Powered by

Στο παρά πέντε της ιδιωτικοποίησης των λιμανιών

Χρονιά ραγδαίων εξελίξεων σε σχέση με την ιδιωτικοποίηση των κυπριακών λιμανιών αναμένεται να είναι το 2016. Η κυβέρνηση φιλοδοξεί ότι όλα θα κυλήσουν ομαλά με χρονοδιάγραμμα τη 19η Ιανουαρίου, για την τελική υποβολή προσφορών από μέρους των υποψήφιων επενδυτών. Στο θέμα αναφέρθηκε σε συνέντευξή του στον «Ρεπόρτερ» ο υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Μάριος Δημητριάδης, με τον οποίο μεταξύ άλλων, συζητήσαμε για τις προοπτικές της κυπριακής ναυτιλίας, τη μετεξέλιξη των ταχυδρομείων, καθώς επίσης τον τομέα της Πολιτικής Αεροπορίας.

Ποιες οι προοπτικές της κυπριακής ναυτιλίας και σε ποιες δράσεις προχωρεί η κυβέρνηση για να τις ενισχύσει;
Καταρχάς, να αναφέρω ότι ήδη η ναυτιλία αποτελεί έναν πολύ σημαντικό τομέα της κυπριακής οικονομίας η συνεισφορά του οποίου στο κυπριακό ΑΕΠ ανέρχεται περίπου στο 7%. Στόχος μας είναι η ενδυνάμωση του κλάδου, με στόχο την αύξηση της συνεισφοράς της ναυτιλίας στην κυπριακή οικονομία. Μέχρι στιγμής, έχουμε προχωρήσει σε στρατηγική μελέτη - σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα - καθώς νιώσαμε ότι, ενώ έχουμε ένα πολύ καλό ναυτιλιακό προϊόν, αυτό χρειαζόταν «φρεσκάρισμα», λόγω του αυξημένου ανταγωνισμού, αλλά και της κρίσης που διέρχεται η οικονομία τα τελευταία χρόνια.

Ειδικότερα, σε ποιες ενέργειες προχωρήσατε; 
Η μελέτη ήρθε πίσω κοντά μας με εισηγήσεις που αφορούν στις ενέργειες και δράσεις στις οποίες μπορούμε να προβούμε, ώστε να ενισχύσουμε τον τομέα και να προωθήσουμε αποτελεσματικότερα την Κύπρο ως ναυτιλιακό προορισμό. Αυτό επιτυγχάνεται είτε με την εργοδότηση Οίκων που θα μας βοηθήσουν, είτε με την αύξηση της παρουσίας μας στο εξωτερικό. Ακόμη, τέθηκαν θέματα βελτίωσης της εξυπηρέτησης των πλοιοκτητών, τα οποία ομοίως αρχίσαμε να θέτουμε σε εφαρμογή, καθώς επίσης ζητήματα που αφορούν το ίδιο το προϊόν, όπως για παράδειγμα, σχέδια κινήτρων, και ακόμη επανεξέταση των υφιστάμενων χρεώσεων.

Συνεπώς, το μέλλον διαγράφεται ευοίωνο για την κυπριακή ναυτιλία; 
Πιστεύω ότι δόθηκε νέα ώθηση στον τομέα της ναυτιλίας και ναι, το μέλλον διαγράφεται πολύ καλό. Παρατηρούμε ότι τους τελευταίους μήνες επέλεξαν την Κύπρο, αρκετές πρόσθετες εταιρείες του κλάδου, περίπου 40 στον αριθμό. Ενδεχομένως, να μην είναι καθαρά εταιρείες είτε πλοιοκτήτριες ή εταιρείες στον τομέα της πλοιοδιαχείρισης, αλλά να είναι εταιρείες που να έχουν σχέση με τον κλάδο της ναυτιλίας και παρέχουν παρεμφερείς ναυτιλιακές υπηρεσίες.

Αντιλαμβάνομαι πως η Κύπρος επωφελήθηκε από την κρίση στην Ελλάδα σε σχέση με τη ναυτιλία, χώρα που αποτελεί ανταγωνιστή της στη ναυτιλία. Έτσι έχουν τα πράγματα;
Είναι αλήθεια ότι, λόγω της κρίσης στην Ελλάδα, αρκετές εταιρείες κοιτάζουν για εναλλακτικούς προορισμούς και είναι φυσιολογικό ότι θα ψάξουν και την περίπτωση της Κύπρου, η οποία αποτελεί ένα αναγνωρισμένο ναυτιλιακό κέντρο, το οποίο έχει πολλά κοινά χαρακτηριστικά με την Ελλάδα. Όντως, τα τελευταία χρόνια επέλεξαν την Κύπρο αρκετές ελλαδικές εταιρείες του κλάδου της ναυτιλίας, εξαιτίας της κρίσης. Αυτό δεν σημαίνει ότι εμείς επιδιώκουμε να φεύγουν οι εταιρείες από την Ελλάδα και να έρχονται στην Κύπρο. Σε αρκετές περιπτώσεις, θα έλεγα πως οι εταιρείες επιλέγουν να έχουν παρουσία και στις δύο χώρες. 

