Πλεονεκτήματα του κυπριακού σχεδίου πολιτογράφησης επενδυτών

Οι πολιτικές και κοινωνικές αναταράξεις που συντελούνται στη γειτονιά της Ανατολικής Μεσογείου και οι οποίες καλύπτουν την ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής, σε συνδυασμό με την οικονομική ανασφάλεια που προκαλούν στη Ρωσία οι κυρώσεις Ευρώπης και Αμερικής σε σχέση με την Ουκρανία, όχι μόνο αναβαθμίζουν τον στρατηγικό και γεωπολιτικό ρόλο της Κύπρου στην περιοχή, αλλά ταυτόχρονα την καθιστούν σύμβολο ασφάλειας και σταθερότητας, υπό την ιδιότητα της ως του ανατολικότερου συνόρου της Ευρώπης.

Οι καταστροφικές εξελίξεις του Μαρτίου του 2013 επίσπευσαν την αντικατάσταση ενός ασαφούς, αδιαφανούς, χρονοβόρου και αναποτελεσματικού προγράμματος πολιτογράφησης που προϋπήρχε με πενιχρά αποτελέσματα και μηδαμινή προσφορά στην πραγματική οικονομία της Κύπρου, με ένα σύγχρονο και κατά γενική ομολογία άκρως επιτυχημένο σχέδιο για την κατ’ εξαίρεση πολιτογράφηση επενδυτών στην Κύπρο.

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στα δύο τελευταία χρόνια, ο τομέας ανάπτυξης γης έχει προσελκύσει στην Κύπρο πέραν του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ με όλα τα θετικά συνεπακόλουθα και σε συναφείς τομείς της οικονομίας. Δεν μπορεί επίσης να αγνοηθεί το γεγονός ότι και οι τέσσερις σειρές εξαετών κυβερνητικών ομολόγων που έχουν εκδοθεί ως τώρα από την Κυπριακή Δημοκρατία έχουν υπερκαλυφθεί, προσφέροντας έτσι βαθιές ανάσες στα κρατικά ταμεία, αλλά πρωτίστως επενεργώντας θετικά στην προσπάθεια αποκατάστασης της εμπιστοσύνης των ξένων επενδυτών στην από κοινού προσπάθεια επανεκκίνησης της κυπριακής οικονομίας και την όσο το δυνατό πιο σύντομη έξοδο από το οικονομικό τέλμα στο οποίο βρισκόμαστε τα τελευταία χρόνια.

Παρόλο που το σχέδιο για κατ’ εξαίρεση πολιτογράφηση επενδυτών δεν αποτελεί κυπριακή εφεύρεση, τουναντίον άλλες ευρωπαϊκές χώρες προσφέρουν τέτοια σχέδια πολύ πριν από την Κύπρο, η επιτυχία του κυπριακού προγράμματος οφείλεται  κατά  κύριο λόγο στον συγκερασμό πλεονεκτημάτων που συνδυάζει, καθώς επίσης στην απλή, σύντομη και διαφανή διαδικασία που ακολουθείται. 

Επενδύσεις μπορούν να γίνουν σε κρατικά ομόλογα, κυπριακές επιχειρήσεις και οργανισμούς, ακίνητα, αναπτύξεις και έργα υποδομής στην Κύπρο, καταθέσεις σε τράπεζες με έδρα την Κύπρο ή και οποιοσδήποτε συνδυασμός των πιο πάνω. Περεταίρω ανάλυση των  προκρινόμενων επενδύσεων δεν αποτελεί σκοπό του παρόντος άρθρου, αφού βρίσκονται αναρτημένες στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εσωτερικών  (www.moi.gov.cy).

Πιο κάτω παραθέτουμε τα πιο σημαντικά στοιχεία, τα οποία κατά την γνώμη μας πρέπει να εμπεριέχει ένα ελκυστικό σχέδιο πολιτογράφησης και τα αντιπαραθέτουμε με το κυπριακό σχέδιο:

Η επένδυση που απαιτείται δεν πρέπει να περιέχει αυξημένο ρίσκο για τον επενδυτή:  Το κυπριακό σχέδιο παρέχει την δυνατότητα στον επενδυτή να επιλέξει από ένα ευρύ φάσμα επενδύσεων.  Οι πλείστες (αν όχι όλες) από τις προσφερόμενες επιλογές θεωρούνται όχι μόνο μειωμένου κινδύνου, αλλά και επενδύσεις οι οποίες στο μέλλον είναι ικανές να αποφέρουν στον επενδυτή και ένα ποσό πέραν του αρχικού κεφαλαίου που επενδύθηκε.

