Φάκελος ΚΟΤ: Κόλαφος η έκθεση του Γεν. Ελεγκτή
06:14 - 23 Σεπτεμβρίου 2014
Αυστηρή κριτική μέσω σκληρής γλώσσας και συγκεκριμένων υποδείξεων κάνει στον ΚΟΤ ο Γενικός Ελεγκτής, Οδυσσέας Μιχαηλίδης. Μετά από έρευνες εβδομάδων η Ελεγκτική Υπηρεσία εντοπίζει σειρά ζητημάτων στον Κυπριακό Οργανισμό Τουρισμού. Τα ζητήματα αφορούν κακοδιαχείριση, πιθανή ανάγκη για πειθαρχικές έρευνες και μη τήρηση διαδικασιών σε πολλά επίπεδα που έχουν οδηγήσει σε κατακύρωση προσφορών ( ακόμη και εκατομμυρίων σε ορισμένες περιπτώσεις) χωρίς διαφάνεια.
Αυστηρότητα από την πρώτη παράγραφο
Στο εισαγωγικό του σημείωμα που απευθύνεται στο ΔΣ του ΚΟΤ ο Γενικός Ελεγκτής τονίζει ότι μέσω της έρευνας της Ελεγκτικής Υπηρεσίας έχει διαπιστώσει πως πρόκειται για έναν προβληματικό Οργανισμό από άποψης ορθολογιστικής και χρηστής διαχείρισης του δημόσιου χρήματος.
Στη συνέχεια ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης καλεί το σημερινό ΔΣ του ΚΟΤ να λειτουργήσει με τον προσήκοντα τρόπο, ενώ παράλληλα καλεί το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας & Τουρισμού να ασκήσει στενότερη εποπτεία στον Οργανισμό.
Είναι πολλά τα θέματα που ερεύνησε η Ελεγκτική Υπηρεσία και που αναλύονται με τις δέουσες –μάλιστα- συστάσεις προς το ΔΣ του ΚΟΤ. Η έκθεση την οποία κατέχει το InBusinessNews είναι ίσως από τις πιο αυστηρές που έχουν πραγματοποιηθεί αναφορικά με τον Κυπριακό Οργανισμό Τουρισμού. Μάλιστα, το InBusinessNews είναι σε θέση να γνωρίζει πως η έκθεση προκάλεσε έντονη δυσφορία στον Οργανισμό, τόσο σε μέλη του ΔΣ όσο και σε διευθυντικά στελέχη του.
Οι «περίεργες» αδιάθετες πιστώσεις
Για το θέμα με το οποίο και το InBusinessNews ασχολήθηκε σε παλαιότερα ρεπορτάζ, αυτό με τις αδιάθετες πιστώσεις τέλη του χρόνου καταπιάνεται –μεταξύ άλλων- η έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας.
Για τις διαφημιστικές εκστρατείες σε CNN και Euronews η έκθεση του Γενικού Ελεγκτή αναφέρει: Στις 2.10.2013, το ΔΣ του Οργανισμού, αποφάσισε – κατά πλειοψηφία – την ανάθεση δύο διαφημιστικών εκστρατειών, στο κανάλι CNN International έναντι €492.544 και στο κανάλι Euronews έναντι €250.000, αντίστοιχα.
Η απόφαση λήφθηκε κατόπιν μελέτης σημειώματος του Διευθυντή Τουρισμού, ημερ. 27.9.2013, που υποβλήθηκε στο Δ.Σ. από τον Γενικό Διευθυντή του Οργανισμού, και αφού ο Διευθυντής Τουρισμού έδωσε επεξηγήσεις για το θέμα. Λόγω του δήθεν επείγοντος του θέματος, αποφασίστηκε όπως οι εκστρατείες αρχίσουν αμέσως, πριν την επικύρωση των πρακτικών. Όπως έχουμε αναφέρει πιο πάνω, ο λόγος που προβλήθηκε για να δικαιολογηθεί ότι το θέμα ήταν επείγον είναι επειδή πλησίαζε το τέλος του έτους και τα σχετικά κονδύλια στον προϋπολογισμό του Οργανισμού θα παρέμεναν αδιάθετα.
