Παραμένει στάσιμη η Λάρνακα
12:00 - 29 Σεπτεμβρίου 2014
Απογοητευτικά άρχισε και τελείωνει και φέτος η τουριστική περίοδος στη Λάρνακα. Τα μηνύματα για την τουριστική πορεία της πόλης δεν είναι καθόλου ελπιδοφόρα και το θέμα είναι κατά πόσο αντέχει η Λάρνακα να συνεχίσει να χάνει το μερίδιο σε σύγκριση με άλλες περιοχές της Κύπρου κάθε χρόνο και να ξεχνιέται από τους Τουριστικούς Πράκτορες και ως εκ τούτου έχει δημιουργηθεί μια εικόνα μαρασμού σε πολλές περιοχές της πόλης. Το ποσοστό της απο τον κυπριακό τουρισμό είναι πολύ χαμηλό.
Εξετάζοντας τους αριθμούς αφίξεων και πληρότητας των ξενοδοχείων, η Λάρνακα παρουσιάζει τάσεις μείωσης και στασιμότητας τα τελευταία χρόνια, παρόλο που είναι προικισμένη με εξαιρετικά φυσικά στοιχεία και με πλούσια ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά.
Η επίδοση του τουρισμού στη Λάρνακα έχει προβλήματα που οφείλονται κυρίως στον περιορισμένο και γερασμένο αριθμό κλινών, που στην πλειονότητα δεν ανταποκρίνονται στον σύγχρονο τουρίστα, στην υπάρχουσα υποβαθμισμένη υποδομή και στις μη ικανοποιητικές τουριστικές υπηρεσίες.
Στα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται η Λάρνακα καλείται να καταστεί ανταγωνιστική και βιώσιμη και να εκσυγχρονιστεί σε όλους τους τομείς για να προβάλει ένα τουριστικό προϊόν εμπλουτισμένο. Απαιτείται συλλογική προσπάθεια από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (Κυβέρνηση και ιδιώτες) για την επίτευξη του στόχου, διότι ο τουρισμός αφορά όλους μας.
Η αναβάθμιση της πόλης ώστε να αναδειχθεί σαν προορισμός απαιτεί απαραίτητα άμεσα μέτρα με φροντίδα, χωρίς καθυστερήσεις σε όλα τα επίπεδα διότι οι επιπτώσεις είναι σοβαρές.
Στο στρατηγικό σχεδιασμό θα πρέπει να δοθεί, μεταξύ άλλων, ιδιαίτερη έμφαση στα ακόλουθα για να υπάρξει η δυνατότητα ανάδειξης μιας μοναδικής ταυτότητας, έτσι ώστε να προσελκύσει επισκέπτες αλλά και ξένες επενδύσεις.
Χιλιοειπωμένα και κλισέ τα ζητήματα αλλά παραμένουν δυστυχώς άλυτα:
(α) Διεύρυνση και αναβάθμιση του ξενοδοχειακού προϊόντος.
Η σαφής ενίσχυση είναι περισσότερο από αναγκαία. Η Λάρνακα παρουσιάζει έλλειψη κλινών και σχετικά χαμηλή ποιότητα υποδομής.
Η δημιουργία μονάδων 3*, 4* και 5* ως επίσης και η αναβάθμιση των υφιστάμενων επιβάλλεται ώστε να δημιουργηθεί ένα νέο προϊόν που να ξεχωρίσει και να εξυπηρετήσει τα τμήματα των αγορών που θα στοχεύσει. Η κατεύθυνση αυτή θα είναι η βάση των μελλοντικών επενδύσεων στη ξενοδοχειακή βιομηχανία.
(β) Λιμάνι και μαρίνα.