Η διάρκεια που καλείται ο επενδυτής να κρατήσει την επένδυση του:  Ο ελάχιστος χρόνος που καλείται ο επενδυτής να κρατήσει την επένδυση του έχει καθοριστεί στα τρία χρόνια σε αντίθεση με άλλα ευρωπαϊκά σχέδια, όπου ο χρονικός ορίζοντας είναι τα πέντε ως οκτώ (με την εξαίρεση της μόνιμης κατοικίας στην Κύπρο, η οποία θα πρέπει να παραμείνει στην κατοχή του επενδυτή ή εάν πωληθεί να αντικατασταθεί με άλλη ίσης ή μεγαλύτερης αξίας).

Το κόστος της επένδυσης να είναι σε λογικά πλαίσια:  Το κυπριακό πρόγραμμα ξεκινά από 2,5 εκατομμύρια για συμμετοχή του επενδυτή σε συλλογικό σχέδιο επενδύσεων και φτάνει μέχρι τα 5 εκατομμύρια, σε περίπτωση που ο επενδυτής επιλέξει την ατομική συμμετοχή στο σχέδιο. Το ποσό της επένδυσης κρίνεται ως λογικό συγκριτικά και με άλλα ευρωπαϊκά σχέδια. Επιπρόσθετα, αξίζει να σημειωθεί ότι το κυπριακό σχέδιο δεν προνοεί για οποιοδήποτε ποσό που θα πρέπει να εισφέρει ο επενδυτής ως «αναγκαστική» δωρεά στα κρατικά ταμεία (πχ Μάλτα).

Η απόκτηση της υπηκοότητας να έχει άμεση ισχύ:  Η απόκτηση της κυπριακής υπηκοότητας έχει άμεση ισχύ εφόσον η αίτηση του εγκριθεί (από το Υπουργικό Συμβούλιο) σε αντίθεση με ανταγωνιστικά προγράμματα, όπου η υπηκοότητα παραχωρείται με την πάροδο συγκεκριμένης χρονικής περιόδου που μπορεί να φτάσει τα έξι ή ακόμα και τα οκτώ χρόνια.

Η κυπριακή υπηκοότητα παραχωρείται άμεσα με την έγκριση της χρηματικής επένδυσης χωρίς να απαιτείται η φυσική παρουσία του επενδυτή στην Κύπρο πριν ή μετά την απόκτηση της  (πέραν από την αρχική επίσκεψη όπου ορκίζεται πίστη στο Σύνταγμα της Κυπριακής Δημοκρατίας ενώπιον δικαστηρίου).

 

Δειτε Επισης

Οι ποινές χάδι και οι παράνομοι, που γίνονται σφετεριστές
Η βάση στην οποία μπορούμε να ξαναχτίσουμε τη χώρα μας και το παράδειγμα της Εσθονίας
Στρατηγικοί στόχοι για την ενεργειακή μετάβαση της Κύπρου
Περιέργεια και διαφορετικότητα: Οι πυλώνες της καινοτομίας στον χώρο εργασίας
Πλοήγηση στο τελικό στάδιο συμμόρφωσης με την οδηγία NIS2
Ο εκτεταμένος αντίκτυπος της νέας οδηγίας για την εταιρική δέουσα επιμέλεια όσον αφορά την αειφόρο και βιώσιμη ανάπτυξη
Υλικά και αντικείμενα σε επαφή με τρόφιμα και η σημασία του ελέγχου τους
Αναπτύξεις σε περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές. Είμαστε έτοιμοι να αναλάβουμε τις ευθύνες μας;
Ρυθμιστικά διλήμματα: Η επίδραση των βραχυχρόνιων μισθώσεων στην τοπική οικονομία
Οι συνέπειες της ποινικοποίησης της αισχροκέρδειας