«Ξεπαγώνουν» οι ιδιωτικοποιήσεις στην Ελλάδα
08:24 - 20 Οκτωβρίου 2015
«Ξεπαγώνουν» και πάλι οι συμφωνίες ιδιωτικοποίησης για τα λιμάνια, σιδηροδρομικές γραμμές και αεροδρόμια, που είχαν κολλήσει όταν η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ανέλαβε τον Ιανουάριο, με βασικές προτεραιότητες τις ζωτικής σημασίας πωλήσεις των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, του Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Οι ιδιωτικοποιήσεις εκτιμάται ότι θα αποφέρουν ελάχιστα στην αρχή, αλλά η Ελλάδα δεσμεύτηκε με την υπογραφή του τρίτου Μνημονίου να ιδιωτικοποιήσει κρατικά περιουσιακά στοιχεία αξίας 50 δισ. ευρώ, προκειμένου να διοχετευθούν στην αποπληρωμή του χρέους. Ο πρόεδρος του ταμείου ιδιωτικοποιήσεων κ. Στέργιος Πιτσιόρλας εμφανίζεται αισιόδοξος για την επίτευξη των στόχων του 2016, με το ΤΑΙΠΕΔ να προσβλέπει σε έσοδα 3,5 δισ. ευρώ.
Υψηλόβαθμα στελέχη του Ταμείου μιλώντας στο protothema.gr αναφέρουν ότι τον Δεκέμβριο υπογράφεται η σύμβαση με τη Fraport, η οποία από πέρσι έχει συμφωνήσει να καταβάλει τίμημα ύψους 1,2 δισ. ευρώ για την εκχώρηση 14 περιφερειακών αεροδρομίων για 40 χρόνια. Η γερμανική εταιρεία ανανέωσε το ενδιαφέρον της μετά τις εκλογές και πλέον προχωρούν οι διαδικασίες, με σκοπό να αναβαθμιστούν τα αεροδρόμια και να εξυπηρετούν τον όγκο της τουριστικής κίνησης.
Ο Stefan Schulte, διευθύνων σύμβουλος της Fraport, ανέφερε την περασμένη εβδομάδα ότι «βρισκόμαστε σε πολύ εποικοδομητικές και στοχοθετημένες διαπραγματεύσεις με το ΤΑΙΠΕΔ και αν όλα πάνε καλά, θα αρχίσουμε να λειτουργούμε αυτά τα αεροδρόμια μέχρι το δεύτερο μισό του 2016». Να σημειωθεί ότι οι επενδυτές θα διοχετεύσουν επιπλέον 330 εκατ. τα πρώτα τέσσερα χρόνια, για να βελτιώσουν τις υπηρεσίες στα αεροδρόμια των νησιών. «Το παράδειγμα που έχουμε από άλλες πρόσφατες επενδύσεις της Fraport είναι ότι η κίνηση αμέσως θα εκτοξευθεί», υποστήριξε ο κ. Πιτσιόρλας μιλώντας στους FT, επικαλούμενος τα αεροδρόμια Βάρνα και Μπουργκάς στην ακτή της Βουλγαρίας στη Μαύρη Θάλασσα, όπου η κίνηση έχει διπλασιαστεί από τη στιγμή που ανέλαβε ο γερμανικός φορέας.
Ακολουθεί η πώληση του ΟΛΠ που έχει τον έλεγχο του λιμανιού του Πειραιά, και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, του φορέα που εκμεταλλεύεται τις ελληνικές σιδηροδρομικές γραμμές. Σύμφωνα με πληροφορίες αναμένονται να κατατεθούν οι δεσμευτικές προτάσεις τον Δεκέμβριο ούτως ώστε μέχρι το Μάρτιο του 2015 να έχουν υπογραφεί οι συμφωνίες. Ο κινεζικός όμιλος Cosco της Κίνας και η Maersk της Δανίας είναι δυνατοί πιθανοί πλειοδότες για την εισηγμένη εταιρία. Θυμίζουμε ότι η Cosco ήδη φορτώνει εμπορεύματα και μεταφέρει προς την κεντρική Ευρώπη μέσω σιδηρόδρομων από το λιμάνι.
Σχετικά με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ οι τελικές προσφορές λήγουν τον Ιανουάριο. Για την εταιρεία, που έχει το μονοπώλιο του σιδηροδρομικού δικτύου, ενδιαφέρεται η ρουμανική Grup Ferrovia, που κάνει την προσφορά της σε συνεργασία με τη Watco, με έδρα τις Ηνωμένες Πολιτείες. Πάντως, από το ΤΑΙΠΕΔ κρατούν μικρό καλάθι, εκτιμώντας ότι οι προσφορές ενδεχομένως να είναι χαμηλές. «Το δίκτυο χρειάζεται τεράστια βελτίωση, οπότε δεν ψάχνουμε μεγάλες αποτιμήσεις, αλλά είναι σημαντικό να βρούμε έναν επενδυτή που μπορεί να τοποθετήσει χρήματα σε σιδηροδρομικά βαγόνια και ανθρώπινους πόρους, ώστε να καλύψει τις ανάγκες των πελατών», σημείωσε ο κ. Πιτσίορλας μιλώντας χθες στους FT.
«Αυτές οι συναλλαγές θα έχουν μεγάλο οικονομικό αντίκτυπο. Όταν ολοκληρωθούν, η ελληνική οικονομία θα παρουσιάζει μία πολύ διαφορετική εικόνα», τόνισε ο κ. Πιτσιόρλας σε συνέντευξή του.
ΠΗΓΗ: newmoney.gr