Η αναβάθμιση του λιμανιού και η επέκταση της μαρίνας και η μετατροπή της σε σύγχρονη, που να παρέχει υπηρεσίες υψηλών προδιαγραφών, είναι επιβεβλημένη. Εξυπηρετώντας κρουαζιερόπλοια και σκάφη αναψυχής, με τη σωστή υποδομή και την προσέλκυση επισκεπτών, θα συμβάλει στην σημαντική ενδυνάμωση του προϊόντος της Λάρνακας, διεισδύοντας σε εξειδικευμένα τμήματα της αγοράς, όπως η κρουαζιέρα και η ιστιοπλοΐα. Παράδειγμα προς μίμηση η δημιουργία της μαρίνας της Λεμεσού που θα εξυπηρετεί τον κόσμο σε άψογες εγκαταστάσεις.
(γ) Αισθητική αναβάθμιση της πόλης.
Η αισθητική αναβάθμιση έχει άμεση σχέση με τη ποιότητα ζωής καθώς ο επισκέπτης αλλά και ο Λαρνακιώτης έχει την ανάγκη να κινείται σε ένα περιβάλλον καθαρό και όμορφο. Η πόλη χρειάζεται ζωντάνεμα και δραστηριότητα για να ελκύσει επισκέπτες, έτσι ώστε να αναδειχθεί. Απαραίτητο είναι να αναβαθμιστούν οι υποβαθμισμένες περιοχές και να δημιουργηθούν ποιοτικά στοιχεία στο κέντρο αλλά και στην επαρχία. Οδικό δίκτυο, κυκλοφοριακό, χώροι στάθμευσης, προβλήματα με τα σκουπίδια, αναστηλώσεις κτηρίων, τουριστικές υπηρεσίες και άλλες κακόγουστες καταστάσεις είναι μόνο μερικά που χρειάζονται για τη βελτίωση και ανάπτυξη.
(δ) Δημιουργία τουριστικής ταυτότητας.
Η Λάρνακα υπήρξε κάποτε το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο της Κύπρου με έδρα όλων των προξενείων. Δυστυχώς, αυτό ανατράπηκε και δεν ισχύει πλέον.
Η δημιουργία και η προβολή ενός προϊόντος και υπηρεσιών που θα τη διαφοροποιούν από τις άλλες πόλεις είναι αναγκαία.
Η υλοποίηση των πιο σημαντικών έργων, του λιμανιού και της μαρίνας, που θα αποτελούν την είσοδο στην Κύπρο είναι η ευκαιρία της ανάπτυξης αυτού του εναλλακτικού τουρισμού που θα δώσει μοναδικότητα και προσανατολισμό προς τη Λάρνακα.
(ε) Τουριστική Διαφήμιση.
Χρειάζονται αποτελεσματικές προωθητικές ενέργειες με σκοπό να προβληθεί ένα καινούριο τουριστικό προϊόν ( το υφιστάμενο είναι παρωχημένο) της Λάρνακας στις εκθέσεις του εξωτερικού και την πλήρη ενημέρωση όλων των ξένων αγορών για τον εμπλουτισμό των νέων έργων που θα γίνουν και να δοθεί η αντίληψη ότι η Λάρνακα είναι παρούσα και μπορεί να προσφέρει όχι μόνο τουριστικά αλλά και σε όλους τους τομείς.
Η Λάρνακα είναι ελκυστική πόλη με δυναμική αλλά έχει σοβαρά προβλήματα που πρέπει να επιλύσει.Εχει φυσικά προσόντα αλλά όχι αξιόλογη υποδομή.
Στόχος είναι η ενδυνάμωση του προϊόντος της και η προβολή μιας ολοκληρωμένης μοντέρνας πόλης έτοιμης να ανταποκριθεί στην καινούρια εποχή και απαιτήσεις, με έμφαση στην ποιότητα. Ο ρόλος του ανθρώπινου καταρτισμένου, έμπειρου δυναμικού είναι σημαντικότατος στο επίπεδο παραγωγικότητας και εξυπηρέτησης με νέες προσεγγίσεις, γνώσεις και εμπειρίες στις νέες προκλήσεις.