Η μεγάλη μάχη της μπύρας

Λίγο ο καυτός ήλιος, λίγο η αγγλική επιρροή, λίγο οι σημαντικές ζυθοβιομηχανίες της χώρας, η μπύρα μπορεί κάλλιστα να χαρακτηριστεί ως η πρώτη επιλογή μετά το νερό για τους Κύπριους καταναλωτές άνω των 15 ετών. Μάλιστα, υπολογίζεται ότι οι παραδόσεις μπύρας το 2014 ανήλθαν σε 32.25 εκατ. λίτρα, ποσό που αντιστοιχεί σε 39 λίτρα για κάθε άτομο κατά μέσο όρο. Σύμφωνα με την υπηρεσία στατιστικής, η συνολική παραγωγή το 2014 ανήλθε σε 32.2 εκατ. λίτρα. Ταυτόχρονα, οι εισαγωγές έφτασαν τα 13.5 εκατ. λίτρα, ποσό που αντιστοιχεί σε €10.5 εκατ. 

Η αγορά στο σύνολό της υπολογίζεται ότι ξεπερνά σε αξία τα €30 εκατ., σύμφωνα με τη Rai Consultants, ενώ από τα 45 εκατ. λίτρα, που είναι περίπου η κατανάλωση, το 75% προέρχεται από μπύρες εγχώριας παραγωγής. Επιπλέον, σημαντικότατη αύξηση, της τάξης του 23,3%, παρουσίασαν και οι εξαγωγές κατά τους τελευταίους εννέα μήνες του 2015. Συγκεκριμένα, συμπεριλαμβανομένων προμηθειών πλοίων και αεροπλάνων, ανήλθαν σε 709.197 λίτρα, σε σύγκριση με 575.004 λίτρα την αντίστοιχη περίοδο του 2014.

Πώς την πίνετε;
Οι Κύπριοι φαίνεται πως προτιμούν τις ξανθιές, τουλάχιστον όσον αφορά στις μπύρες, καθώς η δημοφιλέστερη κατηγορία στο νησί είναι οι lagers, στη «μάχη»με τις ales. Τώρα, όσον αφορά στο ερώτημα «πού την πίνουν;», η απάντηση είναι εύκολη. Παντού! Στην παραλία, στο οικογενειακό τραπέζι, στο στρατόπεδο, στο κλαμπ, στην καφετέρια, στο κάμπινγκ, στο πολυτελές ξενοδοχείο ή στην παραδοσιακή ταβέρνα. Μια μπύρα πάντα «παίζει», ιδιαίτερα το καλοκαίρι αλλά και τον χειμώνα, για τους αμετανόητους λάτρεις της γεύσης της. Τους καλοκαιρινούς μήνες η κατανάλωση παρουσιάζει, πάντως, σημαντική αύξηση, ξεπερνώντας τα 4.5 εκατ. λίτρα μηνιαίως. 
Οι εγχώριες μπύρες σχεδόν μονοπωλούν το καταναλωτικό ενδιαφέρον, ενώ τα ηνία της αγοράς κατέχει η μπύρα Carlsberg. Η KEO βρίσκεται στη δεύτερη θέση και όλα τα υπόλοιπα brands ακολουθούν με πολύ χαμηλότερα μερίδια. Η κρίση, ωστόσο, άλλαξε αρκετά τις συνήθειες των καταναλωτών, σύμφωνα με τον Δημήτρη Σιανδρή, εμπορικό διευθυντή της KEO plc. Όπως εξήγησε ο Νίκος Μαυρουδής, senior marketing manager της Carlsberg, οι καταναλωτές είναι, πλέον, πιο ενημερωμένοι και απαιτητικοί: «Κυνηγούν τις ευκαιρίες και τις προσφορές. Υπάρχουν περιπτώσεις που μπορεί να μετακινηθούν σε άλλη μάρκα ή διαφορετική κατηγορία, αν αυτό είναι προς το συμφέρον τους. Άρα θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι λιγότερο ‘πιστοί’ στις μάρκες».

