Σχεδιαστές του Facebook στην Κύπρο
09:29 - 30 Νοεμβρίου 2015
Την ευκαιρία να μπούμε στον κόσμο του Facebook μας έδωσαν δύο σχεδιαστές του κολοσσού των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από το Λονδίνο, οι οποίοι βρέθηκαν στη Λεμεσό ως καλεσμένοι της Σχολής Καλών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΤΕΠΑΚ). Η κάθοδός τους στην Κύπρο πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια των εορτασμών της Παγκόσμιας Μέρας Χρηστικότητας (World Usability day) και παραχώρησαν συνέντευξη στο InBusinessNews.
O Τζόνα Τζόουνς, Design Manager, και ο Λίο Μανσίνι, Product Designer, μίλησαν στην κάμερα του IN Business για τις εμπειρίες τους ως εργαζόμενοι στο Facebook, για το τι χρειάζεται κανείς για να δουλέψει στο Facebook καθώς και για μια νέα εφαρμογή που έχουν σχεδιάσει με την ονομασία Riff.
«Το τμήμα Πολυμέσων και Γραφικών Τεχνών διοργανώνει εδώ και έξι χρόνια περίπου σε ετήσια βάση εκδήλωση για την εορτή της Παγκόσμιας Μέρας Χρηστικότητας παρουσιάζοντας επιφανείς ομιλητές από πανεπιστήμια ή/και εταιρίες από όλο τον κόσμο. Πέρσι είχαμε ένα ομιλητή από την Google. Φέτος έχουμε δύο από το Facebook», δήλωσε ο Κοσμήτορας της Σχολής Καλών και Εφαρμοσμένων Τεχνών, Παναγιώτης Ζαφείρης, εκ μέρους του ΤΕΠΑΚ.
«Το τμήμα Πολυμέσων και Γραφικών Τεχνών είναι πολυδιάστατο καθώς προσεγγίζει concepts από τους τομείς της πληροφορικής, της μηχανικής, των πολυμέσων, πτυχών της ψυχολογίας και άλλων επιστημών που σχετίζονται με τον σχεδιασμό προϊόντων φιλικά προς το χρήστη», σημείωσε ο κ. Ζαφείρης.
«Η διοργάνωση τέτοιων εκδηλώσεων αποσκοπεί στην διασύνδεση του τμήματος και των φοιτητών του με τη βιομηχανία στην Κύπρο και στο εξωτερικό, να παρουσιάσουμε την έρευνα του τμήματος και να δημιουργήσουμε ευκαιρίες συνεργασίας σε ερευνητικά πρότζεκτς εκτός Κύπρου», κατέληξε ο κ. Ζαφείρης.
Πείτε μας αρχικά τι κάνει πραγματικά ένας σχεδιαστής στο Facebook;
Τζόνα: Οι Σχεδιαστές στο Facebook ονομάζονται σχεδιαστές προϊόντων, επειδή δεν παρατηρούν μόνο τα pixels στην οθόνη, αλλά επίσης εξετάζουν πώς το προϊόν θα συμπεριφερθεί, το καθιστούν χρήσιμο και όμορφο με τέτοιο τρόπο ώστε να βοηθήσει τους ανθρώπους με τα πραγματικά προβλήματα που έχουν να αντιμετωπίσουν. Ο σχεδιαστής είναι αυτός που θα μιλήσει με τους μηχανικούς για να εξασφαλιστεί ότι το προϊόν λειτουργεί πραγματικά και είναι εύκολο στη χρήση. Στόχος μας είναι να φέρουμε τον κόσμο πιο κοντά.
Λίο: Ένας σχεδιαστής στο Facebook δεν είναι απλά οπτικός (visual) σχεδιαστής, ούτε μόνο σχεδιαστής αλληλεπίδρασης (interaction). Ψάχνουμε για ανθρώπους που μπορούν να κάνουν πολλά διαφορετικά είδη των πραγμάτων. Αναζητούμε άτομα γενικών ικανοτήτων, γιατί χρειαζόμαστε ανθρώπους που μπορούν να κάνουν ένα προϊόν να νιώθει καλά στα χέρια του χρήστη, να και να φαίνεται ωραίο. Γι 'αυτό είναι ένας συνδυασμός της οπτικής του σχεδιασμού, του σχεδιασμού αλληλεπίδραση, του σχεδιασμού χρηστικότητας και του σχεδιασμού εμπειρίας.
Πείτε μας λίγα λόγια γενικά για την εμπειρία σας από την εργασία σας στο Facebook. Ποια ήταν η πιο συναρπαστική εμπειρία;
Τζόνα: Το πιο συναρπαστικό πράγμα για μένα μέχρι στιγμής είναι το γεγονός ότι έχουμε 1,5 δισεκατομμύριο χρήστες και είμαστε σε θέση να έχουμε μια τεράστια, άμεση επίπτωση σε ένα ευρύ και διαφοροποιημένο κοινό είναι απλά απίστευτο. Και είναι επίσης ένα πολύ δύσκολο και ενδιαφέρον πρόβλημα προς επίλυση, γιατί θα πρέπει να ασχοληθούμε με όλα τα είδη των ηλικιών από έναν έφηβο σε ένα ηλικιωμένο, μαθητές, φοιτητές και επαγγελματίες, και είναι μια ενδιαφέρουσα πρόκληση να σχεδιάσουμε προϊόντα για ένα τόσο ευρύ κοινό και να έχουν πραγματικό αντίκτυπο σε αυτούς.