Πιθανές πειθαρχικές ευθύνες
Συνεχίζοντας επί του ιδίου θέματος η έκθεση τονίζει: «Η διαδικασία που ακολουθήθηκε για την ανάθεση των δύο αυτών διαφημιστικών εκστρατειών δεν συνάδει με τις πρόνοιες της νομοθεσίας περί της σύναψης δημοσίων συμβάσεων, αφού σε καμία περίπτωση δεν συνέτρεχαν πραγματικοί λόγοι, μη οφειλόμενοι στην αναθέτουσα αρχή (κάτι που είναι βασική προϋπόθεση του σχετικού νόμου), για την μη προκήρυξη ανοικτού διαγωνισμού. Πέραν του σοβαρού αυτού θέματος παραβίασης της σχετικής νομοθεσίας, δεν τηρήθηκαν ούτε καν οι σωστές διαδικασίες, οι οποίες προβλέπουν ότι η παράκαμψη των κανονικών διαδικασιών (ανοικτού διαγωνισμού) που οδηγεί στην ανάθεση συμβάσεων υπηρεσιών τέτοιου ύψους, γίνεται μόνον κατόπιν έγκρισης του αρμοδίου οργάνου του Οργανισμού, το οποίο στην προκειμένη περίπτωση είναι η Επιτροπή Προσφορών, η οποία εγκρίνει επίσης και τον κατάλογο των οικονομικών φορέων που θα κληθούν να υποβάλουν προσφορά. Δεν τηρήθηκε επίσης η πρόνοια της νομοθεσίας για πρόσκληση στη συνεδρία του αρμοδίου οργάνου εκπροσώπων των παρατηρητών (Γενικού Εισαγγελέα, Γενικού Ελεγκτή, Γενικής Λογίστριας) για να εκφράσουν τις απόψεις τους.
«Τα πιο πάνω είναι πολύ σοβαρά θέματα για τα οποία εισηγούμαστε ότι έχετε υποχρέωση να αναζητήσετε τυχόν πειθαρχικές ευθύνες από τους εμπλεκόμενους λειτουργούς» τονίζει χαρακτηριστικά η έκθεση του Γενικού Ελεγκτή.
Προσφορές 900 χιλιάδων: «Ιδιαζόντως επιλήψιμη ενέργεια»
Ο Γενικός Ελεγκτής είναι ιδιαίτερα αυστηρός και επικριτικός και για τις προσφορές για online επικοινωνία του ΚΟΤ στις μηχανές αναζήτησης Google, Yahoo και στο ρωσικό Yandex όπως επίσης και στην εταιρεία Butterfly Media.
Για το εν λόγω θέμα αναφέρεται: «Στις 13.11.2013, το Δ.Σ. του Οργανισμού αποφάσισε – ομόφωνα – την ανάθεση διαφημιστικών εκστρατειών σε τέσσερεις εταιρείες ηλεκτρονικής διαφήμισης: Yahoo έναντι €400.000, Google έναντι €200.000, Yandex έναντι €220.000 και Butterfly Media έναντι €80.000. Η απόφαση λήφθηκε κατόπιν μελέτης σημειώματος του Διευθυντή Τουρισμού και ενός ανώτερου Τουριστικού Λειτουργού, ημερ. 6.11.2013, που υποβλήθηκε στο Δ.Σ. από τον Γενικό Διευθυντή του Οργανισμού, και αφού ο Διευθυντής Τουρισμού έδωσε επεξηγήσεις για το θέμα. Έχουμε την άποψη, την οποία παρακαλώ όπως σχολιάσετε, ότι η χωρίς προσφορές χρήση μεσαζόντων (Yandex και Butterfly Media) για την προώθηση διαφημιστικών εκστρατειών, συνιστά ενέργεια ιδιαζόντως επιλήψιμη. Και στην προκειμένη περίπτωση ακολουθήθηκε η ίδια – με την προηγούμενη – διαδικασία, η οποία επίσης δεν συνάδει με τις πρόνοιες της σχετικής νομοθεσίας.
Επιπλέον, στην περίπτωση αυτή, και ενώ στο σημείωμα του Διευθυντή Τουρισμού (και του Ανώτερου Τουριστικού Λειτουργού) που υποβλήθηκε από τον Γενικό Διευθυντή στο Δ.Σ. κατά την εξέταση του θέματος, επισημάνθηκε ότι για την υλοποίηση των προτάσεων θα έπρεπε να γίνει μεταφορά πιστώσεων από άλλο άρθρο του προϋπολογισμού, για την οποία ήταν αναγκαία η έγκριση του Υπουργού, το Δ.Σ. αποφάσισε να υλοποιηθούν οι αποφάσεις του αμέσως – λόγω του δήθεν επείγοντος του θέματος – και η προώθηση τους να γίνει πριν την επικύρωση των πρακτικών. Δεν γίνεται επίσης οποιαδήποτε αναφορά – στα πρακτικά της απόφασης – για την αναγκαία έγκριση του Υπουργού (σ.σ. Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας & Τουρισμού).
Επίσης στο τέλος του θέματος η Ελεγκτική Υπηρεσία θέτει θέμα πειθαρχικών ευθυνών τονίζοντας: «Τα πιο πάνω είναι πολύ σοβαρά θέματα για τα οποία εισηγούμαστε ότι έχετε υποχρέωση να αναζητήσετε τυχόν πειθαρχικές ευθύνες από τους εμπλεκόμενους λειτουργούς».
Θα ακολουθήσει και δεύτερο σκέλος με τα κονδύλια που αφορούν στις διαφημιστικές και προωθητικές ενέργειες, όπως επίσης και άλλα θέματα με τα οποία ασχολείται η έκθεση η οποία καταλαμβάνει 33 σελίδες και απλώνεται σε 10 –σχεδόν- χιλιάδες λέξεις.