Πλαφόν, μποϊκοτάζ και άλλοι αστικοί μύθοι

 

Ναι είναι γεγονός ότι κάπου εκεί έξω, στην αγορά και πώληση των καυσίμων, κάποιοι το παράκαναν. Όχι από πλευράς μονοπωλίου, που δεν είναι, αλλά από την άποψη ότι δεν ξέρουν να παίξουν σωστά το παιχνίδι χωρίς να τραβούν πάνω τους τα καχύποπτα μάτια των καταναλωτών.

Τα δεδομένα είναι απλά και αδιαμφισβήτητα. Δεν έχουμε να κάνουμε με ένα μονοπώλιο όπως πολλοί ισχυρίζονται αλλά με ένα ιδιότυπο ολιγοπώλιο. Η αγορά δεν ελέγχετε από ένα παίχτη όπως για παράδειγμα την Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου αλλά από μια χούφτα επιχειρήσεων που εισάγουν και εμπορεύονται καύσιμα και μπορούν πολύ εύκολα να συνεννοηθούν για τις αυξομειώσεις στη λιανική τιμή πώλησης χωρίς καν να συνομιλήσουν. Το μόνο που έχουν να κάνουν είναι να αυξήσουν την τιμή μόλις αγοράσουν ή παραλάβουν ακριβό φορτίο και την ίδια ώρα οι ανταγωνιστές τους, διαβάζοντας για την αύξηση από τα ΜΜΕ ή περνώντας έξω από ένα πρατήριο τους, αυξάνουν και αυτοί με την σειρά τους τη δική τους τιμή. Επιχειρηματικά, νομικά, οικονομικά είναι σωστό, εκεί που ‘πονάει’ τους καταναλωτές είναι στο ότι πιστεύουν ότι δεν είναι ηθικό, παρόλο που αν είχαν και οι ίδιοι πρατήριο καυσίμων θα έκαναν ακριβώς το ίδιο πράγμα. Και για να σας λυθεί η απορία, ναι, και εγώ νομίζω ότι κάτι τέτοιο δεν έπρεπε να συμβαίνει και όχι, δεν έχω μετοχές ή καμιά σχέση με εταιρίες πετρελαιοειδών ή πρατήρια ή άλλα συναφή. Απλά καταγραφώ την πραγματικότητα στην αγορά.

Επίσης κατανοώ απόλυτα τους διαφόρους συνδέσμους καταναλωτών που, κάνοντας αυτό που εξ’ ορισμού πρέπει να κάνουν, φωνάζουν μέρα νύχτα για την αδικία, τους κερδοσκόπους, τους ανήθικους εμπόρους κα τους ασυνείδητους πρατηριούχους προαναγγέλλοντας μποϋκοτάζ στην αγορά, ζητώντας πλαφόν στις τιμές των καυσίμων και απαιτώντας τιμωρία από την κοινωνία. Σας έχω νέα. Το πλαφόν δεν θα μας βοηθήσει καθόλου, αντιθέτως θα βοηθήσει τις  εταιρίες εμπορίας καυσίμων και τους πρατηριούχους. Το μποϊκοτάζ στην αγορά επίσης δεν θα μας βοηθήσει αλλά και πάλι θα βοηθήσει περισσότερο τους διαφόρους έμπορους και επιχειρήσεις που θέλουν οι σύνδεσμοι καταναλωτών να πλήξουν.

Και εξηγούμε ξεκινώντας από το γενικό μποϊκοτάζ  σε όλη την αγορά που άκουσα πριν λίγες μέρες από κάποιο σύνδεσμο καταναλωτών. Μποϊκοτάζ δεν μπορείς να κάνεις σε όλη την αγορά. Μποϊκοτάζ μπορείς να κάνεις σε μια επιχείρηση, σε ένα όμιλο επιχειρήσεων, σε ένα προϊόν, σε μια περιοχή, αλλά όχι στους πάντες, και ειδικά για 2-3 ημέρες. Είναι πρακτικά αδύνατον αλλά ακούγετε ωραίο κα το πιο πιθανό είναι ότι οι όποιες προγραμματισμένες  αγορές θα γίνουν πριν η μετά το μποϊκοτάζ. Άρα το αποτέλεσμα που ελπίζουν να έχουν οι σύνδεσμοι θα είναι από ανύπαρκτο έως μηδαμινό και το μόνο που θα πετύχουν θα είναι να δώσουν μερικές μέρες ρεπό και ξεκούρασης στο προσωπικό των επιχειρήσεων που θέλουν να βλάψουν.