Είναι και θέμα τιμής
Σύμφωνα με τον κ. Μαυρουδή, η οικονομική κρίση έφερε μεγάλη πίεση για μείωση των τιμών στις μπύρες, ενώ μπήκαν στην αγορά αρκετά brands με χαμηλότερη τιμολογιακή θέση. «Αυτό αναγκάζει τις μεγαλύτερες μάρκες να βγάζουν περισσότερες προσφορές κι εκπτώσεις και να προσφέρουν περισσότερα κίνητρα στους καταναλωτές», επεσήμανε. 

Ο κ. Σιανδρής υπογράμμισε ότι αν και η μπύρα ακολουθούσε πάντα την ετήσια τιμαριθμική αναπροσαρμογή, με βάση τον εκάστοτε δείκτη τιμών της αγοράς, η κρίση πάγωσε τις τιμές κι έτσι παρέμεινε ένα προσιτό προϊόν για το ευρύ κοινό. Οι τιμή της μπύρας, για τη βασική συσκευασία - φιάλη των 630 ml, ανέρχεται, περίπου, σε €1.29, ενώ στις υπεραγορές υπάρχουν μάρκες που προσφέρουν το τενεκεδάκι από €0.75 μέχρι €2.20. 

Beer tasting 
Για τις τάσεις της αγοράς στην Κύπρο και το εξωτερικό, ο κ. Μαυρουδής επεσήμανε την αύξηση που παρατηρείται στην κατηγορία των craft beers παγκοσμίως, ενώ ο κ. Σιανδρής υπογράμμισε ότι σε γενικές γραμμές όλες οι δυτικές αγορές έχουν ωριμάσει και σταθεροποιηθεί. Πρόσθεσε, ακόμα, ότι «η αγορά της Αφρικής εξακολουθεί να αναπτύσσεται με ταχείς ρυθμούς και οι μεγάλες ζυθοβιομηχανίες επενδύουν εκεί, ενώ στην Κύπρο, τα τελευταία χρόνια, εκτός από τα economy brands, τα οποία κέρδισαν ένα σημαντικό μερίδιο στην αγορά, φαίνεται πως τα προϊόντα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά (specialties) έχουν κεντρίσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών και κερδίζουν συνεχώς έδαφος». Την ίδια ώρα, ο managing director της Savero Trading, Σάββας Αντωνιάδης, υποστήριξε ότι ο Κύπριος καταναλωτής δοκιμάζει νέες μπύρες και μηλίτες: «Αρκετές μπυραρίες, πλέον, προσφέρουν μεγάλο αριθμό από διαφορετικές μπύρες και στο μενού εξηγούν αναλυτικά ποια ταιριάζει καλύτερα με ποιο φαγητό. Ως αποτέλεσμα, οι καταναλωτές δοκιμάζουν νέες επιλογές». 

Γενικότερα, πάντως, οι προκλήσεις για τις μεγάλες βιομηχανίες ζύθου είναι αρκετές, καθώς ταυτόχρονα ενισχύονται και άλλες κατηγορίες, όπως το κρασί, ο καφές και τα κοκτέιλ.

Μπύρα ή κρασί;
Το κρασί, συγκεκριμένα, ήταν ανέκαθεν ένας βασικός ανταγωνιστής. Όπως εξήγησε ο κ. Σιανδρής, για να αντιμετωπιστεί σωστά το κάθε είδος ανταγωνισμού, από τις άλλες κατηγορίες, πρέπει να πείσεις τον καταναλωτή πως η μπύρα έχει την προστιθέμενη αξία που δικαιολογεί την τιμή και την επιλογή έναντι οποιουδήποτε άλλου ποτού. Από την πλευρά του, ο κ. Μαυρουδής πρόσθεσε ότι ακόμα και ο καφές αποτελεί ανταγωνιστική επιλογή, ενώ παραδέχθηκε ότι το κρασί είναι μία κατηγορία που συνεχώς μεγαλώνει, γεγονός το οποίο αύξησε τα κυπριακά οινοποιεία και βελτίωσε την ποιότητα των κρασιών. Το δεδομένο αυτό, όπως είπε, κάνει και τα στελέχη της αγοράς μπύρας πιο δημιουργικά και ευέλικτα στις αποφάσεις τους, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στον ανταγωνισμό έναντι των άλλων ποτών αλλά και των διαφόρων brands ζύθου.

