Συνεργατισμός: Τυποποιημένες λύσεις για NPLs
06:19 - 23 Μαρτίου 2015
Ήπιοι τόνοι, συνετή προσέγγιση έναντι πελατών συμπεριλαμβανομένων κι αυτών που δεν εξυπηρετούν τα δάνειά τους και ιδιαίτερη έμφαση στην ανθρωποκεντρική προσέγγιση του Συνεργατισμού, όπως ο ίδιος την περιγράφει. Ο λόγος για τον επικεφαλής της Διεύθυνσης Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων του Συνεργατισμού, Βαρνάβα Κουρουνά. Βρεθήκαμε στα κεντρικά γραφεία του Συνεργατισμού, μιλήσαμε περίπου μία ώρα, μας έδωσε είδηση αναφορικά με τις λύσεις που ο Συνεργατισμός ετοιμάζει σε σχέση με τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, τη δομή της Διεύθυνσης της οποίας ηγείται αλλά και την κουλτούρα του κινήματος έναντι των προκλήσεων της οικονομικής κρίσης, της ύφεσης και των πελατών που δεν μπορούν να καταβάλλουν τις δόσεις των δανείων τους.
«Στόχος μας είναι να μην κάνουμε ούτε μία εκποίηση. Δεν είναι ο στόχος μας. Αντίθετα θέλουμε να προσφέρουμε λύσεις συμφέρουσες και για τον πελάτη μας και για μας» τονίζει εμφατικά στο InBusinessNews, ο Βαρνάβας Κουρουνάς.
Αρχικά πείτε πώς ο Συνεργατισμός σχεδιάζει να απεμπλακεί από το αδιέξοδο των μη εξυπηρετούμενων δανείων;
Πρέπει να σας πω ότι ο Συνεργατισμός δεν περιμένει τους νόμους των εκποιήσεων και της αφερεγγυότητας για να διευθετήσει έστω και μερικώς τα μη εξυπηρετούμενα, αλλά αντίθετα με δική του πρωτοβουλία θα προτείνει στους δανειολήπτες τυποποιημένες λύσεις για διευθέτηση δανείων που δεν εξυπηρετούνται. Πιο ειδικά αναφέρω ότι σε πρώτη φάση θα απευθυνθούμε με επιστολές σε 8 χιλιάδες πελάτες, οι οποίοι συνολικά αντιστοιχούν σε δάνεια 100 εκατ. ευρώ.
Και ποιες είναι οι βασικές γραμμές της νέας πολιτικής που επιχειρεί ο Συνεργατισμός;
Είναι βασική προϋπόθεση για εμάς να προτείνουμε λύσεις που θα μπορούν οι πελάτες μας να εφαρμόζουν, χωρίς όμως το βιοτικό τους επίπεδο να πέσει σε επίπεδα εξαθλίωσης. Στόχος δεν είναι να πάρουμε ούτε σπίτια, ούτε να στερήσουμε το μέλλον των παιδιών πελατών μας. Με τις τυποποιημένες λύσεις (standardised solutions) θα προτείνουμε χαμηλότερη δόση, μεγαλύτερο χρόνο αποπληρωμής αλλά και ελαφρύνσεις σε όσους συνεργάζονται. Είναι βασικό να δώσουμε στους πελάτες μας λύσεις, ανάσες και να νιώσουν ότι είμαστε πλάι τους στον οικονομικό αγώνα που όλοι κάνουμε αυτό τον καιρό.
Να υποθέσουμε ότι οι 8 χιλιάδες πελάτες στους οποίους αναφέρεστε αποτελούν την πρώτη φάση του εγχειρήματός σας;
Ακριβώς. Θέλουμε να δουλέψουμε σε πρώτο στάδιο ή αν προτιμάτε πιλοτικά τις κινήσεις, να αξιολογήσουμε τα πρώτα αποτελέσματα που θα έχουμε κι έπειτα να προχωρήσουμε με σαφώς περισσότερους πελάτες μας. Στόχος είναι να φέρουμε κοντά τον κόσμο, να συνεργαστούμε και να καταλήξουμε σε win win λύσεις και για τις δύο πλευρές. Εξάλλου, η μεγάλη διασπορά του δανειακού μας χαρτοφυλακίου αποτελεί και ευλογία αλλά και κατάρα. Αφενός δεν έχουμε έκθεση σε μεγάλους πελάτες που ίσως κουβαλούν συστημικό κίνδυνο για τον Συνεργατισμό και αφετέρου έχουμε τεράστιο όγκο μικρών δανειζομένων, όγκος ο οποίος απαιτεί και πολλή δουλειά από μέρους μας σε σχέση με τη διαχείρισή τους.