Κάτι παρόμοιο ισχύει και με τα καύσιμα αλλά με ελαφρώς διαφορετικά δεδομένα. Ένα ενδεχόμενο πλαφόν στα καύσιμα θα επιδιώξει να σταθεροποιήσει τις τιμές σε κάποιο επίπεδο. Αυτό το επίπεδο τιμών είναι αδύνατον να είναι να βάρος ή ζημιά των επιχειρήσεων γιατί αν είναι η τιμή πλαφόν πιο κάτω από το κόστος τους απλά θα ξεπουλήσουν το στοκ τους και δεν θα κάνουν νέες παραγγελίες. Και από την στιγμή που η ζήτηση είναι πάνω κάτω προβλέψιμη, θα παρατηρηθούν σε μερικές μέρες ελλείψεις στα καύσιμα. Αν από την άλλη η τιμή πλαφόν που θα επιβληθεί είναι πάνω από το κόστος τους, τότε οι επιχειρήσεις ξέροντας επακριβώς το χρονικό διάστημα που θα κρατήσει το πλαφόν, θα μπορούν να κάνουν άνετα τις  παραγγελίες τους και να εμπορεύονται χωρίς κανένα πρόβλημα, ακόμη και αν κατάφεραν να αγοράσουν πιο φθηνά καύσιμα και είχαν την πρόθεση να μειώσουν τις τιμές. Και στις δύο περιπτώσεις ο πιθανός αντίκτυπος στο τρόπο που δουλεύουν οι εταιρίες εμπορίας καυσίμων και οι πρατηριούχοι θα είναι από μηδαμινός έως ευεργετικός. Άρα αυτός που θα χάσει μακροπρόθεσμα θα είναι ο καταναλωτής.

Τα διάφορα πλαφόν, μποϊκοτάζ, σαμποτάζ ή όπως αλλιώς θέλουν να αντεπιτεθούν οι καταναλωτές στην Αγορά είναι νε μεν καλά όπλα αλλά δεν συστήνονται για την Οικονομία μας. Οι καταναλωτές έχουν τη δύναμη στα χέρια τους με το πορτοφόλι που ελέγχουν και όχι με το κινητό που στέλνουν μηνύματα για μποϊκοτάζ όταν οι ίδιοι θα πάνε την επόμενη μέρα να αγοράσουν ή από τον καναπέ όπου ωρύονται για την ακρίβεια και την ίδια ώρα αρέσκονται να κάνουν τους ωραίους με μεγάλου κυβισμού λιμουζίνες.

Δεν είδα ποτέ ένα σύνδεσμο καταναλωτών να βγει σε ένα κανάλι και να ανακοινώσει ότι η τάδε εταιρία έκανε αυτό και αυτό. Δεν είδα ποτέ κανέναν έξω από ένα πρατήριο καυσίμων να κρατάει μια ταμπέλα όπου θα μας προτρέπει να μην αγοράσουμε από εκεί γιατί είναι το πιο ακριβό. Δεν είδα ποτέ κανένα σύνδεσμο καταναλωτών έξω από μια ακριβή υπεραγορά να ενημερώνουν τους καταναλωτές ότι είναι ακριβή. Ακόμα και οι ίδιοι οι σύνδεσμοι καταναλωτών κρύβονται πίσω από το ανεπαρκές νομικό πλαίσιο και δεν ονομάζουν καμιά επιχείρηση που παρανομεί. Απλά γυρίζουν τα κανάλια και τα ραδιόφωνα και φωνάζουν γενικώς και αορίστως. Για να αλλάξει η αγορά χρειάζεται ενημέρωση ο καταναλωτής, όχι θυμό, επαναστάτες του καναπέ και των social media.

Για να αλλάξεις την αγορά θέλεις σκέψη, μελετημένες κινήσεις και όχι απλά λάβαρα και λεονταρισμούς. Εγώ πάντως αν ήμουν εταιρία εμπορίας καυσίμων θα παρακαλούσα να εισακουστούν οι φωνές των επαναστατών/καταναλωτών για επιβολή πλαφόν. Σίγουρο χρήμα, χωρίς έννοιες και θα τους έστελνα και μια μικρή εισφορά με την προτροπή να συνεχίσουν το καλό τους έργο.

www.Rockstar-Business.com

 

Δειτε Επισης

Οι μειώσεις στα επιτόκια, ο μηχανισμός νομισματικής μετάδοσης και οι επιπτώσεις στην κυπριακή οικονομία
Προκλήσεις και ευκαιρίες στον τομέα ακινήτων: Ανάγκη για βιώσιμες λύσεις και συνεργασία
Γραφειοκρατία στην Κύπρο: Ένα εμπόδιο για τους πολίτες και τις επενδύσεις
Η αυστηρή προειδοποίηση του Elon Musk: Πράγματι η Αμερική οδεύει προς τη χρεοκοπία;
Ο μετασχηματιστικός ρόλος της ΤΝ στην κανονιστική συμμόρφωση των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων
Παρωχημένα συστήματα και τεχνολογία αιχμής: Μπορεί το PropTech να φέρει επιτέλους την αγορά ακινήτων στο μέλλον;
Το ψηφιακό ευρώ: Ποια τα οφέλη του για εσάς;
Η άνοδος των βιώσιμων επενδύσεων: Οι προκλήσεις του ESG και των πράσινων ομολόγων για έναν επενδυτή
Καλό είναι κάποιοι να αρχίσουν να ξεχνάνε την ηλεκτροκίνηση
Έχει ο άνθρωπος νοημοσύνη να βάλει χαλινάρια στην AI πριν να είναι αργά;