Ο ουσιαστικός ανταγωνισμός υπάρχει ανάμεσα σε υποκατηγορίες και χαρακτηριστικά της μπύρας, όπως η τιμή (φθηνή ή ακριβή), είδος (weisse, stout, lager, κτλ.), συσκευασία (βαρέλι, φιάλη ή κουτί) παρά ανάμεσα στις εγχώριες και τις εισαγόμενες. «Οι καταναλωτές ανέπτυξαν ιδιαίτερη τιμολογιακή ευαισθησία, με αποτέλεσμα να μειωθεί το brand loyalty», εξήγησε ο brand manager της Senaga Trading, Γιώργος Μυλωνάς, προσθέτοντας ότι αρκετοί αγοράζουν όποιο brand έχει την καλύτερη προσφορά τη δεδομένη στιγμή. «Πιστεύουμε πως ο καθένας παίρνει στο τέλος πάντα αυτό που πραγματικά του αξίζει. Κανείς δεν ξεγέλασε την αγορά μεσοπρόθεσμα, γι’ αυτό και ο σεβασμός είναι βασική αξία της ΚΕΟ», υπογράμμισε ο κ. Σιανδρής. 

Πάντως, η πιο πρόσφατη τάση στην αγορά μπύρας δεν είναι άλλη από την ευχάριστη για όλους εμφάνιση μικρών ιδιωτικών ζυθοποιείων. Ο κ. Μαυρουδής χαρακτήρισε ιδιαίτερα θετικό το γεγονός, προσθέτοντας ότι αυτό θα κρατήσει την αγορά μπύρας ζωντανή και φρέσκια, ενώ ο κ. Σιανδρής σημείωσε ότι πρόκειται για μια σημαντική προσπάθεια, η οποία χρειάζεται στήριξη και ανάπτυξη. «Όχι μόνο επειδή προσφέρει στην τοπική οικονομία, αλλά κυρίως διότι αναπτύσσει το σύνολο της κατηγορίας της μπύρας, με την προϋπόθεση, βέβαια, πως οι ετικέτες τους έχουν κάτι ιδιαίτερο να δείξουν», παρατήρησε.

Οι μεγάλοι της αγοράς
Οι βασικότεροι παραγωγοί και εισαγωγείς μπύρας 

Όμιλος Φώτος Φωτιαδης
Ο όμιλος ιδρύθηκε το 1942 από τον δρα Φώτο Ια. Φωτιάδη και αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους και πιο δυναμικά αναπτυσσόμενους επιχειρηματικούς οργανισμούς της Κύπρου. Κατέχει ηγετική θέση στους τομείς της παραγωγής και εμφιάλωσης ποτών, στην εμπορία ποτών και καπνικών προϊόντων, στην ανάπτυξη γης και στον ασφαλιστικό κλάδο. Δραστηριοποιείται με επιτυχία σε Κύπρο, Ελλάδα, Ρουμανία, Κροατία και Σλοβενία. Στην παραγωγή οινοπνευματωδών και μη ναυαρχίδα του ομίλου είναι η μπύρα Carlsberg, η οποία είναι πρώτη σε πωλήσεις στην αγορά. 




KEO PLC
Ιδρύθηκε το 1927 και ξεκίνησε ως εταιρεία οίνου. Στην παραγωγή μπύρας μπήκε το 1951. Σήμερα είναι δημόσια εταιρεία με έξι βασικές εμπορικές κατευθύνσεις: Μπύρα, κρασί, νερό, χυμοί, αλκοολούχα ποτά, συσκευασμένα τρόφιμα δικής της παραγωγής και εισαγωγής. Η συντριπτική πλειοψηφία των πωλήσεών της γίνεται με το δικό της σύστημα  διακίνησης, γεγονός που προσφέρει, σύμφωνα με τις εταιρικές εκτιμήσεις, καλύτερα ποσοτικά και ποιοτικά αποτελέσματα. Ταυτόχρονα, η εταιρεία μεγαλώνει συνεχώς το εξαγωγικό της εμπόριο σε μπύρα, νερό, κρασί, κουμανταρία και χυμούς και στοχεύει σε βάθος πενταετίας το σύνολο των εξαγωγικών δραστηριοτήτων να φτάσει το 10% του συνολικού κύκλου εργασιών της. 


