Ευλογία η ανάπτυξη, κατάρα ο εκτροχιασμός
06:30 - 29 Οκτωβρίου 2015
Η Κύπρος βρίσκεται προ των πυλών εξόδου από το Μνημόνιο, βάσει όλων των εκτιμήσεων το 2015 θα κλείσει με οριακή αύξηση του ΑΕΠ ενώ η χώρα έχει ήδη αποκαταστήσει τη χαμένη πιστοληπτική της ικανότητα. Οι οίκοι αξιολόγησης αντιλαμβάνονται τα βήματα προόδου που έχει πραγματοποιήσει η Κύπρος, πιστώνοντας τη θετική πορεία της χώρας με αναβαθμίσεις.
Παρόλα αυτά οι προκλήσεις παραμένουν μεγάλες και ο χειρισμός τους δύσκολος από πλευράς κυβέρνησης. Πολύ χαρακτηριστικά ο Χάρης Γεωργιάδης κατά την παρουσίαση του προϋπολογισμού για το επόμενο έτος στη Βουλή, τόνισε μεταξύ άλλων ότι το Μνημόνιο δεν είναι ούτε ευλογία, ούτε κατάρα. Ωστόσο, η οικονομική διαχείριση με αργά και σταθερά βήματα προς την ανάπτυξη θα αποτελέσει ευλογία για τον τόπο, την ώρα που ο όποιος εκτροχιασμός από την πορεία σταθεροποίησης αποτελούν κατάρα, με απρόβλεπτες συνέπειες.
Ιδιωτικοποιήσεις
Υπάρχει ξεκάθαρη δέσμευση έναντι του Μνημονίου για να προχωρήσουν οι ιδιωτικοποιήσεις και μάλιστα με συγκεκριμένη οικονομική απαίτηση για εξασφάλιση πέραν του 1 δισ. ευρώ. Οι διαδικασίες είναι πιο προχωρημένες σε σχέση με τη Cyta αλλά και για εκχώρηση των δικαιωμάτων εκμετάλλευσης του λιμανιού Λεμεσού. Η αποκρατικοποίηση της Cyta θα «τρέξει» πιο έντονα το πρώτο εξάμηνο του 2016, ωστόσο, ήδη τα κόμματα της αντιπολίτευσης σχεδιάζουν πρόταση νόμου προκειμένου να καθυστερήσουν τη διαδικασία, μεταθέτοντάς την τουλάχιστον για το 2017. Την ίδια ώρα σε πρώιμο στάδιο βρίσκονται οι διαδικασίες για ιδιωτικοποίηση μέρους εργασιών της ΑΗΚ, ενώ πιο εύκολη περίπτωση αποτελεί η αποξένωση των εργασιών του κρατικού λαχείου, αν και οι σχεδιασμοί για το εν λόγω έργο δεν έχουν ακόμη αρχίσει.
Μεταρρυθμίσεις
Μεγάλο μέρος του κρατικού προϋπολογισμού δαπανάται για το κρατικό μισθολόγιο. Την ίδια ώρα η κυβέρνηση σχεδιάζει να συνδέσει την ανάπτυξη με τους μισθούς των δημοσίων, προκειμένου να αναχαιτιστεί ο κίνδυνος εκτροχιασμού από τις αλόγιστες παροχές προσαυξήσεων, οφειλών αλλά και ΑΤΑ.
Την ίδια ώρα σημαντικά σημεία σε σχέση με τη διαχείριση του κρατικού μισθολογίου είναι ο αριθμός των δημοσίων υπαλλήλων, η παραγωγικότητα αλλά και η αξιοποίηση προσωπικού μέσω της εναλλαξιμότητας.
Κανένα από τα πιο πάνω βήματα δεν έχει γίνει σε πρακτικό επίπεδο, ενώ η τρόικα δεν θα έχει για πολύ καιρό ακόμη απαιτήσεις από την Κύπρο, οπότε το βάρος των μεταρρυθμίσεων πέφτει αποκλειστικά στην κυβέρνηση. Οι εν λόγω κινήσεις προϋποθέτουν και πολιτικό κόστος, οπότε είναι ευκόλως αντιληπτό ότι ενόψει εκλογών δύσκολα θα προωθηθούν κινήσεις προς την κατεύθυνση των προαναφερθέντων ζητημάτων.
Διαχείριση μη εξυπηρετούμενων
Τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια αποτελούν, ίσως, το μεγαλύτερο πρόβλημα της κυπριακής οικονομίας. Ένα στα δύο δάνεια δεν εξυπηρετούνται βάσει της συμφωνίας που υπάρχει μεταξύ πελατών και τράπεζας, ενώ οι όποιες διευθετήσεις γίνονται σε επίπεδο αναδιαρθρώσεων χρειάζονται χρόνο προκειμένου να δείξουν εάν οι ρυθμίσεις θα έχουν θετικά αποτελέσματα. Ο νόμος γι την πακετοποίηση δανείων, οι οργανισμοί διαχείρισης ακινήτων αλλά και η βούληση των τραπεζών για εφαρμογή πιο συστηματικών ίσως και τυποποιημένων λύσεων αποτελούν κλειδιά προς επίλυση του κομβικής σημασίας ζητήματος.
Την ίδια ώρα, το Υπουργείο Οικονομικών παρακολουθεί στενά αλλά και με ψυχραιμία όσα τεκταίνονται στο πεδίο των NPLs, ενώ ο ίδιος ο Χάρης Γεωργιάδης τονίζει ότι οι πιέσεις από τα ΜΕΔ χρειάζονται χρόνο προκειμένου να αρχίσουν να αποκλιμακώνονται.