Αναφορικά με την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών σε ποιο στάδιο βρίσκεται η διαδικασία; 
Για το θέμα αυτό, θα έλεγα πως βρισκόμαστε στο παρά πέντε, υπό την έννοια ότι φτάσαμε στο τελικό στάδιο της διαδικασίας. Πριν από το τέλος του χρόνου αναμένεται να δοθεί τελική σύμβαση προς τους υποψήφιους επενδυτές και στόχος είναι η υποβολή των προσφορών έως και τη 19η Ιανουαρίου. Έμεινε ένας πολύ μικρός αριθμός εταιρειών στη διαδικασία, αλλά εμείς θεωρούμε ότι το ενδιαφέρον είναι πολύ ικανοποιητικό. Για τον χώρο των εμπορευματοκιβωτίων και το τερματικό πολλαπλών χρήσεων έμειναν περίπου οκτώ επενδυτές. Πρόκειται για μεγάλους οργανισμούς που ήρθαν στην Κύπρο, προσέλαβαν συμβούλους, προσωπικό και ξόδεψαν χρήματα για αυτό τον σκοπό.

ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΩΝ ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΩΝ 

Αναμένονται καθόλου εξελίξεις στον τομέα της πολιτικής αεροπορίας κατά τη διάρκεια του 2016; Μήπως υπάρχουν εταιρείες που σας βολιδοσκοπούν για να έρθουν στην Κύπρο;
Εμείς αυτό το οποίο παρατηρήσαμε μετά την αναστολή των εργασιών των Κυπριακών Αερογραμμών, είναι το αυξημένο ενδιαφέρον από εταιρείες να λάβουν άδεια ντόπιου αερομεταφορέα. Αυτό καταδεικνύει ότι με το άνοιγμα μιας αγοράς, προκαλείται πρόσθετο ενδιαφέρον. Στο τέλος της μέρας, όσες περισσότερες αερογραμμές λειτουργούν στην Κύπρο, είτε με βάση τη χώρα, είτε με απλή λειτουργία, είναι προς όφελος των καταναλωτών.
Όλα αυτά, πέραν του γεγονότος ότι αυξήθηκε η αεροπορική κίνηση και προστέθηκαν αρκετές αεροπορικές θέσεις, το οποίο σίγουρα είναι ικανοποιητικό, υπό την έννοια ότι υπήρχαν εκείνοι που ανησυχούσαν ότι με το να κλείσουν οι Κυπριακές Αερογραμμές θα επηρεάζονταν αρνητικά ο τουρισμός και η αεροπορική κίνηση. Ωστόσο, το αποτέλεσμα φαίνεται να είναι το αντίθετο.

Έχετε ενημέρωση για συγκεκριμένες εταιρείες που αναμένεται να έρθουν στην Κύπρο εντός του 2016; 
Υπάρχουν τουλάχιστον τρεις αεροπορικές εταιρείες που εξέφρασαν το ενδιαφέρον τους να υποβάλουν αίτηση για εξασφάλιση άδειας λειτουργίας ως ντόπιες εταιρείες μεταφορών. Οι εξελίξεις για το συγκεκριμένο θέμα, αναμένονται αρχές της νέας χρονιάς. Πιστεύω ότι πρέπει να δώσουμε έμφαση και στο ότι υπάρχει ενδιαφέρον από εταιρείες που ασχολούνται με τη συντήρηση των αεροσκαφών, καθώς αποτελεί έναν τομέα, τον οποίο ως κυβέρνηση θέλουμε να αναπτύξουμε. Γενικά θα έλεγα ότι χειριστήκαμε σωστά την κατάσταση που δημιουργήθηκε μετά το κλείσιμο των Κυπριακών Αερογραμμών. 

ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΩΝ 

Για τη λειτουργία των ταχυδρομείων υπάρχει ο σχεδιασμός για εξέλιξή τους σε εταιρείες ιδιωτικού δικαίου. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η διαδικασία; 
Η κατεύθυνση είναι η αυτονόμηση των ταχυδρομείων με μια εταιρεία ιδιωτικού δικαίου, η οποία θα ανήκει στο κράτος. Συζητήσαμε προκαταρκτικά θέματα που αφορούν στα δικαιώματα των εργαζομένων και βεβαίως, ο στόχος είναι διπλός. Από τη μια, να διασφαλιστεί η επιβίωση του τομέα, ο οποίος εάν συνεχίσει να λειτουργεί έτσι αναπόφευκτα τα ταχυδρομεία θα οδηγηθούν σε μαρασμό ή ακόμη και σε κλείσιμο και από την άλλη να διασφαλίσουμε τα δικαιώματα των υπαλλήλων. 