Senaga Τrading 
Λειτουργεί από το 2011 στον τομέα της εισαγωγής και διανομής αλκοολούχων ποτών, ειδικότερα κρασιών και μπύρας. Παρά το μικρό διάστημα ζωής της έχει δημιουργήσει πολύ καλή φήμη στην κυπριακή αγορά και εδραιώθηκε ως ένας από τους κύριους παίχτες στη διανομή premium και super premium μπύρας. Το δίκτυο διανομής της εταιρείας καλύπτει όλες τις αστικές και προαστιακές περιοχές της Κύπρου, με ιδιαίτερη έμφαση στα premium καταστήματα επιτόπιας κατανάλωσης. Στα άμεσα μελλοντικά πλάνα της είναι η περαιτέρω διεύρυνση της γκάμας προϊόντων της στις κατηγορίες premium και super premium μπύρας. 


Savero Trading 
Ξεκίνησε με εξειδίκευση σε κρασιά και οινοπνευματώδη ποτά πριν από 59 χρόνια. Η τρίτη γενικά της οικογένειας Αντωνιάδη άρχισε το 1986 να επικεντρώνεται στην  εισαγόμενη μπύρα και σήμερα διαθέτει μεγάλο αριθμό εισαγόμενων brands αυτής της κατηγορίας. Στην συνέχεια επεκτάθηκε με την ενσωμάτωση νέων αποθηκευτικών διευκολύνσεων, δυναμικότητας 3.000 παλετών στη Βιομηχανική Περιοχή Δερύνειας, με το άνοιγμα σημαντικών λογαριασμών σε τοπικές υπεραγορές και άλλους μεγάλους πελάτες και με την προμήθεια στους τομείς χονδρικής αγοράς, αναψυχής και τροφοδοσίας. Μέχρι το τέλος του έτους στοχεύει στο άνοιγμα νέων αποθηκών και γραφείων έξω από τη Λευκωσία. 

Δειτε Επισης

Στην τελική ευθεία η ψηφοφορία για τα 17α IN Business Awards-Συνεχίζεται μέχρι τις 30 Απριλίου η διαδικασία
Η Κωνσταντίνα Χριστοφή συστήνει το HEATWAVE Fitness Festival...«Ένα πάρτι για όσους έχουν μπει στην εποχή της ευεξίας»
Πνευματικά δικαιώματα: Η σημασία της απόφασης του Ανωτάτου και η ανάγκη για σύσταση Αρχής Πνευματικής Ιδιοκτησίας
Η τεκμηριωμένη πρόταση της G.A.P. Vassilopoulos για το υδατικό και η άρνηση μιας πολιτείας που…πέρα βρέχει
Είχαν την τιμητική τους οι υπεραγορές...Ιδιαίτερα αυξημένη και στα ίδια επίπεδα με το περσινό Πάσχα η κίνηση
Προ των πυλών μεγάλη οικιστική ανάπτυξη από το My Mall Λεμεσού-Προς ολοκλήρωση το Leptos Limassol Park
Μάκης Κετώνης: Το ταξίδι στην αειφορία και το επόμενο κεφάλαιο μιας συναρπαστικής επαγγελματικής διαδρομής
Νίκος Χριστοδουλίδης: Βελτιώνεται η φήμη και η αξιοπιστία της Κύπρου, προσελκύουμε ποιοτικές επενδύσεις
Στο τεύχος Απριλίου του περιοδικού GOLD: Εννέα κορυφαίες εταιρείες με έδρα την Κύπρο που υιοθέτησαν εργαλεία AI
Η ενεργειακή μετάβαση της Κύπρου και ο δρόμος για ένα ανθεκτικό και βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης