΑ δεν υπήρχε συνέχεια στη διοίκηση της εταιρείας και δεν μπορούσε έτσι να εφαρμοστεί στρατηγικός σχεδιασμός.
Μόνο επί προεδρίας Γαλαταριώτη υπήρξε μεγαλύτερη διάρκεια, συνέχισε προσθέτοντας ότι πέρασε τεράστιος αριθμός προέδρων και δεν εξυπηρετούσε την εταιρεία η μη αποκτούμενη πείρα, ενώ εξέφρασε την άποψη ότι ο κ. Γαλαταριώτης απονεύρωνε τη Διεύθυνση των ΚΑ.
Είπε ακόμα ότι χρειαζόταν πάντα σαφής γραμμή μεταξύ ΔΣ και εκτελεστικής διεύθυνσης και προσθέτοντας ότι υπάρχουν ζητήματα που χρειάζονταν ειδική εμπειρογνωμοσύνη, ανέφερε ότι χρειαζόταν ειδικός διευθυντής από το εξωτερικό και μικρό συμβούλιο από ανθρώπους που θα γνώριζαν το καλά το αντικείμενο.
Ειδικά κατά τα τελευταία χρόνια, κατά τον κ. Πολυβίου έπρεπε να είχε διοριστεί κάποιος ξένος που να γνωρίζει την ΕΕ και να έχει τις ανάλογες προσβάσεις,
Ο κ. Πολυβίου είπε ακόμα ότι μέχρι το 1983 στις ΚΑ ήταν μέτοχος με ποσοστό 20% η British Airways, όταν ο κ. Γαλαταριώτης με επιχείρημα ότι δεν μπορούσε οι μέτοχοι να μην κατασκοπεύουν τα επιχειρησιακά σχέδια της εταιρείας, ζήτησε και πέτυχε την εξαγορά του ποσοστού από το κράτος. Σημείωσε ότι νομικά εάν ένας άνθρωπος της ΒΑ συμμετείχε στις αποφάσεις των ΚΑ είχε υποχρέωση εχεμύθειας. Συμπλήρωσε ότι η αγορά των μετοχών μάς στέρησε ένα σοβαρό στρατηγικό επενδυτή.
Χαρακτήρισε επίσης ως τραγικές κινήσεις την αγορά του 20% της BA και την αγορά αεροσκαφών.
Ο κ. Πολυβίου εισηγήθηκε όπως προσκληθεί στην Επιτροπή ο Ρήγας Δογάνης, που διετέλεσε σύμβουλος του κ. Γαλαταριώτη για την αγορά αεροσκαφών.
Ο κ. Πολυβίου είπε επίσης ότι πρέπει να μελετηθεί σε βάθος η Eurocypria και εξέφρασε τη θέση ότι η Εurocypria πολεμήθηκε από τους πιλότους.
Ανέφερε ακόμα ότι η θέση της Κομισιόν το 2010 ήταν ότι “προσπαθείτε να σώσετε την Εurocypria ενώ θα τεθεί θέμα σε δύο χρόνια το αργότερο θέμα κλεισίματος για τις ΚΑ” και ανέφερε πως οι άνθρωποι της Κομισιόν γνώριζαν τα πάντα για τα φιλοδωρήματα και τις άλλες επινοήσεις στα σχέδια εξόδου της εταιρείας.
Ο κ. Πολυβίου αναφέρθηκε στη Hellas Jet σημειώνοντας ότι από τη δεύτερη μέρα της λειτουργίας της παρουσίασε προβλήματα, δηλώνοντας ότι αναγκάστηκε να μεταβεί στην Αθήνα για να αποσοβήσει πλειστηριασμό των γραφείων της. Ολα αυτά, παρατήρησε, την ώρα που γίνονταν οδομαχίες για να βρούμε εισιτήριο για τα ελληνικά νησιά.
Υπενθύμισε ότι το Νοέμβριο 2004 η εταιρεία δεν μπορούσε να πληρώσει το δάνειο, έγιναν διαβουλεύσεις στο Υπουργείο Εργασίας και η πρόταση από τον Υπουργό Εργασίας για μείωση μισθών και εξοικονομήσεις έγινε αποδεκτή από τις συντεχνίες εκτός της ΠΑΣΥΠΙ.
