Κρόκος: Ο «κόκκινος χρυσός» του Ιράν

Ο «χρυσός της ερήμου» ή «κόκκινος χρυσός»: έτσι ονομάζουν οι Ιρανοί τον κρόκο, με την καλλιέργεια του οποίου ασχολούνται πάνω από 3.000 χρόνια. Στην επαρχία Κορασάν, την αρχαία Παρθυηνή, τα άνθη του πλημμυρίζουν την πεδιάδα.

Το Ιράν αποτελεί τον μεγαλύτερο παραγωγό κρόκου στον κόσμο: πάνω από το 90% των παγκόσμιων ποσοτήτων προέρχονται από την χώρα.

«Παράγουμε ένα υγιεινό προϊόν, βιολογικής καλλιέργειας, αλλά δυστυχώς το εξάγουν ξένοι μεσάζοντες. Το εξάγουν με δικές τους ετικέτες στις υπόλοιπες χώρες» διαμαρτύρεται ο Ρασούλ Μπόλμπολ, παραγωγός κρόκου.

Η αιτία που ο ιρανικός κρόκος, και το σαφράνι που βγαίνει από αυτόν, δε φτάνει στις διεθνείς αγορές με το αυθεντικό του όνομα είναι οι κυρώσεις της Δύσης σε βάρος της Τεχεράνης.

Παρά τις δυσκολίες, όμως, η ζήτηση αυξάνεται. Πέρυσι, το πρώτο οκτάμηνο, οι εξαγωγές κρόκου έφεραν στο Ιράν πάνω από €100 εκατομμύρια, αύξηση 57% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

Στο εργοστάσιο της επαρχίας ΤορμπάΤ Εχεϊνταριέχ, ο Πρόεδρος του τοπικού επιμελητηρίου Hadi Movahedan είναι αισιόδοξος: «Με την άρση των κυρώσεων, θα μπορούμε να προγραμματίζουμε με ακρίβεια τις εξαγωγές, θα συσκευάζουμε εδώ, με δικές μας ετικέτες, τον κρόκο, και θα τον στέλνουμε στις χώρες προορισμού.»

Περίπου 300 τόνοι κρόκου παράγονται ετησίως, σε όλον τον κόσμο. Μετά το Ιράν, Ισπανία, Ινδία, Ελλάδα, Αζερμπαϊτζάν, Μαρόκο και Ιταλία είναι οι κυριότεροι παραγωγοί.

Από το Ιράν, ο ανταποκριτής του euronews Javad Montazeri μεταδίδει: «Ο κόκκινος χρυσός του Ιράν, το σαφράνι του κρόκου, είναι γνωστό σε όλο τον κόσμο. Ωστόσο, οι ιρανικές εταιρείες δεν έχουν καταφέρει να κερδίσουν τη θέση τους στις διεθνείς αγορές. Τώρα, οι παραγωγοί περιμένουν την άρση του εμπάργκο για να κάνουν αισθητή την παρουσία τους σε όλο τον κόσμο.»

ΠΗΓΗ: Euronews,com

Δειτε Επισης

Ξεκινά την παραγωγή του ηλεκτρικού pickup D-MAX EV η Isuzu
Η Samsung παρουσιάζει την gaming οθόνη OLED 500Hz: Odyssey OLED G6
Kia EV3: «Best of the Best» στα Red Dot Awards 2025
Ανανεωμένο Toyota Corolla Cross με έκδοση GR SPORT στη γκάμα του
Jeep Invasion 4: Η απόλυτη Jeep εμπειρία επιστρέφει πιο δυναμική από ποτέ
Double the Coffee Experience: Δύο νέες γεύσεις από τον καφέ Pokka
Volkswagen: Πτώση 40% στα κέρδη του πρώτου τριμήνου λόγω δασμών και υψηλότερου κόστους παραγωγής
Το Kia EV3 αναδείχθηκε «2025 World Car of the Year»
To Hyundai INSTER «Καλύτερο Παγκόσμιο Ηλεκτρικό» του 2025
Επεκτείνει την γκάμα των αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων της η Toyota