Αναμένουν αύξηση εσόδων οι CEOs αεροπορικών
16:25 - 06 Αυγούστου 2014
Το 82% των CEOs των αεροπορικών εταιρειών δηλώνει ότι αναμένει αύξηση των εσόδων του κλάδου εντός των επόμενων 12 μηνών, σύμφωνα με παγκόσμια έρευνα που έδωσε στη δημοσιότητα η PwC. Η έρευνα αποκαλύπτει τα σημαντικότερα ζητήματα που απασχολούν τους CEOs αλλά και το πώς σχεδιάζουν να ανταποκριθούν στις κυριότερες τάσεις που αναμένεται να επηρεάσουν τον κλάδο, όπως είναι η μετατόπιση της παγκόσμιας οικονομικής ισχύος, τα τεχνολογικά επιτεύγματα και οι δημογραφικές αλλαγές. Δεδομένου ότι η μεταβαλλόμενη ισορροπία στην οικονομική ισχύ αναμένεται να έχει σοβαρές επιπτώσεις στον κλάδο μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια, η έκθεση, που βασίζεται σε παγκόσμια έρευνα ανάμεσα σε 39 CEOs εταιρειών μελών της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA), υπογραμμίζει τις προβλεπόμενες αλλαγές για τις αεροπορικές εταιρείες σε τρεις βασικούς τομείς: οργανωτική δομή, τεχνολογία και ταλαντούχο προσωπικό.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις της IATA, αν και τα συλλογικά περιθώρια κέρδους θα σημειώσουν αύξηση 2,4% το 2014, σε σύγκριση με 1,5% το 2013, το ποσοστό αυτό εξακολουθεί να είναι κατά πολύ χαμηλότερο του 3,1% που καταγράφηκε το 2010. Ως εκ τούτου, οι CEOs επικεντρώνονται σήμερα σε ένα μακροπρόθεσμο προγραμματισμό πέντε ή και περισσοτέρων ετών, ώστε να είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις μεταβαλλόμενες ανάγκες των οργανισμών τους.
Το 63% των συμμετεχόντων στην έρευνα δηλώνει ότι αναπτύσσει στρατηγικές ή διαθέτει συγκεκριμένα πλάνα για αλλαγές στην οργανωτική δομή και το σχεδιασμό. Ωστόσο, ενώ αναγνωρίζουν την ανάγκη για τέτοιου είδους διαρθρωτικές αλλαγές, αισθάνονται παράλληλα ότι οι οργανισμοί τους δεν είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι για την αλλαγή στον τομέα της Έρευνας και Ανάπτυξης, με το 92% να εκφράζει προβληματισμό για την ετοιμότητά τους να ανταποκριθούν. Τα αντίστοιχα ποσοστά για τους κλάδους ανθρώπινου δυναμικού και τεχνολογίας της πληροφορίας είναι 86% και 75%.
Μια άλλη σημαντική πρόκληση για τους CEOs θα είναι και η διαφοροποίηση των ισορροπιών σε ό,τι αφορά το ανθρώπινο δυναμικό, ώστε να ανταποκρίνεται στις εξελισσόμενες ανάγκες του οργανισμού. Ποσοστό 88% δηλώνει ότι οι αλλαγές στις στρατηγικές που αφορούν τη διαχείριση του ταλαντούχου προσωπικού είτε βρίσκονται υπό εξέλιξη, είτε έχουν ήδη προγραμματιστεί ή αναμένεται να αναπτυχθούν. Η παγκόσμια έλλειψη έμπειρων πιλότων ήδη επηρεάζει τις εργασίες των αεροπορικών εταιρειών ενώ, σύμφωνα με τις προβλέψεις της Boeing μέσα στα επόμενα 20 χρόνια θα χρειαστούν σχεδόν 498,000 νέοι πιλότοι εμπορικών αεροπλάνων και περισσότεροι από 556,000 τεχνικοί συντήρησης για τη λειτουργία και συντήρηση νέων αεροπλάνων που θα ενταχθούν στον παγκόσμιο στόλο. Καταγράφεται, παράλληλα, ζήτηση και για άλλες ηγετικές ικανότητες, ενώ θα απαιτηθούν και νέες δεξιότητες καθώς οι αεροπορικές εταιρείες επικεντρώνονται ολοένα και περισσότερο σε στρατηγικές merchandising και λιανικού εμπορίου.
Πέραν των τριών βασικών τομέων που αφορούν την οργανωτική δομή, την τεχνολογία και το ταλαντούχο προσωπικό, άλλα ζητήματα που απασχολούν τους CEOs των αεροπορικών εταιρειών περιλαμβάνουν τις κοινοπραξίες, την κρατική ρύθμιση και τις υποδομές. Ως αποτέλεσμα των κυβερνητικών πολιτικών που περιορίζουν τις διασυνοριακές συγχωνεύσεις, μόλις 3% θεωρεί τις εξαγορές και συγχωνεύσεις βασικό παράγοντα ώθησης της ανάπτυξης κατά το επόμενο έτος. Ωστόσο, σύμφωνα με το 18% των συμμετεχόντων, οι κοινοπραξίες αποτελούν βασική επιλογή για μια πορεία ανάπτυξης. Η υπερβολική ρύθμιση του κλάδου εξακολουθεί να προβληματίζει το 92% των ερωτηθέντων, ενώ το 79% εκφράζει ανησυχία για τις ανεπαρκείς υποδομές. Παρά το ότι οι κυβερνητικές πολιτικές είναι σήμερα πιο φιλελεύθερες, ο κλάδος εξακολουθεί να λειτουργεί σε μια αυστηρά ρυθμισμένη διασυνοριακή αγορά. Για να ξεπεραστούν τα ρυθμιστικά εμπόδια, η ειλικρινής συνεργασία μεταξύ κλάδου και κυβερνήσεων θα πρέπει να συνδυαστεί με μεγαλύτερη διεθνή συναίνεση για μετριασμό των εμποδίων που θέτουν τα μέτρα πολιτικής στην περαιτέρω ανάπτυξη.