Με ποιες παραμέτρους καθορίσατε τις τυποποιημένες λύσεις που θα προτείνετε σε πελάτες σας;
Σε αυτό πρέπει να σας απαντήσω ότι δεν αποτελεί «κυπριακή πατέντα» η τακτική που ακολουθούμε, αλλά είναι πρακτική που σε πολλές χώρες εφαρμόζεται και μάλιστα με θετικά αποτελέσματα. Την ίδια ώρα και εν μέσω τεράστιων αλλαγών στον Συνεργατισμό κυρίως λόγω των αποφάσεων της τρόικας, ως χρηματοπιστωτικό ίδρυμα αλλάζουμε και εξελισσόμαστε με στόχο καλύτερες μέρες, εφαρμογή καλών πρακτικών και αποφυγή λαθών του παρελθόντος. Πρέπει ακόμη να σημειώσω ότι τεχνοκράτες του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου που έχουν αξιολογήσει και την κατάσταση εν μέσω κρίσης στις ιρλανδικές τράπεζες, ήρθαν στην Κύπρο με σκοπό να εξετάσουν και να προτείνουν λύσεις ή μεθόδους λειτουργίας του Συνεργατισμού σε πολλά επίπεδα. Έχουμε πάρει σημαντικά σημεία από τη συγκεκριμένη επαφή με το ΔΝΤ, τεχνική βοήθεια τόσο σε επίπεδο ατόμων όσο και σε επίπεδο διαδικασιών.
Οι προτεινόμενες από τον Συνεργατισμό λύσεις αφορούν μόνο πελάτες που δεν είναι σε θέση να εξυπηρετούν τα δάνειά τους ή και για κόσμο που έχει οικονομικές δυσκολίες ευρύτερα;
Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό ζήτημα και πρέπει να σας τονίσω ότι οι τυποποιημένες λύσεις αφορούν και άτομα που αποπληρώνουν κανονικά τα δάνειά τους, αλλά ίσως υπολογίζουν ότι σύντομα κάτι δεν θα πάει καλά ή οι οικονομικοί τους πόροι ή υποχρεώσεις θα αυξηθούν. Εμείς ως Συνεργατισμός θέλουμε να στηρίξουμε τους πελάτες μας και όχι να τους σπρώξουμε σε οικονομικό γκρεμό. Επαναλαμβάνω πως και για την οικονομία και για τον Συνεργατισμό και για την κοινωνία ευρύτερα είναι σημαντικό να μην κομματιαστεί το βιοτικό επίπεδο των πελατών μας, αλλά αντίθετα να ζουν αξιοπρεπώς και να αποπληρώνουν –επίσης αξιοπρεπώς- τις δανειακές τους υποχρεώσεις.
ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΒΑΡΝΑΒΑΣ ΚΟΥΡΟΥΝΑΣ
Σπούδασε στις ΗΠΑ, εξασφαλίζοντας πτυχίο και μεταπτυχιακό στη διοίκηση επιχειρήσεων, ενώ αυτό το διάστημα επιχειρεί να εξασφαλίσει και διδακτορικό. Εργάζεται στον Συνεργατισμό από το 2001 και εντός του 2014 έλαβε πρόταση από την Κεντρική Συνεργατική Τράπεζα, να αναλάβει το «καυτό» τμήμα της διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Εργάζεται πολλές ώρες την ημέρα, πολλές φορές ακόμη και πέραν των 12 ωρών, ενώ κρατά ήπιους τόνους είτε πρόκειται για ώρα εργασίας είτε ακόμη για να περιγράψει ορισμένα λάθη του παρελθόντος. Είναι «μυημένος» στις αρχές του Συνεργατισμού, δηλαδή στη νηφάλια αντιμετώπιση των προκλήσεων δίχως εντάσεις. Ως ήπιων τόνων άνθρωπος αντιμετωπίζει τη δημοσιότητα από απόσταση, αποφεύγει τα φώτα της δημοσιότητας και επουδενί δεν μιλά για τον εαυτό του, αλλά για το σύνολο, την ομάδα και τα άτομα γύρω του.