Ο κ. Πολυβίου ανέφερε ότι η Κομισιόν αποδέχθηκε κρατική ενίσχυση προς τις ΚΑ, υπό τον όρο ότι θα υποβαλλόταν βιώσιμο σχέδιο αναδιάρθρωσης το 2006, Πρόσθεσε ότι το 2007 υπήρχε συμφωνία με όλες τις συντεχνίες και το Μάρτη του 2007, ενεκρίθη το σχέδιο αναδιάρθρωσης.
Είπε επίσης στην Επιτροπή ότι ο τότε Πρόεδρος της Δημοκρατίας Τάσσος Παπαδόπουλος (2007) είχε δηλώσει ότι η εταιρεία δεν είναι βιώσιμη και εξέφρασε την άποψη ότι το σχέδιο του 2007 ήταν το καλύτερο που μπορούσε να επιτευχθεί και θα έπρεπε να εφαρμοστεί με μεγάλη αυστηρότητα, καθώς αποτελούσε την τελευταία ευκαιρία για εξορθολογισμό και αναδόμηση της εταιρείας.
Ο κ. Πολυβίου ανέφερε περαιτέρω ότι η αλληλοεξάρτηση της διοίκησης με το πολιτικό κατεστημένο δημιουργεί στρεβλώσεις, προσθέτοντας ότι το διαπίστωσε και στις τράπεζες. Είπε επίσης ότι είναι επικίνδυνο σενάριο η εν λευκώ εξουσιοδότηση και ανέφερε ότι ο κ. Γαλαταριώτης ήταν ισχυρότερος των Υπουργών. Διατυπώνοντας τη θέση ότι η Ευρώπη είναι ανηλεής, ότι η αύξηση του προσωπικού ήταν δυσανάλογη των αναγκών της εταιρείας, κατέληξε αναφέροντας ότι η εταιρεία συνεθλίβη από τα δικά μας λάθη και τον ευρωπαϊκό παράγοντα ή και συνδυασμό των δύο.
Ο Ανδρέας Χριστοφίδης της KPMG, ανέφερε πως όταν το 1981 όταν παρέλαβε τη Διοίκηση ο κ. Γαλαταριώτης ανατέθηκε στους ελεγκτές. Είπε πως κατά τον έλεγχο για ζητήματα πριν του 1981 διαπιστώθηκε ότι υπήρχαν πολιτικά εκτεθειμένα πρόσωπα της Βρετανίας που δεν πλήρωναν τα εισιτήρια τους. Πρόσθεσε ότι από έρευνα που έγινε στο Λονδίνο, διαπιστώθηκε ότι διατηρείτο σε τράπεζα του Λονδίνου αδήλωτος στην εταιρεία λογαριασμός και ότι οι Βρετανοί πλήρωναν, αλλά τα χρήματα πήγαιναν σε κρυφό από την εταιρεία λογαριασμό. Ανέφερε ότι διαπιστώθηκε τις επιταγές υπέγραφε ο Ευδόκιος Σάββα, ότι εκδόθηκε ένταλμα σύλληψης του, όμως έφυγε από το Λονδίνο για την Αμερική και δεν συνελήφθη.
Πρόσθεσε ότι επίσης διαπιστώθηκε πως τα ποσά από το ταμείο ευημερίας των υπαλλήλων, δεν χρησιμοποιούνταν για δυσπραγούντες υπαλλήλους, αλλά το το μεγαλύτερο ποσό έφευγε για υπερωρίες προς γραμματείς του Διευθυντή.
Είπε επίσης πως διαπιστώθηκε ότι το στέγαστρο που κατασκευάστηκε στο αεροδρόμιο Λάρνακας ήταν 60% ακριβότερο από ό,τι θα έπρεπε και κατέληξε αναφέροντας ότι πριν το 1980 γίνονταν τρομερά πράγματα. Ανέφερε ότι ο Ευδόκιος Σάββα χρησιμοποίησε αεροσκάφος σε ειδική πτήση για να μεταφέρει το αυτοκίνητο του γιου του.
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Σταύρος Ευαγόρου που συμμετείχε στις συνεδρίες των ΔΣ των ΚΑ ανέφερε ότι το 1987 όταν ο Σταύρος Γαλαταριώτης θα καθιστούσε την εταιρεία την πρώτη που θα προχωρούσε στην αγορά των Airbus, κάλεσε τα κόμματα να συμμετέχουν ως παρατηρητές στις συνεδρίες του ΔΣ. Πρόσθεσε ότι δεν υπήρχε η δυνατότητα διαφοροποίησης αποφάσεων και οι παρατηρητές περιορίζονταν στην έκφραση άποψη.
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