Ποιες καινοτομίες αναμένεται να επέλθουν στη λειτουργία των ταχυδρομείων; 
Ήδη υπάρχουν καινοτομίες. Ας μην ξεχνάμε ότι τα τέσσερα επαρχιακά ταχυδρομεία, λειτουργούν και σαν Κέντρα Εξυπηρέτησης του Πολίτη. Επειδή διεθνώς το ποσοστό του τζίρου των ταχυδρομείων που προέρχεται από τις παραδοσιακές ταχυδρομικές υπηρεσίες μειώνεται συνεχώς - παρόλο που στην Κύπρο εξακολουθεί να αποτελεί την πλειοψηφία του κύκλου εργασιών τους - οφείλουμε να δώσουμε την αναγκαία ευελιξία, ώστε να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε την εξέλιξη αυτή. Για παράδειγμα, τα ταχυδρομεία στο εξωτερικό παρέχουν από τραπεζικές υπηρεσίες μέχρι υπηρεσίες συναλλάγματος και εξειδικευμένων παραδόσεων καθώς επίσης άλλες υπηρεσίες. Όλα αυτά πρέπει να αναφέρω πως περιλαμβάνονται και τώρα στις υπηρεσίες των ταχυδρομείων, ωστόσο με τη μορφή που λειτουργούν δεν μας δίνεται η ευελιξία να τα εφαρμόσουμε αποτελεσματικά. 

Θέσατε κάποια χρονοδιαγράμματα για τη μετεξέλιξη των ταχυδρομείων; 
Ελπίζουμε να ολοκληρωθεί η μελέτη για το θέμα εντός των πρώτων δυο – τριών μηνών του 2016, ώστε να μπορέσουμε να μπούμε σε διάλογο με τις συντεχνίες, να γίνουν οι απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις και να προχωρήσουμε.

Στον τομέα των ταχυδρομείων υπάρχει κάποια χώρα που κατά την άποψή σας θα μπορούσε να αποτελέσει μοντέλο - πρότυπο για την Κύπρο; 
Υπάρχουν διάφορες χώρες όπως για παράδειγμα, η Αγγλία και η Γερμανία. Ωστόσο, θα ήθελα να πω ότι σχεδόν όλες οι χώρες λειτουργούν τα ταχυδρομεία τους αυτόνομα, σε αντίθεση με την Κύπρο, που ακόμη λειτουργούν ως τμήμα του δημοσίου. 

ΤΟ ΣΤΟΙΧΗΜΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ

Θέσατε κάποιο προσωπικό στοίχημα όταν αναλαμβάνατε τα καθήκοντά σας ως υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων; 
Το προσωπικό μου στοίχημα ήταν και είναι να μπορέσω να κάνω όσο το δυνατό περισσότερες αλλαγές, οι οποίες θα κάνουν τη διαφορά στον πολίτη. Δηλαδή, ο στόχος μου δεν ήταν ούτε είναι μια απλή διαχείριση των καθημερινών λειτουργιών του υπουργείο. Στόχος μου είναι να κάνουμε τις διαρθρωτικές αλλαγές, ώστε να βοηθηθεί η κοινωνία, η οικονομία, όλοι μας. 

Ωστόσο, θέτετε κάποιες προτεραιότητες, έτσι δεν είναι; Ποιες είναι αυτές; 
Σίγουρα προτεραιότητα αποτελεί το θέμα των λιμανιών, δηλαδή της παραχώρησης της λειτουργίας τους σε ιδιώτες. Το λιμάνι Λεμεσού, ελπίζω ότι θα ολοκληρωθεί μέχρι τον Μάρτιο και ακολουθεί το λιμάνι της Λάρνακας. Ακολούθως, το θέμα της αναβάθμισης της ναυτιλίας, είναι προτεραιότητα, καθώς προσφέρει πολλά στην οικονομία και βεβαίως η Πολιτική Αεροπορία.

Δειτε Επισης

ΥΠΕΣ για δήμους: «Οτιδήποτε θα αποφασιστεί θα ισχύει από την επόμενη πενταετία»
Κ. Ιωάννου: Αυξημένη χορηγία προς τους δήμους στον προϋπολογισμό του ΥΠΕΣ για το 2025 και την περίοδο 2025 - 2027
ΚΕΒΕ: Πέραν των 60 διμερών επιχειρηματικών συναντήσεων στο Επιχειρηματικό Φόρουμ Κύπρου - Αυστρίας
Αναβάθμιση με ώθηση από ΑΞΕ και headquartering-Η συμβολή του Invest Cyprus και τι δηλώνει ο Ευγένιος Ευγενίου
Θετική και διευρυνόμενη η άνοδος του ΣΠΟΔ τον Οκτώβριο-Ετήσια αύξηση 1,8%
Η οικονομία, οι αναβαθμίσεις και ένας Πρόεδρος στη δίνη του μηδενισμού και του αφορισμού
Επί τάπητος οι προϋπολογισμοί Υπουργείου Εσωτερικών, Υφυπουργείου Ναυτιλίας και Υφυπουργείου Μετανάστευσης
«Πολύ φιλόδοξο αναπτυξιακό πλάνο για τον τομέα της υγείας-Ξεπερνούν τα 100 εκατ. τα έργα που προγραμματίζονται»
Κωνσταντίνος Λετυμπιώτης: Έμπρακτη και αυταπόδεικτη ψήφος εμπιστοσύνης η νέα διπλή αναβάθμιση
Χρ. Πατσαλίδης: Αντικατοπτρίζει την ενίσχυση των θεμελιωδών δεικτών της οικονομίας η διπλή αναβάθμιση