Λίο: Μια από τις καλύτερες εμπειρίες που είχα στο Facebook είναι όταν είχαμε ξεκινήσει το προϊόν «trending». Χτίσαμε μια εφαρμογή που έδειχνε τα πιο δημοφιλή θέματα που οι άνθρωποι από όλο τον κόσμο συζητούσαν. Και αυτός είναι ένας τρόπος για τους ανθρώπους να δουν τι συμβαίνει στον κόσμο και οι χρήστες άρχισαν αμέσως να το χρησιμοποιούν πολύ και ήταν μια πολύ συναρπαστική εμπειρία να είμαι μέρος της διαδικασίας σχεδιασμού.
Ποια είναι τα κύρια κριτήρια που απαιτούνται από τους ανθρώπους που θέλουν να εργαστούν στο Facebook και στο τμήμα σας συγκεκριμένα;
Τζόνα: Θέλουμε ανθρώπους που είναι πολύ έξυπνοι και έχουν πάθος, που πραγματικά ενδιαφέρονται για το σχεδιασμό και ενδιαφέρονται ειλικρινά να φέρουν τους ανθρώπους πιο κοντά. Δεν ψάχνουμε ανθρώπους που να έχουν ένα συγκεκριμένο σύνολο δεξιοτήτων. Ψάχνουμε άτομα που να έχουν την ικανότητα να μαθαίνουν και να αναπτύσσονται και να είναι ενθουσιασμένοι και παθιασμένοι με το είδος των προϊόντων και τα προβλήματα τα οποία ενδιαφέρουν το Facebook.
Έχουμε κάποια άτομα με διδακτορικό και σημαντικό ακαδημαϊκό υπόβαθρο, αλλά έχουμε επίσης και ανθρώπους που έφυγαν από το σχολείο πολύ νωρίς για να δημιουργήσουν διάφορα νέα startups. Το πιο σημαντικό είναι η εμπειρία που ο υποψήφιος έχει αποκτήσει και το κατά πόσο μπορεί να έχει αντίκτυπο με τις ιδέες του και να αλλάξει τον κόσμο.
Μπορεί κάποιος να εργάζεται στο Facebook από την Κύπρο ή μήπως πρέπει να ταξιδέψει στο Λονδίνο ή στην Καλιφόρνια;
Τζόνα: Έχουμε εγκαταστάσεις του Facebook σε διάφορες τοποθεσίες σε όλο τον κόσμο και οι σημαντικότερες από αυτές είναι στην Καλιφόρνια, στο Λονδίνο και στο Τελ Αβίβ. Προσπαθούμε να διατηρήσουμε τις ομάδες στην ίδια τοποθεσία έτσι ώστε όλη η ομάδα είναι μέσα σε ένα γραφείο. Έτσι, αν κάποιος πρόκειται να δουλέψει στο Λονδίνο αυτός ή αυτή θα πρέπει να εγκατασταθεί στο Λονδίνο.
Ποια προγράμματα και μεθόδους σχεδιασμού χρησιμοποιείτε στο Facebook;
Λίο: Τα προγράμματα που χρησιμοποιούμε είναι τα συνήθεις "sketch" και "photoshop". Επίσης χρησιμοποιούμε το "code composer” και το «designer» που είναι πιο εξιδικευμένα. Χρησιμοποιούμε προγράμματα που μπορούν να μας βοηθήσουν να δούμε πως μοιάζει το προϊόν, αλλά και πως το αισθάνεται ο χρήστης. Μπορούμε να παίξουμε με τις αλληλεπιδράσεις και στη συνέχεια να επικυρώσουμε ορισμένες από αυτές τις αποφάσεις.
Κατά την παραμονή σας στην Κύπρο παρουσιάσατε μια εφαρμογή που ονομάζεται Riff. Τι ακριβώς αφορά η εν λόγω εφαρμογή;
Λίο: Η Riff ήταν μια από τις δημιουργίες του Facebook Creative Labs. Το Facebook Creative Labs είναι ένας γενικός όρος εντός Facebook για τη δημιουργία και τη δοκιμή νέων εφαρμογών με σκοπό την ενσωμάτωση κάποιων από αυτές στην κύρια εφαρμογή του Facebook κάποια στιγμή στο μέλλον.
Η ιδέα είναι ο χρήστης να δημιουργήσει ένα συλλογικό βίντεο με τους φίλους του. Ένα άτομο ξεκινά ένα βίντεο για ένα συγκεκριμένο θέμα και, στη συνέχεια, κάποιος άλλος μπορεί να προσθέσει ένα βίντεο κλιπ στο τέλος αυτού του βίντεο. Η ιδέα προήλθε από το “ALS Ice Bucket Challenge". Οι χρήστες βιντεογραφούσαν τον εαυτό τους ρίχνοντας πάνω τους παγωμένο νερό από ένα κουβά και δημοσίευαν το βίντεο στο Facebook, προσκαλώντας συγχρόνως τους φίλους τους να κάνουν το ίδιο. Παρατηρήσαμε το φαινόμενο αυτό και κατ’ επέκταση πώς οι φραγμοί μειώθηκαν στην κοινοποίηση βίντεο στο Facebook και μας ενέπνευσε να σχεδιάσουμε ένα προϊόν για τη δημιουργία βίντεο για οποιοδήποτε σκοπό, αλλά συλλογικά, μαζί με φίλους.